پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۳۱۵۶۱۳
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: دولت برای کسب درآمد بیشتر از نرخ تسعیر و یا برای رونق بازار بورس و... به دنبال افزایش نرخ ارز نیست.
شعار سال: بررسی لایحه بودجه نشان می دهد در قسمت واگذاری دارایی‌های مالی منابع ۲۹۹ هزار میلیاردی پیش بینی شده است، بر این اساس (ردیف ۳۱۰، ۵۰۲) ۹۰ هزار میلیارد تومان از فروش سهام شرکت‌ها و ۷۰ هزار میلیارد تومان از فروش اوراق نفتی تامین خواهد شد. کارشناسان معتقدند تحقق حداکثری این دو بخش به عدم کاهش قیمت دلار یا تثبیت قیمت‌های فعلی ارز وابسته است.

بودجه ایران و بورس اوراق بهادار تهران

گفتنی است، در هشت ماهه نخست امسال همزمان با اجرای بودجه سال ۹۹، دولت فقط ۵۰ هزار میلیارد تومان کسری داشته‌است. البته همین موضوع این شائبه را ایجاد کرد که دولت کسری بودجه‌اش را از بازی با قیمت دلار و بورس تامین کرده است.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این پرسش در خصوص تناقض تاکید دولت برای کاهش نرخ ارز و کسب درآمد از بازار سرمایه، با بیان اینکه، برخی میگویند اگر قیمت ارز بالا رود، فلان بازار رونق میگیرد، گفت: اولا به این نکته توجه شود که اگر همین فروش روزانه ۲.۳ میلیون بشکه نفت را به جای ۴۲۰۰ تومان در ۲۲ هزار تومان ضرب میکردیم به هیچ عنوان با کسری در بودجه کشور مواجه نبودیم. اما هدف ما این نیست که اجازه بدهیم به بهانه رشد یک بازار، پول ملی تضعیف شود. دولت حاضر نیست برای رونق بازار (بورس) پول ملی تضعیف شود و بر افزایش قدرت خرید مردم تاکید دارد.

نوبخت گفت: بدانید این یک دروغ بسیار بزرگ است که دولت برای تامین منابع کسری بودجه خود قصد دارد قیمت ارز را بالا ببرد.

به گفته رییس سازمان برنامه و بودجه، در سال جاری تقریبا همه ارز حاصل از صادرات نفت با نرخ ۴۲۰۰ تومان تسعیر و برای واردات کالا‌های اساسی صرف شده است، تکلیف ارز صادرات غیر نفتی هم مشخص است چراکه در این ارز در اختیار دولت نیست و متعلق به بخش خصوصی است.

نوبخت تاکید کرد، دولت برای کسب درآمد بیشتر از نرخ تسعیر و یا برای رونق بازار بورس و... به دنبال افزایش نرخ ارز نیست، البته توجه کنیم که بورس کشور اخیرا و به خصوص هفته پیش در مسیر شد قرار گرفته است به غیر از اتفاقاتی که به تازگی رخ داد.
 
تامین منابع ۹۰ هزار میلیارد تومانی از بورس

پور محمدی معاون سازمان برنامه اخیرا در روایتی از جلسه دولت در خصوص بودجه گفته بود، بانک مرکزی براساس نظر رئیس جمهور باید سیاستی را در پیش بگیرد که ارز به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برسد و وزارت نفت نیز به هر روشی ۲ میلیون ۳۰۰ هزار بشکه نفت صادر کند.

حالا این سوال مطرح میشود که تامین منابع ۹۰ هزار میلیارد تومانی از بورس با وجود تاکید رئیس جمهور برای کاهش نرخ ارز به ۱۱۵۰۰ تومان چگونه انجام خواهد شد؟ چراکه به اعتقاد بسیاری بورس ایران کامودیتی پایه و رشد آن تا حدی به تورم وابسته است. در واقع سوال اصلی این است که در زمان تدوین لایحه و درج رقم ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش سهام به این نکته توجه شده است که فروش‌ای تی اف‌ها در سال جاری به واسطه رونق اخیر بازار سهام بوده و مشخص نیست این وضعیت در سال بعد ادامه دار باشد.

به عبارت ساده در خصوص تحقق این منابع سنگین از بورس آن هم با پیش فرض کاهش نرخ ارز ابهام جدی وجود دارد و تا حدودی تحقق منابع مذکور با شرایط لحاظ شده ارزی در ذهن دولت مردان دور از ذهن و شاید موهومی به نظر برسد.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: ۱۶آذر ۱۳۹۹، کد خبر: tasnimnews.com، ۲۴۰۳۹۴۶
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
نرخ ارز در ایران به هیچ عنوان نمیتونه کنترل بشه چون خیلی ها از همین نوسان ها دارن پول در میارن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
کسری بودجه در ایران به هیچ عنوان حل شدنی نیست هرچی میاد داریم ملت فقیز تری میشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
تامین کسری بودجه در ایران جزو جدایی ناپذیر بودجه های ایران در سال های متمادی بوده و هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۶
0
0
آینده ایران و مردم ایران رو مثل اتیوپی می‌کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۷
0
0
افزایش نرخ ارز حتی خبرش هم بپیچه باعث افزایش نرم خودش میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
کسری بودجه نباید خودش باعث ترم بشه یعنی دولت این رو هم نمیدونه؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین