پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 16
کد خبر: ۳۲۶۹۵۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۵
میلیارد‌ها دلار از منابع بانکی ایران به مدت بیش از یک دهه است که در کلوکون بانک چین مسدود مانده و خبری از اعاده این پول‌ها و سود آن به ایران نیست.
شعار سال: هرچند که مدتی از مسکوت شدن ماجرای قرارداد راهبردی ۲۵ ساله میان ایران و چین می‌گذرد، اما کیست که نداند این قرارداد به شیوه دیگری در دستور پیگیری قرار دارد؟ هرچند که برقراری رابطه اقتصادی استراتژیک با هر کشور قدرتمندی، برای ایران منافعی در پی خواهد داشت، اما در ارتباط با چینی‌ها، موجی از حساسیت عمومی شکل گرفته است. محمدباقر صدری، عضو اتاق بازرگانی ایران و استاد دانشگاه، ضمن هشدار در ارتباط با سهل‌انگاری احتمالی وزارت امور خارجه، بر رعایت احتیاط استراتژیک توسط ایران، تاکید کرد.
 
بی احتیاطی برابر چین خطرناک است

پول‌های ایران یک دهه در چین مسدود ماندند

این عضو اتاق بازرگانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر عدم تعیین تکلیف منابع بلوکه شده ایران در چین، اظهار داشت: در حال حاضر می‌دانیم که منابع بانکی بلوکه شده ایران در چین خیلی بالاست. به نظر خود شما با توجه به این‌که چین رفتار صادقانه‌ای در قبال ایران نداشته است آیا تدوین یک رابطه راهبردی با چین دارای منطق اقتصادی است؟ تحریم مناسبات سیاسی، حقوقی و اقتصادی در قبال ایران را دگرگون کرده است و فشار‌های زیادی بر کشور وارد کرده است که متاسفانه مدیران ما هم به نظر من در این وضعیت اخلال ایجاد کرده‌اند. چین یک اقتصاد بزرگ است و نقش بزرگی در جهان دارد و من معتقد هستم که می‌توان با چین تبادل برقرار کرد. در رابطه با تعامل، با هر کشوری که تقاضا از طرف ما وجود داشته باشد در این شرایط تحریمی برای ما مشکل ایجاد می‌شود و فرقی ندارد که چین باشد یا یک کشور دیگر.

بی احتیاطی در قبال چین خطرناک است

وی افزود: برقراری ارتباط راهبردی با چین در شرایطی که چین یک ابرقدرت اقتصادی‌ست و ما نیز تحریم هستیم یک اتفاق مثبت است، اما در این زمینه ملاحظاتی وجود دارد که در صورت عدم رعایت آن‌ها می‌تواند خسارت جبران ناپذیری به کشور ما وارد شود. هرچند چین بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران است، اما سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در ایران انجام نداده است که بشود با استناد به آن‌ها از آغاز یک رابطه راهبردی با چین دفاع کرد و می‌شود به پروژه‌های آزادراه تهران _ شمال، میدان نفتی آزادگان و فاز ۲۲ میدان گازی پارس جنوبی اشاره کرد.

چین، روسیه و ترکیه پشت ایران را خالی کردند

درست است که ایران در سطح جهانی با تحریم‌های ظالمانه و بی سابقه مواجه است، اما باید پذیرفت که چین می‌توانست بسیار بهتر عمل کند. سایر کشور‌هایی که پیش از این طرف تجارت با ما بودند هم از همکاری با ایران کنار کشیده‌اند و نمونه آن را می‌توانید در رفتار‌های روسیه، اروپایی‌ها و حتی ترکیه مورد مشاهده قرار بدهید. تجارت با ایران حتی برای ترکیه نیز به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده و حتی آن‌ها هم برای تجارت با ایران تحت فشار هستند. این فشار به چین و روسیه نیز با توجه به حجم سرمایه‌گذاری‌های دوجانبه‌ای که با قدرت‌های غربی دارند بیشتر است و البته تا حدودی طبیعی بود که پشت ایران را خالی کنند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر چرایی عدم تعیین تکلیف منابع بلوکه شده بانکی ایران در چین پس از برجام خاطرنشان ساخت: همین‌طور که می‌دانید این پول‌ها به مدت بیش از یک دهه در کولوکون بانک چین مسدود شده و اصل پول و سود آن‌ها متاسفانه در دسترس دولت ایران قرار نگرفته و این را باید به پای سهل‌انگاری دولتمردان ایرانی در نظر بگیریم. این یکی از نقاط ضعف اساسی سیاست و تجارت در کشور ماست که بیش از آن‌چه که لازم است به طرف مقابل اعتماد می‌کنند. به طور کلی در تجارت با کشور‌های قدرتمند باید بسیار با احتیاط عمل شود، زیرا آن‌ها پشتوانه سیاسی و امنیتی زیادی برای بخش‌های تجاری خود ایجاد می‌کنند که می‌تواند برای ما دردسر‌های حقوقی به بار بیاورد.

از صید ترال و استخراج بیت‌کوین توسط چینی‌ها عبرت بگیریم

مشاهده می‌کنید که وقتی ما در‌های کشورمان را به روی چین باز کردیم این کشور در ایران هر کاری که خواست از صید ترال ماهی در دریا‌های جنوب کشور تا استخراج شدید بیت‌کوین با برق ایرانی و بسیاری کار‌های دیگر کرد و به این هیچ‌کس هم پاسخگو نبود.

محمدباقر صدری ادامه داد: سیاست اقتصادی چین کار کردن با کشور‌های نه چندان قدرتمند است که بتواند با استفاده از نقاط ضعف آن‌ها بر ارکان اقتصادشان مسلط شود و دولتمردان ما در این زمینه باید به سیاست‌های کلی رفتاری چین در شرایط مشابه نیز توجه لازم را داشته باشند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از گسترش، تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر:۱۵۲۸۱۵، www.gostaresh.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۱۱/۲۱
0
0
چینی ها هم واقعا دارن ظل زیادی در زمینه کرونا به مردم میکنن باید در این زمینه مردم رو اگاه کرد
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین