پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۳۰۵۷۵۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۹
بانک مرکزی راهی را برای کنترل سرکشی دلار در پیش گرفته که پیش از این پیموده شده، ولی جز شکست، نتیجه‌ای برای ما در بر نداشته است.
شعار سال: پیش از این ما تجربه تزریق ارز ازسوی بانک مرکزی به بازار ارز را داشتیم که در آن زمان ۱۶۰ میلیارد دلار یا حتی بیشتر وارد این بازار کردند؛ اما در آن زمان نیز نتوانستند جلوی روند افزایشی نرخ ارز را بگیرند. در حال حاضر که دولت طبیعتا محدودیت ارزی دارد و در عین حال می خواهد روزانه ۵۰ میلیون دلار به این بازار تزریق کند. از طرفی معلوم نیست تا کی بتواند این میزان ارز را عرضه کند. به طور قطع این کار نمی تواند تاثیر قابل توجهی در بازار ارز داشته باشد.

به عبارت دیگر ممکن است تنها در روند صعودی قیمت ارز یک سکته یا به تعبیر دیگر یک تنفس به وجود بیاورد؛ ولی روند صعودی قیمت همچنان برقرار خواهد ماند. بنابراین این تصمیمات دولت، تصمیماتی است که می تواند مقداری روند جهشی قیمت دلار را به تاخیر بیندازد و از شدت آن برای چند روز بکاهد.

قبلا دولت این کار را کرده و هر کدام توانسته چند روزی جلوی این روند افزایشی را بگیرد؛ ولی بعدا دوباره اوضاع به حالت قبل برگشته است. توجه داشته باشیم که مشکل ما در اینجا یک مشکل بنیادی است که این مشکل بنیادی به دلیل سیاست های خارجی و روابط ما با کشورهای جهان شکل گرفته و به مرور به اینجا رسیده است و اگر بخواهیم آن سیاست ها را ادامه بدهیم، این داستان همچنان با شدت بیشتر تکرار خواهد شد، مگر اینکه در سیاست های خود تجدید نظر کنیم. اگر نخواهیم در آن سیاست ها تجدید نظر کنیم، اوضاع به همین صورت باقی نخواهد ماند و بدتر خواهد شد. در اینجا مسئولان و سیاست گذاران کشور باید از بین این دو راهی یکی را برگزینند؛ ۱٫ تداوم سیاست های پیشین و به تبع تداوم این روند و فشار بیشتر به اقتصاد و مردم کشور ۲٫ تجدیدنظر در این روند و انتخاب مسیری که مردم تحت فشار کمتری قرار بگیرند و اقتصاد کشور از این مخصمه نجات پیدا کند.

تصمیم گیران به امید این هستند که ترامپ در انتخابات پیش روی آمریکا انتخاب نشود و بایدن روی کار بیاید؛ ولی حقیقت این است که این روش آمریکا در قبال ما تصمیم یک فرد نیست و تصمیم نظام سیاسی آن کشور است. در آمریکا اندیشکده ها، مجلس سنا، مجلس نمایندگان و وزارتخانه هایشان هستند که بر سیاست خارجی آنها تاثیرگذارند، بعد متحدین آمریکا هستند که اثرگذارند. در حال حاضر در سیاست های آمریکا اسرائیل و عربستان سعودی اثرگذارند؛ ولی ما دوست نداریم که روی سیاست آنها اثر بگذاریم. مطمئن باشید که اگر آقای بایدن رئیس جمهور شود این فشارها نه تنها کم نخواهد شد، که بیشتر هم خواهد شد. این خیال عبثی است که با آمدن بایدن وضع ایران بهتر خواهد شد. بایدن تمام فشارهای ترامپ را حفظ می کند به اضافه تقاضاهای دیگر. یعنی اگر با ترامپ کنار می آمدیم مشکلاتمان کمتر بود تا با بایدن کنار بیاییم. بنابراین امید بستن به بایدن هم خیال عبثی است که فکر می کنیم که مسیر عوض و فشار از روی ما برداشته می شود و ما می توانیم به کارهای سابقمان ادامه دهیم و نفت خود را بفروشیم و به متحدانمان کمک کنیم. محال است که سیستم سیاسی آمریکا چنین اجازه ای به ما بدهد. یعنی هر کدام از این دو نفر که رئیس جمهور شوند فشار روی ما تشدید خواهد شد.

متاسفانه چشم انداز من در مورد نرخ دلار در هفته های آتی با توجه به جمیع جهات چشم انداز مثبتی نیست. راهکار برای گرهگشایی از بازار ارز و به تبع مشکلات اقتصادی تنها راهکار سیاسی است و راه حل ما اصلا اقتصادی نیست زیرا ما به دلیل تصمیمات سیاسی به اینجا رسیدیم نه به دلیل تصمیمات اقتصادی. نسخه اقتصاددان در اینجا محلی از اعراب ندارد.

 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری کسب و کار  ، تاریخ انتشار:   22مهر1399  ، کدخبر:  -،www.kasbokarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
تا وقتی اقتصاد ما سیاسی باشه وضع همینه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۳
0
0
اماده میشیم برای دلار 50 هزار تومنی! داریم خیز برمیداریم برای تورم شدید
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین