پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۷۳۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
در حالی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت افزایش تولید و صادرات رقبا را در کنار تحریم‌های آمریکا از مهمترین چالش‌های پیش روی صنعت نفت و گاز ایران می‌داند که کارشناسان معتقدند ریشه اصلی عدم موفقیت در تجارت جهانی نفت و گاز در درون کشور است.
شعار سال : به گفته کارشناسان مسائلی همچون نداشتن هدف واحد و مشترک بین دستگاه‌ها، نبود استراتژی برای توسعه صنعتی، ناهماهنگی بین‌دستگاهی، بوروکراسی‌های اداری، عملیاتی نبودن و زمان‌بر بودن قرارداد‌ها و ضمانتنامه‌ها، برخی مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های دست و پاگیر، مشکلات بانکی و شرایط سیاسی بین‌المللی و منطقه‌ای حاکم و نوسانات نرخ ارز عمده چالش‌های پیش روی رونق تولید در صنعت نفت و گاز کشور است.

با این وجود، اما امیرحسین زمانی‌نیا معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در تشریح مهم‌ترین چالش‌های پیش روی تولید و صادرات نفت و گاز ایران گفته است: افزایش تولید و صادرات نفت و گاز کشور‌هایی همچون آمریکا و روسیه از چالش‌های پیش روی صنعت و تجارت نفت و گاز ایران است.

این دیپلمات وزارت نفت روز گذشته در مراسم آغاز به‌کار سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی بالاترین رشد صادرات گاز جهان در اختیار شش کشور قطر، روسیه، آمریکا، استرالیا، کانادا و الجزایر قرار خواهد داشت، بیان کرد: به دلیل رشد مصرف داخلی گاز ایران، در عمل گازی برای صادرات باقی نمی‌گذارد و باید در فرهنگ مصرف این حامل انرژی تغییراتی اعمال شود.
 
زمانی‌نیا همچنین از افزایش تولید گاز قطر از محل توسعه پارس جنوبی و افزایش تولید نفت عراق از محل توسعه میدان‌های مشترک نفتی غرب کارون به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: اعمال تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و مهاجرت شرکت‌های بزرگ نفتی از ایران و عراق، در کنار افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت این کشور همسایه به بیش از چهار میلیون بشکه در روز و افزایش صادرات نفت به حدود سه میلیون بشکه در روز، از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش رو است.

معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت اظهار کرد: رشد تولید گاز عراق و جمع‌آوری گاز‌های همراه نفت در این کشور قدرت چانه‌زنی ایران برای صادرات گاز را به این کشور همسایه کاهش خواهد داد.

وی از افزایش صادرات محصولات پتروشیمی عربستان و سهم محصولات این کشور در هند، چین و اندونزی را به عنوان یکی دیگر از چالش‌های پیش روی صنعت نفت ایران نام برد و افزود: عدم انتقال دانش و فناوری پیشرفته و عدم جذب سرمایه‌گذاران خارجی به صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با ادامه تحریم‌های غیرقانونی، از دیگر مشکلات و چالش‌های پیش‌رو است.

این مقام مسوول از مصرف بالای گاز و عدم تغییر فرهنگ مصرف داخلی انرژی به عنوان یک چالش بزرگ نام برد و گفت: افزایش مصرف داخلی انرژی در ایران در عمل سهمی را در بازار متناسب با ذخایر نفت و گاز ایران باقی نخواهد گذاشت.

زمانی‌نیا با یادآوری اینکه قشم از ظرفیت و پتانسیل لازم برای تبدیل به یکی از کانون‌های تولید و صادرات انواع حامل‌های انرژی به‌ویژه محصولات پتروشیمی برخوردار است، خاطرنشان‌کرد: برای رشد توسعه‌هاب (مرکز) پتروشیمی و پالایش نفت در جزیره قشم، باید تضمین‌های دولتی و حاکمیتی به سرمایه‌گذاران خارجی و بخش خصوصی داده شود.

وی همچنین در پایان از کاهش ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز پتروشیمی و زغال‌سنگ پس از شیوع کرونا به عنوان یکی از چالش‌های پیش روی صنعت نفت جهان نام برد و بیان کرد: کاهش سرمایه‌گذاری در یک بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله افزایش تولید نفت و گاز را در جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از اقتصاد ۲۴، تاریخ انتشار ۲۴ بهمن ۹۹، کد خبر: eghtesaad۲۴، ۹۶۳۱۹
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۴
0
0
صنعت نفت وگاز در ایران باید تا این سالی که انقلاب درونش قرار داره پیشرفته تر از اینی که الان هست می بود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین