پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۹۵۵۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۲
رئیس خانه احزاب ایران گفت: لازم است قانون انتخابات اصلاح شود و در آن عضویت در احزاب به عنوان یک قانون لحاظ گردد.
شعار سال: «سید شهاب الدین صدر»، رئیس خانه احزاب ایران، در رابطه با ایراد شورای نگهبان به نبود احزاب فراگیر برای انتخابات گفت: قبلا حدود ۲۵۰ حزب در کشور پروانه داشتند. در دو سه سال گذشته با اصلاحات جدیدی که توسط وزارت کشور در قانون صورت گرفته از احزاب خواسته شد تا مجامع عمومی خود را تشکیل و شرایط خود را با اساسنامه تطبیق دهند. تا به امروز از آن تعداد حزب، ۱۲۰ حزب پروانه گرفته اند. حدود ۸۴ مورد حزب ملی و ۳۶ مورد احزاب استانی هستند. حدود ۸۴ حزب اساسنامه‌های قانونی دارند و انتخابات‌های آن‌ها تحت نظارت وزارت کشور انجام شده است و مجامع آن‌ها با حضور نمایندگان وزارت کشور تشکیل شده و برای صدور پروانه از مجامع قانونی چهارگانه استعلام گرفته شده است.
او افزود: با طی شدن این مراحل حزب و دبیرکل تایید شده است و خانه احزاب با احزاب قانونی کار می‌کند. آنچه در فضای سیاسی کشور ما و در همه دنیا مطرح است، این است که در اکثر کشور‌های دنیا تعداد احزابی که در صحنه حضور دارند و در انتخابات‌ها گرداننده امور سیاسی هستند چندان زیاد نیست. برخی کشور‌ها دو و برخی سه حزب اصلی دارند و چند حزب بیشتر نیست.

صدر تاکید کرد: در کشور ما تعداد احزاب بسیار زیاد است. این‌ها متفاوت از هم هستند برخی به طور گسترده در همه رشته‌ها فعالیت می‌کنند و برخی بخش ها، رشته‌های تخصصی دارند و با هم متفاوت هستند.

او اضافه کرد: برخی احزاب با سابقه‌ای هستند که از قبل از انقلاب فعالیت می‌کردند و بعد از انقلاب هم به فعالیت خود، ادامه دادند. آنچه مسلم است در کشور ما که نظام مردم سالاری دینی است و جمهوریت و اسلامیت نظام دو پایه اصلی حکومت است برای اینکه مشارکت مردم را داشته باشیم و به جمهوریت نظام توجه کنیم و حضور مردم در انتخابات را حفظ کنیم، حتما باید به احزاب توجه کنیم.
صدر متذکر شد: احزاب باید رابط خوبی بین حکومت و مردم باشند و نقطه نظرات مردم را به حاکمیت منتقل کنند. احزاب باید ضربه گیر نظام باشند و اگر انتقادی وجود دارد از این کانال عبور کند و به خیابان‌ها کشیده نشود. نقش احزاب در همه کشور‌ها بسیار مهم است.

او اضافه کرد: چون تعداد احزاب زیاد است، وقتی کنگره‌های این احزاب طبق قانون برگزار می‌شود باید ۳۰۰ عضو رسمی از کل کشور حضور داشته باشند. تعداد نفرات در برخی احزاب بسیار بیشتر است، اما قانون می‌گوید، ۳۰۰ نفر تا هم افزایی بین آن‌ها شکل بگیرد. همچنین این مورد در وزارت کشور و در کمیسیون ماده ده احزاب چهارچوب پیدا کرده است، وقتی که، ۵ حزب رسمی می‌خواهند در آستانه انتخابات با هم تشکیل جبهه بدهند و با هم فعالیت کنند به وزارت کشور اعلام می‌کنند و این موضوع در کمیسیون ماده ده مطرح می‌شود.

رئیس خانه احزاب خاطرنشان کرد: اظهارنظر شورای نگهبان طبق چهارچوب قانونی است و شورای نگهبان مطرح نمی‌کند که حزب فراگیری وجود دارد یا ندارد.
او با اشاره به طرح اصلاح قانون انتخابات بیان کرد: آنچه نگرانی ایجاد کرده اصلاحیه قانون انتخابات است که در بحث شرایط کاندیدا، یک سری مواردی به قانون اضافه و عناوینی خاص مطرح شده است.
صدر با بیان اینکه مجلس یازدهم به احزاب بی توجهی می‌کند، گفت: آنچه مورد انتقاد احزاب و دبیران کل احزاب و خانه احزاب است این است که احزاب برای این هستند که در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی فعالیت و نقش آفرینی کنند، باعث حضور گسترده مردم در انتخابات شوند، مشارکت را بالا ببرند و باعث اقتدار نظام شوند و در نهایت هم حوزه کار آن‌ها در همین انتخابات است و ماموریت‌های آن‌ها در انتخابات تعریف می‌شود.
او در پایان افزود: من فکر می‌کنم در مجلس به این موضوع بی توجهی شد؛ مجلس باید عضویت در احزاب قانونی را به عنوان شرایط لحاظ کند. در همه جای دنیا نامزد‌های انتخابات دبیران کل احزاب هستند که وارد انتخابات می‌شوند و رقابت می‌کنند. باید دید نظر شورای نگهبان درباره کل این اصلاحیه چیست. در بخش‌هایی محدودیت ایجاد شده که شرایط را مشخص می‌کند، شاید این موارد مورد توجه شورای نگهبان باشد و به برخی مواد آن، تن ندهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۱۱۱۳۶۳، www.borna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
همه چی رو گردن مجلس نیندازید! احزاب در ایران قوی نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
مجلس یازدهم در ایران برای مردم میراث خوبی به جا نذاشت به نظر من
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۹
0
0
رییس خانه احزاب در ایران باید خزب هارو بهتر از همیشه برای انتخابات 1400 سامان بده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین