پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۲۹۴۴۶۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر افزایش نرخ ارز با اجرای طرح گشایش اقتصادی، گفت: موضوع اوراق سلف نفتی باید در مجلس مطرح شود و جای رسیدگی به آن در شورای هماهنگی سران سه قوه نیست.
شعار سال:مجتبی رضاخواه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درباره طرح دولت برای گشایش اقتصادی (پیش فروش نفت با استفاده از اوراق سلف موازی) گفت: موضوع اوراق سلف نفتی باید در مجلس مطرح شود و جای رسیدگی به آن در شورای هماهنگی سران سه قوه نیست.
 
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری شرایط خاصی را برای شورای هماهنگی سران سه قوه تعریف کردند که طرح اوراق سلف نفتی شرایط طرح در شورای سران سه قوه را ندارد و مطرح شدن آن در شورای سران مصداق سوء استفاده از موقعیت شورا است.
 
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خاطر نشان کرد: نمایندگان هدف دولت که جبران کسری بودجه است را دارد متوجه هستند اما این که چرا اسم آن را گشایش اقتصادی گذاشته است معلوم نیست مضاف بر این که دولت دوازدهم در ماه‌های پایانی عمر خود این تصمیم را گرفته است که پیامد آن ایجاد بدهی برای دولت بعدی است.
 
رضاخواه گفت: باید معلوم باشد که در طرح دولت نهایتا پیش فروش به پشتوانه نفت صورت می‌گیرد یا پیش فروش نفت انجام می‌گیرد زیرا اگر دولت قصد فروش نفت را دارد پس چرا دولت نفت را در بورس انرژی نمی‌فروشد و به دنبال سازکار جدید است. اگر هم دولت به دنبال چیزی شبیه اوراق مشارکت است که دولت همین الان هم اوراق مشارکت می‌فروشد و نیاز به سازکار جدید نیست.
 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص ادعا مشارکت مردم در فروش نفت با طرح اوراق سلف نفتی اظهار داشت: در این طرح مردم به صورت واقعی مشارکتی ندارد زیرا مردم عادی غالبا در موعد سررسید اوراق نمی‌توانند نفت را بفروشند بلکه باید دوباره آن را به وزارت نفت یا پالایشگاه ها بدهند.
 
رضا خواه افزود: دولت در نظر دارد که 220 میلیون بشکه نفت را با توجه قیمت روز نفت و دلار به خریداران عرضه کند که این موضوع قیمت بالای ارز را تجویز می‌کند، مضاف بر این که با توجه به تضمین بازخرید اوراق توسط دولت آن هم با قیمت آتی دلار و نفت، به نظر می‌رسد که این موضوع هم بر افزایش قیمت ارز تاثیر بگذارد.
 
وی ادامه داد: باتوجه به این که افراد ثروتمند خریداران اصلی اوراق خواهند بود و این افراد به خاطر نقدینگی زیاد در بازار ارز تاثیرگذار هستند، اصلا بعید نیست که این افراد برای بالا بردن قیمت ارز در آینده تلاش کنند تا سود خود را افزایش دهند. بر این اساس ثروتمندان از این طرح سود می‌برند ولی تورم حاصل از آن را مردم عادی و فقرا تحمل خواهند کرد.
 

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از  پایگاه خبری تحلیلی  طلا ،تاریخ انتشار: 25  مرداد 1399،کدخبر: 70601،www.tala.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین