پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۶۵۷۵
تاریخ انتشار : ۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۹
اینک که غبار از چهره اغتشاشگران فرو افتاده و اقدام‌های تخریبی آنها به یادگار مانده است، رصد برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی استان فارس گویای آن است که عده‌ای به جای تاکید بر وحدت و همدلی برای گذر از طوفان، در صدد بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از ناآرامی‌ها هستند، انتخاباتی که قرار است دوم اسفندماه و با هدف انتخاب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
شعارسال: گذر عده‌ای از مرز و حدود اعتراض مدنی به اصلاح قیمت بنزین، ناآرامی‌هایی را طی روزهای ۲۵ و ۲۶ آبان‌ماه گذشته در شیراز رقم زد که با همت و تلاش شورای تامین استان فارس و نیروهای امنیتی و انتظامی در ۴۸ ساعت پایان یافت.
 
اینک که غبار از چهره اغتشاشگران فرو افتاده و اقدام‌های تخریبی آنها به یادگار مانده است، رصد برخی مطالب در شبکه‌های اجتماعی استان فارس گویای آن است که عده‌ای به جای تاکید بر وحدت و همدلی برای گذر از طوفان، در صدد بهره‌برداری سیاسی و انتخاباتی از ناآرامی‌ها هستند، انتخاباتی که قرار است دوم اسفندماه و با هدف انتخاب نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برگزار شود.
 
استاندار فارس ۲۹ آبان‌ماه گذشته در جلسه شورای اداری استان پرده از این تلاش‌ها برداشت و با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص نحوه برخورد با عوامل ناامنی گفت:  کسانی می‌خواهند از هر نمدی کلاهی برای خود بدوزند، برخی تمایل داشتند دولت و مجلس رسمی و قانونی کشور را ناکارآمد جلوه دهند اما نباید مسائل ملی را فدای منافع جناحی کرد.

عنایت الله رحیمی افزود:‌ کنکاش در فضای مجازی نشان داده است که ناکارآمد جلوه دادن دولت و مجلس شورای اسلامی از سوی برخی افراد پیگیری می‌شده است، در حالیکه این مسائل از سوی کسانی مطرح شده که باید مدافع نظام باشند.

رئیس شورای تامین استان فارس با تقدیر از تلاش همه نیروهای امنیتی و انتظامی استان در مقابله با آشوب گری و اغتشاشات اخیر افزود: دست اندرکاران امنیتی و انتظامی فارس برای جلوگیری از آسیب به مردم خود را سپر بلا قرار دادند و با خویشتن داری تلاش کردند تا  عوامل  برهم زننده نظم و آسایش مردم را شناسایی و دستگیر کنند.

اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن که براساس مصوبه شورای عالی هماهنگی سران قوا از دقایق اولیه بامداد جمعه ۲۴ آبان به اجرا گذاشت و اعتراض‌هایی در برخی نقاط کشور در پی داشت. برخی افراد با سوء استفاده از این فضا در شیراز به تخریب اموال عمومی و حمله به برخی نهادهای انتظامی و نظامی اقدام کردند.

بنا بر اظهارات مسئولان، تعداد قابل توجهی شعبه بانک در پی این اغتشاشات در شیراز تخریب و به آتش کشیده و کاملا نابود شد و همچنین بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان به تاسیسات شهری این کلانشهر خسارت وارد شد اما در نهایت بعد از حدود ۴۸ ساعت ناآرامی با تدبیراندیشی شورای تامین استان فارس و دستگاه های امنیتی و انتظامی این استان غائله ختم و آرامش به شیراز بازگشت.
 
نمره قبولی به عملکرد شورای تامین فارس

صبح روز شنبه ۲۵ آبان‌ماه ۹۸، توقف چند خودرو در جاده شهرک صنعتی شیراز منجر به ایجاد ترافیک در کمربندی شیراز شد و عملاً بسیاری از کارگران و کارکنان واحدهای صنعتی و تولیدی مستقر در این شرکت موفق به حضور در محل کار خود نشدند.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در پایان ناآرامی‌ها در گفت‌وگویی با ایرنا اظهار داشت:‌ شورای تامین استان فارس نهایت تلاش خود را کرد که در کمترین زمان ممکن برای مدیریت اغتشاشات اخیر در شیراز تصمیم گیری کند.

جواد باصری افزود: سطح اعتراضات و اغتشاشات اخیر در شیراز گسترده بود و در بسیاری از مناطق و محله‌های شیراز مشاهده می شد و همزمان اتفاقاتی در نقاط مختلف شهر رخ می داد و با توجه به وجود محل های استراتژیک در شهر و همچنین محدودیت نیروهای انسانی دستگاه های انتظامی،عملکرد شورای تامین فارس خوب بود.

وی ادامه داد: به جز اغتشاشات میدانی، محل‌های مهمی در سطح شهر شیراز وجود دارد که در زمان بحران باید از آن محافظت شود و در مجموع شورای تامین استان و مدیریت امنیتی فارس در اغتشاشات اخیر خوب عمل کرده و ظرف ۴۸ ساعت عمده کسانی که برنامه تخریب اموال عمومی و خصوصی مردم را داشتند شناسایی و دستگیر شدند و درگیری از کف خیابان جمع شد.

او اظهار داشت: اگر درایت و تدبیراندیشی شورای تامین استان فارس نبود، هرگز آرامشی که اکنون در سطح این استان و شیراز ایجاد شده وجود نداشت.
 
اغتشاشگران و غارت اموال مردم

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز در ادامه سخنان خود،گفت: در حوزه شهرک صنعتی شیراز نیز این نگرانی وجود داشت که این اغتشاشات به حمله و غارت به اموال مردم در این محل منجر شود که با حضور به موقع دستگاه های امنیتی و انتظامی این دغدغه رفع شد.

وی با بیان اینکه خسارات‌هایی نیز به شهرک صنعتی بزرگ شیراز وارد شد،گفت: بیش از ۲۰۰ میلیون تومان خسارت در پی اغتشاشات اخیر به اموال این مجموعه در قسمت ورودی شهرک صنعتی و در تاسیسات برق،برج روشنایی، دوربین مداربسته و ... وارد شده است.
 
اصلاح قیمت بنزین طی سالهای اخیر ممکن نبود

باصری در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: برخی معتقدند که شیوه درست اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی آن این بود که دولت در سالهای اخیر هرسال به اندازه ای ثابت به نرخ بنزین می افزود اما به این موضوع باید توجه داشت که در سالهای گذشته وضعیت کشور به گونه ای نبود که بتوان این کار را انجام داد.

وی با بیان اینکه شدیدترین تحریم ها را آمریکا و اروپا در سالهای اخیر علیه مردم ایران بکار گرفته اند،گفت: در سالیان گذشته بیشترین شوک اقتصادی به کشور ما وارد شد و مسئولان ایران و نظام جمهوری اسلامی بطور مداوم در حال کاهش آسیب‌های جامعه در پی این وضعیت بودند و افزایش قیمت بنزین در این شرایط ممکن نبود.
 
مراقب افزایش قیمتها باشید

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز به اصلاح نرخ سوخت در شرایط کنونی بدون بسته های جایگزین اشاره کرد و افزود: منظور از بسته جایگزین دادن یارانه به مردم نیست بلکه مدیریت تامین مایحتاج مردم در همه حوزه ها است و همچنین این قول به مردم داده شود که از افزایش قیمت ها در شرایط فعلی جلوگیری شود.

وی ادامه داد: نرخ سوخت در حدود یک هفته گذشته اصلاح شد و افزایش یافت اما علیرغم همه قول هایی که مسئولان داده اند اما قیمت برخی کالاها مثل تره بار و سبزیجات افزایش یافته است.

وی نگرانی مردم و دلسوزان نظام را این دانست که این رخدادها مانند دومینو دامان کل اقتصاد کشور را بگیرد.
 
دولت خود را فدای مصلحت ملت کرد

باصری در ادامه تاکید کرد: دولت با اصلاح قیمت بنزین و سهمیه بندی سوخت خود را هزینه و فدا کرد.

وی ادامه داد: اگر قرار بود رییس جمهوری با رویکرد سیاسی تصمیم بگیرد هرگز با افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی موافقت نمی کرد و احتمالا این تصمیم را به دولت بعدی واگذار می کرد و حداقل قبل از انتخابات پیش رو این کار را انجام نمی داد.

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی بزرگ شیراز با اشاره به تصویب اصلاح قیمت بنزین در شورای هماهنگی سران قوا و حمایت مقام معظم رهبری از این تصمیم گفت:‌ مشخص است که همه ارکان نظام و سران قوا به این اتفاق نظر رسیدند که این تصمیم در فضای تخاصم برخی کشورها از جمله آمریکا، به صلاح مردم و کشور است.
 
 
تنها یک جمله، دست‌شان را می بوسم

رئیس کانون شوراهای کار استان فارس و عضو شورای عالی اشتغال کشور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اگر قرار باشد یک جمله در خصوص مدیریت اغتشاشات اخیر در استان فارس و شیراز بگویم این است که دست تک تک افرادی که موجب خاموش شدن شعله این اغتشاشات شدند را می بوسم.

مهرزاد مویدی ضمن اینکه تلاش شورای تامین استان فارس، دستگاه‌های امنیتی و انتظامی این استان را در مواجهه با اغتشاشات قابل تقدیر دانست و افزود: تاثیرگذار بودن اقدامات دستگاه های امنیتی و انتظامی در کنترل آشوب های اخیر برای مردم نیز آشکار شده است.
 
روز اول،خویشتنداری با معترضین

وی با بیان اینکه عدم ورود وسیع دستگاه های امنیتی و انتظامی در روز اول اغتشاشات در شیراز به دلیل خویشتنداری دستگاه ها و نهادهای امنیتی این استان بود و گفت: دیدگاه مردم هم این است که شورای تامین و ارگانهای انتظامی و امنیتی در روز اول و دوم اعتراضات و اغتشاشات در شیراز سعی داشتند فضا به آرامی و بدون تنش مدیریت شود.

رئیس کانون شوراهای کار استان فارس ادامه داد: وجود نیروهای امنیتی و انتظامی نعمتی بزرگ برای امنیت کشور و استان فارس است که متاسفانه در برخی موارد نیز عوامل این امنیت مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: اعضای شورای تامین استان فارس، کارکنان دستگاه های امنیتی، اطلاعاتی، انتظامی،ارتش،سپاه و بسیج در روزهای گذشته فراتر از وظیفه شان عمل کردند و باید به همه این نیروها خدا قوت گفت.
 
مویدی در بخش دیگری از سخنان خود بر حفظ و افزایش اتحاد مردم در شرایط کنونی تاکید کرد و گفت: یکسری افراد هستند که به دنیال بهره برداری سیاسی از شرایط کنونی هستند اما مردم همه موارد را می فهمند و درک می کنند.

عضو شورای عالی اشتغال کشور عنوان کرد: مردم به نظام و رهبری اعتقاد راسخ دارند و این موضوع از مباحث سیاسی و بهره برداری های انتخاباتی جدا است.

وی ادامه داد: علیرغم تلاش همه نیروهای امنیتی،انتظامی و شورای تامین استان فارس برای کنترل اغتشاشات اخیر در شیراز اما بعضی افراد به دنبال هجمه وارد کردن و بهره برداری سیاسی هستند و امیدوارم این گروه نیز با هدف استفاده انتخاباتی تلاش نیروهایی که موجب بازگشت آرامش شدند را زیر سوال نبرند و آن را کمرنگ جلوه ندهند.
 
لزوم هوشیاری کارگران و کارفرمایان در قبال سوء استفاده رسانه‌های خارجی

مویدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دشمنان کشور ما در سالیان اخیر مباحث اقتصادی را نشانه گرفته و از موارد و مشکلاتی که در واحدهای تولیدی و کارخانجات ممکن است ایجاد شود در جهت اهداف سوء خود بهره برداری می کنند.

او خطاب به جامعه کارگری هشدار داد: نیاز است که جامعه کارگری و کارفرمایی استان فارس و کشور آگاهی بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشند و با رسانه های خارج از کشور که اغلب نیز معاند و اپوزیسیون هستند مصاحبه نکنند.

وی اضافه کرد: جواب دادن به تماس های رسانه های خارج از کشور شایسته جامعه کارگری و کارفرمایی ما نیست زیرا این رسانه ها حتی از صداقت طرف مصاحبه شونده سوء استفاده می کنند و از آن در جهت اهداف ضد نظام و علیه کشور جمهوری اسلامی بهره خواهند برد.

رئیس کانون شوراهای کار استان فارس گفت: کارگران و کارفرمایان کشور و استان باید توجه داشته باشند که علیرغم مشکلات اقتصادی که ممکن است در هر واحد صنعتی و تولیدی وجود داشته باشد امنیت جامعه از ارزش والاتری برخوردار است و نباید فدا شود.

وی اظهار داشت: قطعا فشارهای اقتصادی روی خانواده های کارگری وجود دارد اما تقاضا دارم که این قشر پاسخی به تماس های مشکوک و رسانه های خارجی ندهند تا از صداقت و جایگاه این قشر زحمت کش جامعه سوء استفاده نشود.
 
 
بازگشت آرامش ظرف ۲ روز

دبیر اتاق تعاون فارس نیز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: با توجه به اغتشاشات و ناآرامی هایی که در هفته گذشته در استان فارس و شیراز رخ داد،‌دولت به خوبی توانست وضعیت را آرام کند.

مجتبی محلاتی افزود: شورای تامین استان فارس با توجه به حجم وسیع اغتشاشاتی که وجود داشت بسیار خوب عمل کردبه نحوی که این استان و شهر شیراز ظرف ۲ روز آرام شد.

وی ادامه داد: موج سواری و ایجاد تفرقه در شرایط کنونی موضوعی غیراخلاقی است و به ضرر مردم و جامعه خواهد بود.

وی اضافه کرد: در حال حاضر باید جامعه به سمت همدلی و اتحاد پیش رود تا شرایط اقتصادی و مشکلاتی که ممکن است برای برخی از مردم ایجاد شود را برطرف کرد.
 
تسویه حساب سیاسی بعد از آشوب ممنوع

محلاتی با بیان اینکه تسویه حسابهای سیاسی زیبنده شرایط کنونی جامعه ما نیست،گفت: همه کارشناسان اقتصادی و صاحب نظران این حوزه اتفاق نظر دارند که اصلاح قیمت و سهمیه بندی بنزین امری ضروری بوده که به مصلحت کشور و مردم است.

او عنوان کرد: راهی جز اصلاح قیمت و سهمیه بندی سوخت نبوده و اکنون نیز باید مردم و مسؤولان با همدلی و اتحاد کشور را از مشکلات کنونی عبور دهند.

دبیر اتاق تعاون استان فارس اظهار داشت: بعنوان عضوی از جامعه کار ،تولید و تعاون امیدوارم مردم و مدیران در کنار یکدیگر مشکلات اقتصادی را پشت سر گذاشته و به جای سخت کردن شرایط با اتحاد این آلام را کاهش داده و از ایجاد تورم انتظاری بعد از سهمیه بندی بنزین نیز بکاهند.

وی درخصوص تورم انتظاری بیشتر توضیح داد و گفت: افزایش قیمت بنزین حداکثر سه تا چهار درصد بر تورم تاثیر خواهد گذاشت و تنها ممکن است تورم انتظاری و تسویه حسابهای سیاسی باعث گرانی و حتی ایجاد تنش اجتماعی شود و جامعه را ملتهب کند که این التهاب به صلاح هیچ کس حتی افرادی که به دنبال منافع حزبی و سیاسی هستند نخواهد بود.
 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی  انتخاب  ،تاریخ انتشار:  5   آذر 1398،کدخبر:   83568908 ،www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین