پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۸۰۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۸
روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی علل افت فشار میدان پارس جنوبی و طرح‌های پیشنهادی برای رفع آن در کمیسیون متبوع خود خبر داد.
شعار سال: روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از بررسی علل افت فشار میدان پارس جنوبی و طرح‌های پیشنهادی برای رفع آن در کمیسیون متبوع خود خبر داد.

شریعتی نیاسر در ادامه گفت: در نشست امروز وضعیت افت فشار میدان پارس جنوبی در نشست کمیسیون بررسی شد و نماینده شرکت نفت و گاز پارس جنوبی گزارشی در این باره ارائه داد و طرح‌هایی برای حل این مشکل بررسی شد.

این خبر اما در حالی در رسانه‌های خبری منتشر شد که پیش از این مسئله‌ی افت فشار مخزن پارس جنوبی بارها و بارها توسط مسئولین تکذیب شده بود!

سوم بهمن ماه نیز همزمان با آغاز قطعی برق کلان شهرها و کمبود گاز مطرح شد که برخی از فازهای پارس جنوبی با کاهش تولید در روز مذکور که حجم آن رقم اندکی نبوده، مواجه بوده‌اند؛ اما یک روز بعد یعنی در تاریخ ۴ بهمن سال ۹۹ مشکین فام افت فشار گاز در پارس جنوبی را رد کرد و گفت: افت فشار گاز در پارس جنوبی تا به امروز رخ نداده و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که در سه یا چهار سال آینده، افت فشار گاز در میدان پارس جنوبی به مرور آغاز شود.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران نیز در همین روز گفت: کاهش تولید و افت فشار در پارس جنوبی صحت ندارد
این در حالی بود که خود مشکین فام در طی سال‌ گذشته نیز شخصاً به دفعات از افت فشار در این میدان عظیم گازی و لزوم تدبیر برای مدیریت آن سخن گفته است.

علاوه بر این محمد مشکین‌فام ۲۳ شهریورماه سال ۹۸ نیز در آئین امضای قرارداد توسعه میدان گازی بلال، گفته بود: پس از توسعه کامل میدان مشترک پارس جنوبی باید به فکر نگهداشت تولید بر مبنای همین چشم‌انداز باشیم، اگرچه تاکنون افت فشار از این میدان محسوس نبوده است، اما پیش‌بینی می‌شود تا پنج سال آینده سالانه ۲۸ میلیون مترمکعب گاز این میدان کاهش یابد که این اظهارنظر مدیرعامل شرکت بهره بردار پارس جنوبی مبین و تأیید کننده این نکته بود که روند افت فشار این ابر مخزن گازی هر چند اندک، آغاز شده است.

اما نکته مهم بعدی این است که مشکین فام جایی گفته بود: "بعد از توسعه کامل پارس جنوبی باید اقدام به افزایش فشار کنیم! آن هم یک عملیات بلندمدت که برنامه‌ای برای تولید یا واردات کمپرسور آن وجود ندارد!" به نظر می‌رسد که این اظهارنظر می‌تواند نشان از این باشد که افزایش افت فشار مخزن پارس جنوبی اولویت دولت تدبیر و امید نیست، چرا که قطعاً با وجود فاز ۱۱ پارس جنوبی، توسعه کامل این مخزن گازی به دولت بعد موکول می‌شود.

همچنین ۲۷اردیبهشت سال جاری، مشکین فاز در اظهارنظر دیگری درباره افت فشار گاز پارس جنوبی گفته بود: برداشت گاز از مخزن پارس جنوبی براساس مکانیزم انبساط گاز انجام می‌شود، به این معنا که تولید گاز از این مخزن با کاهش تدریجی فشار مخزن مترادف است که موضوعی طبیعی در تمامی مخازن گازی به‌شمار می‌آید، اما این کاهش طبیعی و پیوسته فشار گاز تنها تا زمان رسیدن فشار چاه به حداقل فشار مورد نیاز برای انتقال گاز از دریا به پالایشگاه خشکی امکان‌پذیر است و پس از رسیدن به این محدودیت فشاری، به‌دلیل عدم امکان کاهش بیشتر فشار، به ناچار نرخ تولید گاز به‌تدریج کاهش می‌یابد و پس از گذشت چند سال تولید از آن چاه به اتمام می‌رسد.

وی با بیان این توضیحات تأکید کرده بود: بنابراین می‌توان گفت در تمامی سکوهای تولیدی میدان گازی پارس جنوبی، از همان روز نخست تولید افت فشار آغاز شده است، با ادامه کاهش فشار ناشی از تولید در میدان، به‌تدریج در آینده نزدیک از نرخ تولید تعداد دیگری از این سکوها نیز کاسته می‌شود.

حالا این که در نهایت وزرات نفت این افت فشار را گردن خواهد گرفت یا خیر چندان هم مهم نیست ولی اصل موضوع این است که درنهایت مسئولین امر و شرکت‌های فعال در حوزه پارس‌جنوبی چه راهبردی برای جبران این افت فشار گاز به کار خواهند گرفت تا تا در سال‌های آینده که دیگر خبری از هم از کرونا و نیست و صنعت پویاتر خواهد شد با مشکل تأمین گاز مواجه نشویم.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از نفتی‌ها، تاریخ انتشار ۲۷ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: 40164، naftiha.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۸
0
0
همين كه مجلسي ها دارن در اين زمينه فعاليت ميكنن نشون ميده كه شرايط به خوبي داره مديريت ميشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین