پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 28
کد خبر: ۳۱۸۶۴۸
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۵
محمدرضا نیک نژاد با بیان اینکه از ۳۰۰ سال قبل شکل‌گیری آموزش در اروپا بر پایه نمره بوده است، گفت: ساختار آموزش کنونی آزمون‌ها را به شکل کتاب باز قبول نمی‌کند.
شعار سال: اغلب آزمون‌ها در کشور ما به شکل سنتی برگزار می‌شود. این در حالی است که در کشور‌های پیشرو در امر آموزش روند برگزاری آزمون‌ها Open book (کتاب باز) و تحلیلی نیز برگزار می‌شود. روند برگزاری این سبک آزمون در کشور جای تامل دارد چرا که در ایام کرونا این روش امتحانی مورد توجه قرار گرفته است و سیستم آموزشی چاره‌ای جز آن ندارد.

سیستم آموزشی در ۳۰۰ سال قبل بر پایه نمره بوده است

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش‌وپرورش درباره نحوه برگزاری آزمون Open book (کتاب باز) و تغییر در روند برگزاری آزمون گفت: در آموزش و پرورش ساختار نمره محور و نتیجه‌گرا حاکم است. ساختار آموزشی از فرهنگ جامعه سرچشمه می‌گیرد. سنگ بنای ساختار آموزش ۱۵۰ سال قبل در کشور‌های اروپایی گذاشته شد که بر اساس نمره بوده و این روش نتیجه گرا است. او افزود: از ۳۰۰ سال قبل شکل‌گیری آموزش در اروپا بر پایه نمره بوده است.

ساختار آموزش کنونی آزمون‌های کتاب باز را قبول نمی‌کند

نیک‌نژاد گفت: طی ۴ دهه گذشته دیدگاه آموزش پیشرفته از سبک نمره محوری و برگزاری آزمون خارج شده است. تاثیر رفتار، ذهن، اندیشه و منش آموزش بر دانش آموز مورد توجه است. دانش‌آموز را باید اندیشمند، سنجش‌گر، شهروند، جامعه‌پذیر، فردگرا و خردگرا پرورش داد. شاید تمامی این مزیت‌ها در دنیای مدرن در گرایش آموزشی ایده‌آل باشد، اما باید اقدامات در این زمینه مورد توجه قرار بگیرد. ساختار آموزش کنونی آزمون‌ها را به شکل کتاب باز قبول نمی‌کند.

او تصریح کرد: این سبک آزمون نیازمند برنامه‌ریزی‌های میان مدت و درازمدت است. هم‌اکنون با آموزش‌های مجازی ساختار سنتی کنونی را از بین می‌برد.

تغییر در نحوه آموزش‌ها و آزمون‌های نوین قابل اجرا نیست

به گفته این کارشناس آموزش و پرورش باور به آموزش‌ها و آزمون‌های نوین در ساختار آموزشی کنونی قابل اجرا نیست. او ادامه داد: بنده معلم فیزیک هستم. در ساختار فیزیک فرمول از اهمیت برخوردار است. دانش آموز باید فرمول را در ذهن بسپارد. شاید در برخی کشور‌ها جزوه چند صفحه‌ای در حین آزمون در اختیار دانش آموز قرار گیرد. اگر دانش آموز به مطالب درسی مسلط نباشد با وجود در اختیار داشتن فرمول باز هم نمی‌تواند پاسخ دهد.

نیک‌نژاد تاکید کرد: برای تغییرات به برنامه‌ریزی میان مدت نیاز است. در کشور‌های پیشرو این تغییرات از ۴۰ سال قبل در امر آموزش اعمال شده است. در این شرایط فقط افرادی که درس را مطالعه کرده و مسلط هستند توانایی پاسخگویی به سوالات را دارند. درضمن برخی از درس‌ها حفظ کردنی هستند. دانش آموز مسائل را حفظ کرده و منتقل می‌کند.

ساختار آزمون‌ها برای مدت کوتاه تغییر پذیر نیست

او با بیان اینکه نحوه برگزاری آزمون‌ها مشکل پرورشی دارد، گفت: برای مثال فرزندم در کلاس ششم تحصیل می‌کند. همکلاسی او از اطلاعات فرزندم استفاده می‌کند. این کودک راه تقلب را می‌آموزد در آینده نمی‌توان از او خواست تا زندگی‌اش را بر اساس اخلاق سامان‌دهی کند.

این کارشناس آموزش‌وپرورش افزود: به باور بنده در سطح اهداف اجتماعی، فرهنگی و خانوادگی آمادگی برگزاری چنین آزمون‌هایی وجود ندارد و محتوا‌های آموزشی هم در حد چنین آزمون‌هایی نیست. ساختار آزمون‌ها برای مدت کوتاه تغییر پذیر نیست.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۳دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۰۷۲۳۷، borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
0
0
برای دروس جامع تنها میتونیم از ازمون کتاب باز استفاده کنیم که حجم کتاب به شدت زیاد باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
0
0
بنظرم امتحان کتاب باز هیچ علمی رو به دانش اموز اضافه نمیکنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین