پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۶۰
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۶
هنوز 5 سال نشده که زمام امور کره شمالی را به دست گرفته و پس از مرگ پدر، به عنوان «وارث کبیر» بر تاج و تخت تکیه زده است اما در همین مدت، 5 بار آزمایش هسته‌ای انجام داده و در آخرین و بزرگترین آزمایش هسته‌ای که بامداد جمعه انجام داد، باعث بروز زلزله مصنوعی 5.3 ریشتری در منطقه «پونگی – ری» شده و بار دیگر خواب را از چشمان رهبران منطقه‌ای و غربی گرفته است.
شعارسال: تلویزیون دولتی کره شمالی ضمن تأیید «آزمایش هسته‌ای روز جمعه» اعلام کرد، این کلاهک هسته‌ای برای جاسازی روی یک موشک بالستیک طراحی شده است و پس از انجام این آزمایش هسته‌ای هیچ ماده رادیواکتیوی در فضا نشت نکرده است. وزارت حفاظت از محیط زیست چین نیز گفت، سطح رادیواکتیو در مرز بین چین و کره شمالی در وضعیت نرمال است. با وجود این نگرانی‌ها درباره احتمال انتشار مواد رادیواکتیو در پی این آزمایش هسته‌ای وجود دارد و توکیو دو جنگنده ارتش را به منظور اندازه‌گیری سطح تشعشعات رادیواکتیو به مناطق مرزی خود اعزام کرده‌است.یک مقام ارشد نظامی کره جنوبی نیز به خبرگزاری یونهاپ گفت، برآورد می‌شود، بمب اتمی آزمایش شده توسط کره شمالی 10 کیلوتن و تقریباً دو برابر بمب هسته‌ای شلیک شده در 6ژانویه 2016 بوده است. این بزرگ‌ترین بمب اتمی آزمایش‌شده کره شمالی به شمار می‌رود.

جفری لوئیس، از مؤسسه مطالعات بین‌المللی میدلبری در کالیفرنیا نیز با اشاره به زلزله مصنوعی 5.3 ریشتری منطقه «پونگی ری» به خبرگزاری رویترز گفت: «شدت لرزش‌ها نشان می‌دهد که این احتمالاً قدرتمندترین آزمایش اتمی کره شمالی بوده‌است. [قدرت بمب استفاده شده] دست‌کم 20 تا 30 کیلوتن بوده‌ و بمب استفاده‌شده قدرتمندتر از بمب‌هایی است که امریکا در پایان جنگ جهانی دوم در شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن انداخت.» کیم جونگ اون که سال 2016 (6 ژانویه) را با آزمایش هسته‌ای آغاز کرد و دیروز جمعه نیز باوجود تحریم‌های بین‌المللی و هشدارهای نهادها و سازمان‌های جهانی دومین آزمایش اتمی خود در یک سال را در واکنش به «اقدام‌های خصمانه» امریکا در شبه جزیره کره انجام داد، مانورهای نظامی مشترک امریکا با همسایه جنوبی و استقرار سامانه موشکی تاد امریکا در کره جنوبی را تهدیدی برای پیونگ یانگ می‌داند.به عقیده برخی تحلیلگران، افزایش آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی کره شمالی در سال‌های اخیر نه تنها نشانه اقتدار کیم جونگ اون، رهبر جوان این کشور نیست بلکه حکایت از موضع بسیار ضعیف او چه در داخل کره و چه در سطح بین‌المللی دارد و به نظر می‌رسد او یک رهبر ضعیف است که می‌خواهد با استفاده از خشونت و به تصویر کشیدن چهره‌ای سنگدل از خود، هم کنترل عموم مردم کره و هم کنترل نخبگان این کشور را به دست بگیرد. کیم جونگ اون با آزمایش‌های موشکی و اتمی مکرر درصدد است توجه‌ها را از نقص‌های حکمرانی خود منحرف کند و از سوی دیگر حمایت ارتش کره شمالی از خود را تضمین کند. رهبر جوان کره شمالی علاوه بر دو آزمایش اتمی که امسال انجام داده، بیش از 30 موشک بالستیک با برد 200 کیلومتر یا بیشتر را شلیک کرده است رقمی که در تاریخ کشورش بی‌سابقه بوده است. در مقابل امریکا سیاست «صبر استراتژیک» را در مواجهه با کره شمالی در پیش گرفته و به توسعه هسته‌ای این کشور پاسخ جدی نمی‌دهد اما به نظر می‌رسد پیشرفت‌های جدی در برنامه هسته‌ای پیونگ یانگ رخ داده و هم امریکا و هم متحدان منطقه‌ای واشنگتن باید به این تهدیدها پاسخ دهند. همزمان مردم کره جنوبی نیز باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند امریکا از کشورشان مقابل تهدیدهای موشکی کره شمالی حفاظت کند یا نه؟ برخی از مردم کره جنوبی خواستار حمایت امریکا از کشورشان هستند اما برخی هم کره شمالی را یک همسایه دوست می‌دانند اما آزمایش هسته‌ای صبح جمعه ممکن است نظر عده‌ای از آنها را تغییر داده باشد.

* واکنش‌های جهانی به آزمایش هسته‌ای پیونگ یانگ

این آزمایش اتمی حتی اگر نظر برخی از مردم کره جنوبی را درباره همسایه شمالی‌شان تغییر نداده باشد، واکنش بسیاری از رهبران جهان را در پی داشته است. وزارت خارجه چین ضمن اعلام مخالفت شدید با آزمایش هستهای کرهشمالی از همه طرفها خواست خویشتندار باشند. یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، آزمایش هسته‌ای اخیر کره شمالی را «بشدت مشکل‌ساز و تأسف‌بار» خوانده و گفت: «این موضوع نقض آشکار قطعنامه‌های متعدد شورای امنیت سازمان ملل و در تضاد کامل با درخواست‌های مکرر جامعه بین‌المللی است.»باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز گفت: «اقدامات تحریک‌آمیز کره شمالی «عواقبی جدی» خواهد داشت.

دنیل راسل، معاون وزیر خارجه امریکا نیز روز جمعه گفت: واشنگتن متعهد به همکاری نزدیک با ژاپن، چین، روسیه و کره جنوبی به منظور اعمال فشار بر کره شمالی است. راسل پیش از دیدار با فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن، گفت: «حقیقت این است که الگوی پرشتابی از اقدامات بسیار تحریک‌آمیز وجود دارد که قوانین بین‌المللی و ثبات منطقه‌ای را تهدید می‌کند.» کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز آزمایش اتمی کره شمالی را بشدت محکوم و اعلام کرد: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد تا این نقض قطعنامه را مورد بررسی قرار دهد.»چین نیز روز جمعه پس از آزمایش اتمی کره شمالی، همه کشورهای جهان را به خویشتنداری دعوت و اعلام کرد، هرج و مرج یا جنگ در شبه‌جزیره کره به نفع هیچ‌کس نخواهد بود. پکن آزمایش اتمی کره شمالی را اقدامی «عاقلانه ندانست» اما در عین حال تأکید کرد تصمیم کره جنوبی برای استقرار سامانه موشکی امریکا نیز بشدت به توازن استراتژیک منطقه‌ای لطمه وارد کرده است.

دفتر ریاست‌جمهوری کره جنوبی نیز اعلام کرد، اوباما در گفت‌و‌گوی تلفنی با پارک گئون های، رئیس جمهوری کره جنوبی، قول داده است، براساس پیمان دفاعی دوجانبه‌ای که با سئول دارد و شامل چتر حفاظت اتمی نیز می‌شود، هر اقدامی به منظور حفاظت از این کشور در برابر تهدید کره شمالی انجام دهد. سئول همچنین خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت ملی شده‌است.شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز گفت، چنین آزمایش اتمی قابل تحمل نخواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از روزنامه ایران، صفحه 20، تاریخ انتشار: شنبه 20 مرداد 1395، شماره: 6308.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین