پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۱۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
کارشناس مسائل اقتصادی گفت: اولین راه برای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور انجام مبادلات تجاری به صورت دو یا چند جانبه است.

شعار سال:

حجت الله عبدالملکی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با راه دانا؛ در خصوص حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور و راه کارهای این امر اظهارداشت: دلار از دو طریق در معاملات اقتصادی کشور های جهان از جمله ایران وارد شده است.

وی در تشریح راه های ورود دلار آمریکا به اقتصاد کشور، بیان داشت: اولین راهی که برای ورود دلار آمریکا به اقتصاد کشور وجود دارد، از طریق انجام مبادلات اقتصادی با آمریکا است زیرا در طی این امر اگر خریدی از سوی طرف آمریکایی حاصل شود، بهای جنس خریداری شده را از طریق دلار به ایران می پردازد.

کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: دومین طریقه نفوذ دلار به کشور از طریق انجام مبادلات تجاری به واسطه دلار صورت می گیرد؛ زمانی که محصولی را از کشورهای خارجی خریداری می کنیم که مرجع انها برای انجام مبادلات تجاری دلار است باید از دلار برای انجام مبادلات استفاده کنیم که این امر نیاز کشور را به دلار آمریکا دو چندان کرده است. این در حالی صورت می گیرد که هیچ کدام از این دو کشور معامله کننده ذی نفع دلار نیستند.

عبدالملکی با اشاره به راه حل های حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور، بیان داشت: اولین راه برای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور انجام مبادلات تجاری به صورت دو یا چند جانبه است، در این صورت دیگر از دلار آمریکا برای انجام مبادلات استفاده نمی شود و از ارز کشورهای مبادله کننده برای انجام مراودات اقتصادی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه دومین را حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور تشکیل اتحادیه های اقتصادی است، تصریح کرد: دومین راه برای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور تشکیل اتحادیه های اقتصادی به همکاری کشورهایی که موافق حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی‌اند هست.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: با تشکیل اتحادیه های اقتصادی و ارز جایگزین بجای دلار کشورها دیگر از دلار آمریکا برای انجام مبادلات اقتصادی استفاده نمی کنند و مراودات تجاری خود را با ارزی که جایگزین دلار آمریکا شده است، انجام می دهند.

عبدالملکی در تشریح سومین راه حل حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور، اظهارداشت: سومین راه حل حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور جایگزینی یک واحد پولی قدرتمند بجای دلار آمریکا در مبادلات اقتصادی کشور است؛ این امر در صورتی باید انجام شود که راه حل های اول و دوم را نتوان اجرا کرد و یا به آنان دسترسی نداشت که این امر هم تضعیف ارزش دلار آمریکا در بازار جهانی را به دنبال دارد.

وی درباره بازه زمانی طرح حذف دلار از مبادلات اقتصادی کشور، تصریح کرد: به طور کامل اگر بخواهیم این کار را انجام دهیم، نیاز به یک بازه زمانی یک تا پنج ساله داریم که در طی این سال ها باید تدابیری اتخاذ شود تا با همکاری کشورهای متحد در زمینه حذف دلار اقدامات لازم صورت پذیرد.

کارشناس مسائل اقتصادی در بخش پایانی اظهارات خود با بیان اینکه در سیاست های کلی نظام نیز به موضوع حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور توجه شده است، گفت: یکی از سیاست های کلی نظام انجام مبادلات دو یا چند جانبه با کشور های خارجی در راستای حذف دلار آمریکا از مبادلات اقتصادی کشور است که در برنامه ششم توسعه نیز به این امر توجه شده است.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 10 مهر 1395، کد مطلب:  13950710000374  : www farsnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین