پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۵۷۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مناظره‌ای بین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و عباس آخوندی وزیر پیشین راه دولت روحانی، برگزار شد.
شعار سال: غلامرضا مصباحی مقدم، مخالف پیوستن به FATF مدعی است که ایران در صورت الحاق به گروه اقدام مالی، کاملا زیر نظر آمریکا قرار می‌گیرد و در شرایط تحریمی، امکان دور زدن تحریم را هم نخواهد داشت.

از آن سو، عباس آخوندی موافق الحاق به FATF، از ضرر ۲۰ میلیارد دلاری ایران در تجات با دیگر کشور‌ها در شرایط فعلی سخن گفته است. از سخنان مصباحی مقدم اینطور بر می‌آید که در صورت رفع تحریم‌های آمریکا، احتمالا مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی، رضایت می‌دهد، در واقع تنها معذوریت آن‌ها در شرایط فعلی تحریم‌های آمریکا است. با این حال آخوندی معتقد است که موکول کردن این پرونده به آینده، الحاق ایران به این گروه را سخت‌تر از زمان حال خواهد کرد و زمان زیادی از کشور می‌گیرد.

بخش‌هایی از این مناظره را بخوانید؛

به نظر می‌رسد پرونده الحاق به FATF به یک نقطه انسداد رسیده است و بین جریان‌های مختلف سیاسی اظهار نظر‌های جدی در این خصوص وجود دارد. علت این فراز و فرود چیست؟

مصباحی مقدم: هرچه در این باره گفت و گوی منطقی و عقلایی بین موافقان و مخالفان صورت گیرد به نفع نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران است. اما اینکه این پرونده به انسداد رسیده و جریانات سیاسی در این قضیه باهم اختلاف دارند، بنده به صورت قاطع عرض می‌کنم ملاحظه‌ای که ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام داریم هرگز ملاحظه سیاسی نبوده است. دائما گفته می‌شود FATF چهل و یک توصیه دارد؛ از چهل و یک توصیه، سی و نه توصیه در ایران مصوب و اجرایی شده و تنها دو مورد مانده است که همان پالرمو و CFT است.

مصباحی مقدم: نپیوستن به FATF هرگز بخاطر ملاحظات سیاسی نیست

نپیوستن ما به این دو کنوانسیون، هرگز روی ملاحظات سیاسی، ملاحظات جریانی و جناحی نیست بلکه روی ملاحظات مصالح نظام است. به اعتقاد ما اگر به این دو کنوانسیون بپیوندیم، خودمان را شدیدتر تحریم کرده ایم و اگر نپیوندیم مقداری می‌توانیم صادرات و واردات داشته باشیم (البته با دور زدن تحریم‌ها و با پرداختن هزینه ها). اینکه شما می‌گویید این پرونده به انسداد رسیده، من تعبیر انسداد را صحیح نمی‌دانم و می‌گویم به تعلیق رسیده است. موضوع الحاق ما به این دو کنوانسیون در حالت تعلیق است و به شرایط بر می‌گردد، اگر شرایط به گونه‌ای باشد که خطری که برای واردات و صادرات احساس می‌کنیم، منتفی شود در این صورت ما امتناعی نداریم تا مجددا مورد بررسی قرار دهیم و بر اساس مصالح نظام، به این دو کنوانسیون بپیوندیم.
 
صف بندی موافقان و مخالفان FATF

آخوندی: منافع گروهی بر توصیه‌های FATF حاکم است

آخوندی: نکته بسیار مهمی است که ما ببینیم می‌توانیم موضوع پذیرش توصیه‌های FATF را در چهارچوب منافع ملی بررسی کنیم یا منافع گروهی. من بر این باور هستم که منافع گروهی بر این توصیه‌ها حاکم است و کسانی که کاملا ذی نفع هستند و به قول معروف در این موضوع کاسبی می‌کنند، در جهت شکل دهی این فضا در ایران کار می‌کنند، یعنی من خیلی موافق نظر آقای مصباحی مقدم نیستم، چون اینکار نهایتا تجارت را در ایران متوقف کرده است و انسداد تجارت، باعث کاهش سرمایه گذاری ملی و فقر عمومی شده و منجر به یک نوع تورم بالایی شده است.

انسداد مبادلات مالی و انسداد تجارت قطعا اثر مهمی در سفره مردم داشته است. الان در همه مغازه‌ها قیمت‌ها در حال رشد است و همانطور که ایشان گفتند عدم الحاق هزینه‌هایی دارد. اگر به صورت سر انگشتی بگویم، تجارت ما در حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات و ۴۰ میلیارد دلار صادرات در حالت کمینه است. اگر در شرایط عادی حدود صد میلیارد دلار مبادله مالی جهانی داشته باشیم، حداقل هزینه عدم الحاق به FATF چیزی حدود ۱۵ درصد و در برخی موارد بالای ۲۵ درصد هزینه است.

آخوندی: عدم الحاق به FATF سالی ۲۰ میلیارد دلار هزینه برای ایران دارد

یعنی این موضوع برای ایران چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار هزینه در هر سال دارد و همه این هزینه به جیب مردم سرشکن می‌شود. اکنون روند سرمایه گذاری رو به تنازل است و افزایش قیمت‌ها را شاهد هستیم و قطعا یکی از عناصر بسیار مهم آن عدم الحاق است؛ بنابراین اگر ما مفهوم منافع ملی را مبنا قرار دهیم و منافع گروهی را مبنا قرار ندهیم، آنوقت می‌فهمیم که چقدر در این ۷ الی ۸ سال لطمه خوردیم. من تمام داستان را در این می‌بینم که شاید کسانی که به مجمع تشخیص مصلحت گزارش می‌کنند، واقعا صلاحیت فنی و تخصصی گزارش کردن را ندارند. معتقد هستم در پی همه این گزارش ها، منافع وجود دارد. اگر قرار باشد بخواهیم بدون بحث منفعت به داستان نگاه کنیم، حداقل بحث این است که کارشناسانی که این گزارش‌ها را کردند اساسا صلاحیت گزارش کردن نداشتند.

نمونه خیلی ساده‌اش، تناقضی که در فرمایش آقای مصباحی مقدم می‌بینیم؛ FATF چهل توصیه دارد. در مذاکراتی که با ایران داشته، چهل و یک اقدام از طرف ایران در اکشن پلن مدنظرشان بود؛ بنابراین چهل و یک اقدام موضوع کاملا متفاوت است و چهل توصیه FATF یک بحث مجزا است که همین نشان می‌دهد این گزارش درست صورت نگرفته و گزارش چهل و یک توصیه با گزارش برنامه عمل ایران مخلوط شده است. در چهل و یک برنامه عمل که می‌گویند همه آن اجرا شده است، اصلا اینطور نیست؛ در این چهل و یک مورد دوازده مورد اصلا اجرا نشده است، بیست و سه مورد نیاز به تکمیل دارد و فقط به شش مورد آن عمل شده است و این گزارشاتی که در رسانه‌ها داده می‌شود که ایران به تمام توصیه‌ها عمل کرده، کاملا گزارشی اشتباه است.

مصباحی مقدم: خیر. بنده حدود ۳۰۰ ساعت برای این لوایح وقت گذاشتم، شما کسی را بیاورید که ۳۰۰ ساعت وقت گذاشته باشد، از مطالعه، از مباحثه، از گفتگو و از مصاحبه. من گزارش‌های اتاق بازرگانی را دیدم، با بعضی از اعضای اتاق بازرگانی شخصا بحث و گفتگو داشتم (حتی اتاق بازرگانی خراسان). پس ما به گزارش‌هایی که از یک جناح و یک جهت به دستمان می‌رسد اکتفا نمی‌کنیم، ما گزارش‌های موافق و مخالف را خوانده ایم.

اینکه می‌فرمایند چهل و یک اکشن پلن و چهل توصیه است، آنچه که مراد من است تصویب مصوباتی است که مربوط به مجلس یا مربوط به شورای نگهبان یا احیانا مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده، اما در مقام عمل و اجرا دولت مجری است. ممکن است در مقام عمل و اجرا کوتاهی‌هایی شده باشد که دکتر آخوندی به آن اشاره کردند. چه مانعی وجود دارد که آن‌ها را کامل کنند؟ آن اکشن پلن‌هایی که در قالب آن توصیه‌ها است و ما آن‌ها را قبول و تصویب کرده ایم، آن‌ها را اجرایی کنند، مانع چه کسی است؟ اگر مانع مجمع تشخیص مصلحت نظام است، بنده به عنوان یک عضو مجمع حاضر هستم تا پاسخ دهم، اما مانع از ناحیه مجمع راجع به دو کنوانسیون CFT و پالرمو است.
 
صف بندی موافقان و مخالفان FATF

مصباحی مقدم: ما در نپیوستن به FATF ذی نفع نیستیم، مساله مصلحت ملی است

پس این دو توصیه باقی مانده است که ما برای این دو توصیه منطق خاص خودمان را داریم. اینکه آقای آخوندی می‌فرمایند: منافع کاسبان تحریم اقتضاء کرده تا این اتفاق بیفتد که تحلیلشان برای خودشان است، ما حرفی نداریم، ولی آن چیزی که منشاء تصمیم ما شده، این نیست، یعنی ما ذی نفع نیستیم و هیچ گونه منفعتی از اینکه به این دو کنوانسیون ملحق نشویم نداریم، آن چیزی که برای ما مطرح است صرفا مسئله مصلحت ملی است، مصالح ملی ما اقتضاء کرده تا ما نسبت به این دو کنوانسیون نظر دیگری داشته باشیم. اگر بخواهیم الحاق پیدا کنیم باید شرایط آن فراهم باشد که الان این شرایط فراهم نیست. اینکه می‌فرمایند ما داریم برای سرمایه گذاری نکردن خارج در کشور و خیلی از مسائل دیگر هزینه می‌دهیم، این‌ها همه و همه معلول تحریم امریکا است، حتی من از بعضی از اعضای اتاق بازرگانی پرسیدم که شما یک مورد گزارش کنید که می‌خواستید تجارتی کنید، اما مشکلی از ناحیه FATF پیش آمده باشد که تا کنون یک مورد هم پیش نیامده است. آن چه گزارش شده، فقط از ناحیه تحریم امریکا است. این تحریم‌های امریکا است که مانع الحاق ما به این دو کنوانسیون شده است و من حاضرم این را توضیح دهم.

آخوندی: سالی ۲۰ میلیارد دلار به نفع یک مشت دلال خرج می‌کنیم

آخوندی: آقای مصباحی مقدم می‌فرمایند که ما بر اساس مصلحت نظر می‌دهیم، من خدمت ایشان عرض می‌کنم که ما حداقل سالی ۲۰ میلیارد دلار به نفع یک مشت دلال و کسانی که کار فساد و سودا گری می‌کنند خرج می‌کنیم، چه مصلحتی در این است؟ در این ۷ الی ۸ سال گذشته ایران بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار هزینه داده است، چه مصلحتی پشت این هزینه دادن است؟

یعنی این صد و خورده‌ای میلیارد دلاری که ملت ایران هزینه کرده، بابت FATF بوده است. این یک مناظره است و باید ببینیم در آخر مصلحت چیست. آیا مصلحت این است که هزینه‌ای به ملت تحمیل شود؟ الان ملت در فقر و فلاکت به سر می‌برند و این نتیجه همین تدابیر کاملا سویی است که صورت گرفته است. در مقابل این صد و خورده‌ای میلیارد دلار باید بگوییم سود و منفعتی وجود دارد که این را شما باید توضیح دهید.

مصباحی مقدم: ۱۶۰ میلیارد دلار به خاطر تحریم‌ها به دست ما نرسید نه FATF

مصباحی مقدم: اثبات این ادعا چگونه است؟ مثلا بنده عرض می‌کنم آن ۱۶۰ میلیارد دلار دقیقا ناشی از تحریم‌های امریکا است که به دست ما نرسیده است.
آخوندی: با پیوستن به FATF معجزه نمی‌شود، موانع برطرف می‌شود/مصباحی مقدم: خیر برطرف نمی‌شود

آخوندی: خیر FATF، برجام و.. کارشان یک تنظیم امور و دفع منع است. اگر شما به FATF بپیوندید معجزه‌ای رخ نمی‌دهد. معجزه در این است که شما تولید و کار کنید. این‌ها رافع موانع تولید و رافع موانع مبادله مالی و تجارت است؛ بنابراین اگر به FATF بپیوندیم هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و فقط مانع تجارت رفع می‌شود و تولید بر اساس اتفاقات دیگری رخ می‌دهد.

مصباحی مقدم: موانع مالی ما برطرف نمی‌شود.

آخوندی: در اینکه تحریم‌ها موثر هستند شکی نیست. دیگران بودند که می‌گفتند تحریم‌ها کاغذ پاره هستند وگرنه ما از روز اول می‌گفتیم که تحریم‌ها موثر هستند و شما باید در تدبیرهایتان کاری کنید که دچار تحریم نشویم. در سال ۸۵ این اتفاق رخ داد و آن آقایانی که رفتند و شش قطع نامه علیه ایران در یک سال دشت کردند و آوردند و به ملت ایران تحمیل کردند، آن‌ها باید پاسخ دهند.

مصباحی مقدم: تحریم در چه چیزی موثر است؟ در نپیوستن ما به FATF موثر است.

آخوندی: من دنبال این بودم که قرارداد برقی کردن راه آهن تهران_مشهد را اجرا کنم، آقای شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به ایران آمد، تنها قراردادی که در حضور ایشان در ایران تنظیم شد، قرارداد برقی کردن تهران_مشهد بود که تاکنون اجرا نشده است. چون آن زمانی که ایشان آمد اصلا بحث تحریم امریکا در میان نبود، ما برجام را داشتیم و قرارداد را امضاء کردیم و تمام شد. LC گشایش شد و ۱۵ درصد سهم ایران پرداخت شد. همین چینی که آقایان تصورشان بر این است که ما باید تمام سبد اقتصادی ایران را در سبد اقتصادی چین بگذاریم، از آن تاریخ تا الان تنها کاری که باید انجام می‌داد، یک ضمانت نامه پیش پرداخت است که ۴ سال است بخاطر عدم الحاق ما به FATF، این ضمانت نامه پیش پرداخت را نداده است. این راه آهنی که سالانه میلیون‌ها نفر بین تهران_مشهد عبور می‌کنند، قرار بود سرعت آن را به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برسانند و بیش از ۲۹ میلیون نفر در این راه آهن مسافرت کنند، اما هنوز متوقف است.

مصباحی مقدم: من قبول ندارم که این بابت نپیوستن به FATF است.

آخوندی: من قرارداد امضاء کردم و شما قبول ندارید؟

مصباحی مقدم: شما قرارداد امضاء کرده اید، اما عدم اجرا ربطی به FATF ندارد.
 
صف بندی موافقان و مخالفان FATF
آخوندی: خیر. اصلا اینطور نیست. من برای شما ده‌ها مثال می‌زنم که تمام این موارد به همین FATF برمی گردد. زمانی که اقلام بزرگ می‌شوند دیگر کسی پول در جیبش نمی‌گذارد یا دلار را در چمدان نمی‌گذارد تا برود و بگوید من می‌خواهم تحریم را دور بزنم، شما وقتی می‌خواهید با شرکت لوکوموتیوران قرارداد ببندید، قرارداد شما باید شفاف باشد و شما باید LC گشایش کنید.

مصباحی مقدم: تحریم‌ها برداشته شود، به FATF می‌پیوندیم

آخوندی: فرض کنید تحریم فردا برداشته شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

مصباحی مقدم: بعد ما می‌توانیم به FATF وارد شویم.

آخوندی: آقای مصباحی مقدم ورود شما بعدا به این مفهوم است که باید حداقل ۳ سال دیگر زمان بگذارید.

مصباحی مقدم: هرگز چنین نیست، حالت انتظاری ندارد.

آخوندی: اصلا لحظه‌ای نیست و این یک فرایند است.

مصباحی مقدم: فرایند آن طی شده است.

آخوندی: هیچ چیز طی نشده است.

مصباحی مقدم: حرف اصلی من این است که آنچه موجب شده ما به این دو کنوانسیون نپیوندیم تهدید‌های امریکا است. تهدید به تحریم شرکت‌ها و بانک‌هایی که با ایران همکاری کنند. اگر ما به این دو کنوانسیون الحاق پیدا کردیم و معلوم شد که برای ۴۰ میلیارد دلار صادراتمان و ۴۰ میلیارد دلار وارداتمان با فلان شرکت‌ها در دنیا همکاری می‌کنیم، آن شرکت‌ها مورد تحریم قرار می‌گیرند.

تحریم‌های امریکا ده برابر تهدید‌های FATF اثرگذار است و هرگز قابل مقایسه با هم نیستند. اصلا FATF هیچ گونه داغ و درفشی ندارد و این کشور‌های عضو FATF هستند که ممکن است تجارت کنند یا نکنند. ما الان ۴۰ میلیارد دلار صادرات و واردات داریم. بیشترین صادرات ما به چین است یا نیست؟ بیشترین واردات ما از چین است یا نیست؟ پس ما تجارت می‌کنیم و اگر بنا باشد ما به این دو کنوانسیون الحاق پیدا کنیم، دقیقا خودمان را دم تیغ تحریم‌های امریکا قرار داده ایم.

آخوندی: چطوری؟

مصباحی مقدم:اگر به FATF بپوندیم دیگر نمی‌توانیم معامله پوششی انجام دهیم

مصباحی مقدم: مشخص است، چون الان معاملاتی که می‌کنیم تحت پوشش است، یعنی پوششی است. اینطور نیست که معامله شفاف باشد. الان هم لایحه کنوانسیون CFT و هم لایحه پالرمو را دارم، هر دو می‌گوید هر گونه معامله‌ای که یک طرف یا دو طرف آن پوششی باشد، مصداق عنوان پولشویی و مصداق عنوان تامین مالی تروریسم است. ما ناچار هستیم در شرایط تحریم‌های امریکا پوششی عمل کنیم. ۴۰ میلیارد دلار صادرات و ۴۰ میلیارد دلار واردات انجام می‌دهیم که تحت پوشش است؛ نفتی که صادر می‌کنیم، بخش مهم آن غیر رسمی صادر می‌شود. زمانی که سایر فراورده‌ها مثل بنزین و گاز و پتروشیمی و .. را صادر می‌کنیم، همه این‌ها تحت شرکت‌های پوششی است و شرکت‌های پوششی یعنی از فردای الحاق به FATF، قابل شناسایی طرف مقابل خواهد بود، چون پوشش دیگر امکان ندارد.

طرف مقابل ما عقب می‌نشیند و می‌گوید قرارداد باید شفاف باشد؛ شما که الحاق پیدا کردید باید در مذاکرات بین المللی که در گروه اقدام مالی صورت می‌گیرد، این‌ها را بیان کنید. اگر اطلاعات معامله را ندهید و شفاف نباشید، شما باز هم پولشویی می‌کنید و این قابل قبول برای آن‌ها نیست، یعنی همچنان شمشیر داموکلس بر سر ما ادامه پیدا خواهد کرد.

مصباحی مقدم: تحریم‌ها رفع شود، رأی مجمع تشخیص به FATF مثبت است

با توجه به گفته‌های شما این را برداشت کردم که ما منع مطلقی برای خودمان قائل نیستیم، ولی قید زمانی قائل هستیم.

مصباحی مقدم: الان خیر، بعد از تحریم‌ها بله. تحریم امریکا لغو شود تا مجمع تشخیص مصلحت نظام ورود کند و الحاق را مجددا بررسی کند. در این صورت رأی مثبت است. آقای رئیس جمهور در نطق اخیرشان گفتند اگر ما به FATF الحاق پیدا نکنیم، بعد از لغو تحریم‌های امریکا هم نمی‌توانیم مبادلات مالیمان را داشته باشیم؛ این ضمنا اعتراف به این است که الان مشکلات نقل و انتقال مالی ما در اثر تحریم‌های امریکا است و شبیه به این را رئیس بانک مرکزی هم گفت. رئیس بانک مرکزی گفت اگر تحریم‌ها برداشته شود باز مانعی از ناحیه FATF برای نقل و انتقال‌ها داریم که این فرمایشی کاملا درست است، منتهی بحث ما این است که مشکل از ناحیه تحریم هاست و عرض کردم که اکنون تحریم‌های امریکا قاطعانه‌ترین مانع سر راه ماست.

امریکا دنبال این است که از هر زاویه به ما فشار وارد کند. از طرفی فشار می‌آورد که ما نتوانیم درآمدی کسب کنیم و نتوانیم صادراتی داشته باشیم و این امر روشنی است، تحریم‌ها یعنی این! وقتی می‌گوید هر شرکتی و هر بانکی در جهان یا با ایران همکاری می‌کند یا با ما، این یعنی اگر می‌خواهید با امریکا همکاری کنید با ایران نباید همکاری کنید و هر شرکت یا بانکی که با ایران همکاری کرد را تحریم کردند. این بسیار روشن است، اما اینکه می‌گویید جزء مخالفان بوده است، این هم یک نوع فشار است، یعنی پیوستن ما یک نوع اثر دارد و نپیوستن ما اثری دیگر دارد، نپیوستن ما از یک جهت برای آن‌ها خوب است و از این جهت برای آن‌ها مناسب خواهد بود که دائما روی این تکیه می‌کنند که شما به FATF نپیوسته اید، اگر هم بپیوندیم بهترین راه برای کشف مناسبات اقتصادی و مبادلات ما و بستن آنهاست.

آخوندی: ۸۰ میلیارد دلار معاملات پوشش اعتراف بدی است

آخوندی: من می‌خواهم صحبت‌های آقای مصباحی مقدم را نقض کنم. آقای مصباحی مقدم چند بحث مطرح کردند که به نظر من همه موارد آن از مبنا ایراد دارد. ایشان می‌گویند که ما، چون نپیوستیم الان ۸۰ میلیارد دلار معاملات پوششی انجام می‌دهیم که این اعتراف بدی است.

مصباحی مقدم: حقیقت است.
آخوندی: پدر تمام بانک‌ها و صرافی‌هایی که با ایران کار پوششی کنند در می‌آورند/مصباحی مقدم: فعلا که در نیاورده اند

آخوندی: بله، ولی در حوزه جهانی مفهوم آن چیست؟ یعنی شما ۸۰ میلیارد دلار از جهت مقررات مالی خلاف می‌کنید و خودتان به آن اعتراف می‌کنید. شما فکر می‌کنید اگر معاملات پوششی کردید بقیه کشور‌های جهان نمی‌فهمند که شما پوششی انجام داده اید؟ آن‌ها مگر به پیوستن یا نپیوستن شما کار دارند؟ آن‌ها زمانی که می‌فهمند شما کار پوششی کردید پدر تمام طرف‌های مقابل شما را و تمام بانک‌ها و صرافی‌ها را در می‌آورند.

مصباحی مقدم: فعلا که در نیاورده اند.

آخوندی: در آورده اند. کسانی که کار می‌کنند دلال‌ها هستند.

مصباحی مقدم: ما ناگزیر هستیم.

آخوندی: ما ناگزیر نیستیم که چنین هزینه‌ای را به ملت تحمیل کنیم.

مصباحی مقدم: این ادبیات سیاسی است.

آخوندی: خیر.
آخوندی: فکر می‌کنید اول و آخر عالم مجمع تشخیص است؟

مصباحی مقدم: این هزینه‌ای است که امریکا به ملت تحمیل می‌کند.
 
صف بندی موافقان و مخالفان FATF

آخوندی: تحریم سر جای خودش است. شما سالی ۲۰ میلیارد دلار به این ملت هزینه تحمیل می‌کنید و این چیزی است که شما انجام می‌دهید. شما فکر می‌کنید اول و آخر عالم مجمع تشخیص مصلحت است در حالی که اینطور نیست، شما خودتان اعتراف می‌کنید که پوشش می‌دهید، اما عقل آن‌ها هم می‌رسد که پوشش‌های شما را کشف کنند.

مصباحی مقدم: وزیر نفت شما اعلام کرد که من نفت را کشتی به کشتی می‌کنم و ناچار هستم این کار را کنم، شما اسم آن را هرچه می‌خواهید بگذارید.

آخوندی: پس این نکته بسیار مهمی است که باید در مورد آن بحث کنیم. شما باید کف جامعه را ببینید که دلار، تورم و اقلام خوراکی در چه وضعیتی هستند و همه این‌ها معلول تدابیر اشتباهی است که به نام مصلحت انجام می‌شود. FATF می‌گوید ما پولشویی را محکوم کنیم و تامین مالی تروریسم نکنیم، مگر ما نمی‌گوییم که بزرگترین قربانی تروریسم در جهان هستیم؟ مگر نمی‌گوییم که سالم‌ترین کشور جهان هستیم؟ پس چرا از مبارزه با پولشویی می‌ترسیم؟

مصباحی مقدم: اگر می‌ترسیدیم که آن را تصویب نمی‌کردیم. چرا روبروی منطق جهان می‌ایستیم؟ چرا از ایران تصویر یک قاچاقچی را ایجاد کنیم؟

آخوندی: پس نمی‌ترسیم و اگر نمی‌ترسیم چرا رو به روی منطق جهان می‌ایستیم؟ هیچ دلیل ندارد که رو به روی منطق و عقلای جهان بایستیم. مقاومت در برابر منطق جهان در هیچ مجمعی، نه آکادمیک، نه حرفه ای، نه صنفی، نه سیاسی و در هیچ جای جهان قابل توجیه نیست که ما نمی‌خواهیم به کنوانسیون‌های ضد تروریستی و کنوانسیون‌های ضد پولشویی بپیوندیم، ما از خودمان تصویری برای دنیا ایجاد می‌کنیم که تصویر یک مشت قاچاقچی است، چرا ما چنین تصویری از ایران ایجاد می‌کنیم؟

مصباحی مقدم: شما اشکال من را پاسخ می‌دهید؟ اشکال بنده روشن است. من می‌گویم اگر الحاق پیدا کنیم معاملات ما باید شفاف باشد. هست یا نیست؟

آخوندی: باید شفاف باشد.
مصباحی مقدم: اگر معاملات ما شفاف شود، آمریکا به سراغ آن‌ها می‌رود

مصباحی مقدم: پس امریکا به سراغ آن‌ها می‌رود و آن‌ها را تعطیل می‌کند.

آخوندی: اگر شما شفاف نکنید دیگران این کار را می‌کنند.

مصباحی مقدم: نمی‌کنند. ما اکنون انجام می‌دهیم و کسی شفاف نمی‌کند.

آخوندی: شما در حال حاضر با دلال کار می‌کنید.

مصباحی مقدم: با هرکسی که کار می‌کنیم. بالاخره عدم شفافیت امر روشنی است.

آخوندی: معامله دو طرف دارد و فقط ما نیستیم.

مصباحی مقدم: شما هزینه‌ای که ناشی از ضعف مدیریت دولت است را پای تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گذارید.

آخوندی: شما همه چیز را قاطی می‌کنید.
آخوندی: ما می‌گفتیم تحریم اثر دارد شما گفتید ندارد /مصباحی مقدم: من کی گفتم؟

آخوندی: من می‌گویم تحریم‌ها اثر دارد شما می‌گفتید اثر ندارد، من که از اول گفتم اثر دارد.

مصباحی مقدم: من کی گفتم اثر ندارد؟

آخوندی: در سال ۸۵، ۸۶، ۸۷ همه شما گفتید که تحریم اثر ندارد.

مصباحی مقدم: هرکسی مسؤل مواضع خودش است و کسی نباید بار دیگری را به دوش بکشد.
مصباحی مقدم: خوردن پول ایران به بهانه تحریم آمریکا بوده نه FATF

*شما کماکان معتقد هستید که منع امکان تبادل از جانب تحریم امریکا است و هیچ ارتباطی با FATF ندارد؟

مصباحی مقدم: دقیقا. ما الان با عراق حدود ۹ میلیارد دلار مبادله داریم.

آخوندی: می‌دانید چقدر پول تاجران ایرانی را خورده اند؟

مصباحی مقدم: خوردن‌ها به بهانه تحریم‌های امریکایی بوده است. الان به عراق، افغانستان، پاکستان، سوریه، هند و.. بنزین، گاز و انواع مختلف کالا‌ها را صادر می‌کنیم. این صادرات ما که در حال حاضر انجام می‌گیرد...

آخوندی: همان هزینه‌هایی است که من گفتم.

مصباحی مقدم: با همان هزینه ها؛ این صادرات که ما انجام می‌دهیم، بالاخره ۴۰ میلیارد دلار خالص گیرمان می‌آید و وارد ایران می‌شود.

آخوندی: می‌تواند ۵۰ میلیارد دلار شود.

مصباحی مقدم: به شرط اینکه تحریم‌های امریکا نباشد.

آخوندی: هیچ ربطی به تحریم ندارد.

مصباحی مقدم: حتما مربوط به تحریم‌ها است، چون اگر تحریم‌های امریکا نبود معاملاتمان را در همین مقوله‌ها انجام می‌دادیم. الان پتروشیمی، فلزات، نفت، گاز و.. تحریم امریکا است، امریکا که نمی‌گوید این‌ها تحریم هست و بعد سرش را روی زمین بگذارد و بخوابد بلکه تعقیب می‌کند که صادراتمان را چگونه انجام می‌دهیم. چیزی که شما گفتید هزینه دارد و این هزینه ممکن است بین ۱۵ تا ۲۵ درصد یا حتی بیشتر هم باشد، من نفی نمی‌کنم، این هزینه دور زدن تحریم‌ها است.

آخوندی: تاجر بدبخت ایرانی چگونه با تاجر افغانی رقابت کند؟

مصباحی مقدم: آقای دکتر قبول کنید که این بخاطر تحریم‌های امریکا است و هیچ دلیل دیگری ندارد، چون اگر تحریم‌های امریکا نبود این تاجر بدبخت ما می‌توانست صادرات و واردات خودش را بدون این موانع داشته باشد و نقل و انتقالات خودش را بدون این هزینه‌ها انجام دهد، پس ناشی از این است که ما مورد تحریم امریکا هستیم، آن هم تحریم‌هایی که آن‌ها انتظار داشتند تا ما را به زانو در آورد. بخاطر اینکه تحریم را به انواع مختلف دور زدیم، هزینه‌های آن را هم می‌پردازیم. اگر بنا بود اینکار را نکنیم یقین بدانید مواد اولیه برای تولید تولید کننده بدست نمی‌آوردیم.

آخوندی: اینجا یک مغلطه بسیار بزرگی انجام شد، شما می‌گویید اگر عضو FATF باشیم تجارت انجام نمی‌گیرد. شما فرض کن عضو FATF باشید و تاجر دوباره به یک کشور دیگر می‌رود و تغییر اوریجین می‌دهد و کالایش را می‌فرستد.

مصباحی مقدم: نمی‌تواند اینکار را کند.

آخوندی: چرا نمی‌تواند؟
مصباحی مقدم: اگر به CFT و پالرمو باید قبول کنیم معاملات ما شفاف شود

مصباحی مقدم:، چون معامله باید شفاف باشد. اگر به CFT و پالرمو الحاق پیدا کنیم، باید قبول کنیم که معاملات ما باید شفاف باشد. اگر شفاف شد، طرف تجارت ما هر کجا که باشد را تعطیل می‌کنند. ما فقط می‌توانیم با کشور‌های مورد تحریم امریکا کار کنیم.

آخوندی: اصلا اینطور نیست.

مصباحی مقدم: شرکت‌های خارجی از امریکا می‌ترسند و در حال حاضر با هزینه‌ای که پرداخت می‌شود، با ما معامله می‌کنند. چهل میلیارد دلار صادرات و واردات یعنی این!

آخوندی: این را شما باید بگویید یا تاجر باید بگوید؟

مصباحی مقدم: شما چیزی به آن تاجر القا نکنید. از تاجر‌ها بگذریم که من حرف‌های آن‌ها را مستقیما شنیده ام. FATF هیچ داغ و درفشی ندارد. FATF فقط می‌گوید ایران به این کنوانسیون‌ها نپیوسته است و از نظر ما تجارت با آن‌ها دارای ریسک است و شما احتیاط کنید. یا یک کلمه شدیدتری می‌گوید "شما شدیدا احتیاط کنید". کشور‌هایی که طرف تجارت ما هستند، می‌دادند که ما پولشویی نمی‌کنیم و معاملات سالم انجام می‌دهیم، برای همین با ما تجارت می‌کنند.
مصباحی مقدم: اعضای مجمع هیچ نفعی در پیوستن یا نپویستن به FATF ندارند

یک نکته من نتیجه بگیرم و آن این است که موضع دوستان ما در مجمع تشخیص مصلحت نظام در عدم موافقت با این دو کنوانسیون، موضع سیاسی نیست بلکه دقیقا موضع رعایت مصالح ملی است. جزء این نیست و هیچ نفعی اعضای تشخیص مصلحت نظام از اینکه ما به FATF بپیوندیم یا نپیوندیم، ندارند.

اگر الحاق پیدا کنیم معاملاتمان باید شفاف باشد یا نباید اینگونه باشد؟ اگر باید شفاف باشد یقین بدانید، هر کجا که معامله را شفاف کردید، وزارت خزانه داری امریکا می‌رود به آن شرکت و می‌گوید چرا با ایران معامله کردید! پس شما تحریم هستید و باید فلان مقدار جریمه بپردازید و می‌گوید اگر بخواهید با امریکا تجارت داشته باشید باید فلان مقدار جریمه دهید. مگر بانک ترکیه را جریمه نکردند؟ آن هم جریمه‌ای سنگین! به این علت که این بانک معاملات بانکی ایران را پوشش می‌داد. پس هرجا که امریکا بداند یک شرکت یا بانک با ما نقل و انتقال مالی دارد، به سراغ آن می‌رود و آن را تحت فشار قرار می‌دهد، آن‌ها هم دیگر با ما همکاری نمی‌کنند و مسیر بسته می‌شود. پس قبول کنیم عدم پیوستن ما به این دو کنوانسیون، نه به دلیل این است که می‌خواهیم پولشویی مرتکب شویم، نه اینکه بخواهیم تامین مالی تروریسم کنیم...

شما پیوستن ایران به FATF و پذیرفتن آن دو کنوانسیون را موخره‌ای بر کاهش تحریم‌های امریکا می‌دانید...

مصباحی مقدم: بر برداشتن کامل تحریم‌های امریکا و تعقیب نکردن شرکت‌ها و بانک‌هایی که طرف تجارت ما هستند. اگر آن‌ها را تعقیب نکنند، ما تجارت می‌کنیم. در این حالت ما موضوع الحاق به CFT و پالرمو را هم مجددا مورد بررسی قرار خواهیم داد.

الان موضوع در کمیسیون‌های مجمع در دستور بررسی است. دیروز جلسه کمیسیون مشترک زیر بنایی و اقتصادی را داشتیم که خودم رئیس کمیسیون زیر بنایی مجمع هستم و موضوع مورد بحث قرار گرفت. خانوم دکتر جنیدی هم حضور داشتند و سوالات دوستان، بار دیگر مرور شد و ایشان هم سوالات را یادداشت کردند. در سال قبل، سوال ما از رئیس بانک مرکزی، وزیر خارجه و وزیر اقتصاد این بود "اگر ما به این دو کنوانسیون الحاق پیدا کنیم، مشکلات اقتصادی ما تخفیف پیدا می‌کند؟ " و پاسخ واضح آقایان این بود که "قول نمی‌دهیم که بهتر شود، ولی می‌ترسیم که بدتر شود". الان یک سال گذشته است، طی این یک سال وضع ما بدتر شده است؟

آخوندی: خیلی.

مصباحی مقدم: هیچ بدتر نشده است، چون دولت و معاون اول رئیس جمهور می‌گوید که وضع اقتصادی ما نسبت به سال گذشته بهتر شده است. تولید ما را رشد پیدا کرده است.

شما معتقد به این گزاره هستید؟

مصباحی مقدم: بله معتقد هستیم.
آخوندی: اوضاع مردم بهتر شده؟ /مصباحی مقدم: نسبت به سال گذشته بله


آخوندی: یعنی معتقد هستید که اوضاع مردم بهتر شده است؟

مصباحی مقدم: نسبت به سال گذشته بهتر شده است.

آخوندی: شما ۶ درصد رشد منفی داشتید، چطور بهتر شده است؟ شما ۴۵ درصد تورم داشتید، چطور بهتر شده است؟

مصباحی مقدم: رشد منفی برای سال گذشته بود. به ادعای مرکز آماری ایران و بانک مرکزی، امسال آن رشد منفی به رشد مثبت ۱.۳ دهم درصد و با نفت به ۱.۴ درصد مبدل شده است.

آخوندی: خیر گفتند که وضع صنعت در سه ماه سوم کمی بهتر شده است. خیلی خوب است که اعتقاد دارید وضع مردم بهتر شده است! بروید و کف خیابان از خود مردم بپرسید.

مصباحی مقدم: اینکه شد حرف آقای روحانی! ما شک نداریم که این تورم همچنان ادامه دارد، ما شک نداریم که این رکود همچنان ادامه دارد

آخوندی: تورم ۴۰ درصد بیشتر شده و مردم بیچاره شدند، شما می‌گویید بهتر شده است؟

مصباحی مقدم: نسبت به سال گذشته.

آخوندی: بدون FATF امکان مبادله مالی در جهان غیر ممکن است

*آقای آخوندی من بعید می‌دانم کسی ادعا کند که ما در طول نیم قرن گذشته توانسته ایم در زمینه اقتصادی موفق باشیم، چون آمار رشد اقتصادی و تورم ما مشخص است که هیچ کدام قابل دفاع نیستند و مختص به این دولت هم قاعدتا نبوده است. از آنطرف ما با یکسری ابرچالش‌ها مواجه هستیم و اقتصاددانان بار‌ها این بحث را به ما گوشزد کرده اند، مثلا در زمینه محیط زیست و تامین اجتماعی به شدت مشکل داریم، با جمیع این موضوعات، آیا FATF بری ما اولویت دارد یا به قول آقای مصباح باید توانمان را در جای دیگری بگذاریم؟

آخوندی: دستور این جلسه FATF بود و شما این جلسه را برای FATF تشکیل دادید. بحث این است که آیا بدون FATF امکان مبادله مالی در جهان داریم؟ غیر ممکن است. پس FATF رفع منع می‌کند و آنچیزی که حل می‌کند تولید و اقدام و کار است، FATF موانع تجارت و موانع مبادله مالی را حل می‌کند. آیا با وجود موانع در حوزه تجارت و مبادله مالی می‌شود تولیدی انجام داد؟ حتما نمی‌شود تولید کرد. هر چیزی را باید در سر جای خودش بحث کنیم، ایشان می‌گویند که تحریم امریکا؛ تحریم امریکا سر جای خودش بسیار ضربه زننده است، بحث ما این است که آیا بدون FATF می‌توانید تجارت کنید؟ غیر ممکن است. می‌توانید مبادله مالی کنید؟ غیر ممکن است. می‌توانید در سطح جهان رقابت کنید؟ غیر ممکن است. این پاسخ بنده است. اینکه نقدینگی انقدر رشد کرد چه ربطی به FATF دارد؟

مصباحی مقدم: مربوط به تورم است.

آخوندی: شما گفتید تورم ناشی از نقدینگی است و نقدینگی چه ربطی به FATF دارد؟ من می‌خواهم بگویم نقدینگی به چه دلیل افزایش پیدا کرده است؟

مصباحی مقدم: استقراض دولت.

آخوندی: و اضافه برداشت بانک‌هایی که بد عمل کردند، این دو از عوامل عمده بودند؛ چرا دولت استقراض می‌کند؟ چون اقتصاد مرتب رو به کوچک شدن است، چون اقتصاد امکان تامین مالیات ندارد.

مصباحی مقدم: اشتباه است.
آخوندی: قرار است خداوند برای ما کیسه پول بفرستد؟

آخوندی: مثلا قرار است خداوند برای ما کیسه پول بفرستد؟

مصباحی مقدم: سه دهک ثروتمند جامعه مالیاتشان را نمی‌دهند.

آخوندی: مالیات در ایران سرجمع نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی پایین نیست.

مصباحی مقدم: ۶ الی ۷ درصد است.

آخوندی: اصلا اینطور نیست.

مصباحی مقدم: بنده آمار دارم، چون کار من این است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرآنلاین، تاریخ انتشار:۲۶ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۱۴۷۶۵۵۳، www.khabaronline.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
چرا ما باز هم بعد از گذشت این همه مدت داریم در مورد پالرمو صحبت میکنیم؟ این برای ما نقص میاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
همین موضوع و همین مساحبه نشون میده که کاملا حق با کدوم تفکر هست مشکل مردم ما اینه که مطالعه نمیکنن
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین