پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۸۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۵
در حالی که از شب گذشته چندین خبرگزاری آمریکایی و اسرائیلی مدعی شده‌اند، ایران یک موشک بالستیک آزمایش کرده است، این موضوع با قطعنامه های سازمان ملل متحد مغایرت دارد. امروز قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی این ادعا تشکیل یک جلسه اضطراری دهد.

شعارسال: در حالی که از شب گذشته چندین خبرگزاری آمریکایی و اسرائیلی مدعی شده‌اند، ایران یک موشک بالستیک آزمایش کرده است، این موضوع با قطعنامه های سازمان ملل متحد مغایرت دارد. امروز قرار است شورای امنیت سازمان ملل متحد در پی این ادعا تشکیل یک جلسه اضطراری دهد.

چند خبرگزاری و رسانه آمریکایی و اسرائیلی از شب گذشته مدعی شده‌اند که ایران اقدام به انجام یک آزمایش نا موفق موشک بالستیک کرده است. بنا بر این مدعا، ایران از سایت موشکی سمنان اقدام به شلیک یک فروند موشک میان برد «خرمشهر» با برد 600 مایل کرده که قبل از رسیدن به هدف منفجر شده است.

به گفته این رسانه‌ها این اولین آزمایش موشکی جدی ایران در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ و در مغایرت با قطعنامه های سازمان ملل متحده به ویژه قطعنامه سال 2015 است.

بنا بر این قطعنامه موسوم به قطعنامه 2231 که چندین روز بعد از توافق هسته ای ایران تصویب شده، از ایران خواسته شده است تا از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای خودداری کند. از جمله آزمایش موشکی که در آن‌ها از تکنولوژی بالستیک استفاده شده باشد.

فاکس نیوز مدعی شده است که مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکایی، موضوع آزمایش این موشک بالستیک را از طریق شبکه‌های ماهواره ای قدرتمند خود که قادر به ردگیری هرگونه شلیک موشک در سراسر جهان هستند، متوجه شده اند. همچنین شبکه 10 رژیم صهیونیستی نیز ادعا کرد این «آزمایش ناموفق» در حقیقت ده روز قبل انجام شده بود و هدف آشکار ایران از انجام آن، «آزمودن ترامپ» در واکنش نشان دادن به چنین اقدامات تحریک‌آمیزی است.

این در حالی است که ایران بارها عنوان کرده که برنامه موشکی ایران به هیچ عنوان مورد مذاکره در توافق هسته ای نبوده و همچنین از آنجایی که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست و موشک های مورد آزمایش برای حمل کلاهک هسته ای طراحی نشده اند، این برنامه و این آزمایش ها مشمول قطعنامه سازمان ملل متحد نبوده اند.

اما با وجود این، در حالی که دونالد ترامپ و نخست وزیر رژیم صهیونیستی قرار است در ماه فوریه با یکدیگر دیدار داشته باشند و به گفته نتانیاهو تمرکز این دیدار بر موضوع ایران خواهد بود، به نظر میرسد اکنون مقدمات فشار بر ایران به واسطه این‌گونه ادعاهای بی‌اساس آغاز شده است. نتانیاهو صراحتاً بیان کرده است که با دونالد ترامپ برای راه کارهای افزایش تحریم بر ایران گفت وگو خواهد کرد.

از سوی دیگر، بیان شده است که نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در پی این ادعا درخواست کرده که امروز سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، یک جلسه اضطراری تشکیل دهد تا موضوع در آن با جزئیات بررسی شود. «نیکی هیلی» نماینده جدید دولت آمریکا در سازمان ملل گفت، کشورش می‌خواهد که شورای امنیت دراین‌باره به مباحثه بنشیند زیرا آزمایش جدید محدودیت‌های این سازمان را نقض می‌کند.

گفتنی است، پیش از این در ماه مارس 2016 نیز آزمایش های موشکی ایران، بهانه‌ای برای تشکیل جلسه شورای امنیت شده بود که آن جلسه بدون هیچ قطعنامه ای پایان یافت. روسیه در آن جلسه تأکید کرده بود که آزمایش موشکی ایران مغایرتی با قطعنامه های سازمان ملل نداشته و نیاز به تحریم ایران نیست.

اما در حالی که در مورد قبلی سامانتا پاور سفیر اوباما در سازمان ملل بود، اقدام ایران را «تحریک آمیز» خطاب کرده بود و نه نقض قطعنامه شورای امنیت. این در حالی است که ظاهراً این بار ایالات متحده و دولت ترامپ، سعی دارد با فشار اساسی بر ایران در شورای امنیت، موضوع را به گونه دیگر جلوه داده و مقدمات تحریم ایران را فراهم کند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی تابناک ، تاریخ انتشار خبر 12 بهمن 1395، کدمطلب: 661990 ،www.tabnak.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
0
0
ما هم بیگاریم بخدا. خوب آزمایش کن و صداشو در نیار دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین