پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۱۴۸۶۶
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۲
ریل‌گذاری قطار پس از سال‌ها در جنوب استان فارس به دلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام مسئولان همچنان با کمترین پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.در حال حاضر تنها کاری که در خط ریلی استان فارس انجام می‌شود جابه‌جایی مسافر است
شعار سال: ریل‌گذاری قطار پس از سال‌ها در جنوب استان فارس به دلیل کمبود بودجه و عدم اهتمام مسئولان همچنان با کمترین پیشرفت فیزیکی متوقف مانده است.
خط ریلی شیراز ـ لارستان ـ بندرعباس در ایستگاه توقف
از روزی که کلنگ احداث خط ریلی شیراز-جهرم-لارستان-بندرعباس به زمین زده شد، سال‌ها گذشته است. مردم جنوب استان فارس که تصور می‌کردند قطار به‌سرعت سرزمین آن‌ها را آباد می‌کند و می‌تواند اوضاع حمل‌ونقل این استان را بهبود بخشد، این روزها آرزوهای خود را از دست‌رفته می‌دانند.

خط ریلی شیراز–لارستان- بندرعباس در دولت دهم به تصویب رسید، در نیمه تیرماه سال 90 کلنگ خورد و قرار شد طبق وعده آن دولت ظرف مدت 36 ماه به پایان برسد. این در حالی است که این خط ریلی در مسیر ساخت خود با بحران‌های مختلفی روبه‌رو شد که مهم‌ترین آن مشکلات مالی و پول‌شویی مجری این پروژه بود.

استان پهناور فارس هیچ خط ریلی به سمت استان‌های جنوبی ندارد و ساخت راه‌آهن بندرعباس-لارستان-شیراز به‌عنوان نخستین خط ریلی که می‌تواند دسترسی فارس را به آب‌های خلیج‌فارس امکان‌پذیر سازد و این امر به‌ویژه در صادرات و واردات کالا از طریق مرزهای آبی کشور بسیار تأثیرگذار است.

در حال حاضر تنها کاری که در خط ریلی استان فارس انجام می‌شود جابه‌جایی مسافر است که در بعد اقتصادی هیچ‌گونه صرفه‌ای برای توسعه استان فارس ندارد و برای رسیدن به اهداف خود در این حوزه باید راه‌آهن به بنادر و مراکز تجاری وصل باشد که صرفه اقتصادی برای این استان داشته باشد.

در مردادماه سال 97 طی آئینی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی آبنمای 300 متری «درزوسایبان» افتتاح تا در پی آن علاوه بر کاهش چشمگیر فاصله لارستان تا کرمان، یزد و مشهد امکان اتصال لارستان به ایستگاه راه‌آهن زاهدمحمود فراهم شود.

در حاشیه افتتاح این پروژه مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در جمع خبرنگاران گفته است: محور لار به درز و سایبان و حاجی‌آباد هرمزگان و کرمان به لحاظ کاهش بیش از 100 کیلومتری مسیر لارستان به استان کرمان و مشهد مقدس از اهمیت زیادی برخوردار بود که با پیگیری‌های نماینده لارستان در مجلس و تلاش پرسنل این اداره کل عملیات آسفالت آبنمای درز و سایبان به پایان رسید و لارستان به شرق استان هرمزگان و استان کرمان متصل شد.

محمدرضا باقری فرد بابیان اینکه با بهره‌برداری از این آبنما دسترسی مردم لارستان به ایستگاه راه‌آهن سراسر کشور از طریق زاهد محمود میسر شد، گفته است: مردم جنوب فارس و غرب هرمزگان با تردد از این محور در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند با قطار یا ماشین به استان کرمان و مشهد مقدس برسند طوری که فاصله لار تا ایستگاه راه‌آهن زاهد محمود 170 کیلومتر – لار تا حاجی‌آباد هرمزگان 200 کیلومتر – لار تا سیرجان 330 کیلومتر – لار تا کرمان 450 کیلومتر می‌شود.

اما همان‌گونه که در متن خبری بالاآمده است؛ ایستگاه خط آهن زاهدمحمود 170 کیلومتر با شهر لار فاصله دارد و در صورت احداث خط ریلی بندرعباس- لارستان-جهرم و شیراز، می‌تواند استان فارس را از بن‌بست ریلی خارج کرد.

در آبان ماه سال 97 عنایت‌اله رحیمی استاندار کنونی فارس که در آن زمان مسئولیت معاون عمرانی استانداری را بر عهده داشت، در جلسه شورای اداری لارستان به  احداث و توسعه راه‌آهن در استان فارس تأکید کرده و گفته بود: اجرای این طرح‌ها را به خاطر صرفه‌جویی در وقت و پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است و هم درواقع مباحث زیست‌محیطی، مباحث امنیتی و هم جلوگیری از تلفات جاده‌ای که یکی از معضلات است در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی بابیان اینکه راه‌آهن شیراز جهرم – لارستان- بندرعباس یا درواقع سروستان- جهرم – لارستان- بندرعباس سال گذشته(سال 96) کددار شد و البته از قبل هم مصوب بوده است، افزود: این کد دار شدن، خود یک گام ما را به جلو هدایت می‌کند که به این مهم هم باید توجه کنیم، اعتبارات و منابع محدود است و بایستی از این اعتبارات محدود بهترین استفاده کنیم.

همچنین در شهریورماه سال گذشته علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست با علمای اهل تسنن و تشیع شهرستان لارستان در بخشی از صحبت‌های خود با تأکید براینکه پروژه دوبانده کردن جاده جهرم- لار به بندرعباس یک پروژه استراتژیک برای کشور محسوب می‌شود که برای آن ردیف بودجه در نظر گرفته‌شده است، گفته بود: نماینده مردم لارستان، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا بندر خشک در منطقه سامان پیدا کند که می‌تواند این موضوع موجب تحول منطقه شود.

در این میان، نمایندگان مردم لارستان و جهرم نیز به‌طور مستمر از مبادی مختلف به‌ویژه در دیدار با وزیر راه و شهرسازی موضوع مهم راه‌آهن شیراز-جهرم-لار-بندرعباس را پیگیری کرده و قول‌های مساعدی را دریافت کرده‌اند که تاکنون نتایج آن به شکل ملموسی درنیامده است.

در آخرین موضع‌گیری نماینده مردم لارستان در مجلس در خصوص پروژه راه‌آهن در فروردین‌ماه 98 با بیان اینکه در حوزه راه‌آهن، گرچه تلاش‌های خوبی در سال 97 صورت گرفته و مشارکت دولت در راه‌آهن لار- بندرعباس از مشارکت 15 به 50درصد افزایش‌یافته بود، اما به‌صورت جداگانه و بدون حذف این ماده‌قانونی  بودجه‌ای، موضوع استفاده از ظرفیت 100 درصد دولت را مدنظر قرار داده است، گفته بود: با تلاش‌های فراوان ردیفی جدید در بودجه قراردادیم که راه‌آهن لار-زادمحمود با تأمین کامل از طریق دولت در بودجه قرار گیرد.

وی افزوده است: این بدان معنی است که هم می‌توان از ظرفیت بخش خصوصی و مشارکت 50 درصد دولت بهره گرفت (توافق سال 97) و هم اگر وضع مالی دولت مناسب شد به استناد این ردیف بودجه‌ای می‌توان متقاضی انجام کلیه فعالیت توسط دولت بود.

 خط آهن بندرعباس- لارستان – شیراز از پروژه‌های شاخص استان فارس و کشور است چراکه خطوط ریلی در کاهش ترافیک جاده‌ای، افزایش امنیت در مسافرت‌ها، جابجایی کالا و صرفه‌جویی مصرف سوخت با توجه به گنجایش هر واگن حمل کالا در خطوط ریلی به‌اندازه چندین تریلر و ماشین‌های سنگین بسیار تأثیرگذار است و با یک محاسبه ساده می‌توان به نقش خطوط ریلی پی برد و این مهم را سرلوحه کار مسئولان کلان و متوسط کشور قرارداد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم،تاریخ انتشار،29خرداد1398،کدخبر:2035751،www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین