پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۴۳۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
شهاب الدین منتظمی از عدم انتقال آنفولانزای پرندگان به انسان خبر داد.
شعار سال: با آغاز فصل مهاجرت پرندگان تعدادی از پرندگان مهاجر از مناطق سیبری به سمت تالاب‌های کشورمان حرکت می‌کنند و تالاب میقان نیز به عنوان یکی از زیستگاه‌های پرندگان مهاجر میزبان این قبیل پرندگان است. یکی از بیماری‌هایی که سلامت این پرندگان را تهدید می‌کند آنفلوانزای فوق حاد است که در صورت شیوع می‌تواند خسارات جبران ناپذیری را به محیط زیست کشور وارد کند. امسال با وجود ابتلای تعدادی از این پرندگان در کشور‌های روسیه و قزاقستان از تعداد پرندگان مهاجر به مناطقی تالابی کشورمان ازجمله تالاب میقان کاسته شده است، اما همین تعداد اندک نیز منجر به وقوع تلفات گسترده پرندگان شده است.

شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت: در نخستین گام لاشه‌های موجود در تالاب میقان از نخستین روز جمع آوری شده است و این اقدام تا روز گذشته ادامه داشته است.

او افزود: در حین جمع آوری لاشه ها، پرندگانی نیز مشاهده شده است که به علت‌های دیگر نیز جان خود را از دست داده اند و در حال تفکیک این پرندگان هستیم.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: ما به استان‌ها هشدار دادیم که با توجه به شیوع این بیماری در کشور‌های همجوار اقدامات لازم را در دستور کار قرار دهند. دستورالعمل‌ها در این راستا نیز ابلاغ شده است.

فقط ۳ استان اردبیل، مازندران و مرکزی جواب آزمایشاتشان مثبت شد

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: پایش در دو هفته گذشته در استان‌ها آغاز شد و فقط ۳ استان اردبیل، مازندران و مرکزی جواب آزمایشات آن‌ها مثبت شد. این آنفولانزا‌ها فقط در یک موقعیت این استان‌ها مشاهده شده است.

منتظمی اظهار کرد: رصد و پایش‌ها به خصوص در این ۳ استان با جدیت ادامه دارد. تلاش ما این است تا این بیماری به نقاط دیگر منتقل نشود. این بیماری عامل انسانی ندارد و کلیه کشور‌های موجود در مسیر مهاجرت از جمله قزاقستان و روسیه نیز با این بیماری مواجه شدند.

او افزود: درگیری انسان در این بیماری غیرممکن است و تا این لحظه هیچ موردی از ابتلای انسان مشاهده نشده است. باید توجه داشت که در فصلی قرار داریم که شکار ممنوع است و تخلف است، اما با این وجود اگر به دنبال شکار این پرندگان و مصرف گوشت روند با مصرف این گوشت خطری انسان‌ها را تهدید نمی‌کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث پیشگیری در حیات وحش غیرممکن است، زیرا موجودات مهاجر بیماری را با خود منتقل می‌کنند. اصل بر مراقبت و مدیریت است. در همین راستا به محض مشاهده موجودات بیمار آن‌ها جمع آوری می‌شوند تا به سایر حیوانات منتقل نشود.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست در پایان تاکید کرد: از شهروندان خواهشمندیم که در صورت مشاهده لاشه پرنده از نزدیک شدن به آن خودداری کنند و سریعا به محیط زیست و یا سازمان دامپزشکی گزارش دهند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۹آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۴۶۸۵، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
بازم خداروشکر که تو این شرایطی که در زمینه اپیدمی ها داریم انفولانزای پرندگان نتونسته به انسان منتقل بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
جان باختن پرنده ها در ایران قصه ای با سر دور و درازیه که هیچ وقت نتونسته به نتیجه محبوب خودش برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
حفاظت از محیط زیست در ایران چند سالی میشه که تبدیل به یک شوخی بزرگ شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
0
0
خداروشکر انسان جان خودشو از دست نمی‌ده چون خیلی ها تو مهمانی سهوا ازین کوشت ها مصرف می‌کنند
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین