پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۸۰۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
در میان 176 کشور دنیا رتبه ایران در شاخص‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) به 81 رسیده است.
شعار سال» این شاخص ابزار باارزشی برای محک زدن مهمترین معیار‌های اندازه‌گیری جامعه اطلاعاتی است. IDI استانداردی است که برای اندازه‌گیری شکاف دیجیتالی و مقایسه عملکرد فاوا در کشور‌های مختلف به کار می‌رود و بر مبنای ۱۱ معیار بنا شده است و در سه زیرشاخه دسترسی، مصرف و مهارت‌ها گروه‌بندی شده‌اند.

براساس نخستین گزارش منتشر شده از عملکرد سالانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در سرفصل شاخص‌های دولت الکترونیک اعلام شده است که از میان ۱۹۳ کشور جهان رتبه ایران در توسعه دولت الکترونیک ۸۶ و در شاخص مشارکت الکترونیکی با ۳۸ رتبه ارتقا، ایران به جایگاه ۱۱۱ رسیده است.

همچنین جایگاه ایران در شاخص رقابت‌پذیری رتبه ۸۶، در سهولت کسب و کار از میان ۱۹۰ کشور رتبه ۱۲۸، در تاب‌آوری در میان ۱۳۰ کشور رتبه ۱۲۰ و در رقابت‌پذیری در میان ۱۴۱ کشور رتبه ۹۹ است.

براساس این گزارش، ساختار بزرگ دولت در ایران، یکی از مهمترین عوامل کندی حرکت به سوی ارایه خدمات الکترونیکی به شمار می‌رود. ضمن اینکه در طول سال‌ها، به تدریج بر دامنه قوانین و مقررات در حوزه‌های مختلف افزوده شده و رهایی از آن‌ها که به منزله حذف یا تغییر اساسی در فرایندها، روش نظارت، حذف گلوگاه‌ه و ... است، مخالفان پیدا و پنهان زیادی داشته و به ذات نیز، رویکردی کند و پرچالش دارد.

از این رو، گرچه روند ررشد و امتیاز‌های کسب شده ایران در شاخص‌های کلیدی و اصلی خدمات الکترونیکی، توسعه شفافیت و ... به طور مستمر رو به رشد بوده و این امر نشانه عملکرد مثبت بخش ICT کشور است، اما در مقایسه با سایر کشورها، رتبه ایران در این شاخص‌ها با افت و خیز‌هایی روبه‌رو است.

در این گزارش تاکید شده است که وزارت ارتباطات در این حوزه بسترساز است و پیشرفت در این شاخص‌ها نیازمند تعامل ملی است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات، تاریخ انتشار: 3 دی1399، کد خبر: 119414،  www.ictna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
ر زمینه الکترونیکی باید قبول کنیم که نسبت به جهان کمی توسعه یافته نیستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۴
0
0
من فکر نمیکردم که ایران در جایکاه متوسط رو به پایین در زمینه ICT باشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین