شعار سال: مهندس علیرضا آمار محمدی، کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی می گوید: مدیریت بحران یک مجموعه کامل و جامع از کلیه رویههای مدیریتی و فعالیت مدیران در رویکردها و دیدگاههای شان بوده که در راستای تجربه و روشهای موفق دیگر کشورها و یا ملیتها مقایسه و تعریف میگردد و لذا مدیریت بحران، جزیی غیر قابل تفکیک از اساس مدیریت، بالاخص مدیریت کلان به شمار میرود.
به تعریفی دیگر میتوان مدیریت بحران را به عنوان ابزار و تکنیک بسیار قدرتمند و مفید در توسعه پایدار و پایش اهداف حاصل شده در هر سیستم در مقیاسهای بزرگ حتی کشوری و جهانی قلمداد نمود.
پرواضح است که نقش اطلاعات در شرایط بحرانی بسیار حایز اهمیت میباشد و در واقع اطلاعات دقیق و تحلیل صحیح از آن میتواند الزامات مدیریت بحران را تدوین و اولویتهای لازم را در چگونگی روند مرتفع نمودن مشکل تعریف نماید.
به عنوان مثال میتوان تصمیم آتش نشان در نجات یک کودک از شعله آتش را قبل از خاموش کردن آتش نوعی مدیریت بحران تعریف نمود که ممکن است با هزینه مالی بیشتر در خسارات احتمالی آتش سوزی توام باشد، ولی از خسارت جانی کاسته خواهد شد.
فاکتور اطلاعات صحیح، از کلیه خبرهای بحران زده، مفیدتر دیده میشود و خود واژه لغوی اطلاعات آنالیز شده و آماری بر اساس راستی آزمایی و درستی آن، در تصمیمهای بحرانی از ارزشهای بسیار بالایی برخورد میباشد.
بحران covid ۱۹ (ویروس کرونا) یکی از بزرگترین چالشهای بشریت تعریف میشود که به هیچ اقتصاد و کشوری رحم نکرده است و این نقش مدیریت بحران هر کشور است که از شدت آسیب آن بکاهد.
کشور ایران قبل از هجوم این پاندمی منحوس، با چالش تحریمهای اقتصادی دست به گریبان بوده و طبعا توان آستانه تحمل اقتصادی آن خصوصا در طبقه متوسط و ضعیفتر بسیار کم شده و آسیب پذیرتر دیده میشوند و در این نقطه عطف تاریخی مدیریت بحران و تصمیمات کلان صاحب نظران بیش از پیش بر زندگی یکایک افراد و خانوادهها تاثیر گذار خواهد بود.
کارخانجات مطرح خودروسازی در جهان، با ناامیدی کم سابقهای به وضعیت کنونی کاهش سهم خود مینگرند و همچنان در گزارشهای مالی معترفند که زیانهای زیادی را تجربه میکنند.
شرکتهای بزرگ نفتی نیز در روندی مشابه، گزارشهای فصلی خود را توام با نارضایتی از کاهش تولید و فروش و همچنین نوسانات کاهشی عرضه داشته اند که علت اصلی آن را شیوع بیماری کرونا تفسیر نموده اند.
اگر دو مورد مذکور را در مقام مقایسه با موارد مشابه کشور عزیزمان ایران، نقد کنیم به تناقضهای فاحش در محاسبه برخواهیم خورد که میتوان عمده آنرا به چگونگی مدیریت در شرایط بحران مرتبط دانست.
قیمت خودروهای تولید داخل با تمام ادعاهای غیر قابل رقابت در ورطه جهانی، به صورت افسارگسیختهای رسما در حال افزایش است و این در حالی رقم میخورد که درامد مصرف کنندگان نهایی سیر نزولی را در پیش دارد و جالبتر انکه تمامی پیش فروش یکسال آینده این کارخانهها به صورت قطره چکانی با قرعه کشی به فروش رسیده است.
همچنین قیمت لاستیک و قطعات یدکی و ... نیز در این سیر صعودی با خود خودرو همگام هستند.
حال در سیاستی دوگانه و در موازات این تجربه عجیب، در صنف تولید کنندگان روانکارهای خودرو، به علت افزایش نرخ ارز و عوامل دیگر، قیمت تمام شده بسیار بالا رفته است و همچنان با مقاومت مدیران صاحب تصمیم روبرو شده است که مانع از به روز رسانی قیمت محصولات شرکتهای دولتی بوده اند. در نگاه اجمالی، این امر در راستای هدف ممانعت از افزایش قیمتها به نفع مصرف کننده تلقی میگردد. محصولاتی که با در نظر گرفتن کلیه فاکتورهای تولیدی، دهها درصد از قیمت تمام شده کمتر به بازار عرضه میگردد و فضای حاصل از این تناقضات در قیمت گذاری، علاوه بر آسیب رسانی به باور بازار و مشتریان در نرخ تولید کننده کوچکتر و خصوصی، و در نهایت به نفع سوداگران – در صنعت خودرو – و متقلبین – در صنعت روانکار – رقم خورده است و بیشترین زیان به حساب مصرف کننده نهایی به ثبت خواهد رسید.
بنظر میرسد که وقت آن رسیده مدیران مجرب و شایسته در کنار کارشناسان ورزیده و بهره گیری از تجربیات کلیه کشورهای موفق، بیشترین دقت را در اتخاذ تصمیمات خود داشته تا در این دوران التزام مدیریت بحران، دچار بحران مدیریتی نگردیم چرا که معادلات اقتصادی و موازنه بازار به صورت سلیقهای و یا با تبعیض در موارد مختلف قابل تعریف نمیباشد.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نفت ما، تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۲۸۳۷۶، www.naftema.com