پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۹۱۶۴۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۱
بازار سهام این روزها آبستن اتفاقات زیادی است؛ از یک‎سو با توجه به این‎که در ماه پایانی سال قرار داریم، حجم نقدینگی در بازار کاهش پیدا کرده است و اگر روند افزایش نرخ دلار ادامه داشته باشد، باتوجه به صعودی‎شدن بورس در چنین شرایطی می‎توان به ورود نقدینگی‎های تازه به بازار سرمایه امید داشت.

شعار سال: ازسوی‌دیگر، شرکتهای بورسی نیز به دنبال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها هستند که این عامل میتواند قیمت سهام این شرکتها را افزایش دهد. در گروه خودرویی نیز ایرانخودرو به عنوان یکی از لیدرهای این صنعت بورسی آماده افزایش سرمایه میشود. حال کارشناسان بازار سرمایه عنوان کردند «اگر افزایش سرمایه ایرانخودرو از محل تجدید ارزیابی داراییها عملیاتی شود، میزان این افزایش سرمایه حداقل 700 درصد و حتی بالاتر خواهد بود.»

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه:تامین مالی ارزانقیمت خودروسازان؛ در گرو توجه دولت

در هفته گذشته دلار دوباره سیر صعودی گرفت و باتوجه به این موضوع، روز چهارشنبه شاخص‌کل رشد بالای 2000‌واحد را پشت سر گذاشت. آیا با ادامه افزایش نرخ دلار در ماه پایانی سال، شاخص‌کل باز هم در مسیر صعودی قرار میگیرد؟
با توجه به اینکه 70، 80 درصد بازار سرمایه ایران با نرخ ارز مرتبط است، بازار سرمایه نیز به تبعیت از آن رشد می‌کند. بر این اساس، اگر تا پایان سال و شب عید شاهد سیر صعودی دلار باشیم، شاخص بورس تهران هم روزهای بسیار خوبی را پشت سر خواهد گذاشت.

اوضاع نقدینگی در بازار طی اسفندماه چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا به‌دلیل تسویه اعتباری کارگزاریها، سهامداران به‌دنبال نقدکردن داراییهای خود هستند؟
با ‌توجه به اینکه عموم تسویههای اعتباری در نیمه‌دوم سال اتفاق میافتد و سال مالی حدود 45درصد کارگزاریها تا پایان اسفندماه است، این امر مانع از نقدکردن داراییها نخواهد شد. اما اگر پتانسیلی برای رشد بورس ایجاد شود، شاید این اتفاق روی ندهد.
ازسوی‌دیگر، در مدتی که بازار متعادل بوده، بسیاری از نقدینگی بازار تبدیل به اوراق و همچنین در بانک ها سپردهگذاری شده است. به بیان دیگر، نقدینگی موجود در بورس به «اوراق با درآمد ثابت» تبدیل شده است. بنابراین اگر روند صعودی دلار ادامه پیدا کند و بورس نیز در مسیر رشد قرار بگیرد، دوباره این اوراق درآمد با ثابت، ازجمله سپرده‌های بانکی به بازار سهام تزریق خواهد شد.

وضعیت گروه خودرویی در بازار سرمایه را چگونه ارزیابی میکنید؟ باتوجه به مشکلاتی که خودروسازان با آن دستوپنجه نرم میکنند، آیا میتوان به این صنعت بورسی امیدوار بود؟
خودروسازان با مشکلات تولید روبهرو بوده و در تلاش برای افزایش تولید خود در پایان امسال و همچنین سال آینده هستند و امیدواریم این امر محقق شود. ازسوی‌دیگر، مشکلات دیگری نیز بر سر راه آنها وجود دارد که دولت باید آنها را رفع کند.

مشکلاتی که دولت باید آنها را در صنعت خودرو حل کند، شامل چه مواردی است؟
مساله سرمایه در گردش خودروسازان باید توسط دولت رفع شود. یعنی اگر دولت، برای تامین مالی ارزان خودروسازان اقدامی نکند، نمیتوان چشمانداز چندان مثبتی برای آنها متصور بود.
بسیاری از کارشناسان معتقدند هزینههای تولید خودرو بسیار بالاست. در این زمینه خودروسازان چه اقداماتی باید انجام دهند؟
این حرف درست بوده، هزینه تولید خودروسازان بالاست و آنها باید برای پایینآوردن و منطقیکردن هزینه تولید به بهرهوری، واگذاری شرکتهای زیانده زیرمجموعه و چابکسازی خود از لحاظ نیروی انسانی روی بیاورند البته این مورد آخر تنها با توسعه قطعهسازیها و انتقال این نیروها از خودروسازیها به قطعهسازیها ممکن است.

باتوجه به اینکه طی چند وقت اخیر، افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییها ازسوی شرکتهای بازار سهام در دستور کار قرار گرفته است، در گروه خودرویی نیز شاهد هستیم ایرانخودرو قصد چنین کاری را دارد. به‌نظر شما حجم این افزایش سرمایه تا چه میزان خواهد بود؟
باتوجه به قوانینی که در این باره وجود دارد، افزایش سرمایه ایرانخودرو از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها 700درصد و بالاتر از آن خواهد بود و اگر از نظر قانونی این امر محقق شود، قطعا افزایش سرمایه با این درصد بر قیمت سهام ایرانخودرو تاثیرگذار خواهد بود و روند صعودی به خود خواهد گرفت.

وضعیت سایر صنایع وابسته به صنعت خودرو ازجمله تایرسازان در بورس چگونه است؟ آیا وضعیت آنها بهتر از خودروییهاست و میتوانند روزهای خوبی را برای سهامداران خود رقم بزنند؟
تایرسازان باتوجه به گرفتن مجوز افزایش نرخ براساس افزایش هزینههای تولید، تقریبا مشکل خاصی ندارند. فقط اندکی زمان میبرد تا در صورتهای سود و زیان خود به یک تعادل برسند و قاعدتا با این اوصاف نباید وضع بدی داشته باشند. درحالحاضر هر تن تایر حدود 20میلیون تومان قیمت دارد و این نرخ باتوجه به هزینهها حاشیه سود مناسبی را ایجاد میکند.

شرکت‌های روانکارساز حاضر بورس درحالحاضر چه وضعیتی دارند؟
در این صنعت بورسی، موضوع مهم یارانهای است که دولت میخواهد به لوبکات یعنی عمده ماده اولیه تولید روغن تخصیص دهد. البته هنوز این یارانه پرداخت نشده است اما اگر این یارانه پرداخت شود، بهطور قطع وضعیت این صنعت خوب خواهد شد. در غیر این صورت، سود شرکتهای روانکار در سال آینده نسبت‌به سال جاری با کاهش روبهرو خواهد شد.

مصطفی احمدلو، کارشناس بازار سرمایه:نمیتوان در بلندمدت برای خودروییها رشد پایدار پیشبینی کرد

درحالحاضر کلیت بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید؟
در بازار سهام ازیکسو شاهد افزایش شاخص کل در انتهای هفته گذشته باتوجه به بالارفتن نرخ دلار بودیم و ازسوی‌دیگر افزایش سرمایههایی را شاهد هستیم که شرکتها عمدتا از محل تجدید ارزیابی داراییها انجام میدهند. اگر نرخ دلار صعودی باشد، همچنان بورس نیز در جاده رشد حرکت خواهد کرد و نقدینگیهای تازهای به بازار تزریق خواهد شد، ولی اگر روند افزایش نرخ دلار متوقف شود، آن زمان میتوان کلیت بازار را نزولی پیشبینی کرد. چراکه بهصورت سنتی در ماه پایانی سال اکثر سهامداران میخواهند داراییهای خود را قبل از شب‌عید نقد کنند.

اگر دلار روند صعودی را ادامه دهد و شاخص‌کل نیز دوباره افزایشی شود، آیا صنعت خودرو میتواند در مسیر رشد قرار بگیرد؟
اگر روند شتاب دلار مانند ابتدای سال و تابستان باشد، شاخص‌کل نیز میتواند حتی دوباره به محدوده 200هزار واحدی برسد و گروه خودرویی نیز از این روند رشد منتفع خواهد شد. اما این امر به متغیرهای بسیاری بستگی دارد.
وضعیت خودروییها در سال آینده بهخصوص در کوتاهمدت به چه سمتوسویی حرکت خواهد کرد؟
بعید است اتفاق خاصی در این سهمها روی دهد. اگر هم رشدی باشد، در کوتاهمدت است. بهعنوان‌مثال اگر افزایش سرمایه ایرانخودرو عملیاتی شود، میتوان به رشد قیمت سهام ایرانخودرو در کوتاهمدت امید داشت.

برای آنکه در بلندمدت صنعت خودرو بتواند در بورس بهصورت مستمر در مسیر رشد قرار بگیرد، باید چه اتفاقی روی دهد؟
سهمهای خودرویی به‌صورت بنیادی قوی نیستند و برای همین نمیتوان در بلندمدت برای آنها رشد پایدار پیشبینی کرد. از سوی دیگر، آنها باید در ابتدا هزینههای مالی و تولیدی خود را کاهش دهند، دولت نیز از تصدیگری در صنعت خودرو دست بردارد و خودروسازان هم محصول رقابتی تولید کنند تا بتوانند در مسیر رقابتپذیر شدن گام بردارند. در آن صورت میتوان به رشد خودروییها در بلندمدت امیدوار بود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت دنیای خودرو، تاریخ 4 اسفند 97، کد مطلب: 224102: www.donyayekhodro.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین