پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۸۹۲
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
حذف ارز دولتی از واردات نهاده‌ها، تولیدات بخش کشاورزی را به خطرانداخته است. وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های اخیر در قبال اجرای سیاست‌های جایگزین و حمایتی از کشاورزان سکوت کرده و هنوز راهکاری برای کاهش مشکلات کشاورزان ارائه نکرده است.
شعار سال :‌ کاهش درآمد‌های ارزی دولت موجب شد تا دولت در بخش‌های مختلف با مشکل تخصیص ارز یارانه‌ای یا همان دلار۴۲۰۰ تومانی روبرو شود. به همین خاطر بانک مرکزی و سایر دستگاه‌ها با هدف مدیریت منابع ارزی به مرور، تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی را متوقف کردند. این موضوع موجب افزایش قیمت در گروه‌های مختلف به خصوص کالا‌های اساسی شد، زیرا بخش عمده‌ای از ارز ۴۲۰۰ تومانی صرف واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های تولیدی مانند کشاورزی و دامی می‌شد.

دولت در بودجه سال ۹۹ نیز برای واردات کالا‌های اساسی و نهاده‌های تولیدی حدود ۱۴ میلیارد دلار را برای ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد. در بودجه محل تامین ارز یارانه‌ای از طریق صادرات یک میلیون بشکه نفت تعیین شد همان زمان بسیاری از کارشناسان با توجه به شرایط صادراتی نفت کشور معتقد بودند که این ارز تامین نخواهد شد و کشور با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود.

با این حال نمایندگان مجلس پس از بحث و بررسی بسیار همان خواسته دولت را در بودجه به تصویب رساندند. این موضوع موجب شد تا تامین ارز یارانه‌ای نیز با مشکل مواجه شود و بخش‌های مختلف با معضل تامین ارز مواجه شوند.

بخش کشاورزی در سال‌های اخیر جبران سایر بخش‌های اقتصادی کشور را کرده و بیشترین اثر مثبت را در جلوگیری از روند نزولی رشد اقتصادی کشور داشته است. نهاده‌ها و کالا‌های اساسی بخش کشاورزی تاکنون شدیدا تحت تاثیر دلار ۴۲۰۰ تومانی قرار داشته که کاهش درآمد‌های ارزی از ابتدای امسال، روند حذف ارز یارانه‌ای از برخی کالا‌های اساسی و نهاده‌ها را تسریع کرده است. در یک ماه اخیر وزارت کشاورزی ارز واردات نهاده‌های کشاورزی مانند کود‌ها و سم‌ها را حذف کرده که موجب جهش قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت آن‌ها شده است. این موضوع موجب نارضایتی بسیاری از کشاورزان شده و با توجه به افزایش سایر هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی، فشار مضاعفی را بر آن‌ها وارد کرده است.

ناتوانی کشاورزان در تامین هزینه‌های تولید

افزایش شدید هزینه‌های تولید محصولات دامی و کشاورزی موجب شده تا برخی از کشاورزان برای تولید محصول، ناتوان شوند که در این صورت افت قابل توجه محصولات کشاورزی در سال آینده را به دنبال خواهد داشت. همچنین این اتفاق قیمت تولیدات مختلف را در بازار آزاد افزایش خواهد داد که فشار مضاعفی را بر مردم و حتی کشاورزان وارد می‌کند.

افزایش قیمت نهاده‌های کشاورزی از جمله کود، اعتراض نمایندگان صنفی کشاورزان را به دنبال داشته است. محمد شفیع ملک‌زاده رئیس نظام صنفی کشاورزی در گفتگویی بیان کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از نهاده‌های کشاورزی موجب از بین رفتن صرفه اقتصادی تولید محصولات کشاورزی برای ۸۰ درصد از کشاورزان شده است.
وی معتقد است که افزایش قیمت کود ۵۰ درصد هزینه‌های کشاورزان را افزایش داده است.

ملک‌زاده همچنین بیان می‌کند که قیمت هزینه‌های تولید محصولی مانند گندم نیز در مقایسه با سال قبل حداقل ۲۰۰ درصد افزایش یافته و لازم است.

سکوت سنگین وزارت کشاورزی در برابر مشکلات کشاورزان

درحال حاضر برخی مشکلات بخش کشاورزی وخیم‌تر شده است. وزارت جهاد کشاورزی در ماه‌های اخیر در قبال اجرای سیاست‌های جایگزین و حمایتی از کشاورزان سکوت کرده، حتی مسئولان بازرگانی وزارت کشاورزی نیز از پاسخ به سوالات خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا خودداری کردند و برخی کارشناسان موسسه پژوهشی وزارت جهاد از پاسخ به سوالات این خبرگزاری خودداری کردند.

درحال حاضر مسئولیت مستقیم تخصیص ارز و برنامه‌ریزی ارزی واردات نهاده‌های کشاورزی به وزارت کشاورزی مربوط نبوده و دستگاه‌های دیگری مانند وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت و همچنین بانک مرکزی متولی اصلی آن هستند، اما سوال اینجاست شرایط فعلی اقتصادی از سال قبل قابل پیش‌بینی بوده، ولی وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولید داخل و سیاست‌های حمایتی از کشاورزان عملکرد ضعیفی داشته و نتوانسته سیاست جایگزینی را اجرا کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۳۹۹، کد خبر: ana.press/۵۱۳۲۳۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین