پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۰۲۳۳
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۷
بسیار شنیده‌اید که دلفین‌ها موجودات باهوشی هستند. اما رفتار اجتماعی آن‌ها با هم بسیار جالب‌تر است تا جایی که روانشناسان آن را رفتار دلفینی نامیده‌اند. بازی برد- برد دلفینی دو بخش جذاب دارد. فرد را در گروه وادار به رفتار جمعی می‌کند و گروه را در مقابل دشمن قرار می‌دهد.
شعار سال : دلفین‌ها از روحیه همکاری بالایی برخوردارند و همین موضوع باعث شده تا در گروه باهوش‌ترین موجودات دنیا قرار گیرند.

چند سال پیش در سن‌دیه‌گو دانشمندان یک تحقیق انجام دادند که طی آن تعداد ۹۵ کوسه و ۵ دلفین را به مدت یک هفته داخل یک استخر بزرگ رها کردند و به مشاهده حالات رفتاری آن‌ها پرداختند.

ابتدا کوسه‌ها به هم حمله کردند و تعداد زیادی از آن‌ها از بین رفتند و بعد به سراغ دلفین‌ها رفتند، ولی دلفین‌ها فقط بازی می‌کردند. باز هم کوسه‌ها حمله می‌کردند، اما بعد از مدت زمانی دلفین‌ها شروع کردند به ضربه زدن به پشت و ستون فقرات کوسه‌ها. در اثر همین ضربه‌ها دنده‌های آن‌ها شکست و نهایتا بعد از یک هفته تنها ۵ دلفین در آب ماند.

در دنیای کوسه‌ها برای برنده شدن باید سایرین بمیرند یا ببازند، اما در دنیای دلفین‌ها انعطاف پذیری وجود دارد و قرار نیست کسی، کسی را از بین ببرد.

تفکر کوسه‌ای و تفکر دلفینی هر دو در زندگی انسان‌ها جای دارد. در کتاب دنیای تجارت نوشته Dudley lynch، رفتار افراد در محیط کار را با سه گونه ماهی کپور، کوسه ماهی و دلفین‌ها مقایسه کرده‌اند.

رفتار یا تفکر کوسه‌ای می‌گوید ما دو دسته‌ایم برنده یا بازنده و برای اطمینان از اینکه بازنده نیستند مرتب حمله می‌کنند و بدون توجه به اینکه که این رفتار چه پیامدی برایشان دارد در پی این هستند که فقط بکشند تا برنده شوند؛ و این طبیعت کوسه هاست.

اما ماهی‌های کپور؛ این‌ها به کمیابی معتقدند و درست برخلاف کوسه‌ها تفکرشان به گونه‌ایست که هرگز برنده نمی‌شوند و در مواجه با خطر یا تسلیم می‌شوند یا فرار می‌کنند.

دلفین‌ها؛ دلفین‌های باهوش و بازیگوش که به انعطاف پذیری نیز مشهورند. تفکر برنده-برنده دارند. آن‌ها در لیست ایده آل‌های دانشمندان قرار دارند. چون قادرند با هر موقعیتی که مواجه می‌شوند، خود را با آن وفق دهند.

به گفته دلبر نیروشک برای تقویت تفکر دلفینی بهتر است به چند اصل در رفتار‌های روزمره مان بیشتر توجه داشته باشیم:

به جز خودمان به فکر بقیه هم باشیم. به افراد کمک کنیم و با آنها همذات پنداری کنیم و نسبت به مشکلاتی که دیگران دارند بی تفاوت نباشیم. از خوشحالی و موفقیت دیگران شاد باشیم و به افراد برای موفقیتشان کمک کنیم.



شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از دیدار ، تاریخ انتشار 8 اسفند 99 ، کد خبر : ۸۲۶۰۶ ، didarnews.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین