پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۵۶۲۴۵
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
جمعی از فعالان و مسوولان صنعت گردشگری در استان اصفهان با اشاره به شرایط ویژه پیش آمده در روزهای اخیر و کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور، خواهان اتخاذ تدابیری برای جبران این وضعیت و بهبود آن هستند.

شعار سال: جمعی از فعالان و مسوولان صنعت گردشگری در استان اصفهان با اشاره به شرایط ویژه پیش آمده در روزهای اخیر و کاهش ورود گردشگران خارجی به کشور، خواهان اتخاذ تدابیری برای جبران این وضعیت و بهبود آن هستند.

از حدود ۲ هفته گذشته و پس از رویدادهایی مانند ترور ناجوانمردانه و ظالمانه شهید سردار قاسم سلیمانی و همچنین سانحه هوایی سقوط هواپیمای اوکراین بر اثر اصابت اشتباهی موشک پدافند هوایی و مجموعه شرایط سیاسی و امنیتی پیش آمده در منطقه، تعدادی از شرکت‌های هوایی و دفاتر خدمات گردشگری خارجی، پروازها و تورهای مسافرتی خود به ایران را لغو کردند.

این شرایط ویژه و همچنین موج جدیدی از تبلیغات رسانه‌ای علیه ایران در روزهای اخیر باعث کاهش تعداد ورود گردشگران خارجی به کشورمان به‌ویژه به استان اصفهان شد درحالیکه در سال های اخیر، صنعت گردشگری ایران در جذب گردشگر خارجی روند رو به رشدی را طی می‌کرد.

از ابتدای امسال تا آذر بیش از ۳۳۰ هزار گردشگر خارجی به استان اصفهان سفر کردند که بیشتر آنها از کشورهای آلمان، فرانسه، چین، اسپانیا، ترکیه، ژاپن، یونان، تایلند و استرالیا بودند و به گفته مسوولان میراث فرهنگی، این تعداد حدود ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشت.

یکی از فعالان صنعت گردشگری اظهار داشت: در چند روز اخیر، تعداد گردشگران خارجی در اصفهان کاهش محسوسی یافته است و تعداد محدودی گردشگر که بیشترشان از چین بودند در این شهر مشاهده کردم.

وی که خواهان فاش نشدن نام خود در گزارش بود، تاکید کرد که این کاهش باعث وارد شدن خسارت به فعالان صنعت گردشگری و حتی بخش‌های دیگر اقتصادی و میراث فرهنگی می‌شود و باید تلاش کرد که هرچه زودتر این شرایط ویژه برطرف و خسارت‌های وارد شده، جبران شود.

رییس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان اصفهان نیز با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد تورهای گردشگری اروپایی به‌ویژه از فرانسه و آلمان برای ماه‌های بهمن و اسفند امسال لغو شد، گفت: برای بهار سال آینده، تعدادی لغو تور گردشگری داشتیم اما سایر آنها در حالت تعلیق است تا شرایط مشخص‌ شود.

مریم هداییان  افزود: همه تورهای مسافرتی از کشورهایی مانند استرالیا و نیوزیلند لغو نشده بلکه معلق مانده است و همه منتظر هستند تا ببینند شرایط در آینده چگونه رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه بیشتر تورهای مسافری خارجی برای ایران در فصل بهار و بعد از ایام نوروز تا اواسط خرداد برنامه‌ریزی می‌شد، تصریح کرد: شرایط در آینده قابل پیش‌بینی نیست هرچند ما همه تلاش خود را برای بهبود آن و برقراری مجدد تورها و روابط گردشگری انجام می‌دهیم.

این فعال گردشگری اعتقاد دارد که مسوولان دولتی باید به دنبال برنامه‌هایی برای مقابله با این حرکت‌ها باشند و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

هداییان با بیان اینکه وظیفه دولت در این زمینه بیشتر است زیرا باید در سطح کلان برنامه‌ریزی کند، اضافه کرد: بخش خصوصی نیز باید مکمل این فعالیت‌ها باشد و دولت را همراهی کند.

رییس هیات مدیره مجمع امور صنایع‌دستی، میراث فرهنگی و گردشگری اصفهان نیز گفت: تا جایی که اطلاع دارم تعدادی از تورهای گردشگری خارجی، برنامه‌های سفر خود به ایران در نوروز امسال را لغو کردند که این موضوع بیشتر به دلایل مسائل امنیتی و جوسازی‌های علیه ایران پیش آمده است.

علی لوافان با بیان اینکه وضعیت خاصی در زمان حاضر ایجاد شده است و تعداد زیادی از تورهای گردشگران خارجی برای سفر به اصفهان در بهمن و اسفند امسال لغو شد، تصریح کرد: تداوم این موضوع در آینده، قابل پیش‌بینی نیست و احتمال احیای آنها وجود دارد.

وی با بیان اینکه فصل گردشگری در اصفهان، بهار و پاییز است، تصریح کرد: بیشتر گردشگران خارجی که به اصفهان سفر می‌کنند، از اروپا هستند که بیشتر تورهای آنها لغو شد و حتی تعدادی از تورهای گردشگری چینی نیز لغو شده است.

لوافان با بیان اینکه فعالان صنعت گردشگری در بخش‌های مختلف مانند هتل‌ها، مهمانپذیران، دفاتر مسافرتی و راهنمایان تورها از دولت به‌ویژه وزارتخانه میراث فرهنگی انتظار دارند که برای چنین مواقع خاصی و جبران خسارت ناشی از آن، برنامه داشته باشند، گفت: جبران این شرایط و جذب گردشگران خارجی، نیاز به تبلیغات فراگیر به‌ویژه درباره امنیت کشورمان دارد و باید برنامه‌ریزی خاصی درباره آن انجام شود.

وی که عضو جامعه هتلداران اصفهان است، اضافه کرد: با چنین اقدام‌هایی است که می‌توانیم احیای تورها را داشته باشیم.

لوافان با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورمان و استان اصفهان در جذب گردشگران خارجی، تاکید کرد: فعالان صنعت گردشگری در بخش دولتی و خصوصی و رسانه‌ها باید با اقدام‌های حساب شده و سنجیده، ایران هراسی را به حداقل برسانند.

مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز با تاکید بر اینکه صنعت گردشگری به شدت نسبت به متغیرهای اقتصادی و عوامل غیر اقتصادی حساس است و واکنش نشان می دهد، تصریح کرد: حساسیت گردشگری به متغیرهای غیر اقتصادی ماندن عوامل و عناصر مرتبط با حوزه امنیت و ایمنی تا حد بسیاری بالاست و از آبان امسال با توجه به رخدادهای این ماه روند ورود گردشگری در کشور و استان رو به افول رفت.

محمد زاهدی افزود: رخدادهای بعدی مانند ترور شهید سردار سلیمانی و واکنش نظامی ایران و سقوط هواپیمای اوکراینی، لطمه های جدی به ورود گردشگر وارد شد و با توجه به استمرار لغو پروازهای خارجی و تشدید تنش ها با امریکا و بریتانیا، به نظر می آید که روند هفته های جاری حداقل تا پایان سال استمرار داشته باشد.

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان نیز در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت که شرایط ویژه اخیر، بدون شک آسیب‌هایی به بخش گردشگری وارد کرد و برخی تورهای مسافرتی که بیشترشان اروپایی بودند، لغو شد.

سید علی صالح درخشان با بیان اینکه با این وجود در همین شرایط، تعدادی گردشگر چینی در اصفهان داشتیم، افزود: تورهای لغو شده بیشتر مربوط به ماه‌های بهمن و اسفند امسال هستند و درباره لغو شدن تورهای عید نوروز نمی‌توانم با قطعیت صحبت کنم.

وی با اظهار امیدواری از اینکه تا عید نوروز ۹۹ بتوانیم بر مسائل پیش آمده فائق شویم، تصریح کرد: در زمان حاضر در حال عبور از دوران گذر هستیم و امید است در آینده نزدیک، شرایط آرامتر شود.

درخشان با اشاره به اینکه باید برنامه‌هایی برای گذر از این شرایط ویژه اتخاذ کنیم، خاطرنشان کرد: همه صنف‌ها در کسب و کار خود با فراز و نشیب‌هایی مواجه هستند و گردشگری نیز از آن مستثنی نیست به عنوان مثال همانطور که دولت برای جبران خسارت خشکسالی، تمهیداتی را برای کشاورزان در نظر می‌گیرد باید این تدابیر برای صنعت گردشگری نیز در چنین شرایط خاص و ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

وی، انتظار فعالان گردشگری در بخش خصوصی در این زمینه را به جا خواند و اضافه کرد: همه دستگاه‌های اجرایی باید در این زمینه کمک کنند به عنوان مثال امور مالیاتی و سازمان‌های بیمه‌گر می‌توانند تخفیف‌هایی را برای آنها در نظر بگیرند زیرا این صنف بسیار تاثیرگذار است و باید با حساسیت، امور آنها پیگیری شود.

استان اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت به عنوان قطب گردشگری کشور دارای ۱۰۷ شهر و یک‌هزار و ۹۳۴ روستا است و بیش از ۲۲ هزار بنا و اثر تاریخی شناسایی شده دارد که از میان آنها افزون بر یک‌هزار و ۸۰۰ اثر ثبت ملی شدند.

همچنین در کنار بیش از ۶۰۰ باب خانه تاریخی این استان دارای ۹۰ موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت دولتی و خصوصی است.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا،تاریخ انتشار:28دی1398،کد خبر:83638174،www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین