پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۴۸۶۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۴
شبکه گلادیو پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، اما در ابتدا بر آن نام «استی بهایند» اطلاق می‌شد. کشور‌های غربی بر این باور بودند که باید شبکه مقاومت مسلحانه‌ای تشکیل دهند که با حملات احتمالی اتحاد شوروی سابق به اروپای غربی مقابله کند.
شعارسال: شبکه گلادیو پس از جنگ جهانی دوم تشکیل شد، اما در ابتدا بر آن نام «استی بهایند» اطلاق می‌شد. کشور‌های غربی بر این باور بودند که باید شبکه مقاومت مسلحانه‌ای تشکیل دهند که با حملات احتمالی اتحاد شوروی سابق به اروپای غربی مقابله کند.

‏حضور این شبکه‌های سرّی در میدان و نقش آن‌ها بر سیر حوادث بعدی به صورت غیر مستقیم موجب امضای توافق‌نامه‌های «یالتا» و «پوتسدام» شدند، توسط سازمان «سیا» آمریکا و سرویس‌های اطلاعاتی MI۶ ‎انگلیس اداره می‌شدندتا اینکه در سراسر اروپای غربی نفوذ کرده وبه سرعت در «‎ناتو» ادغام شدند.

دیدگاه آمریکا این بود که وجود این شبکه در اروپا در سایه بی‌توجهی و عدم آمادگی برخی از کشور‌ها جهت مقابله با خطر کمونیست امری ضروری است.

با گسترش دامنه نفوذ این شبکه ماهیت کارکرد آن نیز به‌سرعت تغییر کرد. به این ترتیب، مأموریت‌های محوله بر این شبکه از مقابله با نفوذ کمونیست.

‏در دموکراسی‌های غربی به تقلب در انتخابات، ترور‌های سیاسی و تعرض و تجاوز تغییر یافت. با فروپاشی اتحاد شوروی سابق، به‌ظاهر شبکه محرمانه مقامت مسلحانه نیز منحل شد و سخنی از ادامه فعالیتش، به میان نیامد تا اینکه در سال ۱۹۹۰ میلادی «جولیو آندرئوتی» طی سخنانی از ادامه فعالیت.

‏این شبکه با نام جدید «‎شبکه_گلادیو» پرده برداشت. شبکه گلادیو همانند شبکه مقاومت مسلحانه، به سرعت در کشور‌های اروپای غربی نفوذ کرده و فعالیت خود را آغاز نمود.

بودجه شبکه گلادیو از سوی سرویس‌های اطلاعاتی و دستگاه‌های امنیتی غربی، به خصوص سازمان «سیا» و MI۶ تأمین می‌شد.

‏اگر چه عمده فعالیت‌های شبکه گلادیو تا سال ۱۹۹۰ میلادی و فروپاشی اتحاد شوروی سابق قاره آمریکا بود، اما مستنداتی وجود دارد که فعالیت‌های این شبکه در مناطق دیگر جهان را به اثبات می‌ساند. رخ‌داد‌های ۱۹۵۴ م. در مصر که به عملیات «‎#لاوان» معروف شد و طی آن گروهی از یهودیان مصری.

‏توسط سازمان جاسوسی اسرائیل [‎موساد]مأموریت یافتند، دفاتر مصری، آمریکایی و انگلیسی را به گونه‌ای بمب‌گذاری کنند که انگشت اتهام دست داشتن در این عملیات‌ها به سوی اخوان‌المسلمین، جریان کمونیست مصری و برخی افراد و شخصیت‌های مصری نشانه گرفته شود و با نا امن جلوه دادن اوضاع مصر،

‏حضور انگلیس در این کشور و سیطره آن بر کانال سوئز را توجیه کند. طی افشا شدن این عملیات، «پینهاس لاون» نخست‌وزیر وقت اسرائیل مجبور به استعفا شد.

طی جنگ هند و چین گروه‌های فرانسوی وابسته به این شبکه ده‌ها عملیات تروریستی و کشتار غیر نظامیان را اجرا نمودند.

‏در جنگ الجزایر این گروه‌های فرانسوی علاوه بر عملیات‌های ترور غیر نظامیان، صد‌ها غیر نظامی الجزایری را ربوده و در زندان‌های سرّی و مرکز خود مورد شکنجه و آزار قرار دادند و صد‌ها کشاورز را در گور‌های جمعی زنده به گور کرده و به دستور فرماندهان ارشد ارتش فرانسوی...

چندین رهبر «جبهه آزادیبخش الجزایر» را ترور کردند. یکی از بارزترین شاخص‌های اشغال نظامی افغانستان و عراق توسط آمریکا و ناتو، بازداشت‌ها، آدم‌ربایی‌ها، قتل‌ها و کشتار‌های سرّی بود، به‌نحوی که با وجود گذشت سال‌ها از اشغال این دو کشور و همچنین ادامه این جنایات

‏باز عامل یا عاملان آن‌ها مجهول‌الهویه هستند. نحوه این قتل‌ها و شکنجه‌ها و ناشناس بودن عاملان آن‌ها به‌ویژه هدف گرفتن غیر نظامیان و شهروندان بی‌دفاع، یادآور عملیات‌های تروریستی شبکه گلادیو طی دهه‌های گذشته در کشور‌هایی مانند الجزایر و مصر می‌باشد.

منبع:شعار سال برگرفته از کانال تلگرامی مصاف
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۰
0
0
واقعا خوندنش برام خيلي هيجان انگيز بود و براي چندتا از دوستانم هم كه به اين زمينه ها علاقه دارن فرستادم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین