پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۰۳۳۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
“ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود”.

شعارسال: با همه ی وعده هایی که بزرگترین خودروسازی کشور درباره ی کیفیت محصولات و افزایش تیراژ خودرو داده اما هنوز گام عملی درباره ی این قول و قرار چند دهه ای برداشته نشده و آمار بالای 23 درصدی تصادفات منجر به فوت با محصولات ایران خودرو در نوروز امسال مؤید همین موضوع است.

در کنار اینها وضعیت سود سهام ایران خودرو موضوعیست که باید درباره ی آن تعیین و تکلیف شود زیرا از اوضاع و احول مالی این شرکت بوی خوبی به مشام نمی رسد. تصمیم گیرندگان بزرگترین کارخانه ی تولیدی کشور پس از انتشار اخباری در رسانه ها مبنی بر افزایش سرمایه ابتدا در سکوت خبری سعی در آرام کردن فضا داشتند اما با جوابیه ای که به سازمان بورس اوراق بهادار توسط ایران خودرو فرستاده شد مسئله ابعاد تازه تری پیدا کرد. دراین جوابیه که در تاریخ 19 فروردین روی کدال قرار گرفت آمده است "بازگشت به نامه واصله از سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر لزوم رعایت ماده 2 مکرر 3 دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت های ثبت شده نزد سازمان (پیوست 1) به استحضار می رساند با سلام احتراما” بازگشت به نامه شماره 524878 مورخ 1398/1/18 مبنی بر تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها بعد از سال مالی منتهی به 1397/12/29 به اطلاع میرساند با توجه به اینکه قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها تاکنون ابلاغ رسمی نگردیده است و آیین نامه های اجرایی این ماده توسط هیات وزیران بتصویب نرسیده است ، لذا اقدامی از سوی این شرکت صورت نگرفته است . در صورت صدور مجوزهای قانونی و ابلاغ آیین نامه اجرایی، هیات مدیره این شرکت بمنظور خروج از شمول مفاد ماده 141 قانون تجارت، با تایید مجمع عمومی صاحبان سهام از این ابزار بعنوان یکی از روشها استفاده خواهد نمود.”

اشاره به موضوع خروج از شمول مفاد 141 قانون تجارت موضوعی است که با همه ی بازار گرمی های ایران خودرو در چند وقت اخیر ناسازگار است زیرا این طور به نظر می رسد که بعد از افزایش قیمت مورد نظر این گروه خودروسازی و نیز پیش فروش جالبی که در عجیب ترین شکل ممکن انجام داد باید بوی بهبودی از اوضاع ایران خودرو می شنیدیم در حالیکه دست به دامن افزایش سرمایه شدن در این شرایط چالش بسیار جدی برای صاحب نظران بازار و سهامداران آن می تواند باشد. اما ماده ی 141 قانون تجارت چیست و چرا ایران خودرویی ها اینطور هراسان برای فرار از تبعات آن افزایش سرمایه را در دستور کار دارند؟

"ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت مقرر می‌دارد که اگر بر اثر زیان‌های وارده حداقل نصف سرمایه شرکت از میان برود، هیات‌مدیره مکلف است بلافاصله در مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام را دعوت کند تا موضوع انحلال یا بقای شرکت مورد شور و رای واقع شود”. همانطور که در توضیح ماده ی 141 قانون تجارت آمده از بین رفتن نصف سرمایه ی شرکت و زیان های وارده از جمله مهمترین مسائلی هستند که می تواند منجر به تصمیمات بعدی در خصوص انحلال یا بقای شرکت شوند. حال نکته ی قابل توجه این است که با همه ی حمایتهای پیدا و پنهانی که از این گروه خودروسازی می شود چطور می توان انتظار این کارنامه ی ضعیف در مدیریت مالی را داشت؟

در روزهایی که اگر نصف جانبداریهایی که از ایران خودرو می شود از هر شرکت دیگری انجام شود می تواند خروجی مناسبتری را ارائه دهد اما حالا با مجموعه ی پر سر و صدایی روبرو هستیم که بعد از حاکمیت چند دهه ای بر بازار خودرو از زیان و ضرر هنگفت می گوید. سیگنالهایی که از این پیام مخابره می شود مطمئناً سیستم مدیریتی ایران خودرو را نشانه می رود. با کم و زیاد کردنهای بزرگترین تولید کننده ی خودروی کشور بازار به سمت گران شدن و گران ماندن رفت و حالا که سود حاصل از همه ی این برنامه ها برای ایران خودرویی ها کافی نبوده از افزایش سرمایه جهت فرار از تبعات ماده ی 141 قانون تجارت می گویند. به مدیران دولتی که به هر نحوی به حمایتهای خود از این شرکت خودروسازی ادامه می دهدند باید گفت شما نماینده ی مردم هستید نه ضامن یک برند خاص که خروجی اش با همه ی این برنامه ها اصلا قابل دفاع نیست.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت نبض بازار ، تاریخ انتشار: 2اردیبهشت1398 ، کدخبر: 13412: www.nabzebaazaar.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
0
0
با این همه کیفیت نامناسب و خطرهای موجود بازهم برای خرید صف میکشن و این خودورهارو سوار میشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین