پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۵۹۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
روز سوم جشنواره فجر در سینما رسانه (برج میلاد) ۲ فیلم داستانی "ابلق" و "تک‌تیر انداز" با حضور عوامل آن نمایش داده شد.
شعار سال: روز سوم جشنواره فیلم فجر سی و نهم در سینما رسانه (برج میلاد) با نمایش ۲ فیلم داستانی ابلق (نرگس آبیار) و تک تیر انداز (علی غفاری) همراه بود. بعد از نمایش هر فیلم عوامل و بازیگران آن در نشست خبری به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دادند.

ابلق / نرگس آبیار
بازیگران: بهرام رادان، الناز شاکردوست، مهران احمدی، هوتن شکیبا و گلاره عباسی

جدیدترین ساخته نرگس آبیار که حجم بیشتر آن در تهران ضبط شد، با نام قبلی «بی‌وقتی»، اردیبهشت امسال و در سکوت کامل خبری جلوی دوربین رفت. فیلمی که علی‌رغم تم زنانه و همیشگی سینمای آبیار، با تمام ساخته‌های او متفاوت است و بازیگران آن، نقش‌آفرینی‌های جانانه‌ای داشته‌اند که تا اندازه‌های دریافت سیمرغ پیش می‌روند.

ابلق یک فیلم درباره تنهایی و غریبی یک زن در یک موقعیت خاص است، زنی که با انتخابی سخت مواجه می‌شود، انتخاب بین حقیقت و مصلحت.

فیلم جدید آبیار در یک محله حاشیه شهر به اسم "زور آباد" اتفاق می‌افتد که راحله (الناز شاکر دوست) در یک موقعیت ناخوشایند از طرف شوهر خواهر شوهرش مورد تعرض قرار می‌گیرد و وقتی این اتفاق لو می‌رود خود او در مظان اتهام قرار می‌گیرد و ...

بازی الناز شاکر دوست یکی از بهترین نقش آفرینی‌های زن در یک دهه اخیر است و در مقابل هم هوتن شکیبا هم یک لایه دیگری از بازیگری خود را به تصویر کشیده است که بسیار دلنشین و واقعی از کار در آمده است. هر ۲ آن‌ها قطعا کاندید و چه بسا برنده سیمرغ امسال هم باشند. تیم ۳ نفره آبیار، شاکر دوست و شکیبا دوباره خود را به رخ کشیدند. متاسفانه بهرام رادان اصلا برای این نقش نیست اگرچه تمام تلاشش را کرده است.

انصافا نرگس آبیار نشان داده است که در فیلمسازی اهل ریسک و خطر است، نکته جالب توجه در فیلم ابلق این است که همانقدر که فیلم درباره یک زن و تنهایی وغریبی اوست این اتفاق در یک فضای کاملا مردسالار رخ می‌دهد و مردان چنین موقعیت‌هایی و رابطه‌های آن‌ها را به خوبی به تصویر کشیده است.

اگر در فیلمنامه و کلیت فیلم ابلق چند نکته لحاظ می‌شد می‌توانست یکی از بهترین فیلم‌های سینمای بعد از انقلاب باشد، ولی از این نکته غفلت شده است، مثلا استفاده از سکوت دختربچه فیلم که به دلیل ترس از حمله طلبکار‌ها به خانه‌شان چند ماه است که حرف نمی‌زند، از این خصوصیت می‌تواست در صحنه حساس فیلم استفاده کند و با زبان باز کردن و به حرف آمدن دختربچه یک آس فیلمنامه‌ای رو کند. اما مشکل اصلی ابلق پایان آن است که می‌توانست بسیار متفاوت از موقعیت کنونی باشد و این انفعال جبری را نداشته باشد.

مشکل دیگر فیلمنامه ابلق و بالطبع خود فیلم مقدمه چینی و فضا سازی طولانی در ابتدا فیلم است، تقریبا نیم ساعت اولیه فیلم به این اختصاص دارد که می‌تواند کوتاهتر باشد و هیچ اتفاقی آسیب زننده‌ای هم برای فیلم رخ ندهد.

ابلق از آن فیلم‌هایی است که از عناصر سینمایی مانند طراحی صحنه، گریم، فیلمبرداری و ... به خوبی بهره برده است و این جنبه‌های فیلم هم قطعا به چشم خواهد آمد و احتمالا یکی از فیلم‌هایی خواهد بود که در شاخه‌های زیادی کاندید سیمرغ خواهد بود.
(امتیاز: ۳.۵ از ۵)

تک‌تیرانداز/ علی غفاری
بازیگران: کامبیز دیرباز، عبدالرضا نصاری، علیرضا کمالی و امیررضا دلاوری

داستان: فیلم، برشی کوتاه از حضور حماسی عبدالرسول زرین است که بهترین تک‌تیرانداز دوران دفاع مقدس را در قالب یک داستان روایت می‌کند.

تهیه کننده فیلم اعلام کرد هزینه فیلم ۱۰ میلیارد تومان شده است و چقدر ناراحت کننده است که برای چنین فیلمی که این رقم هزینه شده است یک فیلمنامه بسیار ساده انگارانه و ابتدایی نوشته شده است و در سینمای ایران فکر می‌کنند، چون فیلم جنگی است مثلا باید به جلوه‌های ویزه میدانی و کامپیوتری بیشترین هزینه را اختصاص داد!

مشکل بزرگ فیلم فیلمنامه آن است که بسیار ساده و ابتدایی است یعنی هر شخصی که یک دوره فیلمنامه نویسی گذرانده باشد یا ۲ کتاب سید فیلد درباره فیلمنامه نویسی را خوانده باشد و زندگینامه شهید عبدالرسول زرین را به او بدهند نوشته‌ای در حد همین فیلمنامه کنونی فیلم تک تیرانداز را خواهد نوشت.

علی غفاری دیگر الان یک فیلمساز جوان و تازه کار نیست او از سال ۱۳۷۶ مشغول فیلمسازی است و پروژه‌های بزرگی، چون استرداد هم در کارنامه دارد، ۴ فصل سریال بچه مهندس ساخته است و ...، ولی واقعا این هم ساده انگاری در زمینه فیلمنامه را نمی‌توان درک کرد؟!

کسی که بعد از این همه کار در زمینه فیلمسازی داستان جذابی، چون زندگی شهید زرین را به چنین سادگی (کلیشه‌ای و تکراری) از بین ببرد واقعا در نوع خود پدیده‌ای است!

واقعا این همه ساده انگاری از طرف کارگردان و تهیه کننده در روایت یک قهرمان یگانه دفاع مقدس از هیچ منظری قابل درک نیست.

فیلمسازان مد نظر داشته باشند که با توجه به شیوع کرونا مخاطب جان خود را به خطر نمی‌اندازد و به سینما نمی‌رود تا یک فیلم بد ببیند ما هم که دیدیم به دلیل جشنواره بود.
(امتیاز: ۱ از ۵)

حاشیه‌های روز سوم (روز سختگیری اجرای پروتکل‌ها)
جشنواره فیلم فجر در سومین روز برگزاری اش در برج میلاد (سینمای رسانه ها) _ با توجه به حواشی بوجود آمده در روز نخست جشنواره فیلم فجر در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا_ پروتکل‌های بهداشتی اش جدی‌تر از سوی دست اندرکاران جشنواره پیگیری شد، تا جایی که هیچ کدام از بازیگران حاضر در نشست‌های خبری، حتی برای ثانیه‌ای ماسک‌های خود را از چهره برنداشتند تا عکاسان بتوانند، چهره شان را عکاسی کنند.

روز سوم جشنواره، روز پربازیگری بود هوتن شکیبا، بهرام رادان، الناز شاکردوست، گلاره محمدی، گیتی معینی، کامبیز دیرباز، امیرضا دلاوری از چهره‌های بودند که با ماسک بر صورت به سالن نمایش فیلم هایشان آمدند.

شیوع کرونا، همه مناسبات زندگی ما را تغییر داده است بنابراین بازیگرانی که سوژه هر ساله عکاسان در هر رویدادی هستند، امسال متفاوت‌ترین سال حضورشان را مقابل دوربین عکاس‌ها سپری می‌کنند و با چشم هایشان باید برای عکاسان شناسایی شوند.

روز سوم جشنواره فیلم فجر در حالی سپری شد که دست اندرکاران این رویداد در یک خبر رسمی اعلام کردند که "کارشناس بهداشتی با حضور در مرکز همایش‌های برج میلاد در نامه‌ای به دکتر هاله احمدنیا رئیس مرکز بهداشت شمال غرب تهران، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در این مکان را تأیید کردند. "

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 15 بهمن 1399، کد خبر: 768877،  www.asriran.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
0
0
جشنواره فجر در ایران اون هم در این اوضاع کرونایی زیاد نتونسته اصحاب رسانه رو اقناع کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین