پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۰۵۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۷
باوجود درخواست مقامات سازمان ملل و رهبران جهانی برای تعلیق تحریم‌ها در زمانی که ایران گرفتار کروناست و درحالی که انتخابات ماه نوامبر امریکا درحال نزدیک شدن است، واشنگتن از فشار حداکثری خود علیه ایران نکاسته است. این موضوع موجب نگرانی جوامع بین الملل درباره تلفات انسانی که ممکن است در نتیجه این تحریم ها اتفاق بیافتد، شده است.
شعار سال: امریکا روز پنج شنبه تحریم‌های تازه‌ای را علیه ۱۸ بانک ایران اعمال کرد که این کشور را به شکل موثر از سامانه مالی جهانی محروم می‌کند- اقدامی که نگرانی‌های جدی را در مورد تلفات انسانی ناشی از کرونا در این کشور ایجاد کرده است.

وزارت خزانه داری امریکا ضمن اعلام این تحریم ها، ادعا کرد ایران همچنان فعالیت‌های شرورانه را تامین مالی می‌کند و این تحریم‌ها تا زمان توقف حمایت ایران از فعالیت‌های تروریستی و برنامه هسته‌ای خود ادامه دارد.

باوجود درخواست مقامات سازمان ملل و رهبران جهانی برای تعلیق تحریم‌ها در زمانی که ایران گرفتار کروناست و درحالی که انتخابات ماه نوامبر امریکا درحال نزدیک شدن است، واشنگتن از فشار حداکثری خود علیه ایران نکاسته است.

درحالی که دولت ترامپ تاکید می‌کند این تحریم‌ها مانع جریان اقلام بشر دوستانه نیست، منتقدان در داخل و خارج ایران با رد این ادعا می‌گویند تحریم‌های تازه توان ایران در تامین غذا و دارو را هرچه بیشتر مختل می‌سازد.

وزارت خزانه داری امریکا روز پنج شنبه اعلام کرد دولت لزوم صادرات اقلام بشر دوستانه و دسترسی نظام بانکی ایران به خدمات مالی بشردوستانه را درک می‌کند و تحریم‌های تازه مانع این توانایی نیست.

ولی مقامات ایران این ادعا را رد کرده اند. ظریف در توئیت خود نوشته است امریکا تلاش می‌کند کانال‌های باقی مانده ما برای تامین دارو و غذا را در میانه شیوع کرونا نابود کند.

دیوان عدالت بین المللی در اکتبر ۲۰۱۸ به امریکا دستور داد تحریم‌ها علیه تجارت بشردوستانه با ایران را لغو کند. الی گرانمایه، عضو ارشد سیاسی در شورای رابط خارجی اروپا می‌گوید اعمال تحریم‌های بیشتر علیه کشوری که در اوج دوباره شیوع کرونا قرار گرفته، غیر منطقی است.

او می‌گوید مقامات امریکا گفته اند اگر رهبران ایران می‌خواهند مردم آن‌ها چیز برای خوردن داشته باشند، باید تسلیم خواسته‌های امریکا شوند و برخی تندرو‌ها در واشنگتن امیدوارند اگر بر مردم ایران فشار آورند، اعتراضاتی مشابه ماه نوامبر روی خواهد داد و می‌تواند ایران را بی ثبات کند.

مارک دبوویتس، مدیر بنیاد دفاع از دمکراسی ها، معتقد است قطع اکسیژن مالی تهران به نفع ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود.

گرانمایه می‌گوید این آخرین حربه ترامپ برای تقویت فشار حداکثری تا پیش از انتخابات است.

تیلر کالیس، وکیل حقوقی در شرکت Ferrari & Associates مستقر در واشنگتن می‌گوید ترامپ از آن جهت این اقدام نامطلوب را در قبال ایران اتخاذ کرده است که نه تنها به ایران لطمه بزند، بلکه مانع دولت بایدن در جهت دادن دوباره به سیاست امریکا شود.
 
کشور‌های اروپایی به دنبال راه‌هایی برای تجارت بشردوستانه با ایران هستند و اینستکس سازوکاری با همین هدف بوده که نتوانسته است در تسهیل تجارت با ایران موفق باشد.

اسفندیار باتمان قلیچ، موسس اندیشکده بورس و بازار، می‌گوید بیشتر بانک‌های جهانی از تجارت بشردوستانه با بانک‌های تحریم شده ایران تردید دارند.

او می‌گوید دولت ترامپ دیگر نه تنها تاثیرات بشردوستانه این تحریم‌ها را نادیده می‌گیرد، بلکه از آن‌ها به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

محمود بهمنی، رئیس سابق بانک مرکزی می‌گوید راه‌هایی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد و معاملات فقط از طریق سامانه بانکی انجام نمی‌شود. از سامانه‌های موازی می‌توان استفاده کرد. ایران می‌تواند از صرافی‌های داخل و خارج کشور استفاده کند.
 

شعار سال با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از شفقنا، تاریخ انتشار خبر: 20 مهر 1399، کد خبر: 1027642، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۲
0
0
تا كي ميخوايم وانمود كنيم كه تحريم هاي امريكا نميتونسته اثرگزار باشه به روي زندگي مردم ايران؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین