پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۵۸۴
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴
واشینگتن پست در مطلبی به انتقاد از بی‌توجهی نامزدهای انتخاباتی آمریکا به مشکلات کلان جامعه پرداخت.

شعار سال: واشینگتن پست در مطلبی نوشت: پرونده انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا روز سه‌شنبه با مراجعه مردم به صندوق‌های رای و اعلام پیروزی یکی از نامزدها بسته خواهد شد؛ اما بدون تردید این انتخابات به دلیل حجم بالای بی‌نزاکتی‌ها و زیر پا گذاشتن اخلاقیات تا مدتها مایه شرمساری مردم آمریکا خواهد بود. اما نقطه ضعف مهمتر رقابتهای انتخاباتی امسال، بی‌توجهی محض هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ نامزدهای اصلی این انتخابات به مشکلات کلان جامعه آمریکا بود.

واشینگتن پست در ادامه نوشت: در حال حاضر، مهمترین و بدیهی‌ترین مشکل جامعه آمریکا،‌ پیر شدن آن است. در سال 1990، افراد بالای 65 سال حدوداً 12.5 درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می‌دادند؛ اما در پیش‌بینی جدید اداره سرشماری،‌ این آمار در سال 2020 به 16 و در سال 2030 به 19 درصد (یعنی تقریباً به یک نفر از هر 5 نفر)‌ خواهد رسید. در حال حاضر، هزینه سالمندان از مستمری ماهیانه گرفته تا هزینه‌های درمان و نگهداری آنها فشار زیادی را به بودجه فدرال وارد می‌کند و یکی از دلایل اصلی کسری بودجه دولت به شمار می‌رود.

البته این تمام ماجرا نیست. سهم زیاد سالمندان از بودجه کشور که حتی از بودجه دفاعی آمریکا نیز بیشتر است، باعث شده است نسلهای جوان‌تر در آمریکا احساس تبعیض کنند. در واقع، آنها می‌بینند بخش عمده‌ای از مالیات پرداختی‌شان صرف مراقبت از سالمندانی می‌شود که اغلب از وضع مالی به مراتب بهتری نسبت به جوانان برخودارند.

در چنین شرایطی، آنچه آمریکا از زمانِ پیش از ریاست جمهوری بیل کلینتون به آن نیاز پیدا کرده است، اجرای برنامه‌ای برای کاهش فاصله بین نسلهای مختلف است. برنامه‌ای که با مدیریت بهتر هزینه‌های سالمندان ‌و اشتغالزایی همزمان برای جوانان به پر شدن شکاف میان آنها کمک کند.

اما کلینتون و ترامپ هیچ یک چنین برنامه‌ای ندارند. نامزد دموکرات‌ها وعده افزایش مزایای تامین اجتماعی را برای سالمندان مطرح کرده و رقیب جمهوری‌خواه او نیز گفته است مستمری سالمندان و هزینه‌های درمانی آنها را کاهش نخواهد داد؛ تنها به این دلیلِ مشخص که سالمندان در آمریکا بیشتر از جوانان در انتخابات شرکت می‌کنند و نقش تعیین‌کننده‌تری در تعیین سرنوشت آنها دارند.

مسئله مهاجرت نیز مانند سالمندان از آن مسائل مهمی است که منافع حزبی و انتخاباتی نامزدها همواره مانع از رسیدگی به آنها می‌شود. در واقع، درست مانند مسئله سالمندان، آنچه باید درباره مهاجران انجام شود نیز به هزینه‌های انتخاباتی آن نمی‌ارزد. بر اساس آخرین آمار ارائه شده، 42 میلیون نفر از جمعیت آمریکا (13 درصد) را مهاجرانی تشکیل می‌دهند که خارج از آمریکا به دنیا آمده‌اند و از این تعداد، 11 میلیون نفر به طور غیرقانونی به آمریکا مهاجرت کرده‌اند.

آمریکا تجربه طولانی، دشوار اما موفقی در جذب مهاجران جدید و ادغام آنها در جامعه دارد و مهاجران همواره در پیشرفت آن سهیم بوده‌اند. اما مشکلات و هزینه‌هایی که مهاجران و بویژه مهاجران غیرقانونی به آمریکا تحمیل کرده‌اند را نیز نمی‌توان نادیده گرفت.

اظهاراتی که ترامپ در انتخابات امسال درباره مهاجران بیان کرد - از اخراج 11 میلیون مهاجر غیرقانونی گرفته تا دیوارکشی در مرز مکزیک یک عوام‌فریبی تمام‌عیار برای به دست آوردن آرای سفیدپوستان بود و زمانیکه متوجه شد صرفاً با آرای آنها نمی‌تواند در انتخابات پیروز شود، مواضع خود در قبال مهاجران را تعدیل کرد.

کلینتون نیز از همان ابتدا برای جلب آرای مهاجران، مانند روسای جمهور قبلی آمریکا، از ورود به مسئله مهاجرت پرهیز کرد و در برابر انتقادات ترامپ نیز به دفاع از آنها پرداخت؛‌ غافل از اینکه آمریکا روز به روز در حال پیر شدن است و مسئله مهاجرت بی‌رویه نیز طی سالهای آینده بافت جمعیتی آن را به کلی تغییر خواهد داد.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: 17 آبان 1395، کد مطلب: 5850655، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین