پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۶۹۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۹
با ورود به ماه محرم و آغاز مراسم عزاداري سيدالشهدا(ع) بازار مداحان اهل بيت(ع) داغ است.
شعارسال: احترام به سيدالشهدا(ع) در ايران يك احترام عام است. رونق عزاداري امام حسين(ع) از ديرباز توسط مردم كوچه و بازار انجام شده و تابع عواطف و احساسات پاك مردمي بوده است و بي‌ترديد مي‌توان از آن به عنوان مردمي‌ترين و ريشه‌دارترين مراسم و آيين ايران زمين ياد كرد. برگزاري مراسم عزاداري سيدالشهدا از سوي قشرهاي مختلف مردم ظهور آسيب‌هاي خاص اين مراسم را غيرقابل اجتناب مي‌كند. آسيب‌هايي كه با ورود كارشناسان اين حوزه مي‌تواند تا حد زيادي را به اصلاح ببرد.

يكي از سبك‌هاي مداحي كه اين روزها كم و بيش از بلندگوها به گوش مي‌رسد و فراواني آن در برخي موارد عجيب است ريتم دادن به شعر با استفاده از بيان ناقص واژه حسين است به شكلي كه مداح به جاي نام حسين تنها حرف س را با ريتمي خاص تكرار مي‌كند و به اين شكل به سينه‌زني ريتم مي‌دهد. در اين سبك از نوحه‌خواني بيش از اينكه معنا و معرفت حكم‌فرما باشد، شور و هيجان حاكم است و آنچه براي شنونده تداعي مي‌شود، چيز مطلوبي نيست. در اين باره سال گذشته رهبر معظم انقلاب در ديدار سالانه با جمعي از بانوان، شاعران و ذاكران اهل بيت عليهم السلام به مناسبت سالروز ميلاد حضرت فاطمه زهرا(س)، توصيه‌هاي مهمي به مداحان بيان كردند و در بخشي از بياناتشان فرمودند: «اينكه مجلس عزاداري سيدالشهدا را تبديل كنيم به يك مجلس سبك و جايي كه تعدادي جوان لخت بشوند و بپرند بالا و بپرند پايين و ندانند چي مي‌گويند. اين درست است؟ آيا اين شكر نعمت سيدالشهدا است؟ صداي خوش و توانايي اداره مجلس نعمت است. اينها چيزهايي است كه خدا به همه نداده است و به شما داده و بايد از آنها درست استفاده كنيد.»

رهبر معظم انقلاب در باب مداحي براي اهل بيت(ع) به در اختيار گرفتن هنر از سوي مداحان نيز تأكيد زيادي كرده‌اند. «استخدام هنر براى انتقال مفاهيم والا و با ارزش كه تا اعماق جان مخاطب نفوذ كند؛ اين يك وسيله است، اين يك ابزار بسيار با ارزش است. البته با توجه به همان مطلبى كه اول عرض كرديم، يعنى در چارچوب تعاليم و معارف اهل‌بيت.»

ايشان جايي ديگر در اينباره با اشاره به اينكه مسئله مداحي فقط تحريك احساسات نيست، بلكه هدايت ذهن‌هاست، مي‌فرمايند: «منتها شرط اولش اين است كه شعر خوب باشد. اگر شعر خوب نبود، همه‌ اين فضايلى كه ذكر كردم، هيچ كدام نخواهد بود. اين نكته را بدانيد. استفاده از ريتم‌ها و آهنگ‌هاي برخي از ترانه‌هاي امروزي و حتي غربي، با ضرباهنگ‌هاي ويژه خوانده مي‌شود، مي‌تواند خود آسيب تلقي شود.»

مقام معظم رهبري در بخش «پرهيز از ابتذال در مداحي» نيز به اين اشاره كرده‌اند كه «مداحي را به صورت يك كار صرفاً سطحي، شكلي، ظاهري درآوردن، آن را عبارةاخراي تقليد از يك كار مبتذل غربي قرار دادن، هيچ جايز نيست.»

خوشبختانه در حال حاضر بسياري از مسائل خرافي و بي‌مبنا در عزاداري سيدالشهدا كه منجر به وهن مذهب شيعه طي دوره‌هاي مختلف مي‌شد با تدبير دلسوزان از متن و بطن عزاداري‌هاي مردم كنار رفته‌ است. براي مثال قمه‌زني و اعمالي كه منجر به صدمه‌زدن به جسم مي‌شود، جايي در عزاداري‌ها ندارد. هر چند فعاليت‌هاي ضدمذهب شيعه در فضاي اينترنت به گونه‌اي است كه وقتي كلمه عاشورا در موتورهاي جست‌وجو تايپ مي‌شود، نتيجه عكس‌هاي جالبي نيست و بايد براي مبرا كردن شيعه از خرافه در افكار عمومي مردم جهان به خصوص در فضاي مجازي كارهاي اساسي صورت گيرد.

با اين حال در زمينه عزاداري آنچه مربوط به بخش مداحي مي‌شود، همچنان با ايرادات زيادي همراه است و به نظر مي‌رسد برخي از گفتارها و رفتارهايي كه به گوش و به چشم مي‌رسد در فرم و حتي محتوا بيش از اينكه در ستايش منزلت و مقام سيدالشهدا باشد، منجر به وهن آن حضرت مي‌شود و اين مسئله از چشم مردم مخفي نمي‌ماند. به نظر مي‌رسد آنچه به عنوان مداحي، شكل رسمي به خود گرفته و از مراجع رسمي ديده و شنيده مي‌شود به طور طبيعي نياز به كنترل و دقت نظر بيشتري دارد، چرا كه تأثير‌گذار بر بخش مردمي‌تر عزاداري‌هاي امام حسين(ع) است و به طور عادي خود را به ساير حوزه‌هاي عزاداري تحميل مي‌كند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری جوان آنلاین، تاریخ انتشار: چهارشنبه 14 مهر 1395، کدخبر: 815726، www.javanonline.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
0
0
این را باید به برخی از افراد جاهی کرارا تاکید کرد و تذکر داد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین