پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۵۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
ایجاد شغل و حمایت از اقشار آسیب دیده و در معرض آسیب از اهمیت خاصی برخوردار است و در شرایط اقتصادی فعلی باید در اولویت برنامه‌های اشتغالزایی کشور قرار داشته باشد.
شعار سال: وقتی صحبت از ایجاد اشتغال و اشتغالزایی به میان می‌آید، درخشش نور امید و زندگی افراد را امیدوار می‌کند و انگار خبر‌های خوبی در راه است.

کابوس بیکاری و نداشتن شغلی مناسب که افراد بتوانند حداقل نیاز‌های خود برای یک زندگی ساده و معمولی را برآورده کنند، روح و روان بیکاران را مورد آزار قرار می‌دهد و آن‌ها را با مشکلات متعددی روبرو می‌کند.

رنج و سرافکندگی ناشی از نداشتن شغلی مناسب در بین افرادی مانند بهبود یافتگان و رها شدگان معضل اعتیاد که بیشتر از سایر افراد با معضلات و آسیب‌های اجتماعی مواجه بوده‌اند، رنجی مضاعف است و مسئولان برای رفع آن باید با دقت نظر بیشتری در این راستا تلاش کنند.

اشتغال، مهمترین فاکتور ثبات پاکی افراد بهبود یافته!

اعتماد دوباره به فرد بهبود یافته از اعتیاد علی رغم اینکه اعتیاد خود به مواد مخدر را ترک است، به دلیل تخریب‌هایی که در دوران مصرفش متوجه اطرافیان خود کرده، کاری سخت است و بسیاری از افرادی که دوره بهبودی را پشت سر می‌گذارند همواره استرس و اضطراب این موضوع را با خود دارند و با آن کلنجار می‌روند و البته نمیتوان در این مورد به طرف مقابل این افراد هم سخت گرفت.

ایجاد شغل پایدار و مناسب با درآمدی که فرد بهبود یافته بتواند هزینه زندگی خود و کسانی که مسئولیت آن‌ها بر عهده او قرار دارد، برای عدم بازگشت وی به اعتیاد و لغزش نکردنش بسیار حیاتی و مهم بوده و بسیاری از افرادی که تجربه ترک‌های متعدد و حضور در مراکز ترک اعتیاد را دارند، علت را در نداشتن شغلی مناسب عنوان می‌کنند.

مجید یکی از افرادی است که به گفته خودش ۳ سالی از ترک اعتیاد و بهبودی‌اش می‌گذرد و در حال حاضر به تازگی در یک کارگاه کفاشی مشغول به کار شده است.

مجید می‌گوید: تا کنون ۵ بار برای ترک مواد مخدر اقدام کرده است و هر بار به دلیل نداشتن شغلی مناسب و نگاه شماتت بار اطرافیان و مسائل و مشکلات این چنینی که اغلب افراد بهبود یافته با آن روبرو هستند، لغزش کرده و مصرف مخدر شیشه را از سر می‌گرفته است.

وی همچنین گفت: تمام طول این ۳ سال که پاک مانده‌ام اگر حمایت اطرافیانم و به ویژه خانواده‌ام نبود، نمی‌توانستم دوام بیاورم و حال خوب امروزم را مدیون مدارای آن‌ها هستم و خدا رو شکر با کاری که طی این ۵ ماه به انجام آن مشغول شده‌ام به آینده بیشتر از قبل امیدوار شده و همه تلاشم را می‌کنم که بتوانم این حس و حال خوب را به همدردان خودم هم انتقال بدهم.

دریافت وام اشتغالزایی با گذر از هفت خوان رستم

مجید از روز‌های سخت بیکاری و نداشتن ضامن برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی اینطور می‌گوید: افرادی مثل من نمی‌توانند برای دریافت وام ضامن معتبر معرفی کنند و قبول دارم که تخریب زندگی گذشته‌ای که ما داشته‌ایم اعتماد دوباره آن‌ها را سخت می‌کند، اما بسیاری از من و همدردهایم یک جایی از زندگی، سرمان به سنگ میخورد و برای دوباره ساختن زندگی نیازمند حمایت بقیه هستیم.

وی اضافه کرد: چند بار برای دریافت تسهیلات اشتغالزایی و کارآفرینی نهاد‌های حمایتی مثل کمیته امداد و سازمان بهزیستی پیگیری کردم، اما به دلیل نداشتن ضامن معتبر نتوانستم تسهیلات را دریافت کنم و امکان راه‌اندازی هیچ کسب و کاری برایم ایجاد نشد و تمام این ۳ سال را برای حفظ پاکی‌ام برای دیگران کارگری کردم و خدا رو شکر چند ماهی است که کار بهتری پیدا کرده‌ام.

بیکاری، منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی، ضمن اشاره به اهمیت کار و اشتغال در ثبات پاکی افراد بهبود یافته گفت: داشتن کار و اشتغال نقش مهمی در عدم بازگشت افراد به چرخه مصرف مواد مخدر و پاک ماندن آن‌ها دارد.

وی اضافه کرد: بخش گسترده‌ای از آسیب‌های اجتماعی مثل اعتیاد، طلاق و انواع بزهکاری‌ها نتیجه بیکاری و فراهم نبودن فرصت‌های شغلی مناسب برای افراد است و متاسفانه بسیاری از افراد با وجود داشتن تحصیلات دانشگاهی، نمی‌توانند شغلی مناسب داشته باشند و امروزه تعداد تحصیل کرده‌های با استعداد بیکار در جامعه ما کم نیست.

این جامعه شناس تصریح کرد: نهاد‌های متولی ایجاد شغل و حمایت از افراد بهبود یافته از اعتیاد که در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی فعالیت دارند، باید ضمن به کارگیری این افراد در مشاغل مناسب به موضوع کسب درآمد آن‌ها نیز اهمیت بدهند و فراموش نکنند که بازگشت این افراد به اجتماع و بازیابی اعتماد به نفس بهبود یافتگان در گرو حمایت به جا و به موقع از این افراد است.

ضرورت انسجام اقدامات متولیان حوزه کاهش آسیب!

قرائی مقدم خاطرنشان کرد: مسئولیت برخی از نهاد‌ها مثل سازمان بهزیستی کشور و همچنین کمیته امداد امام خمینی (ره) که در غالب نهاد‌های حمایتی در کشور به ارائه خدمات به افراد آسیب دیده و در معرض آسیب مشغول هستند، در مقایسه با سایر متولیان حوزه آسیب مسئولیت سنگین‌تری بر عهده دارند.

وی تاکید کرد: نهاد‌های مذکور می‌توانند با تسهیل شرایط اشتغال و حمایت از کارآفرینانی که در کار خود از افراد بهبود یافته از اعتیاد بهره‌مند می‌شوند، ضمن رفع معضل بیکاری این افراد، فرهنگ اعتماد دوباره به افراد آسیب دیده را نیز در سطح جامعه جا بیندازند و در کنار سایر نهاد‌های مسئول به صورت منسجم و یکپارچه، برای بازتوانی مجدد آن‌ها تلاش کنند.

کار آدمی روح سر زندگی و نشاط گذران عمر است و بیکاری ضمن رقم زدن معضلات و آسیب‌های اجتماعی افراد را با انواع اختلالات روحی و روانی نیز روبرو می‌کند.

بسیاری از افراد در نتیجه بیکاری و نداشتن شغل مناسب به بزهکاری و جرائم مختلف روی می‌آورند و به گفته جامعه شناسان این موضوع در افراد آسیب دیده و در معرض آسیب بیش از سایرین به چشم می‌خورد و رهایی از این معضلات همبستگی و انسجام اقدامات دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجو، تایخ انتشار ۲۵ دی ۱۳۹۹، کد خبر: ۹۰۴۴۸۸، snn.ir.
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
معضل بیکاری از اعتیاد هم بدتره الان مردم ها در خانه به شدت عصبانی هست و بنیان های خانوادگی هم بهم میریزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۶
0
0
قبول کنیم که در زمینه بیکاری نتونستیم جوان هامون رو حمایت کنیم و الان اکثرا افسردگی گرفتن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
بنظرم یه کارخونه و یا چندین شرکت و تولیدی باید احداث شود و شرط استخدام هم در ان داشتن سو پیشینه باشد .
مگر هدف ما نجات دادن این عزیزان بیمار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
خیلی وقته شرایط اشتغال در کشور با مشکل روبرو شده
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین