پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۴۸۸۰۹
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
ماراتن بزرگ سیاسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از دهم آذر ماه با آغاز ثبت نام از داوطلبان کرسی‌های خانه ملت در فرمانداری‌ها و وزارت کشور وارد فاز اجرایی شد که این روند تا پایان وقت اداری امروز شنبه ادامه دارد.

شعار سال: جمهوری اسلامی ایران نظام مردمی و مبتنی بر مشارکت و رقابت سیاسی عمومی است و مردم در مقاطع مختلف نشان دادهاند که هر جا لازم باشد با حضورشان دشمنان را  ناامید می کنند لذا با توجه به شرایط، حساسیت‌های بین‌المللی و اوضاع اقتصادی، حضور و مشارکت مردم در این انتخابات اهمیت بسزایی دارد.
انتخابات تجلی مردم سالاری دینی و مظهر مشارکت در تعیین سرنوشت خود است و طبق اصل ششم قانون اساسی، امور کشور با اتکا به نهادهای عمومی باید اداره شود و مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم بر این اصل که انتخابات برای تحقق مشارکت ها و آزادی‌های سیاسی است نیز تاکید فرمودند.
سیاست دولت تدبیر و امید نیز ایجاد فضای پرشور انتخاباتی در کشور با هدف حضور گسترده مردم در پای صندوق های رای است و از هر گونه اقدام در چارچوب موازین قانونی برای پرشور کردن این رخداد سیاسی استقبال و حمایت می‌کند.

به دنبال دستور وزیر کشور به فرمانداران مراکز حوزه های انتخابیه سراسر کشور، ثبت نام از داوطلبان انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از دهم آذر در ۲۰۸ حوزه انتخابیه برای انتخاب ۲۹۰ نماینده آغاز شد و ستادهای انتخاباتی ثبت نام از داوطلبان کرسی‌های خانه ملت در فرمانداری‌های سراسر کشور و وزارت کشور را عهده دار هستند که این روند تا پایان وقت اداری امروز ادامه خواهد داشت.

انتخابات ۱۱ مرحله دارد و در مرحله دوم، ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی صورت می‌گیرد که می بایستی داوطلبان با داشتن مدارک لازم با مراجعه به ستادهای انتخابات مستقر در فرمانداری‌ها و وزارت کشور اقدام به ثبت نام کنند.

این نخستین گام برای نیروهای سیاسی کشور است که تلاش دارند با همه توان پا به عرصه رقابت بگذارند، اما مهمترین مرحله برای این داوطلبان احراز صلاحیت‌ها است که بدنبال آن سازوکارها و راهبردهای نهایی مشخص خواهد شد.

بر اساس اعلام قبلی همچون دوره های گذشته داوطلبانی که در مدت ثبت نام ها در خارج از ایران هستند می توانند با مراجعه به سفارتخانه‌ها، کنسولگری‌ها و مراکز سیاسی جمهوری اسلامی در خارج از کشور ثبت نام کنند.
هیات‌های اجرایی مراکز حوزه‌های انتخابیه و هیات‌های اجرایی حوزه های فرعی نیز همزمان از روز یکشنبه  ۱۰ آذر ماه ظرف مدت ۶ روز تشکیل شدند.

رای تکراری وجود ندارد
در انتخابات امسال امکان رای تکراری در انتخابات وجود نخواهد داشت زیرا احراز هویت به صورت الکترونیکی انجام می‌شود و رای دادن تنها با شماره ملی امکانپذیر است.
علاوه بر آغاز ثبت نام از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی، از ۱۵ آذر ماه نیز ثبت نام داوطلبان مجلس خبرگان رهبری در پنج استان قم، تهران، خراسان رضوی، خراسان شمالی و فارس برای انتخاب ۸ نماینده آغاز شد و تا ۲۱ آذر ادامه دارد که سهم استان تهران سه نماینده و سایر استانها هر کدام یک نماینده خواهد بود.
در استان های مختلف و به منظور برگزاری انتخاباتی پرشور کمیته های مالی و پشتیبانی، حقوقی،‌امنیتی، اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات، حراست و استعلامات و آموزش تشکیل و جلساتی نیز با آنان برگزار شده است.
روند بررسی و تایید صلاحیت‌ها نیز بلافاصله پس از ثبت‌نام آغاز می‌شود و تا ۱۰ روز پیش از برگزاری انتخابات ادامه دارد. در این فرآیند صلاحیت داوطلبان نمایندگی در هیات‌های اجرایی و نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد و روز ۲۳ بهمن ماه امسال به صورت عمومی اعلام خواهد شد.
با توجه به اینکه احزاب و گروه‌های سیاسی به عنوان متولیان اصلی ساماندهی فعالیت‌های انتخاباتی باید ایفاگر نقش جدی در افزایش مشارکت شهروندان داشته باشند در زمان حاضر ۱۱۶حزب ملی و استانی در کشور مجوز فعالیت دارند که در این احزاب سه نگاه اصولگرا، اصلاح طلب، مستقل و اعتدال وجود دارد و تلاش بر این است تا بستری برای ورود تمامی سلایق به عرصه انتخابات فراهم شود چرا که حضور سلایق مختلف به گرم شدن فضای انتخابات کمک می کند.

نهایی شدن ثبت نام ۹ هزار و ۸۰۶ نفر داوطلب نمایندگی مجلس
سخنگوی ستاد انتخابات کشور از نهایی‌شدن ثبت‌نام ۹ هزار و ۸۰۶ داوطلب نمایندگی مجلس یازدهم تا ساعت ۱۸ روز - جمعه - خبر داد و گفت: هشت هزار ۷۵۳ نفر از این داوطلبان مرد و یک هزار و ۵۳ نفر زن هستند.
سید اسماعیل موسوی در پایان ششمین روز ثبت نام داوطلبان نمایندگی یازدهمین دوره مجلس افزود: نسبت ۱۱ درصد از داوطلبان زن و ۸۹ درصد مرد همچنان باقی است. ۲۳ درصد سابقه نمایندگی ادوار و ۴ درصد سابقه نمایندگی مجلس فعلی، ۲۷ درصد ایثارگر، ۲ درصد روحانی هستند و ۴ درصد سابقه نمایندگی مجلس دارند.


استان‌های تهران با دو هزار و ۴۱۰ داوطلب، اصفهان با ۷۵۲، خراسان رضوی با ۶۴۷، خوزستان با ۵۷۴ و فارس با ۵۳۲ و آذربایجان شرقی با ۴۶۰ نفر داوطلب به ترتیب بیشترین میزان ثبت‌نام را داشته‌اند.

دبیر ستاد انتخابات کشور همچنین به آغاز روند ثبت نام داوطلبان خبرگان رهبری در اولین روز اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون ۲۲ نفر برای انتخابات خبرگان ثبت‌نام کردند که از این میان ۱۰ نفر در تهران، ۱۱ نفر در قم و یک نفر در فارس نام‌نویسی کرده اند.

با توجه به اهمیت این انتخابات در طی هفته گذشته شاهد برگزاری نشست هایی در راستای تبیین مواضع احزاب سیاسی و همچنین دعوت به مشارکت حداکثری بوده ایم .سخنرانی های سیاسی و انتخاباتی و انتشار مطالبی از داوطلبان در فضای مجازی در حوزه های انتخابیه از تحرکاتی است که پیش از برگزاری انتخابات شاهد آن هستیم.

فضای استان های کشور نیز متاثر از فعالیت های تبلیغاتی و گمانه زنی ها در مورد حضور برخی چهره  ها است و در فضای های غیررسمی و حزبی، فعالیت هایی نیز مرتبط با انتخابات در کشور شکل گرفته که برخی از آنها به شرح زیر است:
مهمترین خبر انتخاباتی استانها در هفته دوم  آذرماه مربوط به اظهارات رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در کنگره استانی این حزب در اردبیل بود.

تضعیف اصلاح طلبان منجر به تقویت جریان اصولگرا نخواهد شد
رئیس شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی چهره ملی بود که در کنگره استانی این حزب در اردبیل گفت: اصلاح‌طلبان هر چند در سربالایی سختی قرار دارند ولی به بن‌‎بست نرسیده‌اند.
محسن هاشمی افزود: ما می‌توانیم نتیجه این دوره از انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان رقم بزنیم، هرچند مشکلات زیاد است ولی با تعامل و یکدلی می‌توان سرنوشت انتخابات را به نفع اصلاح‌طلبان رقم زد.
وی گفت: سخن گزافی است که اگر نیروهای اصلاح‌طلب در بطن جامعه حفظ  نشوند نیروها به سمت اصولگرایان سوق پیدا می‌کنند، چنین حرف و استدلال منطقی نیست معتقدیم تضعیف این جریان منجر به تقویت جریان اصولگرا نخواهد شد.

شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست
خبر دیگر انتخاباتی به اظهارات عضو حقوقدان شورای نگهبان اختصاص داشت، هادی طحان نظیف در حاشیه نشست دانشجویی به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی در تالار دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در مورد ملاک احراز صلاحیت یا تایید نشدن صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس گفت که این شورا به عنوان یک ناظر و داور ملی با رعایت کامل اصل بی‌طرفی از پیروزی یا شکست جناح‌های سیاسی خوشحال یا ناراحت نمی‌شود.
طحان نظیف درباره نظارت برعملکرد شورای نگهبان نیز گفت: این شورا طبق قانون ، آخرین حلقه نظارتی است.شورای نگهبان باشگاه سیاسی نیست و به هیچ یک از جناح های سیاسی کشور گرایش ندارد.

به گفته طحان نظیف در بحث رسیدگی به صلاحیت داوطلبان نمایندگی مجلس نیز هیات های اجرایی ، بازرسی و نظارت مرکزی مسوول هستند و شورای نگهبان به عنوان آخرین حلقه  از منظر قانونی فصل الخطاب است.

رعایت قانون در بررسی صلاحیت‌ها سرلوحه کار شورای نگهبان
عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز در مراسم افتتاح ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات رعایت کامل قانون در بررسی صلاحیت‌ها را سر لوحه کار این شورا دانست و گفت: دشمن در تلاش است که مشارکت مردم در انتخابات را کاهش دهد اما موفق نمی‌شود.
محمدحسن صادقی‌مقدم افزود: معیار کار در شورای نگهبان رعایت قانون است و به هیچ عنوان تخطی نکرده و نخواهیم کرد و همه مواردی که قانونگذار در حوزه نظارت برعهده شورای نگهبان گذاشته به طور دقیق اجرا می کنیم .


توانمندسازی احزاب در اولویت دولت و وزارت کشور

سید غلامعلی پیش‌ بین نماینده عالی وزارت کشور در نشست انتخابات شورای اجرایی خانه احزاب و نخستین مجمع عمومی احزاب شعب استانی خراسان جنوبی نیز با تاکید بر لزوم توانمندسازی بنیه علمی احزاب گفت: دولت و وزارت کشور توانمندسازی احزاب را در اولویت قرار داده است.
محمدعلی اربابی مسوول دفتر فرعی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی شهرستان نیز در این  نشست گفت: با وجود اختلاف سلیقه‌هایی که در اجراییات کشور بین نیروهای اصولگرا و اصلاح طلب وجود دارد اما همه مدعیان راستین هر دو جناح اشتراکاتی دارند.

تنور داغ گمانه زنی‌های انتخاباتی
به موازات افزایش تحرکات انتخاباتی در فضای سیاسی کشور، در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز این نوع خبرها رنگ و بوی بیشتری گرفت و کانال های خبری و فضای مجازی فعالیت خود را دو چندان کرده اند به طوری که در برخی شهرستان‌ها گمانه زنی‌ برای حضور افراد حقیقی در این دوره از انتخابات آغاز شده و نام اشخاص مختلفی در شبکه‌های مجازی به چشم می خورد.
در هفته گذشته رویکرد این رسانه ها گمانه زنی درباره ثبت نام چهره های شاخص و برگزاری نظرسنجی درباره شرکت در انتخابات بوده است و انتظار می رود از امروز و با پایان یافتن ثبت‌نام‌ها، رویکرد آنها به سمت گمانه زنی درباره فهرست جریان های سیاسی تغییر جهت بدهد.
البته برخی از افرادی که نامشان در این گمانه‌زنی ها دیده می شود، فعالیت مجازی خود را کلید زده اند و صفحاتی به نام آنها در شبکه های اجتماعی شکل گرفته است که البته به گفته دست اندرکاران برگزاری انتخابات، این رفتارها مصداق تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خواهد بود.
انتشار فهرست‌های انتخاباتی از سوی جریان های سیاسی در فضای مجازی نیز از هفته پیش در استان ها قوت گرفته است اما هنوز هیچ یک از جریان ها این فهرست ها را تایید یا رد نکرده اند.
به رغم اینکه تنور انتخابات در فضای حقیقی تا حدی  سرد است اما بیشتر محتوای شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام به موضوع انتخابات اختصاص یافته است؛ حتی در استانی چون کرمانشاه شواهد نشان می‌دهد که تعداد کانال های انتخاباتی تازه تاسیس رو به فزونی نهاده است.
در برخی استان‌ها نیز همچون مشهد پویش‌ها و تبلیغات غیررسمی با هشتک سازی در حمایت از نامزدهای احتمالی نیز راه‌اندازی شده است و برخی جنبش‌های دانشجویی نیز به انتشار این هشتک‌ها اقدام کرده‌اند؛ در این رویه تلاش بر این است که چهره‌های شاخص جریان اصولگرایی از حوزه انتخابیه مشهد داطلب نمایندگی شوند.
فضای مجازی اردکان یزد هم از این تحرکات انتخاباتی بی نصیب نمانده و مطالبی در خصوص انصراف و یا شرکت یکی از چهره های سیاسی دیده می‌شود؛ یا در قم که یکی از کانون‌های مورد توجه جریان‌های سیاسی در انتخابات است، برخی تشکل‌های تازه تاسیس با انتشار بیانیه‌ای از یکی از شخصیت‌های سیاسی برای شرکت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دعوت کرده اند.
یک کانال خبری نزدیک به اصولگرایان در مازندران نیز اعلام کرده که هفت نامزد احتمالی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی شهر ساری مرکز استان در حمایت شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از تشکل های اصولگرا قرار گرفت که دو نفر از این افراد فرماندار دولت نهم و دهم شهرستان ساری و مدیرکل تعاون، کار و  رفاه اجتماعی مازندران در دولت گذشته بودند که پیش از این نیز در مجلس دهم داوطلب انتخابات شدند اما نتوانستند حایز اکثریت آرا شوند.
عرصه مجازی استان مرکزی نیز با آغاز رسمی فعالیت‌های انتخاباتی به فضایی برای طرح نقد و نظرها و اظهارات متنوعی در خصوص داوطلبان و یا شرایط استان شده و برخی مقالات نیز در خصوص رفتار شناسی داوطلبان و ماهیت شناسی طوایف سیاسی نیز در فضای مجازی استان منتشر شده است.

قم همچنان در صدر خبرهای انتخاباتی 
مهمترین خبر انتخاباتی قم در هفته گذشته، به کناره‌گیری علی لاریجانی رییس مجلس از ثبت نام داوطلبی نمایندگی مجلس اختصاص داشت؛ این اقدام لاریجانی، دست جریان اصولگرایی را برای معرفی چهره‌های مورد حمایت خود از این حوزه انتخابیه باز کرد ولی همچنان درباره نمایندگان فعلی این استان در مجلس و چهره های شاخص سیاسی که می‌خواهد از قم نامزد شوند، گمانه زنی بسیار است و مشخص نیست سرنوشت فهرست مورد حمایت جریان اصولگرایی در قم چه می شود.
در بازار داغ گمانه‌زنی های انتخاباتی در قم، موضوع انتخابات میاندوره ای خبرگان رهبری برای دو حوزه انتخابیه قم و تهران نیز بحث روز است و اینکه کدام یک از چهره های مطرح حوزه از تهران و کدامیک از قم و حتی مشهد داوطلب می شوند.
در مجموع درباره گزینه های احتمالی خبرگان رهبری اسامی آیات عظام مصباح یزدی، محمد یزدی، احمد جنتی، محمد علی سعیدی، اعرافی و حسن خمینی بیش از دیگران در رسانه ها و فضای مجازی مطرح است.

چهره هایی که انصراف دادند
در هر دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و هر چهار سال یکبار افراد مختلف از طیف‌ها و جریان‌های سیاسی برای تکیه زدن به کرسی های مجلس در فهرست هایی مختلف در برابر یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند و خود را در ترازوی انتخاب مردم قرار می دهند و در این میان شانس کسانی بالاست که در دوره های گذشته حضوری موفق و قابل قبول داشته اند.
عده ای در این میان تنها یکبار طعم نماینده بودن را می چشند و به دلایلی خواسته یا ناخواسته خود را از عرصه سیاسی کنار می کشند و در کسوتی دیگر خدمت رسانی می کنند اما عده ای همچنان سودای نمایندگی و تکیه بر کرسی های بهارستان را در سرمی  پرورانند، برخی هم به دلیل موانع قانونی همچون کهولت سن ردای نماینده مردم بودن را از تن به در می کنند و برخی دیگر هم هیچگونه سابقه داوطلبی ندارند.
در این دوره نیز انتظار حضور نیافتن برخی چهره‌های شناخته شده جریان‌های سیاسی می رفت که کناره گیری علی لاریجانی رئیس سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی مهمترین خبری بود که واکنش‌های زیادی را در میان اصللاح‌طلبان و اصولگرایان به همراه داشت؛ در فضای مجازی استانها برخی دلیل این انصراف را نامزدی بالقوه وی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ و برنامه‌ریزی او برای پاستور تحلیل می‌کنند.
با این حال از میان نمایندگان فعلی که از ثبت نام برای دوره بعدی مجلس منصرف شدند می توان به «محمد قسیم عثمانی» نماینده مردم بوکان در خانه ملت اشاره کرد که اواخر آبان ماه با انتقاد از تصمیم دولت نسبت به افزایش قیمت بنزین و سهمیه‌بندی سوخت بدون اخذ مشورت و نظرخواهی از نمایندگان مجلس استعفای خود را تقدیم هیات رئیسه مجلس نموده و اعلام کرد که در انتخابات مجلس یازدهم شرکت نمی کند.
سید مهدی مقدسی نماینده مردم اراک،خنداب و کمیجان در مجلس دهم نیز به دلیل حضور در عرصه اجرایی از شرکت در انتخابات مجلس یازدهم صرف نظر کرده است.
در حالی‌که تا پایان موعد مقرر برای نام نویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باقی مانده، دو نفر از نمایندگان کنونی شیراز در این نهاد، انصراف خود را از شرکت در رقابت انتخاباتی اعلام کردند. فرج الله رجبی که یکی از چهار نماینده شهرستان شیراز در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی است، در نشستی در دانشگاه شیراز تصمیم خود برای کناره گیری از ثبت نام یازدهمین دوره انتخابات مجلس اعلام کرد.
وی مدعی بود که «در چهار سال گذشته، نهادهای انتخابی مورد هجوم قرار گرفته‌اند بگونه‌ای که امروز نگاه مردم به نمایندگانی که خودشان انتخاب کرده‌اند، پُر ابهام است».
بهرام پارسایی، یکی دیگر از نمایندگان شهرستان شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز اعلام کرد: در یازدهمین دوره انتخابات مجلس شرکت نمی‌کند، او دلیل این تصمیم‌گیری را عوامل متعددی دانست که جایگاه مجلس را تضعیف کرده است.
رضا شیران خراسانی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی هم در مشهد گفته که قالیباف نه در تهران و نه در مشهد برای نمایندگی مجلس ثبت نام نمی‌کند و خود او نیز از هیچ حوزه‌ای برای فرهاد فلاحتی نماینده فعلی مردم قاینات و زیرکوه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد. انتخابات مجلس ثبت نام نخواهد کرد.

تبلیغات زودهنگام آسیب انتخابات
امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب همواره بر انتخابات پرشور و سالم تأکید داشته‌اند، لذا انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک روش و ارزش همواره مطرح بوده و هست. این روش ارزشمند در راستای تحقق آرمان‌های مردم انجام می شود از این‌رو نظارت بر اجرای آن الزامی است.
رصد فضای انتخاباتی برای پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی یکی از مهمترین موضوعاتی است مسئولان برگزاری به آن توجه ویژه دارند به طوریکه در برخی استان ها جلسات مستمر و گاه فوق العاده نیز برگزار می شود.
آنچه که همگان بر ان اذعان دارند این است که فردی که می خواهد نماینده شود باید حافظ منافع مردم باشد و نباید تخلفی از او سر بزند از همین رو لازم است تا در گام اول از ورود افراد ناسالمی که با استفاده از تبلیغات میلیاردی و ترفندهای خلاف قانون در صدد فریب مردم برای ورود به مجلس هستند پیشگیری به عمل آید. 
پیشگیری از جرائم و تخلفات انتخاباتی به عهده قوه قضائیه است و درهر انتخابات ستاد پیشگیری از جرائم انتخاباتی تشکیل می شود که نهادها و سازمان های متولی اجرا، نظارت و امنیت انتخابات جزو اعضای این ستاد هستند.

آسیب‌ها و تهدیدات ناشی از فعالیت‌ در فضای مجازی نکته ای است که دست اندرکاران برگزاری انتخابات باید بدان توجه کنند ، فضای مجازی ظرفیتی نامحدود و ابزاری برای برخی فعالیت های تخریب کننده است از این رو دستگاه قضا باید با کسانی که می خواهند با استفاده از آن رقابت های سالم و شور و نشاط انتخاباتی در جامعه را منحرف و مشوش سازند برخورد کند.

از دیگر نکاتی که باید بدان توجه شود فعالیت مدیران دستگاه های دولتی به نفع یا زیان هر یک از کاندیداها و همچنین بهره گیری از امکانات و موقعیت های دولتی در تبلیغات اقدام خارج از مقررات است که در این خصوص اداره کل بازررسی بر اساس گزارشات اقدام و برابر مقررات در این راستا برخورد می کند.

دست اندرکاران برگزاری این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی اعم از اجرائی، نظارتی و امنیتی، مسئولیت سنگین صیانت از آراء مردم را بر عهده دارند و این مسئولیت تنها در سایه اجرای دقیق قانون به انجام خواهد رسید.

داوطلبان ثبت‌نام کننده مجاز نیستند تا پس از ثبت‌نام تبلیغات خود را در مجامع عمومی آغاز کنند هیات‌های اجرایی، بازرسی و نظارت در صورت مشاهده چنین مواردی باید به شدت با متخلفان برخورد کنند.

مردم نیز می توانند گزارش تخلفات انتخاباتی کاندیداها را می توان به سامانه سجام به آدرس  sajam.adliran.ir اعلام کنند.

به رغم ممنوع بودن تبلیغات زود هنگام برخی افراد فعالیت تبلیغاتی خود را در حوزه های انتخابیه خود از جمله  "مسجدسلیمان ، اندیکا ، لالی و هفتکل " آغاز کرده اند.؛ یک منبع آگاه اعلام کرده که فرزند یکی از چهره‌های سیاسی نشست‌های مختلفی با سران و طوایف شهرستان اندیکا داشته و در جریان این دیدارها به بیان دیدگاه های خود در مورد مسائل روز کشور پرداخته است.

برخی داوطلبان نمایندگی نیز برای ثبت نام خود کارناوال‌های تبلیغاتی به راه انداخته و در حالی که هواداران، آنان را همراهی می کردند، اقدام به نامنویسی در انتخابات کردند که بسیاری این کار را مصداق تبلیغات زودهنگام برشمردند.

آنهایی که آمدند
از زمان آغاز ثبت نام‌ها تاکنون، چهره های بسیاری داوطلب نمایندگی شده اند که اگر بخواهیم آنها را در صف بندی های سیاسی تقسیم کنیم، وزنه به سمت جریان اصولگرایی است که حضور آنان نمود بیشتری در رسانه‌ها داشته است.
این افراد طیف وسیعی از نمایندگان فعلی و ادوار مجلس، مسئولان و مدیران در دولت‌های قبل، فعالان سیاسی اصولگرا، اعضای نهادهای انتصابی و حتی برخی وزیران سابق را در بر می‌گیرد. با این حال در 6 روز گذشته هیچ یک از چهره های مطرح شامل محمدرضا عارف، سعید جلیلی و محمدباقر قالیباف که از آنها به عنوان گزینه های بعدی ریاست مجلس یاد می‌شد، ثبت نام نکرده اند که البته تعیین تکلیف ثبت نام آنان تا ساعات پایانی مهلت  امروز مشخص می شود.
 

دوم اسفند سال ۱۳۹۸، یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در برخی استان ها برگزار خواهد شد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 16 آذر 98، کد مطلب: 83583779: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین