پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۶۳۶۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۰
مطابق آمار خانه کتاب از ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد کاهش انتشار کتاب‌های دینی در کل کشور هستیم. این در حالی است که تعداد عناوین کتاب‌های دینی منتشره در قم طی ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ با ۵۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ مواجه است. از آنجایی که قم مرکز مولد کتاب دینی برای سراسر کشور است، این کاهش تعداد عناوین و تیراژ حکایت از نوعی پس‌زدگی کتاب دینی، نه تنها در قم که جامعه مخاطب دینی فراوانی دارد بلکه در سراسر کشور است.
شعار سال:طی چهل سال آغازین جمهوری اسلامی، رتبه نخست کتابهای منتشره مربوط به موضوع دین است و نقطه ثقل انتشار کتاب دینی در ایران را می‌توان شهر قم نامید. شهری که بعد از تهران بیشترین حجم انتشار کتاب در کل کشور را از آن خود کرده است.

مطابق آمار خانه کتاب از ابتدای دولت تدبیر و امید شاهد کاهش انتشار کتابهای دینی در کل کشور هستیم (عکس دوم)‌ و این در حالی است که تعداد عناوین کتابهای دینی منتشره در قم طی ۶ ماهه سال ۱۳۹۹ با ۵۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ مواجه است.

جالبتر آنکه همین آمار در تیراژ نیز افتی ۲۸ درصدی دارد. یعنی نه تنها انتشار عناوین کاهش پیدا کرده، بلکه تیراژ کتابهای منتشر شده نیز نسبت به مدت شمابه سال قبل بسیار کمتر شده است .

در نگاهی کلی‌تر در طول هشت ساله دولت تدبیر و امید نیز آمار انتشار کتاب‌های دینی در قم روند نزولی داشته و در مجموع کاهش ۲۵درصدی را از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۸ شاهد هستیم. (عکس سوم)

هرچند با این روند انتشار کتاب در شش ماهه نخست سال ۹۹ هیچ بعید نیست که این رقم تا ۴۰ درصد نیز کاهش پیدا نماید.

اما علت این حجم بالای کاهش تعداد عناوین کتابهای دینی چه می‌تواند باشد؟

شاید فکر کنید که به دلیل افزایش قیمت کتاب و باتوجه به مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم، کتابهای کمتری منتشر می‌شود!

اما جالب است که بدانید قیمت کتابهای دینی منتشره در قم نسبت به مدت مشابه در سال قبل تنها ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

از آنجایی که قم مرکز مولد کتاب دینی برای سراسر کشور است، این کاهش تعداد عناوین و تیراژ حکایت از نوعی پس‌زدگی کتاب دینی، نه تنها در قم که جامعه مخاطب دینی فراوانی دارد بلکه در سراسر کشور است.

شناسایی دلایل این روند کاهش و فروپاشی نشر دینی در قم کار عجیب و سختی نیست، هرچند گوش شنوایی وجود نداشته و تحلیل‌های و آمارهای اینچنین قطع به یقین نه کار کارشناسی و آماری بلکه سیاه‌نمایی فرض خواهد شد.

پی‌نوشت:‌

آمار انتشار کتابهای دینی در کل کشور نیز نزولی بوده و شاهد کاهش ۲۰ درصدی انتشار کتابهای دینی در شش ماهه اول سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ در کل کشور هستیم..

پایگاه تحلیلی-خبری شعار سال، برگرفته از فضای مجازی
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
0
0
واقعا وقتي اين همه فساد تا اينجا هم كشيده باشه و كار درست و قانوني رو زير پا بذارن نبايد انتظار زيادي از جاهاي ديگه داشت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین