پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۳۲۴۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
اسرائیل که نگران از کاهش تنش بین ایران و آمریکا در دوره بایدن است، سعی در شکستن صبر استراتژیک ایران دارد. این بار دریای مدیترانه به کانون تنش دو طرف مبدل شده است.
شعار سال: تنش بین تهران و تل آویو ادامه دارد. ورود جو بایدن به کاخ سفید و صحبت از احیای برجام اسرائیل را که از مخالفین جدی برجام بوده و هست، به شدت نگران کرده است. بر همین اساس در چند ماه اخیر تحرکات پر تنشی در منطقه در حال رخ دادن است. به نظر می‌رسد تنش میان ایران و اسرائیل در مسیر مدیترانه شدت بیشتر دارد.

طبق گزارش‌ها کشتی باربری شهرکرد در آب‌های بین‌المللی در دریای مدیترانه مورد حمله قرار گرفته است. کشتی ایرانی شهرکرد متعلق به شرکت حمل‌ونقل کانتینری کشتیرانی ایران است و به مقصد خود در اروپا در حال حرکت بوده که روز چهارشنبه ۲۰ اسفند دچار حمله شده است. علی غیاثیان، سخنگوی شرکت کشتیرانی ایران حمله به کشتی تجاری ایران در دریای مدیترانه را "تروریستی" دانست.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران این حمله را خرابکاری مغایر با حقوق بین‌الملل و حقوق دریایی دانست و کشوری را متهم نکرد. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقد هستند که این حمله از سوی اسرائیل بوده است. زیرا چنین اتفاقی زمینه قبلی داشته است که ردپای آن به تل آویو رسیده است.


بالا گرفتن دعوای تهران و تل‌آویو
چندی قبل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفته بود که اسرائیل به حملات خود به مواضع ایران در سراسر منطقه ادامه خواهد داد. اخیراً یک کشتی باری اسرائیلی در دریای عمان مورد حمله قرار گرفته است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مسئولیت حمله به کشتی باری اسرائیلی «ام‌وی هلیوس ری» را مستقیماً برعهده ایران دانست.

از سوی دیگر نشریه وال استریت ژورنال از حملات اسرائیل به دستکم ۱۲ کشتی ایرانی در دو سال گذشته در دریای سرخ خبر داده بود. این روزنامه به نقل از مقامات آمریکا و منطقه نوشته بود که این کشتی‌ها عمدتاً حامل نفت برای سوریه بودند و حمله به آن‌ها نیز با مین‌های دریایی صورت گرفته‌اند. از سوی دیگر لندن تایمز در گزارشی با اشاره به حملات مکرر به نفتکش‌های ایرانی نوشته بود که یک بار در اکتبر ۲۰۱۹، نفت در دریای سرخ نشت کرد و تازه‌ترین مورد در فوریه بود که موجب فاجعه زیست محیطی در مدیترانه شده است.

این بار هم بر اساس این اتفاقات برخی حدس می‌زنند که حمله به کشتی باربری شهرکرد کار تل آویو بوده است. با این حال بنی گانتس، وزیر جنگ اسرائیل در یک گفتگو از اظهارنظر پیرامون حمله به نفتکش‌های ایرانی طفره رفته است، اما بر ضرورت اقدامات پیشگیرانه در همه جبهه‌ها تاکید کرده است. با این حال اسرائیل در بیشتر حملات به ایران در چند سال اخیر نقش داشته است.

عصبانیت تل‌آویو از مذاکرات تهران و واشنگتن
در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا دست نتانیاهو به شدت در منطقه باز شده بود و حملات گسترده‌ای علیه ایران در منطقه انجام داده بود. تا جایی که استدلال می‌شد تل آویو سعی دارد صبر استراتژیک ایران در مقابل آمریکا با عملیات‌هایی که در منطقه انجام می‌دهد بشکند و دو کشور را وارد فاز جنگ کند.

با ورود جو بایدن به کاخ سفید، تنش میان اسرائیل و ایران ابعادی گسترده‌تری پیدا کرده است. یکی از علل اصلی آن، ترس از مذاکرات احتمالی میان تهران و واشنگتن است. بیشترین سود را اسرائیل از تنش میان ایران و آمریکا می‌برد و از طریق این تنش آمریکا و اروپایی‌ها را وادار می‌کند تا حمایت گسترده‌ای از اسرائیل در منطقه داشته باشند. بر همین اساس اولین مخالف احیای برجام و مذاکرات تهران و واشنگتن اسرائیل است و از این رو ردپای تل آویو را در حملات سوریه و عراق و حتی حمله به کشتی شهرکرد می‌توان به خوبی دنبال کرد.

اسرائیل مذاکرات تهران و واشنگتن، صبر استراتژیک ایران و مقدمه چینی دولت بایدن برای بازگشت به برجام را هدف گرفته است و بی شک این روند را ادامه می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از رسانه مستقل خبری تحلیلی دیدار نیوز، تاریخ انتشار: 25 اسفند1399، کد خبر: 4959563،  www.didarnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۲۶
0
0
تنش هاي ايران و اسرائيل بايد انقدي بالا بگيره تا ايران مجبور به حذف اسرائيل از كره خاكي بشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین