پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۰۴۱۷۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۹
تغییر نگرش مردم به بازار طلا و فاصله گرفتن از جنبه مصرف و تمایل بیشتر به سرمایه گذاری، بازار مصنوعات طلا را کساد کرده است.
شعار سال: سرمایه گذاری در سکه و خرید طلای خام در سال ۹۹ همه گیر شده است. در سال‌های گذشته گروه سرمایه گذاران در سکه و طلای خام محدود بود و تعداد مشخصی از افراد برای سودگیری وارد بازار می‌شدند.
اما در یک سال اخیر، به ویژه در مدتی که شاخص کل بورس افت کرد، بسیاری از طبقات اقتصادی مختلف با میزان سرمایه‌های متفاوت وارد بازار شده و سرمایه گذاری کردند. با افزایش تقاضا و محدودیت در عرضه، قیمت سکه افزایش یافت و حباب سکه به ارقام بی سابقه‌ای رسید. در پنج شنبه هفته گذشته سکه یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و روز شنبه به یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان حباب داشت که گویای غیرواقعی بودن قیمت آن است.

کنش‌های خریداران در یک سال اخیر نشان می‌دهد جو روانی غالب در کشور، نگرانی از حفظ ریال و کاهش قدرت خرید در کشور است. مردم برای مقاومت برابر کاهش قدرت خرید، ریال خود را به طلا و سکه تبدیل می‌کنند. حتی سرمایه‌های خُرد هم به بازار آمده تا بتواند در مقابل تورم و کاهش ارزش ریال بایستد. این روند در سال‌های اخیر کمتر رخ داده و در یک سال گذشته شدت گرفته است. در این مدت، در روز‌های کاهش یا افزایش قیمت، معاملات به طور کامل متوقف شده است چراکه خریدار با ترس از کاهش بیشتر قیمت ها، از خرید خودداری کرده و فروشنده هم نگران از افزایش قیمت در کوتاه مدت، دست از فروش کشیده است. کاهش ارزش ریال و قدرت خرید مردم، اذهان و افکار عمومی را درگیر مسائلی کرده که نباید، و آسیب‌های اقتصادی و روانی ناشی از این، انکار ناشدنی است.

تغییر نگرش مردم به بازار طلا و فاصله گرفتن از جنبه مصرف و تمایل بیشتر به سرمایه گذاری، بازار مصنوعات طلا را کساد کرده است. مصنوعات طلا گران شده و اجرت ساخت و مالیات هم در آن مطرح است بنابراین مردم ترجیح می‌دهند پول به زیور آلات ندهند. همین تغییر نگرش مردم باعث شده صنف طلاسازان و طلا فروشان با رکودی عمیق دچار دست و پنجه نرم کند. در سال جاری ۲۰ تا ۲۲ درصد از واحد‌های تولیدی و توزیعی فعال در این بخش تعطیل شده اند و واحد‌های تولیدی با کمترین ظرفیت خود فعالیت می‌کنند.

از دیگر پیامد‌های تمایلِ هرچه بیشتر مردم به خرید طلا برای سرمایه گذاری، داغ شدن تنور تقلب و سوءاستفاده بعضی واحد‌های غیرمجاز از مشتریان ناآگاه است. به مردم توصیه می‌کنیم برای خرید طلای آب شده یا سکه دقت لازم را به خرج دهند و از واحد‌های شناخته شده و دارای جواز کسب معتبر خرید کنند تا به دردسر‌های خرید طلای غیراستاندارد دچار نشوند.
 

شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از تی نیوز، تاریخ انتشار: ۱۵مهر ۱۳۹۹، کدخبر:۴۳۸۶۱۷۵۷۱۷۷۶۴، tnews.ir 
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۵
0
0
واقعا اوضاع مملکت بهم ریخته ست هرکجایی رو نکاه میکنی می بینی تعطیل شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین