پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۷۸۷
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۷
به نظر می‌رسد انتخابات یازدهمین دوره مجلس ، در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز، یک انتخابات نامتقارن باشد. تا روز پیش از ثبت‌‌نام، افراد زیادی از دو شهر لار و گراش برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند و از شهرستان‌ها و بخش‌های دیگر، نامزد مطرح و جدی دیده نمی‌شود.

شعار سال:به نظر می‌رسد انتخابات این دوره در حوزه انتخابیه لارستان، خنج، گراش و اوز، یک انتخابات نامتقارن باشد. تا روز پیش از ثبت‌‌نام، افراد زیادی از دو شهر لار و گراش برای حضور در انتخابات اعلام آمادگی کرده‌اند و از شهرستان‌ها و بخش‌های دیگر، نامزد مطرح و جدی دیده نمی‌شود.


 تراکم نامزدهای انتخابات مجلس در لار شدیدتر است. بروجردی و جعفرپور دو نام اصلی هستند. محتاجی و زاهدی یک بار دیگر حضور در انتخابات را تجربه می‌کنند. در کنار آن‌ها چهر‌ه‌های جدیدی مانند صبورایی، موحدی و انصاری‌فرد هم به نظر جدی می‌رسند. بعضی افراد مانند رحیمی‌نژاد با وجود احتمال رد صلاحیت، ثبت‌نام خواهند کرد. چهره‌هایی مانند محبی و قنبری نیز همچنان در حال رصد کردن فضا هستند.
به جز لار و گراش، در شهرهای دیگر فضا انتخاباتی نیست. از بیرم فرد مشخصی اعلام حضور نکرده است. در اوز و بخش‌های اهل سنت، خبری از کارگروه انتخاباتی همانند دور گذشته نیست و نعمت‌الله فیروزی تنها فرد مصمم برای ثبت‌نام به نظر می‌رسد. در خنج فقط نام حشمت‌الله زارعی یک بار دیگر شنیده می‌شود. از بخش‌های شمالی حوزه انتخابیه نیز شاید محمد فیاض‌پور شناخته‌‌شده‌ترین فرد باشد.
ولی همچنان مهمترین عامل موثر در انتخابات، حضور یا عدم حضور علاالدین بروجردی است. رییس سابق کمیسیون امنیت ملی در ماه‌های اخیر حضور بیشتری در جنوب فارس داشته است ولی هنوز مشخص نیست او از کدام حوزه بروجرد، تهران یا لارستان برای انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد. حضور بروجردی که با بیت آیت‌اللهی نسبت دارد، معادلات انتخابات را به هم خواهد ریخت.

یک هفته دیگر، مهره‌چینی اولیه انتخابات مشخص می‌شود، هر چند تصمیمات شورای نگهبان موثرترین عامل در مهره‌چینی نهایی انتخابات است. در فرار نامزدها از جناح‌بندی‌های سیاسی، دو حالت رقابت لاری-لاری یا لاری-گراشی محتمل‌ترین صحنه‌آرایی‌های انتخاباتی است.

نامزدهای احتمالی مجلس یازدهم در شهرستان های استان فارس
عنایت انصاری‌فرد: در هشت سال مدیریت فرودگاه خودم را اثبات کرده‌ام
مدیرکل پیشین فرودگاه لارستان فردی است که ثبت‌نام خود را برای انتخابات مجلس قطعی اعلام کرد. عنایت انصاری‌فرد در مورد گرایش سیاسی خود گفت: «ضمن احترام به هر گروه سیاسی دیگر، به صورت کاملا مستقل شرکت خواهم کرد.»
انصاری‌فرد با اشاره به سابفه مدیریتی خود گفت: «من کارهایم ثابت شده است. در طی هشت سال مدیریت فرودگاه لارستان، در این فرودگاه تحولات عظیمی رخ داد، از جمله با کمک مهندس جباری، نماینده محترم مردم بندرلنگه، فرودگاه اداره کل شد. مردم لارستان و منطقه، من را با خدمت می‌شناسند.»
انصاری‌فرد در مورد احتمال ائتلاف با دیگر نامزدها گفت: «تا الان که با شما صحبت می‌کنم احتمال ائتلاف وجود ندارد. خیلی محکم و استوار ایستاده‌ام و معتقدم که می‌توانم در منطقه اثرگذار باشم. اما باز هم اگر صلاح و مصلحت کشور و منطقه بر امر خاصی باشد و بزرگان تایید کنند، آدم کاملا منعطفی هستم.»
انصاری‌فرد بعد از لار به شیراز رفته است و در حال حاضر مشاور مدیرکل فرودگاه‌های استان فارس است. انصاری‌فرد کارشناس مهندسی مراقبت پرواز است و با مدرک فوق لیسانس مدیریت بازرگانی وارد انتخابات خواهد شد.


کاظم رحیمی‌نژاد: جز وکالت گرفتن از مردم، راهی برای پیشرفت منطقه نیست
کاظم رحیمی‌نژاد، مدیر تشکیل لارستان بیدار، از ثبت‌نام دوباره خود در انتخابات گفت: «با توجه به این حداقل دو دهه است با برنامه‌های مشخص برای پیشرفت فعالیت می‌کنم، برای پیش‌برد این برنامه در انتخابات ثبت‌نام می‌کنم. ساختار منطقه هم نشان می‌دهد به جز وکالت گرفتن از مردم کاری از پیش نمی‌رود.»
مدیر مسئول سایت صحبت‌نیوز که از چهره‌های سیاسی شناخته اصلاح‌طلب است، در مورد گرایش سیاسی خود گفت: «فکر می‌کنم این دوره خواسته‌های مردم حول محور مطالبات منطقه‌ای و محله ای است و مردم به کاندیداها از این نظر توجه می‌کنند. گرایش سیاسی من و نوع تفکر من کاملا مشخص است اما آن چیزی که مردم به خاطر آن وکالت می‌دهند، پیش‌برد مسائل سیاسی و جناحی نیست، بلکه پیش‌برد مسائل منطقه در هر چهار شهرستان است.»
رحیمی‌نژاد دوره قبل نیز وارد انتخابات شد و بعد از عدم تایید صلاحیت از سوی شورای نگهبان، از اسعد زاهدی حمایت کرد. رحیمی‌نژاد در مورد این دوره گفت: «وظیفه ما این است که برای پیش‌برد اهداف جامعه تلاش کنیم. اگر اجازه ورود بدهند که انجام می‌دهیم و اگر ندهند از عهده ما ساقط می‌شود و به سراغ شغل دانشگاهی خودمان می‌رویم و از کاندیدای دیگری حمایت نمی‌کنیم. تجربه ملی و منطقه‌ای و واقعیت‌های میدانی نشان می‌دهد حمایت از یک کاندیدا منجر به پیش‌برد اهداف حداقلی هم نمی‌شود.»
کاظم رحیمی‌نژاد دارای دکترای زبان و ادبیات فارسی است و در حال حاضر با عضویت در هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، مدیریت بخش فارسی، عربی و انگلیسی دانشگاه فرهنگیان فارس را بر عهده دارد.


اسعد زاهدی: ثبت‌نام می‌کنم ولی هیچ چیز مشخص نیست
اسعد زاهدی یکی از نامزدهای باسابقه در انتخابات مجلس است. زاهدی بعد از دوره هفتم و دهم این بار نیز در انتخابات ثبت‌نام خواهد کرد. او در مورد احتمال حضور در انتخابات گفت: «صد در صد».
با توجه به دو بار حضور ناموفق در انتخابات، در مورد دلیل حضور مجدد در انتخابات گفت:‌ «انتخابات یک امر پیچیده است که یک حادثه کوچک ممکن است کل روند انتخابات را تغییر دهد.»
زاهدی دوره گذشته بعد از رد صلاحیت نامزدهای اصلاح‌طلب، در هفته پایانی در لیست امید قرار گرفت. او در مورد گرایش سیاسی خود و احتمال حمایت گروه‌های سیاسی گفت:‌ «انشاالله در روز ثبت‌نام مشخص می‌شود.»
زاهدی که سال‌ها ریاست دانشگاه آزاد لارستان را بر عهده داشت. پاسخ به احتمال اجماع را نیز به آینده موکول کرد: «بستگی به نوع کاندیداها و شخصیت‌های حاضر و تجزیه و تحلیل انتخابات دارد. تا روز آخر ثبت‌نام نمی‌توان در این مورد اظهار نظر کرد.»
زاهدی در دوره‌های هفتم و دهم نامزد انتخابات بود و در هر دو دوره ۱۵ درصد آرا را به دست آورد. او در دوره هفتم بعد از محبی و جهانبانی در رده سوم آرا قرار داشت. در دوره گذشته انتخابات نیز زاهدی پشت سر جمشید جعفرپور قرار گرفت و نتوانست ورود مجدد او به مجلس را تهدید کند. زاهدی با مدرک دکترا در انتخابات حاضر خواهد شد.


حسین صبورایی: به عنوان چهره مستقل ثبت‌نام می‌کنم
حسین صبورایی، شهردار پیشین لار، از افرادی است که ثبت‌نام خود را تایید می‌کند. صبورایی گفت: «اگر اتفاق خاصی رخ ندهد ثبت‌نام خواهد کرد. احتمال ثبت‌نام من ۸۰ درصد است.»
صبورایی در مورد گرایش سیاسی و گروه‌های حامی خود گفت: «به عنوان یک چهره مستقل ثبت‌نام خواهم کرد. این طوری نبوده که یک تصمیم شخصی باشد. تعدادی از دوستان درخواست کرده‌اند و با توجه به این که تخصص‌ام عمرانی است فکر می‌کنم می‌توانم برای شهرستان‌های حوزه انتخابیه کاری انجام دهم.»
صبورایی دارای مدرک کارشناسی ارشد MBA است. او از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ شهردار لار بود و بعد از آن در سمت‌های مختلفی به عنوان معاون و شهردار ناحیه در شهرداری تهران حضور داشته است. صبورایی در حال حاضر معاون امور مالی و اقتصاد شهری شهرداری منطقه شش تهران است.


زینل قنبری: تا دو روز قبل از پایان مهلت صبر می‌کنم
مهندس زینل قنبری، مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس، هنوز برای حضور در انتخابات تصمیم قطعی نگرفته است. او گفت: «وضعیت تا دو روز قبل از پایان مهلت ثبت‌نام مشخص می‌شود.»
قنبری در مورد احتمال اجماع یا همکاری با نامزدهای دیگر گفت:‌ «تصمیم من به ثبت‌نام افراد دیگر بستگی ندارد. اگر وارد شوم اجماع یا کناره‌گیری نخواهم کرد.»
قنبری از نظر سیاسی با عنوان مستقل حضور خواهد داشت.


یوسف محبی: برای نامزدی تردید دارم
یوسف محبی بعد از پنج دوره حضور در انتخابات، امسال برای ثبت‌نام تردید دارد. نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی گفت: «هنوز تصمیم نهایی نگرفته‌ام و باید برنامه آینده را مشخص کنیم. باید ببینم کاری از ما ساخته است یا نه و می‌توانیم به قول‌هایی که می‌دهیم عمل کنیم؟ احتمال ثبت‌‌نام و عدم ثبت‌نام وجود دارد.»
محبی در مورد وضعیت فعلی منطقه می‌گوید: «خیلی کارها عقب افتاده است. جاده‌ها عقب افتاده است و راه‌آهن لار حذف شده است. شرایط سخت است و همه این‌ها باید برگردد. سال ۱۳۸۶ راه‌آهن شیراز، جهرم، لار، بندرعباس در هیات دولت مصوب شده است و این به جز پیش‌نهاد راه‌آهن عسلویه، لار، بندرعباس است. در دوره آقای حسنی سال ۱۳۸۹ بودجه آن با همکاری کمیسیون عمران و آقای جباری مصوب شد. الان به راحتی این راه‌آهن را حذف کرده‌اند. بودجه جاده ما ۱۳ سال پیش مصوب شده و اداره راه یواش یواش کار می‌کند و مردم از بین می‌روند. برگرداندن این‌ها خیلی سخت است.»
محبی بدون نام بردن از نماینده فعلی حوزه انتخابیه گفت: «آقایان ادعای بی‌خود دارند. کار که نکرده‌اند بلکه حذف کرده‌اند. این‌ها باید جوابگو باشند. برای این مصوبات زحمت کشیده شده بود. کارهای زیادی باید انجام شود ولی متاسفانه خیلی عقب افتاده‌ایم و کل شهرستان‌های حوزه انتخابیه عقب افتاده‌اند. برای همه این‌ها مدرک دارم.»
مجبی در مورد گرایش سیاسی خودش می‌گوید: «آمدن من هنوز مشخص نیست و روی این هم فکر نکرده‌ام. هدف خدمت است و هر کسی خدمت کند دست او را ماچ می‌کنیم و هر کس خیانت کرده‌ است در زمان انتخابات باید از او انتقاد شود و خدا او را هدایت کند. امیدوارم آقایان اشتباه‌ها را تکرار نکنند و مردم خودشان تصمیم بگیرند و تابع جو و جوسازی نباشند.»
یوسف محبی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۸ شهردار لار بود. محبی با پنج دوره ثبت‌نام یکی از باسابقه‌ترین نامزدهای انتخابات است. تلاش محبی برای ورود به مجلس از سال ۱۳۷۸ شروع شد. محبی بعد از ناکامی در انتخابات مجلس ششم، در مجلس هفتم با پیروزی بر سیدعباس جهانبانی به عنوان نماینده حوزه لارستان و خنج به مجلس رفت. در مجلس هشتم، محبی پشت‌ سر علی‌اصغر حسنی و شکرالله زندوی قرار گرفت. او در مجلس نهم نامزد شد اما در روزهای پایانی کناره‌گیری کرد تا جعفرپور نماینده شود. دوره گذشت محبی با وجود همه فشارها از نامزدی کناره‌گیری نکرد و بعد از جعفرپور و زاهدی، ۱۲ درصد آرا را به دست آورد.


منصور محتاجی: مسئولیت خودمان را برای کنار رفتن انجام داده‌ایم
منصور محتاجی، فرماندار پیشین لارستان، در مورد احتمال نامزدی خود در انتخابات می‌گوید: «از احتمال گذشته است و ثبت‌نام من قطعی است. حتی اگر امروز هم زمان ثبت‌نام باشد اقدام خواهم کرد.»
محتاجی در مورد گرایش سیاسی خود می‌گوید: «گرایش اصلی من جریان اصول‌گرایی است اما در انتخابات به صورت مستقل وارد می‌شوم.»
منصور محتاجی دوره دهم نیز نامزد انتخابات بود و در روزهای پایانی به نفع مردم لارستان کناره‌گیری کرد. منصور محتاجی در مورد همکاری با نامزدهای دیگر در این دوره از انتخابات به گریشنا گفت: «ما برای این دوره برنامه‌ریزی صددرصدی کرده‌ایم و مسئولیت خودمان را برای کنار رفتن انجام داده‌ایم. اگر کسانی عرق منطقه‌ای یا ملی دارند باید این دوره آن‌ها [کار کناره‌گیری را] انجام دهند.»
مهمترین سمت محتاجی در سال‌های اخیر فرمانداری لارستان از جمله در دوره پرآشوب بهمن ۸۸ بود. او در حال حاضر رییس هیات مدیره مجمع خیرین لارستان است. فوق‌لیسانس حقوق قضایی آخرین مدرک تحصیلی این نامزد انتخابات است.


یعقوب موحدی: جزو باند و گروهی نیستم
رییس پیشین شورای شهرستان لارستان از دیگر نامزدهای جدید انتخابات مجلس است. یعقوب موحدی در مورد حضور در انتخابات گفت: «با توکل به خدا ثبت‌نام می‌کنم. از عید نوروز عده‌ای از دوستان دعوت کردند و به دنبال حضور من در انتخابات بودند.»
موحدی در مورد احتمال اجماع با دیگر نامزدها در انتخابات گفت: «نه اهل تبانی‌ام و نه سفارش‌پذیرم. تا الان هم با کسی صحبت و هماهنگی نکرده‌ام. شما هم اگر خودتان تماس نگرفته بودید موضوع را مطرح نمی‌کردم.»
موحدی با مدرک کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم‌شناسی در انتخابات شرکت خواهد کرد. او در مورد گرایش سیاسی خود گفت: «جزو باند یا گروهی نیستم.»


کرامت‌الله تقوی: به عنوان «شاهد تاریخی» ثبت‌نام می‌کند
کرامت‌الله تقوی، پژوهشگر شناخته‌شده جویمی، با وجود رد صلاحیت‌های متعدد، برای ششمین‌بار برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام می‌کند.
کرامت‌الله تقوی دارای مدرک دکترای تاریخ ایران باستان است. او درباره دلیل ثبت‌نام به گریشنا می‌گوید: «حسب وظیفه انسانی در انتخابات ثبت‌نام می‌کنم تا یک شاهد و ردپای تاریخی در احساس وظیفه ما و بی‌توجهی متولیان قانون به قانون وجود داشته باشد. ثبت‌نام می‌کنم تا مسوولیت اجتماعی خود را انجام داده باشم»
تقوی پنج دوره گذشته از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شده است. او در مورد برآورد خود از این دوره می‌گوید: «از لحاظ شدت، سختگیری بیشتر است.»
از تقوی پرسیدیم آیا در صورت رد صلاحیت از نامزد دیگری حمایت خواهد کرد. عضو سابق شورای شهر جویم گفت: «تجربه نشان داده است که متاسفانه کاندیداها به ویژه در مناطق در اجماع به توافق نمی‌رسند و از سوی دیگر گزینه‌های تاییدشده هم توانایی و توانمندی چندانی ندارند که آدم رغبت کند از آن‌ها حمایت کنند. اگر معجزه رخ دهد و شخص شاخصی تایید شود، احتمال آن وجود دارد. باید منتظر غربالگری شورای نگهبان ماند و تا آن موقع وقت زیاد است.»


حشمت‌الله زارعی: می‌خواهیم از خنج یک نامزد باشد
حشمت‌الله زارعی تاکنون تنها نامی است که از شهرستان خنج شنیده می‌شود. زارعی در مورد احتمال حضور خود در انتخابات گفت: «تصمیم دارم. ولی به شهرستان خنج بستگی دارد.»
زارعی دوره‌های هفتم، نهم و دهم نیز نامزد انتخابات بود، هر چند نتوانست آرا زیادی را به دست آورد. او در دوره گذشته با ۴۴۱۶ رای در ردیف نهم نتایج نهایی انتخابات قرار گرفت. زارعی در مورد انگیزه خود از حضور در انتخابات گفت: «می‌خواهیم حداقل یک نفر از شهرستان خنج داشته باشیم. اگر کسی دیگری نیاید خودم ثبت‌نام می‌کنم.»
زارعی در مورد گرایش سیاسی خود گفت: «ما از جناح ارزشی هستیم. هر جا چیزی خوبی ببنیم از آن حمایت می‌کنیم و هر جا چیز بدی حتی اگر در متن جناح اصولگرا باشد هم از آن انتقاد می‌کنیم.»
حشمت‌الله زارعی فرزند کاکاجان اهل باغان خنج است. زارعی دارای مدرک کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه آزاد فیروزآباد است.


حضور فیاض‌پور در حد احتمال است
محمد فیاض‌پور، مدیر پیشین آموزش و پرورش لارستان، از شانس‌های اصلاح‌طلبان برای این دوره از انتخابات است. او تنها کسی است که میان گمانه‌زنی‌ها، خود را رسما یک چهره اصلاح‌طلب معرفی کرده است.
فیاض‌پور در مورد احتمال حضور خود در انتخابات می‌گوید: «همان‌طور که برخی سایت‌ها گمانه‌زنی کرده‌اند، احتمال حضورم در انتخابات وجود دارد. البته چون به تازگی در اداره کل آموزش و پرورش پست گرفته‌ام، باید در مورد حضور در انتخابات به جمع‌بندی برسم.»


نعمت‌الله فیروزی: از شورا برای نامزدی مجلس استعفا دادم
نعمت‌الله فیروزی با استعفا از ریاست شورای بخش اوز، خود را نامزد نمایندگی مجلس خواهد کرد. فیروزی تیرماه ۱۳۹۸ بعد از دو سال ریاست شورای روستای توحید کهنه و یک سال ریاست شورای بخش اوز، در استعفانامه خود نوشت: «پس از کسب اجازه و مشورت با بزرگان، مسئولین، شیوخ و مشاورین منطقه، برای نامزدی نمایندگی مجلس شورای اسلامی در لارستان کُهن با امید به خداوند متعال و حمایت‌های شما عزیزان ثبت نام نموده‌ام و موضوع نامزدی را بنده رسما اعلام و تایید می‌نمایم.»
فیروزی با مدرک کارشناسی ارشد شهرسازی از چهره‌های جدیدی است که امیدوار است با عبور از سد شورای نگهبان بتواند به عنوان نامزد اهل سنت، جشن شهرستان شدن اوز را تکمیل کند.


آن‌ها که نمی‌آیند
علی‌اکبر نجیب‌زاده، فرماندار پیشین لارستان، شاخص‌ترین فردی است که گمانه‌زنی در مورد حضور او اشتباه بود. اولین‌بار سایت آفتاب لارستان از احتمال نامزدی این چهره نزدیک به اصلاح‌طلبان نوشته بود، اما نجیب‌زاده گفت قصد ثبت‌نام در انتخابات را ندارد.
نام دکتر رامین اقتداری، رییس شورای شهر لار در دوره چهارم، نیز به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی انتخابات مطرح شده بود. دکتر اقتداری  ثبت‌نام در انتخابات مجلس را رد کرد.
سید حسن زندوی، فرمانده پیشین سپاه لارستان و نامزد انتخابات مجلس در دوره نهم، از جمله کسانی است که شرایط حوزه انتخابیه را برای ثبت‌نام مهیا نمی‌داند و وارد گود نخواهد شد.
دکتر بهادر مقدس از خنج یکی از کاندیداهای اهل سنت در دوره گذشته بود. او نامزدی خود را در انتخابات مجلس را بلاموضوع می‌داند: «دوره گذشته با نظر دوستان ثبت‌نام کردم که پیش‌بینی رد صلاحیت هم می‌کردم. حتی آقای دانشور از صحرای باغ با ۲۰ سال سابقه بسیج رد می‌شود.»

 

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری اوز امروز،تاریخ انتشار:9آذر1398،کد خبر:15310،awazemrooz.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین