پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۱۸
تاریخ انتشار : ۱۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۵
گزینه حمله نظامی علیه دولت سوریه روز چهارشنبه دوباره روی میز کاخ سفید قرار می گیرد. قرار است در جلسه ای در کاخ سفید، مقامات ارشد امنیت ملی دولت اوباما درباره گزینه های پیش رو در سوریه بحث کنند.

شعار سال: گزینه حمله نظامی علیه دولت سوریه روز چهارشنبه دوباره روی میز کاخ سفید قرار می گیرد. قرار است در جلسه ای در کاخ سفید، مقامات ارشد امنیت ملی دولت اوباما درباره گزینه های پیش رو در سوریه بحث کنند. با این حال، تایید نهایی این طرح توسط اوباما چندان محتمل به نظر نمی رسد.به گزارش روزنامه «واشینگتن پست»، از چند هفته قبل جلساتی برای بررسی گزینه های جدیدِ پیش رو در سوریه، جهت پیشنهاد به باراک اوباما در میان مقامات امنیتی برگزار شده است. به ویژه بعد از شروع کارزار هوایی سنگین و گسترده دولت سوریه و روسیه علیه مواضع تروریست ها در حلب، فعالیت ها جهت تدوین سناریوهای جدید در واشینگتن شتاب و شدت بیشتری گرفته است.

جلسه کمیته مدیران امنیت ملی کاخ سفید در سطح وزرای کابینه و به احتمال قوی با حضور شخص اوباما روز چهارشنبه برگزار می شود.

هفته گذشته، جلسه کمیته معاونان نهادهای امنیتی در کاخ سفید برگزار شد که در آن مقامات ارشدی از وزارت خارجه، سیا و ستاد مشترک ارتش آمریکا، گزینه حملات نظامی محدود را علیه دولت سوریه مورد بحث قرار دادند تا به اصطلاح خود دولت سوریه را " وادار به پرداخت هزینه های نقض آتش بس کنند، توانایی آن را برای انجام «جنایات جنگی» علیه غیرنظامیان در حلب مختل نمایند و در نهایت دولت اسد را به طور جدی وادار به بازگشتن به میز مذاکره کنند."

گزینه های مورد بررسی محرمانه هستند، ولی یک مقام دولتی که خود در این جلسات حاضر بود به واشینگتن پست گفت که این گزینه ها شامل بمباران پایگاه ها و باندهای پروازی نیروی هوایی سوریه با موشک های کروز و سایر تسلیحات دوربرد از هواپیماها و کشتی های ائتلاف می شود. گویا پیشنهاد دیگر این است که برای دورزدن شورای امنیت و دور ماندن از انتقادات و فشارهای بین المللی به خاطر حمله بدون مجوز سازمان ملل، این حملات به صورت پنهان و بدون اعلان عمومی انجام بگیرد.

به گفته مقام فوق الذکر، نماینده سیا و نماینده ستاد مشترک، ژنرال پاول سِلوا، طرفدار گزینه های «فعالانه تر» هستند. به گفته این منبع، این بار حمایت از حمله هوایی به دولت سوریه در جلسات، نسبت به دفعات قبل که این موضوع مطرح می شد، بیشتر بود.

با این حال، همچنان تردیدهای بسیاری وجود دارد که کاخ سفید اقدام نظامی را تایید کند. یک مقام دولتی دیگر هم به واشینگتن پست خبر داد که اوباما واقعا نمی خواهد نیروی نظامی را بیش از پیش در سوریه درگیر کند، با توجه به این که هر گزینه نظامی ریسک ها و تبعات منفی خود را دارد.

وزارت خارجه، روز دوشنبه اعلام کرد که کانال های ارتباطی دوجانبه با روسیه را در رابطه با آتش بس و همکاری نظامی تعلیق می کند. آمریکا کل پرسنل خود را که در ژنو سوئیس قرار بود در صورت ادامه آتش بس در پروژه همکاری نظامی و اطلاعاتی با روسیه کار کنند، به آمریکا بازگرداند.

دو مقام دولتی فوق، به «جاش روگین»، خبرنگار واشینگتن پست گفتند که خبر این تعلیق قرار بود روز جمعه اعلام شود، ولی کری، بعد از صحبت با همتای روس خود سرگی لاوروف، خواهان تاخیر در اعلام آن شد. به ادعای آن ها، جان کری خواهان زمان بیشتری برای کار کردن روی تمدید آتش بس بود که شکست خورد و بعد از آن، او هیچ خط مشی روشنی پیش روی دولت قرار نداده است.

هفته گذشته، یک فایل صوتی از جان کری به رسانه ها درز کرد که او در جمع شماری از معارضان سوری گفت که قبلا درباره حملات نظامی به دولت سوریه بحث کرده بود ولی " بحث را باخت." جان کری در 2013، در پی اتهامات آمریکا به دولت سوریه مبنی بر استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیرنظامیان، طرفدار حملات محدود نظامی علیه دولت سوریه بود، ولی در حالی که این پیشنهاد برای بررسی و تصویب در کنگره بود، اوباما آن را پس گرفت و در عوض با مسکو بر سر انتقال تسلیحات شیمیایی دولت سوریه به خارج از این کشور به توافق رسید.

اما این دو منبع دولتی گفتند که جان کری این بار با استفاده از نیروی نظامی علیه اسد موافقت نکرده است. کری همچنان ادامه دیپلماسی را با مسکو ترجیح می دهد، حتی با وجود این که ادعا می کند مسکو عامدانه " چشم خود را هم گذاشته" یا خود مستقیما در «جنایت جنگی» در حلب مشارکت دارد.

طبق تحلیل واشینگتن پست، اگر اوباما حمایت بیشتری از شورشیان سوری را تایید نکرد یا فشار ائتلاف را بر دولت سوریه افزایش نداد، تنها گزینه باقی مانده برای دولت امریکا، منتظر ماندن برای روشن شدن تکلیف محاصره حلب است. آن گاه اگر حلب سقوط کرد، دوباره و این بار از موضعی ضعیف تر با روسیه تعامل کند.

مسوول پیشین امور سوریه در وزارت خارجه امریکا، «فردریک هاف»، روز دوشنبه در روزنامه «ورلد پست» نوشت که هر سیاستی که مبتنی بر این فرض باشد که روسیه به دنبال راه حل دیپلماتیک برای سوریه در کوتاه مدت است، محکوم به شکست خواهد بود:

*فردریک هاف

" هر دستاویزی که دولت اوباما برای «بی دفاع گذاشتن سوری ها در برابر کشتار جمعی»! ارایه می دهد، ادامه جستجوی زمینه مشترک با روسیه نباید جزو آن باشد. تلاش های دیپلماتیکِ جامع کری برای سوریه، باید این توهم(همکاری با روسیه) را برای همیشه کنار بگذارد."

معاون کری، «آنتونی بلینکن»، هفته پیش در جلسه شهادت در کمیته امور خارجی سنا گفت که به کارگیری اهرم روسیه توسط دستگاه دیپلماتیک آمریکا مبتنی بر این برداشت است که روسیه در نهایت از هزینه های مداخله نظامی در سوریه فرسوده خواهد شد. در واقع امید وزارت خارجه امریکا به این است که گیر کردن روسیه در باتلاق سوریه اثرات منفی عمیقی برای آن ایجاد، و آن را وادار به همکاری نماید.

به زعم نویسنده واشینگتن پست، استدلال علیه مداخله نظامی بیشتر آمریکا در سوریه، از جمله حمله هوایی به دولت سوریه، مبتنی بر ریسک هایی است که چنین مداخله ای به دنبال دارد، ریسک های که روی کاغذ است. به باور او، آثار ادامه سیاست فعلی آمریکا اما واقعی است، " چرا که به سوریه و روسیه اجازه می دهد که حلب را به طور کامل نابود کنند"(البته منظور نابودی گروه های مسلح تروریستی مورد حمایت آمریکاست که در حلب گیر افتاده اند).

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از خبرگزاري تسنیم، تاریخ انتشار: 15 مهر 1395، کد مطلب: 1206049:www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین