پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۷۲۳۵
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۳
دولت و به ویژه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ماه‌هاست که بر تولید موبایل و تبلت داخلی تاکید دارد. اخیرا معاون وزیر ارتباطات از خط تولید تبلت کارخانه‌ای در مراغه بازدید کرد؛ اما یک کارشناس معتقد است کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش، اعتماد مردم را به چنین محصولاتی جلب می‌کند، نه حمایت‌های دولتی.

شعار سال: مسئولان وزارت ارتباطات بر اختصاص 20 درصد از بازار موبایل و تبلت به تولیدات داخلی تا سال 1404 تاکید ویژه‌ای دارند.
 
ستار هاشمی، معاون این وزارتخانه اخیرا در جریان بازدید از یک کارخانه تولید تبلت ایرانی به همین موضوع اشاره کرد. کارخانه‌ای که نخستین کارخانه تولید و مونتاژ تبلت در غرب ایران به شمار می آید و در مراغه راه‌اندازی شده است.
 
این در حالی است که برندهای ایرانی موبایل و بسیاری از محصولات ارتباطی ایران تاکنون چندان در بازار موفق نبوده‌اند و البته کیوان نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات هم معتقد است حمایت‌های دولتی نیز نمی‌تواند به آنها کمکی کند و ورق بازار را به نفع‌شان برگرداند.

قیمت تبلت ایرانی چند است؟
 
محمد آزمون، مدیرعامل شرکت راهکارهای هوشمند امین که مالک نخستین کارخانه تولید تبلت غرب ایران است و قبل از این تجربه تولید تبلت و گوشی تلفن همراه کودک و نوجوان  را در سال 96 داشته است، در  این نقدها را قبول دارد. او به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مصرف‌کننده ایرانی، در کل تجربه خوبی از برند داخلی ندارد اما باید از جایی کار را آغاز کرد. شرکت امین تلاش می‌‌کند، کیفیت درخور شان ایرانی را که مورد قبول مصرف‌کننده باشد تضمین کند.»
 
او ادامه می‌دهد: «شرکت‌های راهکارهای هوشمند امین، مزیت رقابتی خود را تولید محصولاتی برای کودکان تعیین کرده‌است با این هدف که هم دغدغه‌های تربیتی والدین را پوشش بدهند و هم محتوای بازی و سرگرمی مورد نیاز بچه‌ها را تامین کنند.»
 
شایدی یکی از دلایلی که برخی برندهای ایرانی، بازار هدف خود را تولید تبلت ویژه کودکان و نوجوانان قرار می‌دهند همین است که امکانات تربیتی و کنترلی آنها برای کودکان و نرم‌افزارهایی که معمولا روی این تبلت‌ها نصب است، مشتریان را به استفاده از آنها ترغیب می‌کند؛ اما در بازار تبلت‌های بزرگسالان رقابت سخت‌تر است.
 
آزمون ادامه می‌دهد: «محصولات این شرکت در یک طیف‌ قیمتی تولید می‌شوند. دو مدل 7 و دو مدل 8 اینچی در سبد محصولات نارتب قرار دارند که در هر دو رده یک قیمت اقتصادی‌تر و یک مورد با کلاس کاری بالاتر طراحی شده‌اند. بازه قیمت‌ها از حدود دو میلیون تومان آغاز می‌شود.»
 
این در حالی است که برندهای شناخته شده‌ و جهانی هم تبلت‌هایی در این بازه قیمتی به بازار عرضه می‌‌کنند و رقابت با چنین قیمت‌هایی شاید سخت باشد.

مونتاژ یا تولید داخل؟
 
مدیرعامل شرکت راهکارهای هوشمند امین توضیح می‌دهد: «مهم‌ترین ویژگی نارتب برخورداری از سیستم‌عامل سفارشی‌سازی شده اندروید (NCDM) است که امکان کنترل والدین بر روی محتوای قابل دسترسی فرزند را فراهم می‌کند که این بخش کامل تولید داخل است.»
 
این فعال اقتصادی می‌افزاید: «شرکت امین، قطعات سخت‌افزاری تبلت‌های برند نارتب را با طراحی خود به تامین‌کنندگان خارجی از کشورهای مختلف، سفارش داده است و محصول نهایی را در داخل ایران تولید می‌کند. تامین‌کنندگان نیز بر اساس کیفیت و قیمت انتخاب شده‌اند. بر اساس قوانین گمرکی، زمانی که شرکتی قطعات محصولات الکترونیک را وارد و آنها را به گونه‌ای قابل استفاده سرهم‌بندی می‌کند، محصول نهایی تولید داخل محسوب می‌شود.»
 
به گزارش تجارت‌نیوز، نکته این جاست که برندهای جهانی به سرعت خط تولید موبایل و تبلت را نوسازی کرده و مدل‌های جدید را به بازار عرضه می‌کنند. اتفاقی که به گفته فعالان این بازار بسیار پرهزینه است و تنها تولیدکنندگانی از عهده آن برمی‌آیند که بازار جهانی دارند.
 
غیر از این بسیاری از کشورهای جهان با در نظر داشتن این موضوع برندهای ملی تولید موبایل و تبلت را راه‌اندازی نکرده و مزیت را در آن دیده‌اند که با برندهای بزرگ تولید مشترک راه انداخته و یا برخی قطعات موبایل و تبلت را با استانداردهای برند مادر در کشورشان تولید کنند.
 
برندهای جهانی به سرعت خط تولید موبایل و تبلت را نوسازی کرده و مدل‌های جدید را به بازار عرضه می‌کنند؛ اتفاقی که به گفته فعالان این بازار بسیار پرهزینه است و تنها تولیدکنندگانی از عهده آن برمی‌آیند که بازار جهانی دارند


رویگردانی مصرف کننده از موبایل و تبلت داخلی
 
نقره‌کار، کارشناس فناوری اطلاعات نیز در مورد تجربه حضور برندهای ایرانی، در بازار، بدون اشاره به شرکت و برند خاصی تاکید می‌کند: تولیدکنندگان داخلی تاکنون به صورت هدفمند و صحیح در بازار حضور نداشته‌اند؛ بیشتر آنها محصولاتی را با کیفیت پایین و قیمت بالا روانه بازار کردها‌ند و در نتیجه با استقبالی نیز از سوی مصرف‌کننده مواجه نشده‌اند.
 
او به تجارت‌نیوز می‌گوید: اعتماد مردم با حفظ کیفیت و استاندارد محصولات و خدمات پس از فروش و همچنین تولید محصول، مطابق با سلیقه و نیاز مصرف‌کننده جلب می‌شود و حمایت‌های دولتی نمی‌تواند به این موضوع کمک کند.
 
نقره‌کار ادامه می‌دهد: مردم ممکن است با توجه شرایط اقتصادی و تحریمی و افزایش قیمت برندهای مطرح خارجی، به استفاده از محصولات ایرانی تمایل بیشتری پیدا کنند؛ البته در صورتی که این محصولات کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش قابل قبولی داشته باشندو نگاه دولتی نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید می‌کند: دولت می‌تواند با بهود فضای کلی کسب و کار و حمایت از تولید، به بنگاه‌های اقتصادی در هر صنفی که فعالیت دارند از جمله تبلت و تلفن همراه کمک کند.
 
نقره‌کار: اعتماد مردم با حفظ کیفیت و استاندارد محصولات و خدمات پس از فروش و همچنین تولید محصول، مطابق با سلیقه و نیاز مصرف‌کننده جلب می‌شود و حمایت‌های دولتی نمی‌تواند به این موضوع کمک کند
ماجرای خودروسازها در بازار تبلت تکرار نشود
 
نقره‌کار می‌گوید: اکنون بیشتر تولیدکنندگان با توجه به مشکلات تحریمی و قیمت دلار، ناچار هستند قطعات خارجی محصولات خود را از تامین‌کنندگان و برندهایی با کیفیت پایین و ارزان تامین کنند. این موضوع می‌تواند بر کیفیت محصولات نهایی آنها اثر بگذارد.
 
این وظیفه دولت و اتحادیه‌های صنفی است که به عنوان رگولاتور با تدوین قوانین و آیین‌نامه‌هایی بر حفط استانداردها نظارت کنند تا به اسم حمایت از تولیدکننده داخلی، حقوق مصرف‌کننده ضایع نمی‌شود
 
او می‌افزاید: با وجود این، مردم با توجه به شرایط کرونا و آموزش آنلاین یا دورکاری، گاهی به دلیل قیمت پایین‌تر آنها ناچار به تهیه محصولات داخلی هستند؛ بر همین اساس تولیدکنندگان، باید حداقلی از کیفیت و استاندارد را رعایت کنند. از سوی دیگر، تنها تولید مهم نیست و شرکت‌ها باید به خدمات پس از فروش نیز توجه ویژه‌ای داشته باشند.
 
این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه می‌دهد: دولت باید بر این موضوعات نظارت داشته باشد و تضامین لازم را از شرکت‌ها برای ارائه خدمات دریافت کند؛ چرا که شرایط اقتصادی موجود، بخشی از اقشار جامعه را ناچار به استفاده از محصولات داخلی کرده است. اما تولیدکنندگان نباید از این نیاز سوءاستفاده کنند.
 
به گفته نقره‌کار، این وظیفه دولت و اتحادیه‌های صنفی است که به عنوان رگولاتور با تدوین قوانین و آیین‌نامه‌هایی بر حفط استانداردها نظارت کنند تا به اسم حمایت از تولیدکننده داخلی، حقوق مصرف‌کننده ضایع نمی‌شود.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تجارت نیوز ، تاریخ انتشار: 24  آذر  1399  ، کدخبر: 498921،www.tejaratnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین