پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۳۹۵۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۶
مشخص نیست که چرا فقط از کوهنوردان انتظار تمییز نگاه داشتن دماوند می‌رود، چرا فرمانداری، فدراسیون کوهنوردی، محیط زیست، سمن‌های تخصصی و ...، برنامه‌های تشویقی و تنبیهی همراه با خدمات زیر ساختی لازم در مسیر‌های کوهنوردی را ارایه نکرده اند؟ همه ما خوب می‌دانیم که مجموعه‌های مشروط غیر نظارت شده، محکوم به شکست است. با آه و ناله کردن و ژست محیط زیستی گرفتن هم هیچ کاری حل نمی‌شود.
شعار سال: دردسر‌های ایجاد شده برای قله دماوند همچون ساخت و ساز غیرقانونی و انباشت پسماند سرانجام تلخی را برای بزرگترین کوه ایران رقم زده است.

مرداد ماه سال جاری بود که شایعه وقف یکی از یال‌های قله دماوند به سرعت منتشر شد و دوستداران محیط زیست هم نقد و انتقادات زیادی به این ماجرا کردند تا اینکه این خبر از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تکذیب و اسناد آن منتشر شد.

کیومرث کلانتری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در واکنش به اخبار منتشره درخصوص وقف قله دماوند با تیتر‌های متفاوت اظهار کرد: مالکیت دماوند در سال ۱۳۸۱ به عنوان اثر طبیعی ملی به تصویب شورای عالی محیط زیست رسید، آن زمان بر اساس اینکه مالک ملک سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بوده است.

وی ادامه داد: حالا که امروز خبر وقف بخشی از آن پخش شده قابل بررسی است و با بررسی‌های اولیه‌ای که از طریق سازمان جنگل‌ها و مراتع انجام دادیم مشخص شد که ظاهرا برای قسمتی از یک پلاک از ۱۱ پلاکی که در جغرافیای استان مازندران واقع هستند، رأی بر ابطال سند منابع طبیعی گرفته شده که سازمان جنگل‌ها هم به این رأی اعتراض کرده و سازمان محیط زیست نیز در حال جمع آوری مستندات است.

همچنین رضا افلاطونی مدیرکل دفتر حقوقی سازمان امور جنگل‌ها در ۷ مردادماه در واکنش به این موضوع گفت: پلاک‌های منتهی به قله دماوند ملی و عرصه کوه دماوند جزء اراضی ملی است و قابل تملک خصوصی نیست.

پس از گذر از ماجرای وقف کوه دماوند که از سوی مسئولان مربوطه بررسی و تکذیب شد، این بار این اراضی ملی و بلندترین کوه ایران با مشکلات دیگری دست و پنجه نرم می‌کند، مشکلاتی که می‌توان گفت با گذشت زمان سبب آسیب رساندن به آن خواهد بود و حتی ممکن است سبب شود تا دیگر نام این قله در فهرست ملی ایران کم رنگ و کم رنگ‌تر شود.

هر ساله در فصول مختلف کوهنوردان زیادی از داخل و خارج کشور برای صعود به قله دماوند می‌روند که از گذشته تا به امروز برای استراحت این کوهنوردان پناهگاه‌هایی در نظر گرفته شده است، اما در هفته گذشته عکس‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان از ساخت و ساز در قله دماوند داشت، ساخت و ساز‌هایی که از ساخت پناهگاه جدید در ارتفاع بالای ۴ هزار و ۵۰۰ متری خبر می‌دهد، پناهگاه جدید سبز رنگی که به آن ایگلو می‌گویند و به گفته کوهنوردان ایرانی این پناهگاه به کوهنوردان خارجی اختصاص دارد که می‌تواند به عنوان آسیب جدی برای بزرگترین قله ایران باشد، این در حالی است که فدراسیون کوهنوردی این پناهگاه جدید را سازه موقت معرفی کرده است.
 
داستان دماوند؛ انتظار از کوهنوردان یا کم کاری سازمان‌های متولی

سرانجامی تلخ برای بزرگترین کوه ایران

برای درستی و نادرستی این ماجرا به سراغ عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رفتیم و او در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: از ارتفاع بالای ۴ هزار و ۵۰۰ متری هیچ نهادی حق دستکاری و ساخت و ساز در قله دماوند را ندارد و اگر نیاز است تا پناهگاهی ساخته شود باید پایین‌تر از این ارتفاع باشد.

او در ادامه بیان کرد: کوه دماوند از آثار طبیعی است و طبق قانون کسی حق ندارد در این منطقه تصرفی انجام دهد، اگر ساخت و ساز در بالای ارتفاع مذکور جرم محسوب شود، به سرعت تخریب خواهد شد.

از کنار ساخت و ساز‌های غیرقانونی در قله دماوند بگذریم به انباشت زباله‌های گردشگران و کوهنوردانی می‌رسیم که به هنگام بازگشت از مسیر قله زباله‌های خود را باز نمی‌گردانند و همین موضع سبب انباشت زیادی زباله در ارتفاعات بالای کوه دماوند شده است، پاکسازی ارتفاعات به سختی انجام می‌شود و این تنها وظیفه خود مردم است که از رهاسازی زباله در کوه و طبیعت خودداری کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این باره نیز اظهار کرد: سازمان محیط زیست برنامه‌های اجرایی دارد تا آگاهی عموم را به حفظ محیط زیست افزایش دهد و در این راستا باید سایر نهاد‌ها نیز به ما کمک کنند تا آگاهی عموم مردم در حفظ محیط زیست افزایش پیدا کند.

او بیان کرد: متأسفانه تعدادی از کوهنوردان که کوهنوردی می‌کنند، هنوز از نظر علم زیست محیطی اطلاع چندانی ندارند و زباله‌های خود را در بالای کوه جا می‌گذارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه علاوه بر قله دماوند، وضعیت سایر کوه‌های کشور نیز این گونه است، تصریح کرد: سبلان، علم کوه، الوند، تفتان و دنا نیز به همین درد گرفتار هستند و ما انتظار داریم تا کوهنوردان محافظ محیط زیست باشند.

کلانتری بیان کرد: جمع آوری این زباله‌ها در ارتفاعات هزینه بالایی دارد و رها کردن زباله در این مناطق کاری غیرقانونی است.

این روز‌ها انسان‌های روی کره زمین در دریا و جنگل تا قله دماوند و سایر کوه‌های کشور سبب ایجاد دردسر‌های زیادی می‌شوند، دردسر‌هایی که حتی گذر زمان نمی‌تواند آن را جبران کند، بنابراین نیاز است تا به محیط زیست و طبیعت مان نگاه جدی تری داشته باشیم تا بتوانیم محافظ آن باشیم نه تخریب کننده‌اش.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۱۴مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۵۱۴۷۲۵، yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
0
0
اینکه واقعا بخشی از دماوند رو دادن به اداره اوقاف واقعا درسته؟ یعنی همچین خبری نیاز به هیچ پیگیری ای نداره؟ من هیچ جا دیگه خبری نخوندم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین