پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۱۳۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
فرید براتی سده گفت: تحقیقات نشان می‌دهد اکثر معتادین تحصیلات بالایی ندارند اما داده‌های موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد در سال‌های اخیر مصرف کنندگان تحصیلکرده هم رو به افزایش است بنابراین این موضوع باید به عنوان یک هشدار مورد توجه قرار گیرد.
شعار سال: تا همین چندسال پیش آوردن اسم اعتیاد زنان بر زبان تابو بود، اما چندسالی می‌شود که مراکز جمع آوری زنان معتاد متجاهر تشکیل شده است تا زنان معتاد را در خود جای دهد و برای ترک اعتیاد به آن‌ها کمک کند پس باید گفت اعتیاد زنان دیگر تابو نیست و در حال حاضر به عنوان یک آسیب اجتماعی مطرح می‌شود. متاسفانه تعداد این زنان هم کم نیست به گونه‌ای که مهدی مهرانگیز، معاون دادستان تهران طی گفتگویی  از وجود ۱۰۰۰ زن معتاد متجاهر در تهران خبر داد.

۱۰۰۰ زن معتاد متجاهر در تهران زندگی می‌کند/ اعتیاد زنان همیشه وجود داشته، اما پنهان می‌مانده است

فرید براتی سده، معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور درخصوص آمار منتشر شده گفت: آمار فوق درست است و فقط در تهران ۱۰۰۰ زن معتاد متجاهر وجود دارد.

او با بیان اینکه اعتیاد زنان همیشه وجود داشته است، افزود: اعتیاد میان زنان همیشه وجود داشته، اما کمتر به چشم می‌آمده، چون در گذشته خدمات لازم به زنان ارائه نمی‌شد و اگر زنی مصرف کننده بود به دلیل عدم وجود مراکز بازپروری مخصوص زنان، اعتیاد آن پنهان می‌ماند البته در این تردید نیست که مصرف مواد مخدر توسط زنان نسبت به دهه‌های قبل زیادتر شده، اما در هر صورت مسئله جدیدی نیست و سالیان سال است که در کشور وجود دارد.

نقش شوهر در معتاد کردن زن پُررنگ‌تر است

براتی سده درباره دلایل روی آوردن زنان به اعتیاد بیان کرد: تا چند سال پیش عمده زنان مصرف کننده اذعان داشتند توسط همسر، پدر، برادر یا عضوی از خانواده خود معتاد شدند که البته در این میان نقش شوهر در معتاد کردن زن بیشتر بود و همچنان هم هست، اما در سال‌های اخیر درکنار این موضوع، اقتضائات زمانی هم باعث اعتیاد زنان شده است یعنی خانم‌ها دیگر الگو‌های سنتی را رعایت نمی‌کنند و ما الان دختران و زنانی را می‌بینیم که هیچکدام از عضو خانواده آن‌ها مصرف کننده نیست، اما خودش درگیر اعتیاد شده است.

زنان امروزی به یکباره سمت مواد مخدر سنگین می‌روند

او در ادامه ضمن تشریح مقتضیات زمانی گفت: دورهمی‌ها و گروه‌های دوستانه یکی از همین مقتضیات زمان است که باعث می‌شود وقتی یک دختر می‌بیند دوستانش مواد روان گردان استفاده می‌کنند، برای نشان دادن تمدن و روشنفکری خود به تبعیت از آن‌ها مواد مخدر مزبور را مصرف کند و خودش را در دام اعتیاد بیندازد.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه زنان امروزی به مواد مخدر سنگین روی می‌آورند، افزود: ما معتقد هستیم که اعتیاد یک فرایندی دارد یعنی از مواد سبک مانند سیگار، قلیان، حشیش و... شروع می‌شود تا به مواد سنگینی، چون شیشه و هروئین می‌رسد، اما امروزه بسیاری از خانم‌ها فرایند اعتیاد را طی نمی‌کنند و به یکباره به سمت مواد مخدر سنگین می‌روند.

شیشه کشیدن به بهانه سفیدی پوست

براتی سده در ادامه گفت: علت روی آوردن یکباره به مواد مخدر سنگین این است که مثلا خانم‌ها به یک آرایشگاهی می‌روند و در آنجا می‌شنوند برای لاغری، زیبایی و سفیدی پوست شیشه مفید است پس برای رسیدن به این ایده آل‌ها یکباره سراغ چنین ماده مخدری می‌روند بنابراین در حال حاضر میزان مصرف مواد مخدر سنگین مانند شیشه به این دلایل در میان دختران بسیار زیاد شده است.

گُل حتی باعث جنون می‌شود/ گُل و حشیش فقط ضرر اجتماعی کمتری نسبت به باقی مواد مخدر دارند

او با تاکید بر اینکه گُل اعتیادآور است، افزود: یک شایعه‌ای رواج پیدا کرد که ماده مخدر گُل اعتیادآور نیست درحالی که جدا از اعتیاد روانشناختی، اعتیاد جسمی هم به دنبال دارد و باعث می‌شود فرد مصرف کننده دچار علائمی، چون توهم، استرس، آشفتگی، ضربان قلب شدید، هذیان و حتی جنون شود منتهی تفاوتی که این ماده مخدر و حشیش درمقایسه با هروئین و شیشه دارند، این است که ضرر اجتماعی و خانوادگی آن‌ها کمتر است.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: نکته قابل توجه این است افرادی که گُل و حشیش مصرف می‌کنند معمولا روی این مواد نمی‌مانند و پس از مدتی دیگر برای آن‌ها جوابگو نیست پس مجبور می‌شوند یا میزان آن را افزایش دهند یا اینکه نوع ماده را عوض کنند، چون لذت اولیه را به آن‌ها نمی‌دهد.

براتی سده درمورد میزان مصرف این ماده مخدر در دختران گفت: سیستم قاچاق مواد برای اینکه بتواند کارش را به درستی انجام دهد و بازارش را حفظ کند، شایعاتی پخش می‌کند و طبیعتا بسیاری از دختران و زنان فریب اعتیادآور نبودن گل را می‌خورند و اقدام به مصرف آن می‌کنند.

مصرف مواد مخدر بین تحصیلکرده‌ها به هشدار رسیده است

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به میزان دختران مصرف کننده تحصیلکرده گفت: اساسا تحصیلات در مصرف مواد مخدر کمک کننده است درواقع تحقیقات نشان می‌دهد اکثر معتادین تحصیلات بالایی ندارند، اما داده‌های موجود در ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد در سال‌های اخیر مصرف کنندگان تحصیلکرده هم رو به افزایش است بنابراین این موضوع باید به عنوان یک هشدار مورد توجه قرار گیرد.

او افزود: درخصوص این موضوع خاص، نقش خانواده در روز‌های استرس درس خواندن فرزندان به ویژه دانشجویان بسیار اهمیت دارد.

پیشگیری از مصرف مواد مخدر در زنان و کودکان مناطق حاشیه در دستور کار است

براتی سده در ادامه این گفتگو با اشاره به اقدامات سازمان بهزیستی برای زنان معتاد در بُعد پیشگیری گفت: انواع مراکزی که باید خدمات خاص به زنان ارائه دهند را داریم و در کنار آن به بُعد پیشگیری هم می‌پردازیم به گونه‌ای که یکی از قوی‌ترین نظام‌ها در این زمینه هستیم و به دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، وزارت علوم و... آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم و همچنان هم با رویکرد اجتماع محور ادامه می‌دهیم.

او افزود: یک طرحی به نام پازک یعنی پیشگیری از مصرف مواد مخدر در زنان و کودکان مناطق حاشیه راه انداختیم که در حال حاضر در ۵۰۰ محله اجرا شده و نتایج درخشانی داشته است البته که در برنامه خود داشتیم در هزار محله اجرا کنیم، اما کرونا روند کارمان را دچار مشکل کرد.

زنان معتاد به مراکز MMT مراجعه کنند

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اقدامات بهزیستی در بُعد درمانی بیان کرد: مراکز مختلف درمانی مانند مراکز MMT  داریم که زنان مصرف کننده می‌توانند به آنجا مراجعه کنند و تحت درمان قرار گیرند.

او افزود: ۶۰ مرکز اقامتی مخصوص زنان وجود دارد که زنان معتاد می‌توانند مراجعه کنند، ۲۶ شلتر در سراسر کشور برای زنان تعبیه شده است، مراکز گذری وجود دارد که البته تفکیک جنسیتی ندارد، مراکز مادر_ کودک ساختیم برای زنانی که باردار هستند یا بچه کوچک دارند، اما می‌خواهند تحت درمان قرار گیرند و در عین حال ازکودکشان جدا نشوند.

براتی سده تصریح کرد: قابل ذکر است مراکز توانمندسازی برای زنان بهبودیافته ماده ۱۶ و ۱۵ ساخته شده که مخصوص زنان است و درعین اسکان، اشتغال هم برای آن‌ها فراهم می‌کنند تا بعد از درمان رها نشوند.

۳۶ هزار زن معتاد سال گذشته خدمات دریافت کردند

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به تعداد زنانی که از بهزیستی خدمات دریافت کردند، گفت: سال گذشته ۳۶ هزارنفر از زنان مصرف کننده از سازمان بهزیستی خدمات دریافت کردند و انشالله به زنان بیشتری هم خدمات ارائه می‌دهیم.

نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان در بخش اعتیاد داریم

او درخصوص بودجه مورد نیاز برای این دسته از زنان گفـت: انتظار داریم که نمایندگان محترم مجلس با توجه به شرایط موجود نگاه خاصی به اعتیاد داشته باشند به خصوص در اعتبارات سازمان بهزیستی، چون وضعیت الان اینگونه است که اعتبارات را به دستگاه دیگر می‌دهند، اما کار را ما باید انجام دهیم که این کار خیلی درست نیست.

براتی سده بیان کرد: انتظار داریم بودجه بخش اعتیاد زنان بیشتر شود تا زمینه برای توانمندسازی، اشتغال و برگشت به جامعه زنان فراهم شود تا زندگی دوباره‌ای داشته باشند.

معاون پیشگیری و درمان سازمان بهزیستی کشور در پایان افزود: کل اعتباری که ما سال گذشته در سازمان بهزیستی داشتیم ۳۳ میلیارد تومان بود و به نظر می‌رسد برای سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کند و به ۳۹ میلیارد تومان برسد، اما این درحالی است که ما نیاز به ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه داریم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از برنا، تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۹۹۳۵۵، borna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
بعد مسئول یکی از این ارگان ها میاد میگه این زنان رو باید عقیم کنیم! خیلی خیلی نامردیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۱۹
0
0
رابطه متقابلی هست هم این نقش رو زن داره برای شوهرش هم مرد برای اعتیاد زنش
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین