پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۲۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
محمدحسن کریمی سرباز بابلی وقتی از فردی که بازپرس دادگستری بوده، درخواست کارت شناسایی می‌کند، کتک می‌خورد. رییس دادگستری و دادستان ساری وساطت کرده‌اند تا از سرباز بابلی رضایت بگیرند.

شعار سال: از روز گذشته تا کنون هشتگ #سرباز_بابلی در شبکه‌های اجتماعی وایرال شده و کاربران از اتفاقی که در بابل افتاد، ابراز انزجار می‌کردند. ماجرا از این قرار بود که یکی از بازپرس‌های دادگستری بابل هنگام مراجعه به محل کارش از درب ورودی ارباب رجوع با درخواست یک سرباز وظیفه برای بازرسی بدنی مواجه می‌شود اما بازپرس اجازه این کار را به سرباز نمی‌دهد. بازپرس وقتی با درخواست دوباره سرباز مواجه می‌شود، سیلی به صورتش می‌زند. روایت دیگری هم در برخی منابع خبری آمده که آنها گزارش کرده‌اند بازپرس دستور داده سرباز را به اتاقش ببرند و آنجا تنبیه کنند.

خبر کتک خوردن محمدحسن کریمی سرباز بابلی توسط ستاد کل نیرو‌های مسلح تایید شد و رحیمی پور رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل در بیانیه‌ای از واژه «بدرفتاری» استفاده کرد و دقیقا توضیح نداد که این بدرفتاری به چه نحو بوده است. او گفت که «بدرفتاری با سرباز بابلی تایید شده و صیانت از سرباز مذکور در دستور کار است. سرباز بابلی اگرچه مورد بدرفتاری قرار گرفته، اما دچار مشکل فیزیکی نشده است.»

توضیح ستادکل نیروی مسلح آنقدر عجیب بود که ابهام‌ها زیادتر کرد. از یکسو از کلمه «بدرفتاری» استفاده شد و از سوی دیگر خبر می‌داد که «سرباز دچار مشکل فیزیکی نشده است.» ظاهرا مفهوم «بدرفتاری» در دیدگاه عامه با آنچه ستادکل نیرو‌های مسلح تصور می‌کند، متفاوت است. آن‌ها جوری قضیه را ساده‌سازی می‌کنند که گویا بازپرس به یک سرباز چند حرف تند زده است!

با این حال روز بعد از ماجرا، وقتی فشارها نسبت اتفاق رخ داده بیشتر شد، رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در برنامه خبری تلویزیون حاضر شد و این بار از واژه «بدرفتاری» استفاده نشد و او مشخصا خبر داد که سرباز مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

رحیمی خبر داده که سرباز رضایت داده اما به خاطر بُعد سازمانی ماجرا را پیگیری خواهد کرد و صورتجلسه این ماجرا به ریاست قوه قضاییه ارسال شده و رییس قوه آن را پیگیری خواهد کرد.

توضیح ستاد کل نیروهای مسلح درباره کتک خوردن سرباز بابلی

ظاهرا سرهنگ محمد امامی فرمانده انتظامات دادگستری بابل در حمایت از محمدحسن کریمی سرباز بابلی بسیار مقاومت کرده و پیگیر ماجرا بوده است. کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار از او تمجید کردند که نگذاشته ماجرا همانجا تمام شود و در حمایت از سرباز بابلی سنگ تمام گذاشته است.

بعد از کش و قوس‌های چند روزه سرانجام، رییس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل وساطت کردند و بازپرس بابلی از سرباز و پدرش عذرخواهی کرد و به این ترتیب ماجرا به خیر و خوشی تمام شد و دادستان نیز به محل کارش برگشت! و رییس کل دادگستری هم از این سخن گفت که کرامت باید در دادگستری نهادینه شود!

پیگیری‌ها برای صحبت کردن با سرباز بابلی نتیجه نداد و ظاهرا خانواده او تصمیم گرفته‌اند فعلا سکوت کنند. او فقط به خبرگزاری مهر توضیح داده که دوشنبه به اتفاق پدرم به خدمت رئیس کل دادگستری استان رسیدیم و این مسئله حل شده است.

کریمی که ۱۹ ماه از خدمتش می‌گذرد و ۵۰ روز دیگر به پایان خدمتش باقی مانده، توضیح داده که مسئولان قضائی و انتظامی پیگیری این مسئله شدند و بازپرس شعبه نیز از من دلجویی کرده و با پیگیری مسئولان قضائی این مسئله حل شده است.

محسن کریمی پزشک داروساز و پدر سرباز بابلی به ایرنا گفته خواسته ما این بود که این بازپرس از پسرم عذرخواهی کند که این موضوع با حضور رییس کل دادگستری مازندران و دادستان بابل انجام شد و از طرف ما هم این موضوع تمام شده است.

محمدحسین کریمی کتک خوردن سرباز بابلی

واکنش‌ها به ماجرای سرباز بابلی

به گزارش رویداد۲۴ سوالی که برای افکار عمومی پیش آمده بود، این بود که اگر ماجرا برعکس بود، آیا باز هم به همین سرعت رییس کل دادگستری و دادستان ماجرا را فیصله می‌دادند و با یک رضایت کار تمام می‌شد؟

کاربری به نام اصغر صوفی نوشت: «بازپرسی که سرباز بابلی رو کتک زده، پس از رسانه‌ای شدن ماجرا و فشار‌ها عذرخواهی کرده! سوال این است: اگر فشار نبود و زور بالای سرش نبود، این بازپرس آیا حاضر بود تا ۱۰۰ سال دیگر عذرخواهی کند؟ مهم نیست البته. سوال مهم اینه که آیا این بازپرس همچنان لیاقت اشغال صندلی قضاوت رو داره؟»

یکی از کاربران در توییتر خود چرا هیچکس نامی از بازپرس بابلی به میان نمی‌آورد. چرا نام کسی که چنین برخوردی کرده، باید محفوظ بماند و در رسانه‌ها منتشر نشود؟

وحید اشتری از کاربران توییتر نوشت: «روزانه صد‌ها پیام از رفتار با سربازان دریافت می‌کنم. ولی دیروز ماجرای یک سرباز بابلی را شنیدم که باورم نشد. امروز که برای پیگیری ماجرا و مستنداتش تماس گرفتم و هق هق گریه کردن یک جوان ۲۰ ساله را پشت تلفن شنیدم به قدری شوکه‌ام که اصلا نمی‌دانم چه بنویسم.» او در بخش دیگری از توییتش نوشت: «جوان ۲۰ ساله مردم رو جلوی جمع بستن به پایه صندلی و اینقدر زدن تو صورتش تا بگه غلط کردم.»

کاربری به نام امیر درخواست برخورد با بازپرس خاطی را داد و نوشت کار با عذرخواهی تمام نمی‌شود: «با خاطی برخورد قاطع و انقلابی و از سرباز دلجویی کنید. این قضیه با یه گل و شیرینی و مرخصی تشویقی و عذرخواهی ساده حل نمی‌شود بلکه مسئول خاطی باید مجازات شود.»

محمدصالح نورانی نوشت: «منتظریم ظرف ۴۸ ساعت پیگیری این ماجرا را در خبرگزاری میزان، شبکه طبرستان و صداوسیما ببینیم. گل و شیرینی و عذرخواهی کافی نیست. روایت حادثه و برخورد جدی را طلب می‌کنیم. اگر سربازی اجباری نبود، آیا شاهد چنین فجایعی می‌بودیم؟»

در این میان البته فراموش نشده که انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در راه است. کاربری به نام دهقان فداکار هم از آب گل آلود ماهی گرفته و تبلیغاتی برای سردار دهقان انجام داده است. 

سردار دهقان انتخابات ریاست جمهوری

این نخستین بار نیست که خبر کتک خوردن سربازان یا برخورد نامناسب با آنها منتشر می‌شود. چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس دهم وقتی می‌خواست از گیت فرودگاه عبور کند، با ممانعت سربازی مواجه شد که وظیفه داشت اجازه ورود خودروهای شخصی را ندهد. در آن ماجرا نیز نماینده مجلس با سرباز درگیر شده است و در نهایت با میانجی‌گری ماجرا خاتمه یافت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رویداد 24، تاریخ انتشار: 25 آذر ۱۳۹۹، کد خبر:243462، rouydad24.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۶
0
0
اگر ماجرا برعس بود سرباز رو در ملا عام اتیش میزدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین