پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۸۹۲۰
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
مهمترین موضوع در تولید و پردازش رسانه‌ای، مسأله شناسی، تشخیص موضوع اساسی از موضوعات فرعی و چینش ساختار حاکم بر محتواست. اگر در این نقطه اشتباه کنیم، باید به بازی خوردن‌های مکرر رسانه‌ای تن دهیم.

شعارسال: معصومه نصیری، کارشناس رسانه طی یادداشتی درباره جنگ نرم و بهره‌گیری از رسانه‌ها در کانال تلگرامی خود نوشت: مهمترین موضوع در تولید و پردازش رسانه‌ای، مسأله شناسی، تشخیص موضوع اساسی از موضوعات فرعی و چینش ساختار حاکم بر محتواست. اگر در این نقطه اشتباه کنیم، باید به بازی خوردن‌های مکرر رسانه‌ای تن دهیم. در صورت عدم اصلاح این رویه بشدت قابل پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خواهیم بود و این یعنی یک روز با ساسی مانکن، یک روز با تغییر جنسیت یک هنرپیشه و یک روز هم با اظهارات یک سخنران، همه توانمان به مسیری برده می‌شود که البته گاها شاید مهم یا جذاب باشند، اما اساسی نیستند.

ما با این‌گونه از کنشگری در زمین روایت‌هایی که برایمان ساخته شده‌اند، بازی می‌کنیم و مشغول به موضوعاتی که قطعا درجه اول اهمیت را ندارند خواهیم شد. ایرادش چیست؟ دیگر فرصت و توان روایت سازی نداریم. همان نکته‌ای که مقام معظم رهبری فرمودند «در جنگ نرم عکس‌العملی رفتار نکنید البته باید پاسخ دشمن را داد اما همیشه مانند شطرنج‌بازی ماهر یک‌قدم از دشمن جلو باشید و کنشی عمل کنید.»

نکته دیگر اینکه این سرگرم شدگی رسانه‌ای باهدف بازخورد گیری، عادی‌سازی، از بین قبح و زشتی برخی امور، تکرار و خنثی‌سازی افکار عمومی است. مثلاً طرح گزاره «تغییر جنسیت» با یک خبر که تکذیب می‌شود، سبب طرح این موضوع به‌عنوان یک گزینه که تا دیروز کسی به آن‌ فکر نمی‌کرد، می‌شود.

ما کجای این جریان هستیم؟ ما کمک کردیم این موضوع با ضریب چند برابر و در قالب نفی و رد با توان رسانه‌ای دلسوزان داخلی، دیده و شنیده شود درحالی‌که هدفمان نشر یک خبر ساده بوده، یا یک داده‌کاوی ساده!

پرت سازی حواس و توان رسانه‌ها، مسئولان و مردم، یکی از رویکردهای دشمن در جنگ نرم است.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مشرق، تاریخ انتشار:18 شهریور ۱۳۹۹، کدخبر:1115855، www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین