پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۰۸۹
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
شهرداری کاشان با حکم قطعی تجدیدنظر به اتهام تخلف از ضوابط و مصوبات اعلام شده از سوی میراث فرهنگی منجر به تخریب و تزلزل بنیان خانه تاریخی مقدم افزون بر رفع تخلف و پرداخت جزای نقدی در حکم صندوق دولت به جبران خسارات وارده محکوم شد.
شعار سال: شهرداری کاشان با حکم قطعی تجدیدنظر به اتهام تخلف از ضوابط و مصوبات اعلام شده از سوی میراث فرهنگی منجر به تخریب و تزلزل بنیان خانه تاریخی مقدم افزون بر رفع تخلف و پرداخت جزای نقدی در حکم صندوق دولت به جبران خسارات وارده محکوم شد.

خانه تاریخی مقدم در سال ۹۷ به منظور مرمت، احیا و اشتغالزایی در فضای گردشگری توسط چند سرمایه‌گذار خریداری می‌شود که شهرداری یک هفته بعد از خریداری خانه به گودبرداری در ضلع شمالی برای احداث پارکینگ طبقاتی و تجاری اقدام می‌کند و سبب ایجاد شکاف‌های عمیق بر دیوار خانه می‌شود.

طرح چارسو موسوم به پارکینگ تجاری باب الحوائج کاشان طرحی است که با وجود مخالفت‌های میراث فرهنگی و راه و شهرسازی و صدور پنج حکم قضایی برای توقف کار در جوار خانه تاریخی وثقی و حریم بلافصل خانه ثبتی تاریخی مقدم روی بستر خاک در حال اجرا است. پارکینگ تجاری باب الحوائج کاشان در حریم بلافصل دو خانه قاجاری ثبت ملی «وثقی» و «مقدم» و حریم بازار تاریخی شهر واقع است. گودبرداری بنا پاییز سال ۱۳۹۷ بدون دریافت مجوز آغاز شد و تاکنون چهار مرتبه سبب وارد شدن خسارت به خانه تاریخی مقدم شده است.

طرحی که مجوز‌های لازم مانند تایید نقشه‌های معماری از میراث فرهنگی و کمیسیون ماده پنج را نداشت. حتی سرپرست معاونت بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه شهرسازی استان اصفهان شهریور امسال، ارسال مستندات شهرداری در خصوص چرایی طی نکردن فرآیند‌های قانونی را خواستار شد و نیمه آبان نیز با ارسال نامه به شهرداری کاشان بار دیگر توقف اجرای طرح را مورد تاکید قرار داد.

حتی امیر زاغیان، معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی اصفهان هفته گذشته در جدیدترین اظهار نظر خود در گفتگو با خبرنگاران با تاکید بر اینکه «شهرداری از توقف پروژه‌های غیرقانونی حریم آثار تاریخی کاشان خودداری می‌کند گفت: باوجود انجام مکاتبات لازم شهردار کاشان از توقف پروژه تجاری در حریم خانه بروجردی و پروژه چارسو در حریم بازار کاشان در خیابان باب‌الحوائج خودداری کرده است. بیشتر بخوانید:، اما و اگر‌های اجرای طرح تجاری پارکینگ باب الحوائج با وجود مخالفت‌های میراث فرهنگی او همچنین بازدید سرزده توسط تیم نظارت عالی ماده ۳۴-۳۵ از پروژه به دلیل حساسیت در بافت تاریخی کاشان را متذکر و اعلام می‌کند در خصوص احداث پروژه تجاری چارسو با دادستان کاشان مکاتبه کردیم که شهردار کاشان از توقف پروژه خودداری کرده است. زاغیان رعایت نکردن کمیسیون ماده پنج در پروژه چارسو در خیابان باب‌الحوائج رعایت نشده و لزوم اصلاح آن را تاکید و تصریح می‌کند: کسی که باید به قانون تمکین کند و قانون را اجرا کند شهرداری کاشان است که امیدواریم این کار را انجام بدهد چراکه همه ما در یک مسیر برای حفظ بافت تاریخی قدم برمی‌داریم و قطعاً هدف شهردار کاشان همین است.»

علی ستاده کاشانی، مرمتگر خانه‌های تاریخی و یکی از مالکان خانه تاریخی مقدم در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: باتوجه به اینکه خانه‌های تاریخی فاقد هرگونه فونداسیون است در دراز مدت با تردد خودرو‌ها در طبقات پارکینگ شاهد تزلزل بنیان ملک خواهیم بود شهرداری کاشان با کدام نظریه کارشناسی این حجم سازه در طرح تجاری پارکینگ باب الحوائج را بر روی بستر خاک احداث می‌کند؟ او با تاکید بر اینکه شهرداری کاشان در حکم بدوی نیز محکوم شده بود گفت: دادگاه تجدیدنظر شعبه ۳۷ در پرونده کلاسه ۹۹۰۱۹۱۴ با اتهام تخریب ابنیه تاریخی فرهنگی و ایجاد تزلزل در بنیان اثر از طریق ساخت و ساز در حریم اثر اعلام می‌دارد: «دادگاه با بررسی محتویات پرورنده وانجام مشاوره ختم رسیدگی را اعلام و با استعانت از خداوند متعال به شرح ذیل مبادرت به صدور رای مینماید.»

او افزود: «رای دادگاه در خصوص تجدید نظرخواهان شامل آقای «ا. ب» و شهرداری کاشان نسبت به دادنامه شماره ۹۹۰۹۹۷۳۶۵۸۱۰۱۴۴۱ صادره از شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری دو شهرستان کاشان که به موجب آن تجدید نظر خواه ردیف اول به اتهام تخلف از ضوابط و مصوبات اعلام شده از سوی اداره میراث فرهنگی منجر به تزلزل بنیان و تخریب خانه تاریخی مقدم علاوه بر رفع تخلف به پرداخت یکصدوهشتادمیلیون ریال جزای نقدی در حق صندوق دولت و تجدید نظرخواه ردیف دوم به اتهام مذکور به رفع تخلف وجبران خسارات واره محکوم گردیده‌اند.» به گفته او، در بخش بعدی این حکم نوشته شده است «نظر به اینکه نام بردگان اعتراض موثری که موجب نقض دادنامه تجدید نظرخواسته گردد به عمل نیاورده اند. مستنداً به بند الف ماده ۴۵۵ قانون آیین دادرسی کیفری دادنامه مذکور عیناً تایید میگردد لذا رای صادره قطعی است.»

شایان ذکر است تخلف شهرداری کاشان با عدم رعایت قوانین کمیسیون ماده پنج، مقرارت راه شهرسازی و ضوابط میراث فرهنگی منحصر به این پروژه نیست بلکه در ساخت مجتمع تجاری گردشگری یاسمین (راهب) در حریم خانه تاریخی بروجردی‌ها نیز با همین حواشی کار به مطالبات رسانه‌نگاران، میراث دوستان و فعالان فرهنگی کشیده شده است.
 
محکومیت شهرداری کاشان بابت تخریب دو خانه تاریخی
 
شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبربان، تاریخ انتشار: 9 بهمن 1399، کدخبر: 30834068، www.khabarban.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین