پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۳۴۳۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۷
دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: اگر روند فعلی در تولید و خودکفایی ادامه داشته باشد، در سال ۱۴۰۰ رشد تیراژ در تولید خودرو خواهیم داشت.
شعار سال: مازیار بیگلو در یک اظهار نظر درباره اتفاقات رخ داده در سال ۹۹ برای صنعت قطعه‌سازی گفت: در ابتدای سال ۹۹، قطعه‌سازان با افزایش زیاد قیمت مواد اولیه و ارز روبه‌رو شدند و این در شرایطی بود که خودروسازان هنوز تصمیم به افزایش قیمت‌ها نگرفته بودند.

وی ادامه داد: قطعه‌سازان با شرایط نامطلوبی کار خود را در فروردین شروع کردند و ۳ ماه طول کشید تا روند کار خودروسازان مشخص شود و آن‌ها تصمیم بگیرند که قرارداد‌های قطعه‌سازان را اصلاح کنند.
 
انجام نخستین سری از اصلاح قرارداد‌ها در تیر و خرداد

وی با بیان اینکه اولین سری از اصلاح قرارداد‌ها در تیر و خرداد انجام شد، گفت: همزمان شرایط بد دیگری رخ داد و آن هم روند بحرانی تخصیص و تامین ارز بود.

وی افزود: قوانین عجیبی در حوزه بانکی وضع شده بود و به طور مرتب در حال تغییر بود. در شرایط سردرگمی برای قطعه‌سازان، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان‌های استان آن و گمرک به وجود آمده بود.

به گفته بیگلو، نتیجه این روند، دپوی حجم زیادی از مواد اولیه قطعه‌سازان در گمرک بود که امکان ترخیص نداشتند و این مسئله تا شهریور ماه ادامه پیدا کرد.

وی عنوان کرد: از شهریورماه به بعد روند تغییر کرد و دغدغه قطعه‌سازان در تخصیص ارز تا حدودی کم شد، چراکه هم روند تخصیص ارز بهبود پیدا کرد و هم منابع ارزی بیشتری در اختیار بانک مرکزی و قطعه‌سازان قرار گرفت.

وی در خصوص شرایط تولید قطعه در نیمه دوم سال گفت: از پاییز خودتحریمی‌ها تشدید شد و مشکلات در تامین مواد اولیه داخلی نمود بیشتری پیدا کرد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه مشکل تامین مواد اولیه در زمینه فولاد بسیار پررنگ بود، اظهار داشت: این مشکلات مربوط به مواردی مانند سهمیه تعلق گرفته به قطعه‌سازان، باز و بسته شدن سیستم مچینگ، درگیری‌های بین بخش فولاد و وزارت صمت بود.

بیگلو تاکید کرد: موضوع تامین فولاد مشکلات زیادی را به وجود آورد که هنوز ادامه‌دار است و در حال پیگیری هستیم که تا پایان سال درباره این موضوع تصمیم‌گیری شود.

وی تغییر چند باره سرپرست و وزیر صمت در سال جاری را از دیگر چالش‌های پیش روی صنعت در سال ۹۹ دانست و گفت: چهار وزیر را در اتاق وزارت دیدیم که خود این موضوع بر کار صنایع تاثیر گذاشت.

دبیر انجمن قطعه‌سازان کشور گفت: در سال ۹۹ دو خودروساز بزرگ کشور تولید دو خودروی پرتیراژ خود یعنی پراید در سایپا و پژو ۴۰۵ در ایران خودرو را متوقف کردند که امیدواریم با تولید تارا و شاهین از ظرفیت‌های به جا مانده استفاده لازم صورت بگیرد.

بیگلو عنوان کرد: دو خودروساز روز‌های سخت ابتدای تحریم را رد کرده‌اند و امروز شرایط صنعت خودرو و قطعه مناسب‌تر و مساعدتر است.
 
کاهش ارزبری و افزایش تیراژ خودروسازان

وی گفت: پیش‌بینی ما برای سال ۱۴۰۰ این است که بسیاری از پروژه‌هایی که در سال ۹۹ به نتیجه نرسید، در سال ۱۴۰۰ تکمیل خواهد شد که در کاهش ارزبری و افزایش تیراژ خودروسازان موثر خواهد بود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ اگر طبق روال فعلی پیش برویم، حتی اگر تغییرات ارزی هم تا حدودی رخ بدهد، اتفاق خاصی نخواهد افتاد و ما تیراژ را افزایش خواهیم داد.

وی همچنین بیان کرد: در سال ۱۴۰۰ تکلیف قیمت خودرو مشخص خواهد شد و با توجه به تصمیماتی که در این زمینه گرفته می‌شود، بازخورد‌هایی را از بازار خواهیم داشت و این خود نیز تعیین کننده تیراژ تولید و میزان تامین بازار خواهد بود.

وی در خصوص زیان انباشته خودروسازان و تاثیر آن بر عملکرد فعالان صنعت خودرو در سال آینده گفت: اگر وضعیت قیمت‌گذاری مشخص شود، زیان انباشته توسط خودروسازان قابل جبران است و در صورت آزادسازی قیمت‌ها خودروسازان می‌توانند در حدود ۲ تا ۳ سال زیان را پوشش دهند.

وی تصریح کرد: اگر قرار بر این باشد که قیمت‌گذاری به صورت دستوری یا با فرمول نامناسب صورت بگیرد، این زیان می‌تواند به پاشنه آشیل صنعت خودرو و قطعه تبدیل شود.


شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از قطعه نیوز، تاریخ انتشار: ۳ فروردین ۱۴۰۰، کدخبر ghatenews.com، ۱۴۷۳۶
اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۴
0
0
قبول کنیم که این صنعتی که ما در زمینه خودروییداریم اصلا شبیه به خودکفایی نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین