پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۳۲۴۰۷۸
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۶
سال هاست که مجلس به دنبال وضع مالیات بر تراکنش‌ها با رقم‌های کلان است، اما فعلا در نظام مالیاتی جایی برای درآمدزایی پیدا نکرده است.
شعار سال: سال هاست که مجلس به دنبال وضع مالیات بر تراکنش‌ها با رقم‌های کلان است، اما فعلا در نظام مالیاتی جایی برای درآمدزایی پیدا نکرده است.

حدود یک ماه پیش بود که مجلس شورای اسلامی جهت جبران کسری بودجه چند راهکار ارائه داد؛ از قضا موضوع گزارش ما نیز، یکی از بند‌های این گزارش بود.

با وضع عوارض بر انواع تراکنش‌های بانکی در کنار کسب درآمد برای دولت، جریان مالی طبق شماره حساب‌ها، کد‌های ملی و اشخاص حقوقی برای نهاد‌های مرتبط مانند سازمان امور مالیاتی شفاف خواهد شد و یکی از لوازم اصلی برای برخورد با فرار مالیاتی، قاچاق و ... فراهم می‌شود. البته از آنجایی که از تراکنش‌های کارت به کارت و خرد، کارمزد دریافت می‌شود این عوارض صرفا بر سه نوع تراکنش پایا، ساتنا و چکاوک اعمال می‌شود. درآمد ایجاد شده از این محل برای دولت حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

مالیات بر تراکنش‌های بانکی؛ یکی از راهکار‌هایی بود که در مجلس مطرح شد، اما گویا برخی از مسئولان از این قانون تفاسیر متفاوتی داشتند. تا حدی که یک هفته بعد از آن نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پیشنهاد کرد: برای تراکنش‌های بانکی بیش از ۱۰ میلیون تومان در کشور یک در هزار مالیات در نظر گرفته شود.
اقتصاد غیر شفاف؛ نتیجه مالیات بر تراکنش‌های بانکی!

پیمان مولوی دبیر انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص پیشنهاد اخذ مالیات از تراکنش‌های بانکی برای جبران کسری بودجه اظهار کرد: فلسفه مالیات در دنیا و کشور‌های توسعه یافته قابل مقایسه با کشور‌های در حال توسعه نیست. مالیات از تراکنش‌های بانکی به معنای اخذ مالیات از حساب قشر‌های مختلف جامعه است. بنگاه‌های اقتصادی مالیات بر درآمد دارند، چرا باید برای تراکنش‌های بانکی هم مالیات بدهند.

وی ادامه داد: شرکتی که حوزه فعالیت آن تراکنش‌های بانکی و در حال پیشرفت در اقتصاد دیجیتال است، چگونه می‌تواند مالیات پرداخت کند؟ دولت هر زمانی که با کسری بودجه مواجه می‌شود، به فکر افزایش درآمد می‌افتد. البته باید توجه داشت که این مسئله در کشور ناخوشایند است.

مولوی تصریح کرد: مشکل مالیات بحث هزینه‌ها و مصارف در کشور است. اولین مشکلی که مالیات بر تراکنش‌های بانکی ایجاد می‌کند عدم شفافیت و غیر واقعی شدن اقتصاد است.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران بیان کرد: ما در اقتصاد دیجیتال دو بخش مهم به نام‌های هسته و کلیت اقتصاد داریم. کلیت اقتصاد در تولید ناخالص داخلی ۶.۵ درصد است. این عدد در آمریکا ۲۲ درصد و متوسط جهانی این شاخص ۱۲.۵ درصد است؛ بنابراین وقتی طرحی ارائه می‌شود نباید تنها هدف آن کسب درآمد باشد.

مولوی بیان کرد: در اقتصاد منحنی تحت عنوان "SWOT" وجود دارد که نقاط قوت و ضعف، تحدید و فرصت طرح‌های اقتصادی را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید بررسی شود که آیا این طرح قابل اجرا شدن است و اگر تصویب شود می‌تواند کسری بودجه را جبران کند.

حجت الله فرزانی کارشناس امور بانکی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: مدتی قبل در کشور قبرس قانونی مبنی بر مالیات از تراکنش‌های بانکی وضع شد که با اعتراضات سراسری مردم این کشور مواجه شده و در نهایت لغو شد.
قانون مالیات برتراکنش در کانادا ۱۵ روز یکبار بازنگری می‌شود!

یوسف کاووسی کارشناس مسائل اقتصادی و مدیرکل اسبق بازرسی و حسابرسی داخلی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کشور‌های دیگر مالیات بر تراکنش با سیستمی متفاوت‌تر از کشور ما دارند. کشور‌های دیگر مالیات بر تولید ندارند؛ بلکه مالیات بر مصرف دارند. یعنی همه زنجیره مالیاتی قطع شده و در انتها از مصرف کننده مالیات گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: درکشور‌های دیگر محل خرج مالیات مشخص است. اما در کشور ما چنان سیستمی وجود ندارد که مالیات بر تراکنش به راحتی مشخص شود. کشور کانادا مالیات بر تراکنش دارد، اما هر ۱۵ روز یکبار در این قانون بازنگری می‌کند. به طور مثال هر فرد با یک حقوق مشخص، مبلغ به خصوصی مالیات می‌دهد و در سراسر این کشور، عدد مالیات هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

کاووسی بیان کرد: در کشور ما میزان مالیات برای همه افراد در قشر‌های مختلف یکسان است. زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، یک تراکنش بانکی انجام شده؛ بنابراین افراد باید بابت یارانه خود نیز مالیات دهند.
مالیات برتراکنش‌های بانکی دربلاد کفر؛ به هدفی دیگر!

میلاد منصفی از دیگر کارشناسان اقتصادی_ حقوقی بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: کشور‌های دیگر مالیات بر تراکنش‌های بانکی وجود دارد، اما این کشور‌ها به دنبال جبران کسری بودجه از طریق مالیات بر تراکنش‌های بانکی نیستند. بلکه این کشورها، جهت مبارزه با پولشویی اقدام به این کار می‌کنند.

وی ادامه داد: از سال ۲۰۰۵ به بعد قوانین سخت گیرانه‌ای در امریکا برای مالیات بر تراکنش‌های بانکی وضع شد تا از این طریق بتوانند بحث مبازره با پولشویی و تروریسم را تامین کنند.
مالیات برتراکنش بانکی در کشور‌های دیگر با کشور ما تفاوت دارد!

جانجان کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این خصوص اظهار کرد: بیشتر کشور‌های پیشرفته مالیات بر تراکنش‌های بانکی دارند. اما نوع مالیات آن‌ها باکشور ما متفاوت است. به طور مثال مالیات بر تراکنش‌های بانکی چند در هزار است.

با این تفاسیر مالیات بر تراکنش‌های بانکی در کشور‌های دیگر هم وجود دارد. اما آن چیزی که در کشور ما اتفاق می‌افتد، نیست! کشور‌های دیگر قوانین مالیات برتراکنش‌های بانکی را بر مبنای مبارزه با پولشویی و تروریسم وضع کرده اند؛ در حالی که در کشور ما بسیاری از نمایندگان مجلس و دولتی‌ها به فکر درآمد و جبران کسری بودجه از طریق مالیات برتراکنش‌های بانکی هستند! البته ناگفته نماند که سیستم بسیار فرسوده مالیاتی کشور نیز یکی از ضعف‌های این روز‌های اقتصاد کشور است که باید با اصلاح نظام مالیاتی کشور درمان شود.
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جوان، تاریخ انتشار: 4 بهمن 1399، کدخبر: 7631970، www.yjc.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین