پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۰۳۳۴
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
دکتر عنایت الله رحیمی به موقعیت و پتانسیل‌های استان فارس اشاره کرد و با بیان این‌که فارس به عنوان ایران کوچک شناخته شده است، گفت: به عبارتی با توجه به وسعت بیش از ‏ ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع و‬ ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت استان، فارس به عنوان پایتخت فرهنگی، هنر و ادب کشور معروف است و سرمایه‌های معنوی و مادی بسیاری دارد. اگر در این زمینه فعال‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم استان را بهتر بشناسانیم.
شعار سال: استاندار فارس با حضور در ایسنا و بازدید از بخش‌های مختلف، مهم‌ترین اولویت‌ها و برنامه‌هایی که برای فارس برنامه‌ریزی کرده را تشریح کرد.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
فارس به عنوان ایران کوچک شناخته شده است

دکتر عنایت الله رحیمی به موقعیت و پتانسیل‌های استان فارس اشاره کرد و با بیان این‌که فارس به عنوان ایران کوچک شناخته شده است، گفت: به عبارتی با توجه به وسعت بیش از ‏ ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع و‬ ۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر جمعیت استان، فارس به عنوان پایتخت فرهنگی، هنر و ادب کشور معروف است و سرمایه‌های معنوی و مادی بسیاری دارد. اگر در این زمینه فعال‌تر برخورد کنیم، می‌توانیم استان را بهتر بشناسانیم.

استاندار فارس نقش و فعالیت و اطلاع‌رسانی خبرنگاران را در این زمینه مورد توجه قرار داد و با تاکید بر این‌که استان فارس در ابعاد مختلف می‌تواند شناسنامه کشور باشد، افزود: فارس به طور کل در زمینه فرهنگی، اقتصادی و بخش‌های مختلف اثرگذاری زیادی در سطح کشور دارد. در واقع در ۳۰ سال گذشته حداقل در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی اثرگذار و پیش‌رو بوده است و حرکت‌هایی که انجام داده بعضاً استان‌های دیگر هم آن را الگو قرار داده و انجام داده‌اند.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
رحیمی ایجاد وحدت، انسجام، هم‌افزایی و همدلی را جزو برنامه‌ای اصلی در استان اعلام کرد و افزود: استان‌ها با ناآرامی نمی‌توانند توسعه مورد نظر خود را به دست آورند. طبیعتاً اختیارات و مسئولیت‌هایی که در بخش‌های مختلف برعهده ماست، تفکیک شده و قسمتی از کاری که برای مردم است، برعهده قوه مجریه است. در این راستا اثرگذاری نهادهای قانون گذاری که حداقل ۱۸ نماینده آن مربوط به استان ماست، در زمینه توسعه کشور و ارتباط با قوانینی که تدوین و تصویب می‌کنند، بر کسی پوشیده نیست.

تاکید اول ما استفاده از توان جوانان و نخبه و زنان استان است

وی با بیان این‌که سعی‌مان بر این بوده که یک همدلی، هم‌زبانی و رویه واحدی را در پیش بگیریم و همین امر نتایج خوبی در برداشته است، گفت: در چند ماه گذشته این مساله نمود آشکاری داشته، چرا که آرامش حاکم بر استان با وجود همه بحران‌های موجود و پیش آمده مثل سیل و مسائل اقتصادی و گرانی‌ها، به علت همدلی و هم‌افزایی موجود قابل توجه است و بحران‌ها کمترین اثرات سو را داشته است.

استاندار فارس با تاکید بر این‌که تاکید اول ما در استان استفاده از توان جوانان و نخبه استان و در کنار آن استفاده از ۵۰ درصد نیروی پرانرژی جمعیتی کشور یعنی بانوان که شاید در مسئولیت‌ها کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، بوده است، گفت: در واقع سعی کرده‌ایم هم جوان‌ها را در کنار خود داشته باشیم و هم از تجارب سرمایه‌های گذشته که تجربه‌های خوبی اندوخته‌اند، استفاده کنیم.

وی به نقش زنان در امور مدیریتی در کشور و استان فارس اشاره کرد و گفت: هر فرمانداری که منصوب شده یکی از معاونان آن از بانوان بوده است. در حال حاضر بیشتر مدیران زن را در استان فارس و مجموعه‌های مرتبط داریم. در خود استانداری سه مدیر کل بانو داریم. در واقع در بخش‌های مختلف از پتانسیل زنان استفاده شده است و به مدیران استان تاکید کرده‌ایم که حتماً باید از این پتانسیل در چارچوبی که شایستگی لازم را داشته باشند، استفاده مطلوبی صورت گیرد.

رحیمی ادامه داد: در مورد جوانان نیز سعی بر این بوده که محیط بانشاط و امیدوارکننده‌ای برای آنها در بخش‌های مختلف مثل دانشگاه‌ها داشته باشیم. در واقع هدف این است که زمینه به کارگیری، جوانان و امکان جنب و جوش و انتقادات آنها فراهم شود، چرا که اینها همه فرزندان ما هستند، هرچند که شاید در جاهایی تندرویی‌هایی داشته باشیم مثل درون یک خانواده که ممکن است یکی از فرزندان این گونه باشد، ولی این باعث نمی‌شود وی از خانواده حذف یا طرد شود، بلکه آن را آموزش داده و راهنمایی می‌کنند تا در میدان اعتدال حرکت کند. بر همین مبنا هم تلاش بر این بوده این عزیزان مورد توجه باشند.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
هر جا که به مردم به ویژه جوانان میدان دهیم، اثرگذار است

وی به ایجاد NGO‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در بخش جوانان اشاره کرد و گفت: تعدادی از آنها از وزارت کشور یا فرمانداری‌ها و یا وزارت ورزش و جوانان یا براساس فعالیت حرفه‌ای خود مجوز دریافت کرده‌اند و در حال فعالیت هستند. در این راستا انسجام آنها بسیار مهم و مؤثر است. کما این‌که در سیل اخیر نیز این انسجام را به خوبی مشاهده کردیم.

پایان بازسازی و نوسازی ۲۰۷ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل با کمک مجموع خیرین و سازمان‌های مردم نهاد

رحیمی با اشاره به پایان بازسازی و نوسازی ۲۰۷ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل بدون استفاده از اعتبارات استانی و با کمک مجموع خیرین و NGO‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نیز اظهار کرد: در این راستا شاهد رضایت‌مندی خوبی بوده‌ایم و قطعاً هرجا که به مردم به ویژه جوانان میدان دهیم، اثرگذار است. در همین راستا برای این‌که فعالیت‌های جوانان به ویژه جوانان تحصیل‌کرده در توسعه کشور و استان مثمرثمر باشد، سعی کرده‌ایم چند کار صورت بگیرد که یکی موضوع کارخانه نوآوری بوده که با هماهنگی معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری استارت آن زده شده و این کارخانه در زمینه استارتاپ فعالیت خواهد کرد.

وی به اشاره به شروع کار پارک اقتصاد دیجیتال نیز در استان فارس افزود: با توجه به سابقه دوستان در زمینه مباحث الکترونیک و مخابرات استتارت این کار زده شده و تفاهم نامه‌هایی در این راستا تنظیم گردیده و در حال عملیاتی شدن است. هم‌چنین کارهایی در زمینه شرکت‌های دانش بنیان انجام گرفته است.

استاندار فارس به رشد بسیار خوب شرکت‌های دانش بنیان در دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: در گذشته کمتر از ۱۰ شرکت دانش بنیان در استان فعال بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۵ شرکت کارا و فعال رسیده که وارد عرصه اقتصادی شده‌اند. در حقیقت در ابعاد مختلف سعی کرده‌ایم در استان جوانان را در بخش‌های مختلف مشارکت بدهیم.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
برای آن‌که رونق تولید داشته باشیم باید به سرمایه‌گذاری توجه کنیم

وی با اشاره به نام‌گذاری سال ۹۸ به نام رونق تولید گفت: امروز یکی از معضلاتی که چندین سال است مقام معظم رهبری بر آن تاکید می‌کنند. بحث اشتغال، تولید و معیشت مردم باشد. در این زمینه هم تلاش‌هایی کرده و برنامه‌هایی داشته‌ایم. اعتقادم بر این است که برای رونق تولید حتماً باید به سرمایه‌گذاری توجه کنیم.

مجوزهای بدون نام برای سرمایه‌گذاری صادر کرده‌ایم

رحیمی افزود: طبیعتاً برای سرمایه‌گذار داخلی و خارجی، جلب و جذب سرمایه‌گذاری را نیاز داشتیم که این اتفاق در قالب تشویق سرمایه‌گذاران و تأمین بسترهای لازم برای آنها رقم زده شد. یکی از گلایه‌هایی که همیشه سرمایه‌گذاران دارند این بوده که آنها در پیچ و خم مباحث اداری و بروکراسی زمان زیادی را از دست می‌دهند. لذا برای هموار کردن امور مربوط به سرمایه‌گذاری در استان فارس کل روند و فرآیندی که باید برای گرفتن یک مجوز در خصوص سرمایه‌گذاری در هر زمینه‌ای نیاز باشد را خودمان به جای سرمایه‌گذار انجام دادیم و این مساله منجر به صدور مجوزهای بدون نام شد.

رحیمی تاکید کرد: در حال حاضر بیش از ۱۵۰ مجوز بدون نام برای سرمایه‌گذاری در صنایع مختلف صادر شده که اگر سرمایه‌گذاری به طور مثال بخواهد در بخش صنایع غذایی یا گلخانه یا معدن سرمایه‌گذاری کند به او گفته می‌شود که ما این کار را آماده داریم و مجوز در اختیار وی قرار می‌گیرد و فرد فقط باید در آن زمینه سرمایه‌گذاری کند. در این خصوص زمین، آب، تغییر کاربری‌ها و رفت و آمدهای اداری که فرآیندهای طولانی می‌خواهد همه انجام شده و دیگر نیازی به ارتباط با کارشناسان و رفت و آمد در دستگاه‌ها توسط سرمایه‌گذار وجود ندارد.

وی افزود: همه اینها باعث شده که استان فارس بتواند جذب سرمایه‌گذار کند و حرفی برای گفتن داشته باشد. ابتدای این فرآیند هستیم و این کار را ادامه می‌دهیم. این ابتکاری بوده که امید است استان‌های دیگر نیز از این کار استفاده کنند، چرا که این کار می‌تواند زمان را کاهش داده، شفافیت را افزایش دهد و سلامت را تأمین کند. در نهایت سرمایه‌گذار بعد از آن‌که اسمش در مجوز نوشته شد تنها برای مواردی که باید تعهدات لازم از سوی وی صورت گیرد، کار می‌کند. البته این‌گونه نیست که آن چیزی که خود سرمایه‌گذار می‌خواهد صورت نگیرد. اگر وی هم تعریفی داشته باشد به صورت ویژه در ستادی که در این خصوص تشکیل شده مباحث را پیگیری می‌کنیم تا سریعاً این کار صورت گیرد.

استاندار فارس با بیان این‌که از ۱۵۰ مورد حدود ۱۲۰ مجوز مربوط به یک ماه قبل بوده است، گفت: از این ۱۲۰ مورد در حال حاضر ۱۵ مورد منجر به این شده که سرمایه‌گذار کار را شروع کرده و طبیعی است که برای گرفتن تسهیلات وام باید وی تنها ضمانت داده تا وام را دریافت کند. در واقع همه کارها از قبل صورت گرفته و بانک و میزان تسهیلات آن مشخص بوده و سرمایه‌گذار باید تنها ضمانت‌نامه تهیه کند و کار را شروع نماید. این مساله هم کاهش زمان را دارد و هم رضایت سرمایه‌گذار را به همراه خواهد داشت.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
تلاشمان بر این است که کشاورزی را به سمت دانش بنیان بودن ببریم

وی با اشاره به شناسایی مشکلات، پتانسیل‌ها و توانمندی‌های استان، گفت: در بخش کشاورزی همیشه یکی از استان‌های برتر و پیشرو بوده‌ایم و در سرجمع در کشور رتبه دوم را در تولید محصولات کشاورزی، دامی و شیلات و ارزش افزوده داریم.

رحیمی با بیان این‌که ۲۲ درصد اشتغال استان در بخش کشاورزی رقم می‌خورد، گفت: خاک و اقلیم مناسب در استان داریم، اما چندین سال با کمبود آب و پایین بودن سطح آب‌های زیرزمینی و پایین بودن راندمان استفاده از آب مواجه بودیم که برای غلبه بر این محدودیت‌ها و پتانسیل‌ها ستاد ویژه‌ای به نام ستاد گلخانه‌ها را برای اولین بار در کشور تشکیل داده‌ایم که به صورت ویژه در حال کار کردن روی بحث گلخانه‌ها هستند و در این راستا هر فرمانداری را نیز مکلف کرده‌ایم تا در شهرستان‌ها این ستاد را راه‌اندازی کند و قطعاً باید امسال بیش از چهار سال گذشته بتوانند موضوع کشت گلخانه‌ای را افزایش بدهند.

وی افزود: هم‌چنین تلاش‌مان بر این است که کشاورزی را به سمت دانش بنیان بودن ببریم، چون توان علمی آن در استان وجود دارد. مجموعه دانشکده کشاورزی و متخصصان در این زمینه و زمینه‌های محیطی و اقلیمی که در بخش کشاورزی تأثیرگذار هستند در استان وجود دارد. اگر به موضوع علم و دانش در کشاورزی تکیه کنیم قطعاً می‌توانیم جایگاهی را که داشته حفظ کرده و بعضاً آن را توسعه دهیم. در این راستا بعضاً استقبال‌های خوبی صورت گرفته و تسهیلاتی نیز در نظر گرفته شده است. در این زمینه برای غلبه بر موضوع کم آبی، استفاده از روش‌های نوین آبیاری، آبیاری هوشمند و روش‌های مختلفی که می‌توانست در افزایش راندمان آب اثرگذار باشد را در دستور کار قرار دادیم.

استاندار فارس ادامه داد: گیاهان کم آب بر و با اقتصاد ارزش بالاتر را برای محیط‌های روستایی ترویج کردیم تا بتوانند تأمین نیازهای یک خانواده را داشته باشند. البته بخش‌هایی از کار در این زمینه در گام اول است که باید تلاش شود تا این مسیر سریع‌تر طی شده و بتوانیم به نتیجه ارزشمندی برسیم. در این زمینه در خصوص تنوع اشتغال در محیط روستاها که می‌تواند کاهش مصرف آب و فشار به اراضی کشاورزی را به ارمغان بیاورد، برنامه‌هایی تدوین شده و سعی کرده‌ایم در این راستا حرکت کنیم. در حال حاضر در روستاها سعی کرده‌ایم که گلخانه‌ها و صنایع دستی مثل قالیبافی و صنایع تبدیلی کشاورزی خرد و خانگی به اضافه کارگاهی را ترویج دهیم.

رحیمی به ایجاد کارگاه‌های تولید قارچ و پرورش طیور مختلف در روستاها و به نژادی دام‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در‬ بحث به نژادی دام‌ها بر روی دو نژاد بُز سنَن که نسبت به بز سنتی شیردهی بیشتر دارد یا نژاد رومانوف که در سال بین دو تا سه بار دوقلو یا سه قلوزایی دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی صورت گرفته و این مساله افزایش درآمد برای روستاییان را به همراه داشته است. در خصوص تولید برق در روستاها به وسیله پنل خورشیدی کارهای خوبی انجام شده، در خیلی از جاها بر روی پشت بام‌ها با کمک تسهیلات داده شده پنل را به برق وصل کرده‌اند و مابقی برق را به شبکه می‌دهند. در این خصوص روستایی ما ضمن این‌که ماهی ۴۰۰ الی ۵۰۰ تومان قسط خود را پس می‌دهد، ۷۰۰ الی ۸۰۰ تومان پول از اداره برق پول دریافت می‌کند، چون در حال فروش برق به این اداره است. در واقع اینها فعالیت‌هایی است که می‌تواند در اقتصاد خرد و تنوع بخشی به اقتصاد روستایی بسیار مؤثر باشد.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
بیش از ۲۵۰۰ پروژه نیمه تمام در استان داریم

وی ضمن اشاره به سایر فعالیت‌های دیگر در زمینه عمران و آبادانی استان گفت: در این راستا بیش از ۲۵۰۰ پروژه نیمه تمام داریم که نیاز به ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری جهت اتمام آنها داریم. عمر بعضی از آنها بالای پنج تا ۱۰ سال است و طبیعتاً با وضعیت محدود مالی که داریم نمی‌توانیم همه اینها را یکجا به نتیجه برسانیم و باید در این خصوص اولویت بندی داشته باشیم. اولویت اساسی ما این بوده تا پروژه‌هایی که از قبل تأیید شده و ناتمام است را به اتمام برسانیم. در بحث پروژه‌های نیمه تمام آنهایی که بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و در سطح ملی، استانی و منطقه‌ای هستند در اولویت قرار گیرند.

شیراز تنها کلانشهری است که حدود ۷۵ درصد آب آن از سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود

استاندار فارس در ادامه به پروژه انتقال آب سد درودزن به شیراز به عنوان یکی از این پروژه‌های اثرگذار و مهم اشاره و تصریح کرد: این پروژه در قالب خط ۲ آبرسانی به شیراز است که طول آن حدود ۷۷ کیلومتر بوده و با لوله‌های ۱۵۰‌ فلزی کار می‌شود و یک مخزن مرتفع به اضافه یک تصفیه خانه دارد که نهایتاً به مخازن شمال غرب شیراز وصل می‌شود. در شیراز در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد آب شرب از منابع آب سطحی یعنی بارندگی‌ها و روان آب‌ها و سدها استفاده می‌شود و مابقی از بیش از ۱۸۵ چاه موجود در اطراف شهر تأمین می‌گردد.

به گفته وی، شیراز تنها کلانشهری است که حدود ۷۵ درصد آب آن از سفره‌های زیرزمینی است، لذا این پروژه برای ما بسیار مهم بوده و باید آن را به نتیجه برسانیم. این پروژه جزو مصوبات سفر ریاست جمهوری بوده که امسال قطعاً به پایان می‌رسد. سعی ما بر این است که بتوانیم تا چهار تا پنج ماه آینده با مشارکت بخش خصوصی آن را به بهره برداری برسانیم. تقریباً لوله‌گذاری‌های این پروژه تمام شده و تنها کمتر از پنج کیلومتر لوله گذاری باقی مانده، و مخازن ساخته شده، موتور پمپ‌ها خریداری شده و تصفیه‌خانه آن هم بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در مورد خط انتقال و پمپاژ هم وزارت نیرو سرمایه‌گذاری کرده است.

رحیمی به پروژه آبرسانی سد سلمان به جهرم، انتقال آب از سد رودبال به سد داراب و زرین دشت و انتقال آب رودبال به استهبان و فسا و پروژه انتقال آب از سد ملاصدرا به سعادت شهر به عنوان دیگر پروژه‌های آبرسانی در استان اشاره کرد و گفت: پروژه انتقال آب از سد ملاصدرا به سعادت شهر امسال به نتیجه می‌رسد و نهایی خواهد شد. سدهای ما برای ما مهم بوده تا بتوانیم روان آب‌ها را استحصال کنیم. در حال حاضر ۱۱ سد در استان وجود دارد و تعدادی نیز در حال ساخت است. ‏سد "هایقر" ما نیز با بیش از ۹۵ پیشرفت فیزیکی امسال افتتاح می‌شود. سد ‏نرگسی‬ کازرون با ۵۵ درصد پیشرفت نیز امیدواریم تا سال آینده به نتیجه برسد. سد ‏کوار نیز در دست اجراست.

موافقت ضمنی محیط زیست را در بحث پروژه تنگ سرخ گرفته‌ایم‌

وی ادامه داد: در زمینه‌های آبخیزداری هم تفاهم نامه‌های خوبی با سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور تنظیم شده تا بتوانیم آبخوان‌داری و آبخیزداری، تغذیه‌های مصنوعی و تقویت سفره‌های زیرزمینی را افزایش دهیم و سازگارتر با محیط زیست باشد. سد تنگ سرخ هم به عنوان یکی از پروژه‌های آبی است که مراحل مطالعات علمی آن در حال انجام بوده و پیشرفت بالای ۱۵ درصد دارد. به علت اختلافی که بین متخصصین و مطالبی که در این زمینه در گذشته صورت می‌گرفت و مطالعات زیست محیطی که این پروژه نداشته سازمان محیط زیست نظر مساعدی در مورد آن نداشته ولی در حال حاضر موافقت ضمنی خود را اعلام کرده و عنوان نموده که فعلاً مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

‏استاندار فارس افزود: البته نیاز است که گزارش زیست محیطی توسط وزارت نیرو تهیه و بررسی‌های لازم انجام شود و پاسخ نهایی را دریافت کند. البته نسبت به گذشته حجم سد و ارتفاع تاج و میزان آبی که قرار است، استحصال کند کاهش پیدا کرده است. بهره‌بردار این پروژه سد و دریاچه ‬ مهارلو است و قرار نیست آب آن به جای دیگری داده شود. در واقع آن زمان این آب تنظیم شده، وارد دریاچه می‌شود و رودخانه خشک هم می‌تواند به این وسیله همیشه آب داشته باشد.

به گفته رحیمی، با احداث سد تنگ سرخ هم می‌توانیم لطافت هوا را داشته باشیم و هم یک حوضچه آرامشی می‌شود برای سیلاب‌هایی که از شمال غرب می‌آید و خود رودخانه هم از سرزندگی لازم برخوردار می‌شود و بعضاً هم می‌تواند فعالیت‌های گردشگری در اطراف آن شکل بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه بسته به بررسی نهایی متخصصان و اظهارنظر محیط زیست اجرایی شود که اگر نظر نهایی آنها مبنی بر اجرای این پروژه باشد آمادگی این را داریم که به سریع‌تر اجرایی شدن آن کمک کنیم. نظر نهایی این عزیزان طی چند ماه آینده ارائه خواهد شد تا بتوانیم موارد مطالعاتی آن را بعد از ارائه نظر عزیزان مبنی بر انجام یا انجام نگرفتن پروژه اخذ کنیم.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
بزرگترین پروژه بزرگراهی کشور در فارس در حال احداث است

استاندار فارس در ادامه این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی مبنی بر اول بودن رتبه فارس در حوادث جاده‌ای اظهار کرد: عددی که در این زمینه اعلام شده نشانه این است که بیشترین مرگ و میرها را در جاده‌های فارس داشته‌ایم که امسال از این میزان کاسته شد، و این مساله علل مختلفی داشته؛ اول این‌که در گذشته دور کمتر به توسعه جاده‌ها و راه‌های استان توجه شده، در حالی که امروز شاهد بیشترین حجم احداث جاده‌ها در استان فارس توسط راه و شهرسازی هستیم.

وی افزود: هم‌چنین استانی فاقد بزرگراه بودیم، ولی در حال حاضر بزرگترین پروژه بزرگراهی کشور در فارس در حال احداث است، هم‌چنین استانی هستیم با پهناوری بیش از ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت، لذا در مقایسه با برخی استان‌های کشور نمی‌توان گفت رتبه اول را در حوادث جاده‌ای داریم. برای تعیین رتبه چند فاکتور نیاز است. باید پراکندگی جمعیت، میزان راه‌ها، اتصال به استان‌های دیگر و میزان ورودی و خروجی‌ها را در نظر گرفت بعد عنوان شود کدام استان اول است یا در رده‌های بعدی قرار دارد. این‌که براساس تعداد افرادی که دچار حادثه شده‌اند بگوییم در رتبه اول هستیم زیاد تخصصی نیست.

استاندار فارس به کاهش ۳۰ تا ۵۰ درصدی مرگ و میرها در محورهای مواصلاتی استان در نوروز امسال اشاره کرد و گفت: علت این مساله این بوده که در سال ۱۳۹۷ و انتهای سال ۱۳۹۶ بر روی اصلاح نقاط حادثه‌خیز ورود پیدا کردیم. بیش از ۱۲۵ نقطه حادثه‌خیز برای ما مشخص شده بود که در سال ۱۳۹۶ حدود ۲۰ نقطه و در سال ۱۳۹۷، ۳۵ نقطه را ایمن کردیم یا فعالیت‌های فیزیکی یا برنامه‌ای روی آنها انجام دادیم. آشکارسازی، جداسازی، رفت و آمد، گذاشتن نیوجرسی یا گاردریل و اصلاح پیچ‌های خطرناک را انجام دادیم. هم‌چنین کنترل جاده‌ها از سوی پلیس چه به صورت محسوس و چه نامحسوس از جمله اقدامات خوب دیگری بوده که باعث شد با کاهش حوادث جاده‌ای مواجه شویم.

وی افزود: اعتقاد دارم یک نفر کشته هم زیاد است چرا که این مساله خسارت زیادی به کشور و خانواده‌ها و بازماندگان متوفی وارد می‌کند. باید تلاش کنیم که شاهد نهایت کاهش تلفات جاده‌ای باشیم و این مساله نیاز به سرمایه و برنامه است. سرمایه هم در این‌گونه فعالیت‌ها باید توسط درآمدهای عمومی کشور تأمین شود. زمانی که در کشور رونق اقتصادی باشد و درآمد دولت تأمین شود می‌توانیم سرعت بیشتری به این موضوع بدهیم.

رحیمی در خصوص توسعه ریلی استان فارس هم با اشاره به فعالیت راه‌آهن شیراز – اصفهان، گفت: یک راه‌آهن مسافری پایه داریم. این نوع راه‌آهن‌ها سودده نیستند و برگشت سرمایه آنها بسیار طولانی است، اما در عین حال که یک فعالیت زیرساختی بسیار گرانبها بوده ولی بسیار ارزشمند است. چرا که هم ایمنی ایجاد می‌کند هم نسبت به محیط زیست بسیار سازگارتر است و هزینه‌ها را در حمل بار بسیار کاهش می‌دهد. برای حمل مسافر معمولاً سوبسید می‌دهیم ولی برای حمل بار برای ما ارزش اقتصادی ایجاد می‌کند. در این راستا سعی کرده‌ایم علاوه بر این‌که تسهیلات لازم را برای حمل مسافر داشته باشیم آن را به منابع بار هم وصل کنیم که تا حدودی برگشت سرمایه‌ای که دولت یا عموم انجام داده‌اند را سریع‌تر داشته باشیم و برایمان سودآور باشد.

استاندار فارس تصریح کرد: در حال حاضر قسمتی از محصولات پتروشیمی، محصولات گندم و خاک نسوز و قسمتی از سنگ استان و حمل خودرو از خودروسازان کشور را با قطار انجام می‌دهیم که این حرکت حمل و نقل را اقتصادی می‌کند. البته مطالعات برقی شدن این خط را نیز در نظر گرفته‌ایم. ایجاد تسهیلات لازم در ایستگاه‌ها و نوسازی واگن‌ها و افزایش حرکت قطارها به سمت تهران و مشهد را نیز گسترش داده‌ایم.

وی افزود: در خصوص توسعه خطوط ریلی معتقد بودیم راه‌آهن فعلی ما که از مرکز کشور به سمت جنوب حرکت می‌کند در شیراز به بن‌بست می‌خورد. طبیعتاً باید از شیراز به مراکز بار و دریا وصل شویم. برای این موضوع راه‌آهن شیراز – بوشهر – عسلویه را پیش‌بینی کرده‌ایم که مراحل پیگیری آن در زمینه تأمین سرمایه انجام شده، پیمانکار از گذشته قراردادهایی را بسته و موضوع مصوبات در این زمینه را اخذ کرده‌ایم که امیدواریم با تعاملی که بین فاینانسر و شریک داخلی انجام می‌شود بتوانیم کلنگ‌زنی پروژه را انجام دهیم. البته به طور کامل هم منتظر فاینانسر نمانده‌ایم بلکه خودمان هم کار را شروع کرده‌ایم و قطعه اول از سمت زرقان به سمت شیراز حدود ۱۰۰ کیلومتر در دست اجراست کما این‌که قطعه آخر از سمت بوشهر به شیراز هم در حال کار کردن است که باید از سرمایه گذار داخلی و خارجی در این زمینه استفاده کنیم.

رحیمی به دیگر پروژه‌های ریلی استان اشاره کرد و گفت: راه‌آهن اقلید یزد را در دستور کار داریم که زیرسازی آن بالای ۹۰ درصد و روسازی آن بالای ۵۰ درصد در حال اجراست. تلاش بسیار زیادی صورت گرفته که بتوانیم تا پایان سال ۱۳۹۹ و شاید هم زودتر این راه‌آهن را به بهره‌برداری برسانیم که اگر چنین شود بین ۳.۵ تا ۴ ساعت فاصله کاهش پیدا می‌کند و راه‌آهن شرق به غرب را به این وسیله به راه‌آهن شمال و جنوب کشور وصل می‌کنیم. راه‌آهن دیگری که در حال اجرا داریم راه‌آهن شیراز به گل‌گهر، سیرجان و کرمان است. کاربرد این راه‌آهن حمل مسافر و بیشتر حمل مواد اولیه کارخانجات و تولیدات معادن است.

به گفته رحیمی، این پروژه در چهار قطعه تعریف شده که سه قطعه آن در استان فارس و یک قطعه در استان کرمان است. در واقع قطعات از آخر به اول یعنی قطعات چهار و سه در فارس با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال زیرسازی است. مطالعات قطعات دو این پروژه نهایی شده و مشکلات محیط زیستی که داشته رفع گردیده، هم‌چنین مطالعات قطعه اول آن هم انجام شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم با گرفتن سرمایه‌گذار و تأمین اعتبار، آن را به سرانجام برسانیم و از بوشهر و عسلویه به شیراز در حال کار هستیم.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
آزادراه شیراز به اصفهان بیش از ۱۵۰ کیلومتر مسافت زمانی ما را تا اصفهان کاهش می‌دهد

 استاندار فارس افزود: قطعه دیگر قطعه سروستان، جهرم، خاوران، لار و بندرعباس است که ردیف اعتباری شده، هم‌چنین قطعه داراب، زادمحمود و لارستان را نیز داریم که می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. هم‌چنین راه‌آهن فسا به گلدشت نیز در دستور است که همه اینها در توسعه منطقه‌ای اثرگذار است.

وی ادامه داد: در حمل و نقل هوایی هم یکسری فعالیت‌ها را داشته‌ایم، در این راستا چند ایرلاین و خطوط هوایی جدید شروع به کار کرده‌اند، هم‌چنین چند شرکت خارجی از جمله شرکت‌های خلیج فارس آمده‌اند و در حال کار کردن هستند. توسعه ترمینال‌های فرودگاهی را داشته‌ایم. سالن‌های پروازهای خارجی بهسازی شده‌اند و سالن‌های جدید پروازهای خارجی با آخرین استانداردهای بین‌المللی به روش سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری در حال ساخت است. در زمینه ارتباطات زمینی هم آزادراه شیراز به اصفهان را داریم که بیش از ۱.۵ تا دو ساعت یعنی بیش از ۱۵۰ کیلومتر مسافت زمانی ما را تا اصفهان کاهش می‌دهد. این پروژه ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اولین آزادراهی است که بیش از ۷۰ کیلومتر آن با رویه بتنی و مابقی آسفالت است. امید است با تأمین سرمایه بتوانیم سال مالی ۱۳۹۸ یعنی سال ۱۳۹۹ پروژه به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به مشخصات این پروژه گفت: این پروژه در حمل و نقل استان بسیار اثرگذار است، در همین راستا پروژه‌های دیگری نیز در دستور کار داریم.

رحیمی در ادامه در خصوص ورزش استان و نبود تیم فوتبال در لیگ برتر نیز گفت: وظیفه ما بیشتر تأمین زیرساخت‌ها در زمینه ورزش در استان است. دولت تدبیر و امید اولین دولتی است که ورزشگاه ۵۰ هزار نفری پارس را راه‌اندازی کرد. فاز اول ورزشگاه با استانداردهای بین‌المللی ساخته شد و فازهای دیگر آن هم در حال اجراست. هم‌چنین سالن ۶ هزار نفری را در شمال غرب شیراز با استانداردهای بین‌المللی داریم.

حداقل نسبت به جمعیت استان باید سهمی در ورزش کشور داشته باشیم

به گفته وی، در بخش ورزش سعی شده از کمک بخش خصوصی در خصوص زیرساخت‌ها استفاده شود. هم‌چنین سعی کرده‌ایم عدالت اجتماعی را در ورزش استان رعایت کنیم. در حال حاضر بیشترین زمین‌های سرباز و سر پوشیده در روستاها در دولت دوازدهم را در فارس داشته‌ایم و تلاش بسیار خوبی شده که این مساله فراگیر شود. توجه به ورزش همگانی نیز مد نظر بوده است. هم‌چنین در بحث ورزش حرفه‌ای به ویژه ورزش‌های دسته جمعی مثل فوتبال تلاش مان این است که بتوانیم در لیگ برتر تیمی از استان‌داشته باشیم کما این‌که در گذشته دو تیم برق شیراز و فجر سپاسی را داشتیم. امیدواریم در سال ۹۸ و ۹۹ زمینه‌های لازم جهت حضور تیم‌های فوتبال استان را در لیگ برتر شاهد باشیم.

استاندار فارس ادامه داد: در زمینه فوتسال و ورزش بانوان، کشتی و کاراته و در پارالمپیک رتبه‌های خوبی را در داریم که این نشان از پتانسیل بالای فارس در این زمینه هاست. لذا حداقل نسبت به جمعیت استان باید سهمی را در ورزش کشور داشته باشیم.

رحیمی در ادامه در مورد امضای تفاهم نامه با جهاددانشگاهی در بخش گیاهان دارویی نیز گفت: قبلاً مذاکره‌ای با دکتر طیبی رئیس جهاددانشگاهی در مورد این‌که در بحث گیاهان دارویی و انسانس از گل به ویژه در میمند و داراب کار کنیم، صورت گرفته است. هم‌چنین در خصوص گوهرسنگ‌ها و صنایع دستی نیز کارهایی شروع شده است. در مباحث آموزش و کارآفرینی نیز فعالیت‌هایی در دست اقدام داریم و قطعاً تفاهم‌نامه بین دو طرف تبادل خواهد شد و آمادگی ایجاد تسهیل فعالیت‌هایی توسط جهاددانشگاهی که منجر به کارآفرینی و اشتغال شود را داریم.

رسانه‌ها زمینه لازم برای ایجاد شور و نشاط را برای انتخابات فراهم کنند

استاندار فارس در بحث انتخابات و آمادگی استان برای برگزاری این مساله نیز گفت: ستاد انتخابات در وزارت کشور تشکیل شده و طبیعتاً در استان فارس نیز کارها در این زمینه شروع شده است. برای اطلاع‌رسانی و انتقال خبر و مباحث انتخاباتی توسط رسانه‌ها هیچ محدودیتی در استان نداریم. در ستاد انتخابات هم هر زمان جلسه‌ای تشکیل شود، خبرنگاران از رسانه‌های مختلف دعوت خواهند شد و می‌توانند مطالب را انتقال دهند و حتماً نیاز است که رسانه‌ها، احزاب، گروه‌ها و خبرنگاران خبرگزاری و مطبوعات زمینه لازم را برای ایجاد شور و نشاط و امید مردم و در نهایت برای این‌که انتخاباتی پرشور در کشور را داشته باشیم، فراهم کنیم.

وی گفت: ما هم لازم است به وظایف قانونی خود در این زمینه عمل کنیم. ما مجریان اجرای قانون انتخابات هستیم که معتقدیم رأی مردم حق الناس است و می‌بایست برابر مُّر قانون، انتخابات را برگزار کنیم.
فرش قرمزی که در فارس برای سرمایه‌گذار پهن شده/بیش از ۲۵۰۰ پروژه در فارس منتظر تعیین تکلیف
حسن اصلی ایسنا صداقت، اخلاق مداری آن است

دکتر رحیمی در ادامه ضمن اشاره به فعالیت‌های خود در رسانه‌ها و حرفه خبرنگاری، به نقش ایسنا در عرصه رسانه‌ای کشور اشاره کرد و حسن اصلی ایسنا را صداقت، اخلاق مداری آن و گسترش پوشش خبری در سطح کشور دانست و گفت: ایسنا و مجموعه جهاد دانشگاهی تأثیرگذاری زیادی در کشور دارند.

استاندار فارس ادامه داد: اگر می‌خواهیم با مباحثی که امروز بعضاً اجتماع را دچار ناهنجاری کرده، برابری کنیم، باید بتوانیم اخبار و اطلاعات درست به مردم ارائه دهیم. قطعاً اخلاق حرفه‌ای و استفاده از تکنولوژی زبان‌شناسی و گستره حیطه فعالیت و تحلیل‌هایی که ارائه می‌شود، اثرگذار است.

به گفته رحیمی، اگر مردم موضوع نادرستی را از ما بشنوند باعث بی‌اعتمادی آنها می‌شود و اثرگذاری ما در آینده بسیار کم خواهد شد، ولی اگر رعایت امانت و اخلاق و صحت اخبار را به کرات از ما ببینند، همیشه ثبات لازم را خواهیم داشت و این می‌تواند بر مخاطبان اثرگذار باشد.

وی افزود: مجموعه ایسنا در ۲۰ سال گذشته توفیقات روزافزون داشته، مهم‌تر از همه اینکه هم آموزش می‌دهد و هم تربیت می‌کند و هم نیروسازی می‌کند و هم از سرمایه‌های با تجربه استفاده لازم را می‌برد و این مسائل حتماً در فعالیت حرفه‌ای و کار شما اثرگذار است.

وی در پایان با بیان این‌که جهاد دانشگاهی و زیرمجموعه‌های آن در استان فارس نیز فعالیت‌های خوبی انجام داده‌اند، گفت: انتظار می‌رود این فعالیت‌ها بیشتر شده و گستره فعالیت خود را بیشتر افزایش دهند و بتوانند اثرگذاری لازم را به اندازه نام سابقه و اعتبار ایسنا در استان داشته باشند، کما این‌که اینگونه بوده و باید بیشتر این مساله مورد توجه قرار گیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:7خرداد1398،کدخبر:98030702722،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین