پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۸۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
فارس با حدود پنج میلیون نفر جمعیت، فعالیت گسترده دو جناح سیاسی عمده کشور و حضور نیروهای منتسب به جریان سوم یعنی اعتدالگرا، یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در تحولات سیاسی محسوب می‌شود.

شعار سال:اخبار منتشرشده ازجلسه‌های رسمی و غیررسمی در فارس، حکایت از احتمال حضور گسترده طیف‌های مختلف سیاسی در دهمین دوره انتخابات مجلس دارد.

فارس با حدود پنج میلیون نفر جمعیت، فعالیت گسترده دو جناح سیاسی عمده کشور و حضور نیروهای منتسب به جریان سوم یعنی اعتدالگرا، یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور در تحولات سیاسی محسوب می‌شود.

استانی که قرار است اسفند آینده، ۱۸ نماینده را از حوزه‌های مختلف انتخابیه خود به بهارستان بفرستد، در کمتر از چهار ماه مانده به انتخابات این دوره شاهد افزایش تکاپوی کاندیدا‌ها و حامیان آنهاست.

اما به جز شیراز که تقریبا چهره‌های شناخته شدهٔ هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا و همچنین اعتدالیون مشخص شده است، دیگر حوزه‌های انتخابیه استان فارس نیز اندک اندک نامزدهای حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی خود را می‌شناسند.

حوزه انتخابیه فسا

در این حوزه که شامل شهر فسا، بخش مرکزی و بخش‌های زاهدان، ششده و نوبندگان می‌شود، محمدحسین دوگانی کاندیدای حتمی حضور درانتخابات است. دوگانی آغچغلو اصولگراست و در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از ۸۰۱۴۱ رای‌دهنده این حوزه انتخابی راهی مجلس شد.

اما در انتخابات پیش‌رو، دوگانی باید با محمدجواد جمالی، مجتبی روستا و یحیی صادقی از جناح اصولگرا و سید محمد حسین اجاقی از اصلاح‌طلبان فسا رقابت کند.

البته دوگانی باید نیم‌نگاهی هم به میرحیدری و محمدحسن‌پور هم که ادعای استقلال سیاسی از هردو جناح را دارند داشته باشد.

حوزه انتخابیه اقلید

در این حوزه اکنون الیاس طاهری نماینده است، اما برای اینکه بار دیگر بتواند مسافر بهارستان شود، احتمالا رقابت سختی را با احمدنیکفر تجربه خواهد کرد.

حوزه انتخابیه سپیدان

در این حوزه انتخابیه که در چند دوره اخیر کری سیاسی بین اهالی اردکان و بیضاء وجودداشته است، عنایت ا… هاشمی قطعا تلاش خواهد کرد تا کرسی خود را در مجلس از دست ندهد.

اما اگر جابر بانشی از این حوزه ثبت‌نام کند و بتواند جواز حضور در انتخابات را کسب کند، آنگاه هاشمی برای کسب رای با مشکل روبرو خواهد شد. شیخ جابر، قاضی خوشنام منتسب به جریان اصلاح‌طلب است که رای منطقه بیضاء را دراین حوزه انتخابیه را پشتوانه خود می‌داند.

البته غلامحسین فروغی‌نیا که پیش از این با شهرت برزگر شناخته می‌شد و سابقه حضور درمجلس را هم دارد نیز در صورت تایید صلاحیت رقیب سختی برای هاشمی خواهد بود. در این حوزه احتمال حضور احمدی، اسفندیاری، علی مویدی، ناصری، خاکپور، علاء خادمی، ابوذر امامی و عزیزی نیز زیاد است.

حوزه انتخابیه کازرون

در حوزه انتخابیه کازرون که شامل شهر کازرون، بخش مرکزی، بخش خشت و کمارج و بخش کوهمره می‌شود، گویای شاهین محمدصادقی نماینده کنونی مجلس قصد دارد شانس خود را از حوزه انتخابی شیراز بیازماید.

دراین حوزه رقابت شفیعی، لقمانی، رضا‌زاده و هوشمندی نزدیک خواهد بود.

البته اصلاح‌طلبان این منطقه از فارس قصد دارند از بین حمید بادآهنگ و غلامرضا دهقان ناصرآبادی یکی را برای حضور درمجلس آماده کنند.

حضور محسن مومن‌زاده، منصوری، رمضان پناهنده، کیامرثی، غریب فاضل‌نیا، حجت‌الله دهقانی، علی‌نقی طبیب لقمانی و محمدکاظم پدیدار نیز دور از ذهن نیست.

حوزه انتخابیه آباده

دراین حوزه نیز به دلیل گسترگی و پراکندگی جمعیت رقابت سخت و فشرده خواهدبود.

رحیم زارع، نماینده اصولگرای این حوزه در دوره کنونی به هیچ وجه حاضر به ازدست دادن فرصت حضور در مجلس نیست. اما او برای ماندن در بهارستان، باید با داوود محمدجانی اصلاح‌طلب رقابت کند.

سیدمحمدطباطبایی، سید مجید موسوی، علی بیابانگرد و محمدجواد بخشی نیز از جمله نامزدهای احتمالی حضور در این دوره از انتخابات از این حوزه که شامل شهر آباده، بخش مرکزی و بخش بوانات می‌شود، محسوب می‌شوند.

حوزه انتخابیه فیروزاباد، قیرو کارزین و فراشبند

نادر فریدونی، سید یونس موسوی سرچشمه، حسن افراسیابی و امین‌الله قربانی از جمله اصولگرایان این حوزه انتخابی هستند که عزم مجلس کرده‌اند.

اما دراین حوزه کفه حضور اصلاح‌طلبان سنگین‌تر از اصولگرایان است.

محمدعلی کاویانی، محمدرضا عباسی، کاوه بهلولی قشقایی، سهراب بهلولی قشقایی و تورج دهقانی نیزکاندیداهای احتمالی اصلاح‌طلبان این حوزه انتخابی هستند.

جهانگیری، رمضانی، سبویی، عیسی‌پور، ابوذر کرم پور و عبدالحسین صمدنژاد نیز نامزدهای احتمالی جریان سوم در این حوزه محسوب می‌شوند.

حوزه انتخابیه جهرم

در این حوزه هم نماینده اصولگرای دورهشتم قصددل کندن از نمایندگی مردم شهر جهرم بخش مرکزی، خفر، سمیکان و کردیان را ندارد.

محمدرضارضایی کوچی با اتکا به رای عشایر این منطقه قصد دارد بار دیگر بر صندلی سبز بهارستان تکیه زند. رضایی باید برای رسیدن به این آرزوی خود با سید جمال الدین ارجمند اصولگرا، حسینی و نورزاد اصلاح‌طلب به رقابت بپردازد.

حوزه انتخابیه کوار، سروستان و خرامه

این حوزه یکی از پرترافیک‌ترین حوزه‌ها از نظر تعدد کاندیدا در استان فارس است.

داریوش اسماعیلی اصولگرا مانند بسیاری از همکارانش در این دوره از مجلس قصد دارد کماکان نماینده باقی بماند. اما حسن زارع شیبانی را رقیب سرسختی برای خود می‌داند. زارع شیبانی گرچه شناسنامه سیاسی‌اش را اصولگرا‌ها صادر کرده‌اند اما کارنامه نسبتا موفقش در سازمان تعاون روستایی فارس از او یک مدیر مقبول ساخته است.

البته این دونفر دو رقیب سرسخت احتمالی نیز دارند. علیرضا طهماسبی که خیلی زود از قطار دولت نهم پیاده شد، یکی از کاندیداهای احتمالی جناح راست این حوزه محسوب می‌شود که از پایگاه رای خوبی نیز برخوردار است.

اما در صورتی که مصطفی زارع قصد رفتن به مجلس و آن هم از این حوزه را داشته باشد، آنگاه حضور این نیروی اصلاح‌طلب معادلات راست‌ها را برهم خواهدزد.

ایزدی، عادلیان، هنرزاده، نیک‌عهد، فخری، عباسی، روستا، رحیمی و قنبری نیز از دیگر کاندیداهای احتمالی این حوزه انتخابیه محسوب می‌شوند.

حوزه انتخابیه نورآباد ممسنی

یکی از حساسترین حوزه‌های انتخابیه در فارس این حوزه است.

حوزه‌ای که نوذز شفیعی اصولگرا قصد دارد بار دیگر شانس خود را برای ماندن در مجلس بیازماید، سید جعفر هاشمی و سید یدالله حسینی رقبای اصولگرای او محسوب می‌شوند واگر علی احمدی نیز قصد حضور درانتخابات را از این حوزه داشته باشد جمع نامزدهای اصولگرایان در این حوزه به چهار نفر می‌رسد.

میراعظم هاشمی، سید جعفر هاشمی و عبدالوهاب محمدی کاندیداهای احتمالی و شاخص جناح چپ و حامیان دولت در این حوزه محسوب می‌شوند.

البته زمزمه حضور محمدگودرزی، مسعود گودرزی و عبدالرضا مرادی نیز ازاین حوزه انتخابیه به گوش می‌رسد.

حوزه انتخابیه لامرد و مهر

دراین حوزه همیشه رقابت شبیه جنگ اصولگرایان و اصلاح‌طلبان دیدنی بوده است.

در منطقهٔ سیاسی که در چند سال اخیر یک وزیر کشور و یک وزیر اطلاعات را به دولت معرفی کرده سید موسی موسوی، احمد منصوری، غلامعباس زارعی و پسر وزیر اطلاعات کنونی اصولگرایانی هستند که سودای پوشیدن ردای نمایندگی در سر می‌پروراند.

محمدراستی، تیمور قاسمی، سید رضی حسینی المدنی، یوسف صادقی و مقیمی نیز اصلاح‌طلبان خوشنامی هستند که در صورت حضور هرکدام از آنها در انتخابات کار برای کاندیدای جناح مقابل آنها سخت خواهدشد.

البته به نظر می‌رسد در این حوزه انتخابیه نباید از کنار نام ابراهیم غلامزاده هم به راحتی گذشت. مدیرعامل کارخانه سیمان لامرد گر چه یک چپ کلاسیک نیست اما مراوداتش با اصلاح‌طلبان و طیف حامی دولت بیش از اصولگرایان است.

حوزه انتخابیه لارستان، خنج و گراش

حوزه انتخابیه لارستان نیز به لحاظ پراکندگی جمعیت از یک سو و بافت مذهبی خاص حاکم برآن یکی ازمهم‌ترین حوزه‌های انتخابیه استان فارس محسوب می‌شود.

از رفتار جمشید جعفر‌پور که نماینده کنونی مجلس است می‌توان فهمید که قصد دارد بار دیگر با تابلو اصولگرایی در مجلس حضور داشته باشد.

جعفر‌پور برای ماندن در بهارستان ابتدا باید علی اصغر حسنی و حشمت الله زارعی، دو کاندیدای هم فکر خود را راضی به نیامدن کند و پس ازآن برای رقابت با حسن هوشمند، کاظم رحیمی‌نژاد، سید یدالله زندوی، حسین صبورایی، سید منصور کشفی، محمدحسین غریبی و عبدالحسین حسنی‌پور از جناح چپ برنامه‌ریزی کند. البته شنیده‌ها حاکی از حضور یوسف محبی به عنوان نامزد مستقل نیز از این حوزه دارد.

حوزه انتخابیه مرودشت و پاسارگاد

محمدمهدی برومندی اصولگرا نیزقصددارد عنوان نمایندگی مجلس را بطورممتد درکارنامه خودثبت کند.

برومندی رقبای سرسختی چون علیرضا مقصودی، داریوش احمدی محمدعلی قوهستانی، علی اکبر قبادی، احمد کبیری وغلامحسین یعقوبی راپیش روی خود می‌بیند. رقبایی که دوست دارند نامشان با عنوان مستقل در رقابت‌های انتخاباتی مطرح شود.

به هرحال بیرون آمدن لیست نهایی نامزدهای انتخابات مجلس متاثر از مولفه‌های متعددی است. اما هرچه به زمان برگزاری انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم شفافیت این لیست‌ها بیشتر می‌شود.

شفافیتی که شاید باعث شود بسیاری از اسامی یادشده را ازیاد ببریم.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی جنوب پرس،تاریخ انتشار:2آذر1394،کد خبر:9281،www.jpnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین