شعار سال: بهمنی رییس مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی در دومین رویداد تجربه نگاری فعالان سواد رسانهای کشور که در سالن جلسات دهکده ورزشی چهارباغ برگزار شد،گفت: از تلاشهای بی وقفه که برای برگزاری این نشست فاخر انجام شده تشکر میکنم.
وی اظهار کرد: با توجه به رویکرد وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر این که «ایران فقط تهران نیست» تلاش ما این بوده، برگزاری این گونه برنامهها در استانهای مختلف کشور رقم بخورد که در این زمینه از همکاران محترم خود در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز و نیز خانه مطبوعات استان البرز برای برگزاری این برنامه که با کیفیت مناسب در شرایط محدودیتهای کرونایی برگزار میشود، تشکر کنم.
این مسوول در تبیین اهمیت سواد رسانهای در تمامی برههها تصریح کرد: رسانهها در تمام ادوار زیست بشری یک عنصر موثر در تحولات زیست اجتماعی بوده، ولی نقش رسانه در سیر تطور حیاط بشری، روند تکاملی داشته و پررنگتر از ادوار گذشته شده است. بهمنی اضافه کرد: در عصر امروز با توجه به رشد فن آورانه و تحولات فضای مجازی، رسانه ویژگیهای متمایزی پیدا کرده است، به طوری که رسانه در دوره حاضر از «یک عنصر موثر» به «رکن کلیدی تحولات اجتماعی» تبدیل شده است. همچنین رسانه در عصر حاضر، «همه گیری» پیدا کرده است. هم از حیث بازیگران، هم از حیث کارکردها و هم از حیث مخاطب. در مجموع باید گفت، رسانه عصر امروز، «عنصر سیطره تمدنی» شده است.
عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در ادامه با اشاره به ماهیت تمدنی گام دوم انقلاب، بیان کرد: اگر در گام دوم انقلاب، به برتری رسانهای فکر نکنیم و آن را محقق نکنیم، باید بدون تعارف بگوییم تحقق تمدن نوین اسلامی حتما دچار اختلال خواهد شد. اما قطعاً یکی از الزامات برتری رسانهای رشد و تقویت مستمر سواد رسانهای در سطوح و لایههای مختلف است. یعنی هم سطح مخاطبان و مردم (به عنوان کاربران رسانه ای) و هم سطح گروههای مرجع و خود اهالی رسانه نیازمند رشد سواد رسانهای هستند. با این توصیف، فعالان سواد رسانهای را باید در واقع فعالان تعالی تمدنی دانست. چون سواد رسانهای تاثیر مستقیم در شکل گیری مناسبات انسانی و تمدنی دارد.
بهمنی در ادامه با اشاره به این که در دورههای شکل گیری تحولات سیاسی و اجتماعی، پدیده انتخابات بسیار مهم و قابل توجه است، افزود:، چون این مقاطع شکل گیری دولتها و الگوهای حکومتی را در پی دارند. براین اساس، ما در سالهای اخیر شاهد تأثیرپذیری جدی این گونه تحولات از رسانهها و فعالان رسانهای هستیم.
وی با اشاره به این که هم اکنون کشور ما نیز در حال آماده شدن برای یکی دیگر از تحولات سیاسی و مدیریتی هست و قطعاً در کارنامه درخشان حضور مردم در انتخاباتها برای رسیدن به تراز خوبی از مردم سالاری دینی است گفت: ما شاهد یک برگ دیگری از این حضور خواهیم بود. اما با توجه به حساسیت بالای فعالیت بسترهای نوین رسانهای و پیام رسانهای اجتماعی، باید به نقش فعالان تولید و نشر محصولات سواد رسانهای به صورت جدیتر و پررنگ تری توجه شود و روشن است که این عزیزان که امروز در این نشست تجارب و ایدههای خود را مطرح خواهند کرد، بسیار کلیدی است و اینان یاریگران سلامت انتخابات میتوانند باشند. از این زاویه، میتوان گفت، مهمترین دستاورد این رویداد یک هم آوایی و هم افزایی برای نقش آفرینی مثبت در فرآیند انتخابات پیش رو است.
بهمنی گفت: بحمدالله در سالهای اخیر تجارب و فعالیتهای خوبی در عرصه تولید محتواهای سواد رسانهای توسط بخش خصوصی و به خصوص خلاقان جوان کشور انجام شده است. اما به نظر میرسد همه ظرفیت کشور برای عرضه و انتشار تولیدات سواد رسانهای به کار گرفته نشده است. در این زمینه به خصوص نقش و ظرفیت شبکههای ملی و استانی رسانه ملی و صدا و سیمای جمهوری اسلامی تعیین کننده است.
وی افزود: باید به این ظرفیت، ظرفیت بسترهای نوین تولید و نشر صوت و تصویر را هم افزود؛ بنابراین به نظر میرسد اگر شبکه مدیریتی صدا و سیما، حلقه انحصار تولید و پخش را قدری کم کرده و فضا را برای ظرفیت غنی رسانهای بخش خصوصی و به خصوص جوانان کشور باز کند، حتما ما شاهد تولید و پخش آثار و محصولات موثر در زمینه سواد رسانهای و تعاملات مجازی در دوره انتخابات پیش رو خواهیم بود.
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از ایستنا، تاریخ انتشار:۲۴ دی ۱۳۹۹، کد خبر:۱۲۰۱۶۰، www.ictna.ir