پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 23
کد خبر: ۳۲۱۹۲۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
درست در زمانی که همه خانواده‌ها برای طی دوران تحصیلی، کودکان خود را به نرم افزار‌های آنلاین سپرده اند، برخی تولید کنندگان نرم افزار در میانه محتوای آموزشی، نوجوانان را به راهی جز آموزش درس هدایت می‌کنند.
شعار سال: با آغاز بحران کرونا در کشور، یکی از حوزه‌هایی که بیشترین زیان‌ها را از تبعات منفی این بحران متحمل شد، حوزه آموزش و پرورش بود.

این زیان‌بینی و رکود آموزشی زمانی به حد اعلای خود رسید که متولیان امر بهداشت و درمان حکم به تعطیلی مدارس دادند و آموزش مجازی بصورت رسمی در امر تعلیم و تعلم جایگزین برپایی کلاس‌ها و بازگشایی مدارس شد.

با این رویه کاملا طبیعی است که شرکت‌ها و افرادی که در زمینه برنامه‌نویسی و ساخت و تولید اپلیکیشن فعالیت دارند تلاش خود را در راستای تولید و معرفی برنامه‌ها و آپ‌هایی متمرکز و معطوف کردند، با این هدف که بخشی از بار آموزشی را مرتفع سازد.
 
ایجاد روابط خارج از عرف

اما در این میان افرادی که با نیت‌های سودجویانه در کمین بودند تا به هر نحوی از انحاء به ارکان اساسی این آب و خاک ضربه بزنند، با تلبیس و استتار خود پا به میدان گذاشته و اهداف مخرب خود را در قالب برنامه‌های آموزشی قرار داده اند. ناگفته پیداست که لقمه دندان‌گیر دشمنان دوست‌نما، حوزه تعلیم و تربیت یا به تعبیری حوزه آموزش است که از دیرباز هدف هجمه‌های دشمنان قرار گرفته است.

با این اوصاف این قشر از افراد که مدعی فعالیت فرهنگی هستند و بعضاً با استفاده از برخی رابطه‌های خاص، از بیت‌المال پول دریافت دریافت می‌کنند؛ در شاهکار تازه خود دامی برای نوجوانان بی خبر از همه جا گسترده اند.

این گروه از تولید کنندگان برنامه‌های آموزشی با تولید و معرفی نرم افزاری همه کاره در مسیری قدم برداشته اند که برای به انحطاط کشاندن جوانان و دانش آموزان از راهکاری قدیمی بهره برده است؛ «ایجاد روابط خارج از عرف»
 
این آپ در یک نگاه کلی برنامه‌ای تفریحی و سرگرم کننده است، اما با نگاهی دقیق‌تر به زیر بخش‌هایی از این آپ می‌رسیم که هدفی جز ابتذال را دنبال نمی‌کنند و گویا المان‌های درسی بزک دوزکی صرف برای استتار و رد گم کنی و صد البته پوششی برای خبث طینت و نیت شیطانی سازندگان برنامه مذکور است!
 
یکی از این زیر بخش‌ها پیام دادن به افراد بدون آشکار شدن نام فرستنده پیام است. اما یکی از بخش‌های مفسده انگیز این اپلیکیشن بخشی است به نام "معرف" که گویا قبلا به نام بخش "دوست یابی" طراحی شده بود که با اعتراض برخی از والدین دانش آموزان به معرف تغییر نام داد تا بتواند با رد گم کنی کماکان هدف تجاری و البته غیر اخلاقی خود را دنبال کند.

با این احوال پس از ثبت نام در این اپلیکیشن و ورود به بخش معرف این اپلیکیشن، اطلاعات اولیه‌ای از جمله شهر محل سکونت، جنسیت، سن و... توسط رباط از عضو جدید اخذ و ثبت می‌شود و نسبت به جنسیت فرد اعضای گروه را با جنسیت مخالف معرفی می‌کند که عضو جدید هریک از نامزد‌های رباط را که تایید کند درخواست دوستی و گپ و گفت و... برای وی ارسال می‌شود.

جالب این است که طراحان، این نرم افزار را به گونه‌ای طراحی کرده اند که می‌توان تعداد نامحدودی به اصطلاح دوست را برای ارتباط انتخاب کرد. با این وجود جای سوال است که چرا باید نرم افزار‌هایی اینچنینی و مشابه آن مانند لایکی بتوانند به راحتی در کشوری تحت لوای جمهوری اسلامی فعالیت کنند و تیشه مسموم خود را به زیبنده‌ترین ریشه‌های مملکت یعنی نوجوانان فرود آورند و هیچ نهادی یارای مقابله و ریشه کنی متقابل آن‌ها را نداشته باشد؟

جالب اینجاست که تبلیغ و عرضه چنین اپلیکیشنی در جا‌هایی ملاحظه می‌شود که هیچ توجیهی مترتب بر آن پذیرفته نخواهد شد. برای مثال تبلیغ آپ مذکور در برنامه‌ای آموزشی و تقریبا خوش نام، صورت گرفته؛ یا مثلا یکی از شناخته شده‌ترین و معتبرترین مراکز فروش اینترنتی کالا، اقدام به معرفی و تبلیغ آپ یادشده کرده است؛ سایتی که با توجه به عملکرد آن نمی‌توان این احتمال را مطرح کرد که از سر نا‌آگاهی و عدم شناخت دست به تبلیغ زده باشد.

ضمن آنکه عرضه این آپ در هیچکدام از فروشگاه‌های اپلیکیشن و برنامه داخلی همچون بازار و مایکت یافت نمی‌شود و در مقابل در گوگل پلی به راحتی عرضه می‌شود و چه تفاسیری از توان و تدبیر سازندگان این آپ نشده است!
 
مرکز فروش اینترنتی

این در حالی است که پیش از این نیز زمزمه‌هایی از سرمایه گذاری و فعالیت عناصر ضد انقلاب در مرکز فروش اینترنتی یاد شده مطرح بود که با این خبر به تدریج پازل رسوایی آنان تکمیل شده و ماه رخشان حقیقت‌گویی و حقیقت‌جویی از پس حجاب ابر بیرون خواهد زد.

حال باید دید که متولیان بررسی و پایش فضای مجازی کشور در کجای این میدان هستند؟ آیا کسانی که مسئولیت آگاهی بخشی در این زمینه را دارند به وظیفه خود عمل کرده اند و یا آن‌ها نیز مانند وزارت ارتباطات به عنوان متولی اصلی فضای مجازی کشور در خوابی عمیق به سر می‌برند؟

شاید در آینده‌ای نه چندان دور و با رشد قارچ گونه چنین نرم افزار‌هایی در دوران طولانی بیماری کرونا، شاهد گسترش یک ویروس جدید در فضای فرهنگی کشور باشیم؛ ویروسی که تنها یک چیز را نشانه می‌گیرد و آنهم آسیب رسانی به داشته‌های فرهنگی و اعتقادی نوجوانان!


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از راه دانا، تاریخ انتشار: ۲۲دی۱۳۹۹، کدخبر: dana.ir، ۱۶۹۶۶۹۹
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Netherlands
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۲
0
0
خیلی از این اپ هادارن با زندگی بچه ها در زمینه تحصیلشون بازی میکنن و الکی وقتشون رو میگیرن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
تو هر دوره اي متناسب با نياز هاش يه سري افراد ميان و سودجويي ميكنن هم نواوري محسوب ميشه هم سودجويي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
0
0
وزارت خونه بايد حرف خوبي در زمينه روان بچه ها براي گفتن داشته باه قبول كنيم كم كاريم
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین