پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۰۹۸۳
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۲
در روز‌های اوج آلودگی هوا دستگاه‌های تصفیه هوا در بخش‌های شمالی شهر و قسمت‌های مرفه نشین طرفداران زیادی پیدا کرده است.
شعار سال: هرچند در نگاه اول این گونه به نظر می‌رسد که آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ کشور، و به خصوص در پایتخت پدیده‌ای است که در زمستان همه شهروندان را گرفتار می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد که در این موضوع نیز نوعی شکاف طبقاتی وجود دارد و ثروتمندان با خرید و استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوای خانگی می‌توانند از هوای بهتری برای تنفس استفاده کنند.
امید ساکن یکی از برج‌های شمال شهر تهران است و می‌گوید تنها گاهی برای سرکشی به مغازه هایش از خانه خارج می‌شود. هرچند او در اغلب روز‌های آلوده سعی می‌کند در ایران یا تهران نباشد، اما می‌گوید زمانی که در تهران است سعی می‌کند از خانه خارج نشود و با استفاده از دستگاه تصفیه هوا خود را از آلودگی هوای تهران جدا کند. دستگاهی که به عقیده امید کارایی تقریبا خوبی دارد و با نصب دو دستگاه در یک آپارتمان ۳۰۰ متری می‌توان هوایی پاکیزه داشت.
 
در حال حاضر در شهر تهران ۱۴۷هزار نفر از ساکنان دو منطقه مرفه‌نشین (۱و۲) دارای درآمد بدون شغل هستند؛ یعنی کسانی که شغلی ندارند، اما از طریق سود بانکی، اجاره املاک، ارث و… درآمد دارند و آن طور که آمار‌های مرکز آمار از سال ١٣٩٥ نشان می‌دهد این افراد عموما ساکن مناطق یک و دو هستند.

از سوی دیگر بخش مهمی از افراد دارای درآمد بدون شغل، بازنشستگان هستند که منطقه ۲ از این نظر در تهران بخش مهمی از جمعیت را به خودش اختصاص داده و در حقیقت به یک سرای سالمندان بزرگ بدل شده است، اما نکته دیگر در این بررسی، توجه به محله‌هایی است که افراد در آن دارای درآمد بدون شغل هستند و بر این اساس مناطق «شهرک غرب»، «ایوانک» و «گاندی» پیشتازند. شهروندانی که در روز‌های آلوده تهران با استفاده از دستگاه‌های تصفیه هوا خود را از بقیه مردم جدا می‌کنند. آن‌ها نه نیازی به رفت و آمد در شهر دارند و نه مشکل درآمد و بنابراین کم‌ترین میزان خطر از آلودگی هوا متوجه آن‌ها است. همچنین بر اساس نقشه آلودگی هوا در شهر تهران نیز منطقه یک تهران با کم‌ترین آلودگی مواجه است.
این درحالی است که پیش‌بینی‌های هواشناسی از تداوم آلودگی هوا در شهر‌های صنعتی و پرجمعیت ایران به ویژه تهران، البرز، قم و قزوین تا پنج روز آینده حکایت دارد؛ به طوری که احتمال دارد شاخص آلودگی هوای تهران به بالای ۲۰۰ هم برسد و این شهر با تعطیلی یک یا دو روزه مواجه شود. این چندمین روزی است که آلودگی هوا در شهر‌های بزرگ ایران به «وضعیت قرمز» می‌رسد. در روز‌های گذشته ادارات اصفهان به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند.

فروش بیشتر دستگاه تصفیه هوا در زمستان
تهران از ابتدای سال همزمان با شیوع کرونا ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۴ روز هوای قابل قبول، ۶۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس جامعه و ۲ روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. اما بیشترین آلودگی شهر تهران در فصل زمستان اتفاق می‌افتد. فصلی که بیشترین آمار فروش دستگاه‌های تصفیه هوا نیز متعلق به آن است. علی یکی از فروشندگان دستگاه‌های تصفیه هوا در این رابطه به فراز می‌گوید: «بیشترین فروش ما در همین ایامی است که آلودگی هوا بیشتر می‌شود.» او با اشاره به عملکرد این دستگاه‌ها می‌گوید: «کارایی این دستگاه‌ها بسیار بالا است و مشتریان خاص خودش را دارد و مهم‌ترین ویژگی آن هم کاهش سطح آلودگی هوای محیط است.»
موضوعی که کارشناسان هوای سازمان محیط زیست معتقدند هنوز تایید نشده است.
«حسین شهبازی»، کارشناس شرکت کنترل کیفیت هوا درباره عملکرد این دستگاه‌ها به «فراز» می‌گوید: «هنوز هیچ یافته علمی درباره عملکرد این دستگاه‌ها و تاثیرشان روی کاهش آلودگی هوا وجود ندارد.» هرچند این کارشناس کنترل کیفیت هوا معتقد است از آنجایی که شرکت‌های معتبر جهان در حال تولید این دستگاه‌ها هستند، حتما مجوز‌هایی را برای فروش آن اخذ کرده اند.

در مورد دستگاه‌های تصفیه هوا، برند‌های بسیاری وجود دارند که به صورت اختصاصی به تولید دستگاه تصفیه هوا می‌پردازند. علاوه بر آن، نوع فیلتراسیون در دستگاه‌های مختلف متفاوت است. بر اساس اطلاعاتی که از این دستگاه‌ها وجود دارد نوع فیلتر‌های یک دستگاه تصفیه هوا، احتمالا مهم‌ترین ویژگی آن است.

فیلترهپا از معروف‌ترین و پرکاربردترین فیلتر‌های الیافی است. این فیلتر قابیلت جذب ۹۹% آلاینده‌های محیط را دارند. این فیلتر برخلاف ادعای برخی از فروشندگان دستگاه‌های تصفیه هوا قابل شست و شو نیست و باید در پایان عمرش تعویض شود. همچنین فیلتر کربن اکتیو کمک بسیار بزرگی به افراد مبتلا به آسم و آلرژی، کودکان و سالمندان و دیگر گروه‌های حساس می‌کند. چرا که وظیفه اصلی این فیلتر‌ها حذف عوامل شیمیایی موجود در محیط است.
ذراتی که توسط فیلتر‌های کربن اکتیو جذب می‌شود، به هیچ عنوان به هوا باز نمی‌گردند. ویژگی‌ای که این فیلتر را به یکی از موثرترین فیلتر‌های تصفیه هوا تبدیل می‌کند. در واقع این فیلتر مکملی بسیار قوی برای فیلتر هپا به شمار می‌رود.
بر اساس برند‌های مختلف موجود در بازار، قیمت دستگاه‌های تصفیه هوا هم تنوع زیادی دارند و به طور کلی به نظر می‌رسد با چیزی حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان می‌توانید یک دستگاه تصفیه هوای خانگی را تهیه کنید.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه اینترنتی فراز، تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۹، کد خبر: -، www.faraz.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حسینی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
آیا این انصافه؟؟؟ چرا دولت کاری برای آلودگی هوا نمی کنه؟
ناشناس
Netherlands
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۷
0
0
همیشه همین بوده چرا باید این موضوع این همه مشکلات برای ما ایجاد کنه؟ شکاف طبقاتی داره بیداد میکنه تو کشور
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین