پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۱۶۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۴
مدیرعامل پتروشیمی جم از پیشروی این مجموعه در صادرات و رکورد در تولید خبر داد.
شعار سال: محمدرضا سعیدی، با اشاره به وضعیت تولید و توسعه در مجموعه پتروشیمی جم اظهار داشت: پتروشیمی جم یکی از بزرگترین تولیدکنندگان الفین جهان است و ظرفیت تولید یک میلیون و سیصد و بیست هزار تن اتیلن، سیصد و پنج هزار تن پروپیلن، صد و پانزده هزار تن بوتادین، صدهزار تن بوتن ۱، سیصدهزار تن HD، سیصد هزار تن PE و سیصد هزار تن PP، یعنی تولید نزدیک یک میلیون تن پلیمر علاوه بر الفین را دارد. این مجموعه کمپلکسی از محصولات در مجتمعی است که در منطقه پارس‌جنوبی و عسلویه واقع شده و ۵ تا ۶ شرکت نیز در تابعیت خود دارد.

۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد فروش؛ درسال ۹۸

وی با اشاره به آخرین وضعیت فروش محصولات افزود: در سال ۹۸ فروش تجمیعی مجتمع حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بوده که از این میزان ۱۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان متعلق به خود پتروشیمی جم است.

۲۰ هزار میلیارد تومان فروش؛ تا پایان سال

مدیر عامل پتروشیمی جم با بیان اینکه در سال ۹۸ نسبت به ۹۷، ۴۳ درصد افزایش سودآوری داشته‌ایم، تصریح کرد: در سال ۹۸ رکورد‌های تولید حجمی محصولات را نسبت به همه سال‌های قبل شکستیم و سال ۹۹ هم رکورد تولید سال ۹۸ را از حیث میزان تولید شکستیم و بدنبال این هستیم که تا پایان سال ۲۰ هزار میلیارد تومان فروش داشته باشیم.

آغاز تولید دو پروژه مهم روی زمین‌مانده

وی با تاکید بر اینکه مجموعه پتروشیمی جم یکی از بزرگترین مجموعه‌های عملیاتی متعلق به بازنشستگان کشور در ذیل صندوق‌های بازنشستگی، سازمان تامین اجتماعی و وزارت رفاه و یکی از بهترین و فاخرترین مجموعه‌های پتروشیمی‌های کشور است، گفت: علاوه بر تولید، یک پروژه در حال توسعه ABS- RUBBER و یک پروژه یک میلیارد دلاری هم برای تولید PDH PP داریم که از اقدامات روی زمین مانده کشور در زمینه تولید پروپیلن و پلی‌پروپیلن است که اگر در آینده وارد مدار شوند پتروشیمی جم بر سکوی بهترین‌ها در منطقه قرار می‌گیرد.

از برنامه صادراتی جلوتریم

سعیدی با اشاره وضعیت و مقاصد صادراتی تصریح کرد: بخشی از محصولات پلیمری و شیمیایی را به بازار‌های جهانی، اروپا و آسیا صادرات می‌کنیم، سال گذشته به لحاظ تناژ صادرات قابل توجهی داشتیم، امسال هم به همین شکل است. تاکنون از حیث تناژ از برنامه صادراتی که از قبل تعیین کرده بودیم، به مراتب جلوتر هستیم و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم به میزان قابل توجهی صادرات داشته باشیم. همانطور که در سال گذشته رکورد تولید را زدیم، درسال ۹۹ نیز تلاش می‌کنیم رکورد تولید و صادرات محصولات را بزنیم.

پتروشیمی و چالش‌های کاهش قیمت نفت، کرونا و تحریم

وی با اشاره به تاثیر تحریم‌ها بر تولید و صادرات محصولات این مجموعه گفت: پتروشیمی جم مانند بسیاری از بنگاه‌های دیگر اقتصادی با چند چالش مواجه بود یکی چالش سه ماهه ابتدای سال در زمینه کاهش قیمت نفت و حامل‌های انرژی بود که تنش بزرگی برای مجموعه‌های پتروشیمی از جمله پتروشیمی جم ایجاد کرد، در کنار آن از اسفند سال گذشته با کرونا مواجه بودیم که روی بازار پایین‌دستی اثر گذاشت و تقاضا و خرید محصولات را در جهان کاهش داد. عامل سومی که با آن درگیر هستیم، تحریم است که روی فروش و مشتری‌های ما تاثیر گذاشته است، اما در متن جنگ اقتصادی مجموعه‌های تولیدی کشور از جمله ما توانسته‌ایم حتی بهتر از گذشته اقدامات و فعالیت‌های خود را سامان دهیم.

طی دو سال رکورد‌های تولید را جابجا کردیم

وی با بیان اینکه امروز کرونا به یک مسئله همراه تبدیل شده و علیرغم وجود این بیماری کسب و کار‌های جهان خود را بازسازی می‌کنند، یادآور شد: در این دو سالی که بنده در پتروشیمی جم حضور داشتم، توانستیم رکورد‌های تولید را جابه‌جا کنیم، به لحاظ تناژ افزایش تولید داشتیم، یعنی توسعه بازار داشته‌ایم و توانستیم محصولات را متنوع‌سازی کرده و در تناژ بالا در بازار‌های مختلف داخلی و جهانی بفروش برسانیم.

۴ استراتژی برای سیطره بر بازار‌ها

سعیدی خاطرنشان کرد: ما دائم بازار‌ها و رقبای خود را مثل سابیک، BASF و دیگران را رصد می‌کنیم و برای رشد شرکت چهار حوزه را دائم در نظر داریم، حوزه اول نفوذ محصولات فعلی در بازار‌های کنونی است، یعنی سهم بازارمان را در داخل و جهان با محصولات فعلی ارتقا داده و روی کیفیت و مولفه‌های رقابتی کار می‌کنیم، بخش دیگر کسب و کار ما، نفوذ در بازار‌های مختلف است، بنابراین تمرکز ما روی بازار و محصول است، سعی می‌کنیم سهم خود را در بازار افزایش دهیم و یا حداقل بازارهایمان را از دست ندهیم. حوزه دوم محصولات جدید در بازار فعلی است، به این معنا که دائم بازار را بررسی می‌کنیم تا اگر نیاز جدیدی وجود دارد، بروی پلتفرم فعلی؛ محصولات جدیدی را وارد بازار کنیم پس استراتژی دوم ما توسعه محصول است، یعنی در این راهبرد توجه به R&D بسیار مهم است. استراتژی سوم نیز توسعه بازارهاست؛ یعنی محصولات فعلی را وارد بازار‌های جدید کنیم، بازار‌های جهانی را رصد کنیم و در جایی که برای ما جذاب است، حضور می‌یابیم.

وی گفت: استرتژی چهارم متنوع‌سازی یا محصول جدید برای بازار‌های جدید است در این راهبرد محصول جدید به سبد محصولات ما اضافه می‌شود که کاربرد متفاوتی دارد. پروژه ABS-RUBBER در این دسته قرار می‌گیرد که اگر وارد مدار شود، پتروشیمی جم در زنجیره ارزش پایین‌دستی خود حضور قوی پیدا کرده است.

مدیر عامل پتروشیمی جم خاطرنشان کرد: بنگاه پیچیده‌ترین دستاورد بشری است و پتروشمی جم نیز یکی از سازمان‌های پیچیده است که اقتضائات خاص خود را دارد، ما علیرغم همه این پیچیدگی‌ها در محیطی فعالیت می‌کنیم که بنده از آن بعنوان محیط متخاصم برای کسب و کار یاد می‌کنم، بنابراین در شرایط عادی زیست نمی‌کنیم.

چالش پتروشیمیایی رقبای ایران؛ در آینده نزدیک

وی در ادامه تاکید کرد: در هر حال اگر تحریم‌ها برداشته شود، با اتکا به توانمندی‌ها و مزیت‌های داخل کشور می‌توانیم بزرگترین رقبای خود را با چالش‌های جدی در بازار‌های جهانی مواجه کنیم.

حرکت در مسیر تکمیل زنجیره ارزش

سعیدی با اشاره به لزوم توسعه پایین‌دست پتروشیمی گفت: این مسئله الزاماتی دارد، مسئول توسعه پایین‌دست سرمایه‌گذاران هستند، در شرایط کنونی فعلا سرمایه‌گذاری پایین‌دست توسط پتروشیمی جم انجام می‌شود تا بتوانیم زنجیره ارزش را متنوع کنیم، اما تا رسیدن به زنجیره پایین‌دست هنوز دریایی از کار و فرصت‌ها نهفته است، باید هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری چه داخلی و چه خارجی حضور پیدا کنند که بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم.

برای انتقال ارز دردسر داشتیم، مشکل؛ خیر

وی درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات بیان کرد: همچنان که در حوزه عملیات سال خوبی طی کردیم برای مباحث ارزی هم تلاش‌های شفاف و روشنی داشتیم، تاکنون مشکل انتقال ارز نداشتیم البته چالش‌ها سنگین بوده، اما تاکنون ارز ما حاصل شده و جزء مجموعه‌هایی هستیم که از رئیس بانک مرکزی جایزه یکی از پاک‌ترین شرکت‌ها در حوزه ارزی را دریافت کردیم.

مشکلی با تامین خوراک نداریم

مدیر عامل پتروشیمی جم درباره وضعیت تامین خوراک مجتمع نیز گفت: ما دو نوع خوراک دریافت می‌کنیم. تنها الفین دریافت‌کننده خوراک گازمایع در منطقه عسلویه هستیم، یعنی هم کوره‌های گازی و مایع و هم کوره‌های دوال داریم، به همین دلیل بخش عمده خوراک را از پتروشیمی برزویه یا نوری می‌گیریم، از پارس‌جنوبی اتان دریافت می‌کنیم. از حیث خوراک با مشکل مواجه نیستیم، هر چند در ۳ تا ۴ ماه ابتدای سال با چالش عمده مواجه بودیم و آن اینکه قیمت اتان در جهان به حدود ۸۰ تا ۹۰ دلار رسید، ولی در ایران از ۲۰۰ دلار کمتر نشد و این موضوع سودآوری ما را دچار مشکل کرد.

تعدیل نیروی کارگری نداشتیم

وی با بیان اینکه سودآوری ما نسبت به سال قبل وضعیت بسیار مطلوب‌تری خواهد داشت، افزود: پتروشیمی جم دائم تلاش می‌کند که در حال رشد باشد، سال گذشته در شورای برنامه‌ریزی استراتژیک مجموعه یک افق و چشم‌انداز تعریف کردیم که ترجیح مشتریان و مطلوب ذی‌نفعان باشیم یعنی شرکتی باشیم که در بازار مشتریان کار با ما را ترجیح دهند، تلاش این است که ذی‌نفعان ما از جمله بانک، سرمایه‌گذاران و نیروی انسانی افتخار کنند که در پتروشیمی جم حضور دارند، بنابراین سال گذشته نه تنها تعدیل خاصی در حوزه کارگری نداشتیم بلکه از طریق آزمون و با همکاری یکی از دانشگاه‌های معتبر جذب نیرو هم داشتیم.

اوضاع جم در بورس

سعیدی در ادامه درباره اوضاع پتروشیمی جم در بورس گفت: مجموعه ما در فراز و فرود‌های شدید بازار سرمایه رفتار متعادل داشت، بنابراین پتروشمی جم نماد بنیادین در بازار سرمایه است و روند رو به رشدی دارد، این در حالی است که بخشی از منابع ما پروژه بزرگ ABS - RUBBER درگیر است، اگر این پروژه به مدار تولید بیاید یک بازگشت سرمایه خواهیم داشت که می‌توانیم وضعیت مناسب‌تری در بازار سرمایه داشته باشیم، در هر حال سرمایه‌گذاران در پتروشیمی جم در پی تنش‌های مختلف بازار نه تنها متضرر نشدند بلکه سود هم بردند.

ماجرای بدهی ۱۲۳ میلیارد دلاری چیست؟

وی درباره اخباری مبنی بر بدهی ۱۲۳ میلیارد دلاری مجموعه توضیح داد: پتروشیمی جم در سال ۹۱ با مجموعه‌ای بعنوان مشتری کار می‌کرد که یک ترنور چند میلیارد دلاری را هندل می‌کردند، در اثنای این عملیات بخشی از مطالبات پتروشیمی جم وصول نشد، در همان سال‌ها دستگاه‌های نظارتی به این حوزه ورود کردند و عوامل دخیل را مورد بررسی قرار دادند، اکنون پرونده در شعبه مفاسد اقتصادی باز و در حال پیگیری است. طی ۲ سال گذشته علاوه بر آن پرونده باز، مجددا شکایت کیفری کردیم که موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. اکنون از ورود نهاد‌های نظارتی منجمله کمیسیون اصل ۹۰ مجلس و دیوان محاسبات برای بازگرداندن پول بازنشستگان خوشحالیم و هر مجموعه‌ای کمک کند تا مطالبات وصول شود، استقبال می‌کنیم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایلنا، تاریخ انتشار:۲۱ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۱۰۱۵۲۵۳، www.ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین