پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۸۹۲۹
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
علی ربیعی سخنگوی دولت صبح روز (سه‌شنبه) در نشست خبری در خصوص برنامه دولت برای خرید واکسن کرونا و مشکلات ناشی از عدم اجرای FATF اظهار کرد: نپیوستن به FATF آثار خود را در مراودات مالی نشان داده و این مساله بهانه‌ای برای تحمیل فشار به کشورمان شده است.

شعار سال: دوباره این روزها موضوع پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی داغ شده است. بعد از موافقت رهبر انقلاب با تمدید زمان بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام، برخی افراد از این مسئله سوءاستفاده می‌کنند و دولت هم در حال بهره برداری از این مناسبات سیاسی است.

سخنگوی دولت مدعی است واکسن کرونا را به دلیل نپیوستن ایران به FATF به ما نمی‌دهند و مشکل در خرید این واکسن را متوجه FATF می‌دانند و از آن استفاده روانی برای تاثیر گذاری بر مردم می‌کنند.

نکته جالب اینجاست که علی مطهری، نماینده پیشین و نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی هم روز دوشنبه، در توییتی نوشت: به خاطر این که در لیست سیاه اف ای تی اف قرار داریم، نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد.

واکسن دست آویز جدید دولت
کارشناسان معتقدند در رابطه با معیشت مردم نکته مهم این است که دولت میخواهد گرو کشی کند. یعنی یکسری مسائلی از قبیل قیمت ارز و واکسن که برای مردم مهم است، اهرم فشاری قرار دهد تا بتواند همچنان مسیر امتیاز دهی به غربیها را حفظ کند.

همانطور که در گذشته اشاره داشتم، دولت ظرفیت‌های اقتصادی کشور را فراموش کرده و همه تخم مرغ‌های خود را در سبد برجام و مذاکره با غرب گذاشته و با این نگاه خود کشور را چندین سال معطل و اقتصاد ایران را تضعیف کرده است. سوء تدبیرها دولت و همراهی برخی از نمایندگان مجلس دهم با دولتی‌ها باعث نارضایتی مردم شد و مردم از نظر معیشت، اقتصاد و اشتغال با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند.

مثلا رئیس جمهور هفته گذشته بدون منطق گفت به دنبال دعوت از طرفهای مقابل نیستیم. نتیجتا در عوض این امتیازی که روحانی به آمریکاییها داد اگر این کارها را نکند، مردم از او میپرسند که چرا این امتیازات را دادید؟ اما وقتی فضا به این صورت نشان داده شود که ما واکسنمان هم لنگ این مسئله است و باید فلان کار را کنیم و یا ما خودمان مشکل داریم، یعنی مشکل از ایران است؛ دیگر کسی از روحانی برای عملکرد و امتیازاتی که میدهد، سوال نمیکند.

با این تفاسیر احساس میشود این اقدامات، عملیاتهای رسانهای و روانی است؛ برای اینکه مطالبات اصلی را خنثی کنند و مطالبات غیر اصلی را بین مردم جا بیندازند.

تجارت بشر دوستانه و مقررات FATF

تجارت بشر دوستانه، تجارتی است که شامل غذا، دارو و تجهیزات پزشکی می‌شود و اینها معاملاتی هستند که به هیچ عنوان ریسک پول شویی ندارند. پولشویی تعریف روشنی دارد، پولشویی برای بحثهای مفاسد است؛ اما اینها مایحتاج انسان به حساب میآیند. یعنی به نوعی جزو حقوق اولیه و حقوق بشر محسوب میشود.

در خود FATF تاکید میشود که تمام استانداردها و مقرراتی که من وضع کردم، نباید مانع انجام تکالیف در این حوزه بشود. یعنی این مواردی که FATF قرارداده، نباید مثلا مانع خریدن دارو شود.

دولت و حامیانش معتقدند تجهیزات پزشکی یا واکسن را نمی‌توانند خریدار کنند اما چرا این همه اقلام مانند خودرو، گوشی موبایل، محصولات کشاورزی و... که وارد کشور می‌شود؟ آنها به ما اجازه واردات واکسن را به دلیل FATF نمی‌دهند اما چرا اجازه خرید نهاده‌های دامی آن هم تا ۲ میلیارد صادر کردند در حالی گرانی و کمبود گوشت در کشور بدتر از موضوع واکسن کروناست.

باید دید چگونهFATF مانع ورود کالاهای دیگر نمیشود اما واکسن را نمی‌دهند. ما الان همه چیز را میخریم و راحت وارد کشور میکنیم و پولش را هم پرداخت میکنیم ولی باید دولت پاسخ بدهد که چرا اینجا نمیشود.

وقتی این موارد را کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه میرسیم که «دولت در یک جا میخواد و در جای دیگر نمیخواد» به همین خاطر نسبت دادن این مسائل به FATF حرف غلطی است و حرف غلط هم بدون هدف گفته نمیشود؛ یک نفر مثل سخنگوی دولت صد در صد انگیزهای دارد ولی اینکه این انگیزه چیست، نمیدانم!

عیار سنجش دروغ مسئولان و حامیانشان

مسعود براتی، کارشناس مسائل سیاست خارجه، (سهشنبه شب) در برنامه عیار شبکه افق در واکنش به صحبتهای ربیعی سخنگوی دولت، گفت: زمانی که من سخنان ایشان را دیدم اصلا نتوانستم بفهمم که ایشان از کجا این حرف را زدند که، «دلیل اینکه ما واکسن نگرفتیم، FATF است.»

وی ادامه داد: حرفی هم آقای مطهری در توییتر خود گفتند که حرفی دروغ و غلط بود، زیرا استانداردهای FATF حوزه بشر دوستانه را کلا مستثنا کرده است؛ یعنی قید کردند که تمام مباحث مربوط بهFATF نباید مانع انجام تعدات کشور ها در حوزههای بشر دوستانه بشوند.

براتی در پاسخ به اینکه آیا دولت ادعا دارد که اگر ما FATF را تصویب میکردیم، الان واکسن کرونا را گرفته بودیم، گفت: من فکر میکنم این ادعای خود آقای ربیعی است و نمیتوان گفت دولت؛ یعنی واقع فکر نکنم دولت از نظر کارشناسی اوضاعش بهم ریخته باشد.

کارشناس مسائل سیاست خارجه تاکید کرد: این بیشتر یک جور بازی و سرگرمی است که مدام ایجاد میکنند و شاید قرار است منتظر باشند مثلا در یک بهمن آفتاب از مغرب طلوع کند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از  خبرگزاری دانشجو، تاریخ انتشار:  5 دی ۱۳۹۹، کد خبر:899771، snn.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
دولت دارذ با جان مردم ایران بازی می‌کند به هر بهانه ای چیزی را از مردم دریغ می‌کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
اسم این دولت رو باید چی گذاشت که مردم رو به خاطر سلامتی شون گروگان میگیره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
مردم ایران هیچ وقت این رفتارهای نا بهنجار دولت رو نمی بخشه در زمینه سیاست های خودشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
تاریخ هیچ وقت این دسته و قماش رو نمیبخشه که هم سفره و هم سلامتی مردم رو به بهانه های سیاسی گروگان میگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
0
0
خدا ازشون نگذرخ این بار برای همه مردم ایران دستشون رو شد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین