پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۲۹۶۹۳۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۱
وعده ورود استارتاپ‌ها به بورس‌ که قرار بود در هفته نخست مرداد ماه رخ دهد، هر چند هنوز عملی نشده اما ظاهرا به شایعات در مورد برخی از آنها، دامن زده است.
شعار سال: بعضی رسانه‌ها در روز‌های گذشته از رفتن میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی از این شرکت و جانشینی احتمالی محمد مهدی صادق به جای وی خبر داده بودند. صادق اخیرا به عنوان مدیر ارشد فناوری، به تیم تپسی اضافه شده است. مبنای این شایعه از یک سو رخداد مشابهی بود که حدود سه ماه پیش در تیم اسنپ رخ داد و از سوی دیگر حذف عنوان مدیرعاملی تپسی در حساب رسمی لینکدین منشی‌پور (استارتاپ۳۶۰).

خود وی، اما روز گذشته در در توئیتی نوشت: «پیش‌بینی می‌کردیم که با مطرح شدن موضوع ورود به بورس تپسی، شایعاتی (هدف‌دار یا بی‌هدف) ایجاد شود، اما فکر نمی‌کردیم من هدف این شایعات باشم! به حرف و حدیث‌ها گوش ندیم. ما برنامه‌های زیاد و بلندمدتی برای رشد تپسی داریم، من هم قصد رفتن ندارم! نه از ایران و نه از تپسی.»

چرا استارتاپ‌ها به بورس نیامدند؟
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در تیر ماه از ورود پنج شرکت دیجی‌کالا، کافه بازار، تپسی، شیپور، فیلیمو به بورس خبر داده بود. بر اساس این خبر قرار بود سهام دیجی‌کالا در هفته نخست مرداد ماه به فرابورس عرضه شود و با ادامه این روند، پنجمین شرکت در هفته آخر شهریور ماه پا به بازار سرمایه بگذارد.

این اتفاق در حالی هنوز رخ نداده که سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، اخیرا در حاشیه افتتاح اولین مرکز شتاب‌دهی صادرات ایران از تلاش این معاونت برای ورود استارتاپ‌ها به بورس خبر داده و نامشهود بودن دارایی‌ها را بزرگ‌ترین چالش در قیمت‌گذاری این شرکت‌ها و حضور آن‌ها در بورس دانسته است.

ورود شرکت‌های استارتاپی و نوآور به بورس موافقان و مخالفان سرسختی دارد.
موافقان، نیاز استارتاپ‌ها به تجربه راه‌های جدید تامین سرمایه و همچنین بهره‌مندی آن‌ها از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را از جمله دلایل دفاع خود از این ایده می‌دانند. آن‌ها معتقدند نباید از ترس شکست، سقفی را برای رشد تیم‌های استارتاپی که حالا بزرگ شده‌اند و آمادگی ورود به بازار سرمایه را دارند، تعیین کرد. برخی از کارشناسان می‌گویند، اکنون بهترین زمان برای ورود استارتاپ‌ها به بورس است.

دولتی‌ها حتی در سطح رئیس‌جمهور، در صف مقدم حمایت از این موضوع ایستاده‌اند. همین موضوع، یکی از دلایل نگرانی مخالفان برای روند شتابزده بورسی شدن استارتاپ‌ها است. آن‌ها معتقدند دولت تنها باید در مقام ناظر باشد و این همه هیجان‌زدگی، تردیدبرانگیز است. ایرادات در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، از دیگر ابهاماتی است که منتقدان را وادار می‌کند کمی با احتیاط به موضوع نگاه کنند. این کارشناسان همچنین نگرانند که در شرایط هیجان‌زدگی بازار، قیمت سهام استارتاپ‌ها بی‌دلیل رشد داشته باشد، اما در زمان خوابیدن تب و تاب‌ها و رسیدن بازار به تعادل، آن‌ها افت چشمگیری را تجربه کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی گسترش، تاریخ انتشار: 6 شهریور 1399، کد خبر: 118805،  www.gostaresh.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۰۹
0
0
اگر هم بیان بدلیل عدم حضور بازار ساز، نمی تونن کاری از پیش ببرن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین